Jos teille jäisi rahaa 1200?/kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, meillä on jäänyt tätä nykyä käteen n. 1500 ja tiukkaa on tehnyt. Onneks tässä kuussa miehen lomarahat ja ens kuussa mun pelastaa tilanteen, ja syksyllä on vähemmän laskuja. noin miekin aina lasken, että ruokalasku 400 ja sit loppu tuntuu tosi paljolta, mutta kummasti sitä rahaa vaan menee. enkä tolla budjetilla todellakaan menis sekä Puuhamaahan että kylpyllään.

Ollaan eletty tuolla 1200ella 2 vuotta, josta piti vielä maksaa oma osuus vuokrasta asumistuen jälkeen, sekä muut laskut: netti, tv-lupa, pluskanavat, pari lehteä. Auto on, 2 lasta. Hyvin on pärjätty. Välissä toki tiukempaa, mutta kyllä minä olen kahveja ja jädejä ostellut kaupunkireissuilla. Ulkona ei juurikaan syödä. Meillä menee bensaa ehkä noin 60?/kk. Ehkä se pärjääminen on siinä tavallisessa kotiruoassa ja sellaisissa harrastuksissa/ajanvietteissä, jotka ei maksa mitään tai tosi vähän. Suurin osa ajasta menee lasten kanssa sisällä ja ulkona, ei ehdi "tuhlaamaan" mihinkään =)

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
No, meillä on jäänyt tätä nykyä käteen n. 1500 ja tiukkaa on tehnyt. Onneks tässä kuussa miehen lomarahat ja ens kuussa mun pelastaa tilanteen, ja syksyllä on vähemmän laskuja. noin miekin aina lasken, että ruokalasku 400 ja sit loppu tuntuu tosi paljolta, mutta kummasti sitä rahaa vaan menee. enkä tolla budjetilla todellakaan menis sekä Puuhamaahan että kylpyllään.

Mut jos 600 euroa kuussa jää huvituksiin niin se on kesän aikana jo 1800. Ei kylpylässä ja puuhamaassa tarvitse saman kuukauden aikana käydä. Tai sitten säästää edellisestä kuusta.

No meillä on tuo summa ollut käytössä asumiskulujen jälkeen pari vuotta. Ja oikeasti, kyllä tiukkaa on välillä. Meillä samankokoinen perhe ja koira. Yksi auto. Ja niinä kuukausina, jona tulee joku isompi lasku (vesi, sähkö, vakuutukset, tv-lupa, eläinlääkärimaksu, hammaslääkärilasku tms.) ollaan jouduttu menemään visalle.

Ruokaan menee 400-500e/kk.
Bensoihin ja autolainaan n. 250e/kk.
Netti, puhelinlaskut, lehdet yms. n. 200e/kk.
JOS mitään ylimääräistä ei kuussa ole, jää "rälläämiseen" siis n. 200-300e. Eli kerran Lintsille, kerran mummolaan junalla ja kerran leffaan koko perheen kanssa...

Ei tosta nyt useita satasia jää, mutta kun taitavasti käyttää ruokarahoja niin kyllä sillä voi jätskiä ja mansikoita ostaa. Jätskit on sitäpaitsi edullisempaa ostaa kaupasta kuin irtomyyntikojusta. Pillimehut kannattaa ostaa kans etukäteen ruokakaupasta. Ei kai kenenkään talous tuollakaan budjetilla kaadu pariin alle euron maksavaan jäätelöön?

Eikö kylpylään voi tehdä ihan päiväreissun, ei kai sinne ole pakko jäädä yöksi? Missä teidän rahankäyttötaidot on? Kyllä melko paljon asioita pystyy teelkemään kun miettii missä kohdassa voi säästää. Esim eväät mukaan, ei tarvii joka kerta syödä ulkona vaan voi syödä eväitä, tai jotain edullisempaa.

Muumimaailma tai puuhamaa ei ole todellakaan mitenkään pakollisia. Siitäkö teidän perheen kesäloma menee pilalle että sinne ei pääse?

Mitäs jos lähtisitte jonnekin nuotiopaikalle paistamaan makkaraa? Tai eväsretkelle vaikka perhepuistoon, pillimehut ja hyvät leivät ja keksit? Uimarannalla uiminen on ilmaista. Voitteko käydä saunomassa ja uimassa jossain tuttavien mökillä? Tuomiseksi riittää makkarapaketti ja kahvipaketti. Paljon on tekemistä mitä voi tehdä aika pienellä budjetilla jos vaan haluaa. Ja mansikat torilta ei kovin montaa euroa maksa, jos niitä ei tarvitse joka päivä ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Mut jos 600 euroa kuussa jää huvituksiin niin se on kesän aikana jo 1800. Ei kylpylässä ja puuhamaassa tarvitse saman kuukauden aikana käydä. Tai sitten säästää edellisestä kuusta.

Mutta onko tuo 600e kaikki tosiaan tarkoitettu huvituksiin? Pitääkö siitä kuitenkin jäädä rahaa muuhunkin? Eli tässä on kyse, mitä ne "kaikki laskut on maksettu". Jos haluaa ostaa jotain alesta, se on pois matkabudjetista, jne. Ja toki asiassa on kyse prioriteeteistä. Tehdäänkö eväät vai syödäänkö ravintolassa, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Mutta onko tuo 600e kaikki tosiaan tarkoitettu huvituksiin? Pitääkö siitä kuitenkin jäädä rahaa muuhunkin? Eli tässä on kyse, mitä ne "kaikki laskut on maksettu". Jos haluaa ostaa jotain alesta, se on pois matkabudjetista, jne. Ja toki asiassa on kyse prioriteeteistä. Tehdäänkö eväät vai syödäänkö ravintolassa, jne.

Laskeskelin sillä perusteella, että ap kertoi 1000 euroa jäävän ruokaan ja muuhun huviin. Mitä siihen sitten sisältyy, ei ole tarkemmin määritelty, mutta jos tonnista kuussa ei riitä huvitteluun mitään, ei edes mansikoihin tai jätskiin, niin kannattaisi ehkä suunnitella se kauppalista vähän tarkemmin.

No teillä ilmeisesti on normaalisti enemmän rahaa käytettävissänne? Silloin tuo voi tehdä tiukkaa. Me ainakin joutuisimme muuttamaan kukutustottumuksiamme huimasti, jos tuolla summalla pitäisi kesää viettää. Kun tuolla summalla pitää kai vaatteetkin ostaa? Mutta tietenkin se on liiottelua, että mansikoihin ei olsii rahaa, eiköhän miehesi tässä vähän kiukuttele. Onko taustalla erimielisyyksiä sinun työnteosta tmv?

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Kuinka paljon te ajelette autoillanne jos keskimäärin menee 260e kuussa bensaan?!? :o

Äkkiähän tuo nykyisillä hinnoilla menee! Mulla menee noin 100 ? kuussa bensaan, ukolla 200 ?-300 ?, ja ihan työ- ja kauppareissuista kyse.

Niin siis kaikki laskut tosiaan on maksettu eli mies on laskenut kuinka paljon menee vesi-, sähkö-, netti-, puhelin, jätehuoltomaksuihin. Lainanlyhennys on otettu huomioon. Samoin tuohon summaan on vielä lisätty joka kuukaudelle vakuutusmaksut, tv-lupamaksu sekä puukuorma. Noitahan ei todellakaan tule meille joka kuukausi ja kesällä ei todellakaan tarvita tuota puukuormaa (muutenkin niitä puita on tossa vinopino) mutta mies on laskenut ne kaiken varalta mukaan tuohon meidän laskumenoihin. Eli todellisuudessa meidän käytettävissä oleva rahasumma tulee olemaan suurempi. Toki on ihan hyvä jos tulee jotain yllättäviä menoja et on vähän puskuria.

Ja tietenkin me mennään myös uimaan, puistoihin sorsia syöttämään, kävelylle metsään, seuraamaan ilmaistapahtumia jne. Mutta olisi se mukavaa tehdä muutama tuollainen "isompikin" reissu. Nimenomaan ajattelin et kerran kuussa voisi joku tuollainen reissu olla, tai ehkä parikin jos rahaa löytyy. En mä vaadi joka paikasta jotain ravintolaillallista tai jotain tuliaisia ostettavaksi tms. Esim, kavereiden mökille olisi ollut todella mukava mennä. Tietenkin ruuat olisi pitänyt ostaa ja maksaa matkat sinne, mutta ei kuulemma ole varaa. Kesällä on melkein ainoa mahdollisuus heitäkin nähdä kun muuten kaikilla on työkiireitä. Mutta ehkä mulla ei sitten ollutkaan realistiset odotukset, tuntuu vaan niin ihmeelliseltä et tuolla rahamäärällä ei muka voida kesän aikana tehdä yhtään mitään mikä maksaa.

Ymmärtäisin sen jos mies haluaisi säästää tms, mutta mies itse on tyytymätön tilanteeseen. Valittaa ja murehtii kun mitään ei voida tehdä.

Mitä ihmettä tuo AP oikeen sekoilee! TODELLISUUDESSA KUUKAUDESSA KÄTEEN JÄÄVÄ RAHASUMMA TULEE OLEMAAN SUUREMPI KUIN 1200EUROA! Hyvän tähden kaikki ei saa edes nettona käteen tuon vertaa ja silti pärjäävät ja vielä isomman lapsilauman kanssa kuin te!

Alkuperäinen kirjoittaja hup:
No teillä ilmeisesti on normaalisti enemmän rahaa käytettävissänne? Silloin tuo voi tehdä tiukkaa. Me ainakin joutuisimme muuttamaan kukutustottumuksiamme huimasti, jos tuolla summalla pitäisi kesää viettää. Kun tuolla summalla pitää kai vaatteetkin ostaa? Mutta tietenkin se on liiottelua, että mansikoihin ei olsii rahaa, eiköhän miehesi tässä vähän kiukuttele. Onko taustalla erimielisyyksiä sinun työnteosta tmv?

Vaatteita ei tarvi kun vauva ja niitä olen ostanut kirpparilta muutenkin :) Mä oon äitiyslomalla ja se sopii miehelle hyvin. Ollaan ihan yhteisymmärryksessä sovittu kuinka kauan olen kotona ja koska palaan töihin. En usko et se haittaa miestä, olisi aika outoa jos se olisikin tässä taustalla olevana ongelmana. Onhan tuo raha pienempi kun mihin ollaan totuttu, mutta ei me musta silti niin köyhiä olla et mitään ei ole varaa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa:
Mitä ihmettä tuo AP oikeen sekoilee! TODELLISUUDESSA KUUKAUDESSA KÄTEEN JÄÄVÄ RAHASUMMA TULEE OLEMAAN SUUREMPI KUIN 1200EUROA! Hyvän tähden kaikki ei saa edes nettona käteen tuon vertaa ja silti pärjäävät ja vielä isomman lapsilauman kanssa kuin te!

AP:n mies sekoilee ;)

Yhteistyössä