Jos teille jäisi rahaa 1200?/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
sen jälkeen kun kaikki laskut on maksettu, niin riittäisikö tuo summa teillä kahden auton bensoihin ja ruokaan?

Meitä on 2 aikuista, 3v ja vastasyntynyt. Kaksi autoa, josta mun auto on pelkästään pidempiä kauppareissuja varten, bensaan menee vain 60?/kk. Miehen autolla ajetaan toki sitten enemmän että bensaan saattaa mennä jopa 200?/kk. Loput n. 1000? on sitten ruokaan ja muuhun huviin.

Mä epäilen et tuo mies on jotenkin ihan lopullisesti seonnut koska se on sitä mieltä et me ei tulla pärjäämään. Että kesällä tulee nyt olemaan niin tiukkaa et mitään ei voida tehdä tai mitään ylimääräistä ostaa. On siis jo ihan suoraan kieltäytynyt useammasta menosta vedoten siihen et meillä ei ole varaa. Hän on laatinut tiukan ruokabudjetin, mitään ylimääräistä (lue: mansikoita torilta, jäätelöt ja kahvit kaupungilla) ei voida ostaa. Nyt mies sitten mököttää kotona ja valittaa kun ei tule olemaan koko kesänä mitään tekemistä koska mihinkään ei ole varaa.

Onko oikeesti niin et tuolla rahasummalla ei muka pärjää? Musta kun se on varmasti ihan riittävä.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
no ei tolla paljon ylimääräistä kylläkään tehdä.

Aha. No, mitä sä sitten haluaisit tehdä? Mulle kun riittäisi ne muutamat ylimääräiset kesäherkut satunnaisesti, ehkä yksi Puuhamaassa käynti, parin kaverin luona käytäisi jotka asuvat vähän kauempana, ehkä joku kylpyläloma. Ei mitään maailmanympärimatkoja vaan mun mielestä ihan pieniä, mukavia kesäloman viettotapoja. Ruokabudjetti on 400?/kk joten mun laskujen mukaan jäisi n. 600? kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen. Joka kuukausi.

No tolla 1200?/kk maksetaan ruoka, vastike, autonkulut, sähkö ja puhelin... 2 aik ja alle kouluikästä lasta.
Kalliit huvitukset ja ruokalaskut teillä jos 1000?/kk menee

jos kaikki laskut maksettu - ruokakauppa 600 eur
- muut 300 eur
-bensat 300 eur
yhteensä 1200
kyllä kai 600 eur kk ruokakauppa 3 hlö plus vauva onnistuisi. jos voi itse tehdä jotain, silloin ainakin. Jopa pienen reissun tekisi, jos kerran KAIKKI laskut on maksettu tuosta.

Niin, ehkäpä sinulla ja miehellä on erilainen ajatusmaailma. Sinä ajattelet että tuo raha on "vain" bansaan ja ruokakauppaan. Hän ajattelee, että sillä pitää maksaa myös muutakin.

Mutta minä olisin samalla mielellä kuin miehesi. Parempi karsia ennakkoon ja sitten vasta tuhlata, kun on ne rahareijät selvitetty oikeasti. En tunne sanontaa "kaikki laskut on jo maksettu". Niitä kyllä tulee säännöllisesti lisää postilaatikkoon.

Helposti. Meille jää laskujen jälkeen yleensä n.800e/kk ja meinataan silti tehdä retki muumimaahan tänä kesänä ja vierailla mökillä myös! :) Niin ja kaksi lasta meilläkin.

ruokakauppa on semmoinen kauppa, että moni arvioi sinne menevän summa x rahaa.

Mutta kun muutaman viikon ottaa ne kuitit talteen ja laskee mitä sinne todellisuudessa menee, niin se on sitten faktatietoa. Ja itselleni käynyt kyllä niin että se rauhoittaa kun tietää että aina se summa hakeutuu kohti samaa vakiota - ne elämäntavat on niin vakiot kuitenkin aina pidemmillä aikaväleillä. Varmasti voisi ukkoasi rauhoittaa tällainen koekirjanpito myös...
ennen lomia, niin pääsette pienille reissuille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
no ei tolla paljon ylimääräistä kylläkään tehdä.

Aha. No, mitä sä sitten haluaisit tehdä? Mulle kun riittäisi ne muutamat ylimääräiset kesäherkut satunnaisesti, ehkä yksi Puuhamaassa käynti, parin kaverin luona käytäisi jotka asuvat vähän kauempana, ehkä joku kylpyläloma. Ei mitään maailmanympärimatkoja vaan mun mielestä ihan pieniä, mukavia kesäloman viettotapoja. Ruokabudjetti on 400?/kk joten mun laskujen mukaan jäisi n. 600? kaikkeen tuollaiseen ylimääräiseen. Joka kuukausi.

meillä menee ton verran yhteen viikon mökki reissuun ja sekin oma sellainen

Meillä menee kuukaudessa:
- ruokakauppaan noin 600?
- autoihin ehkä 100? (ellei tule jotain vikoja) ja mun työnantaja maksaa ihan kivat km-korvaukset :p
- muihin huvituksiin max. 100?

Joten elettäis 1200eukolla herroiks!! Jäispä joskus sen verran ylimääräistä... teillä mahtaa olla hyvät tulot?

Toki kannattaa tehdä myös arviot mitä sun toiveet maksavat.

Puuhamaa (yli 3vee): 20,50*3 + matkat + eväät/ruokailut. Yhteensä 150e?
Kylpyläloma: Yöpyminen + kylpylä + matkat+ ruuat. Esim 230e (yöpyminen turussa+muumiranneekket) + 50e bensat (heitto) + ruuat (pari ateriaa ulkona 100e), noin 400e yhteensä
Pari kaveria kauempana? Yöpyminen ilmainen, matkoihin vissiin enemmän bensaa, ruokailuista rahaa kaverille ja/tai ulkona ruokailua. Yhteensä ?

Riippuu täysin perheen kulutustottumuksista. Meillä ei riittäisi mihinkään 2 aikuista+ 2 lasta. Kahteen erilliseen kotimaan lomareissuun käytetään n. 3000 euroa.

No riittäisi. Meitä on viisi ja laskujen jälkeen meille jää tuosta murto-osa. Autolla ajellaan mökkimatkoja yms. Tosin aina ollaan miinuksella...mutta siis jos 1200ekkua olisi laskujen jälkeen niin mehän eleltäis vallan herroiksi. :D

Yhteistyössä