jos teille tulee yövieraita,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Noin hankalat vieraat saisivat tehdä ruokansa itse jos ei mun tekemät kelpaisi. Allergiat toki on otettava huomioon, mutta jos aikuiset ihmiset tutkivat ruokaa mikroskoopilla ja sanovat yäk, niin heidän on parempi pysyä omissa oloissaan.

Näin.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
voinhan tietty tehä vaikka makkarakeittoo,makaroonilaatikkoa jne. lihapullatkihan voin tehdä kahdessa erässä,toiset maustan suolalla ja toiset meidän makuun. kastike erikseen.

Näitä ruokia tulee muutenkin valmistettua parissa eri astiassa kun ei yhteen mahdu isolle porukalle. Lasagnea olen tehnyt myös soijasta siihen toiseen astiaan ja kasvisyöjälle kuiskuttanut, että tuossa pyöreässä ei ole lihaa. Hyvin on ruoka uponnut ja jos tähteeksi jäisi, pakastimeen lykkäisin.

allergiat otetaan huomioon, ja vähän riippuen mieltymyksiäkin, yleensä tehdään perusruokaa: kiusauksia, jauhelihaperunamuussilaatikkoa tms. kesällä grillaten on helppo koostaa jotain kaikille, jos vain aikuisia syömässä niin tacot/tortillat samoin. välillä jos tosi nirsoja kylässä, ollaan pakkauduttu autoon ja ajettu lähimpään rossoon syömään niin ei tarvitse kenenkään jurputtaa ruuasta. meillä "otetaan"yökylään vain sen verran läheistä porukkaa että yleensä sovintoon ruuista ja ruuanlaitosta päästään, ja vieraat saavat astua keittiössä puikkoihin ihan kuin kotonaan:) onpahan isäntäväkenä saatu pari kertaa aamupalamunakkaatkin valmiina...ja tarpeeksi tutun porukan kanssa kestää ne negatiivisetkin kommentit ym. paremmin.

ps. minusta paljon riippuu myös siitä kuka ruuat kustantaa, (okei-olen materialisti) mutta jos ruuat maksetaan yhdessä vieraiden kanssa on otettava heidän makunsakin huomioon, jos taas itse tarjoaa kaiken saa itse päättää mitä tarjoaa!

Jos meille tulee syömävieraita niin teen tietenkin niin että kaikille passaa.Ei se joskus ole kaameaa poiketa omista tavoista hetkeksi...
Eli siis en laita sipulievästä sillon kun veljeni tulee joka ei siitä pidä jne....tietty eri sit jos aletaan vaatimaan mahdottomia.

Meillä ei onneksi tuollaisia vieraita edes käy, kaikki ruoat ovat kelvanneet eli ne mitä itekin syödään. Ja mun ystävä (bestis) tuo tullessaan aina jotakin ruokatavaraa ja tehään yhdessä koko sakille ja se tarkottaa 4 tenavaa ja 2 aikuista, ja sitten joskus meitä on vaan neljä. Mutta aina on ruoat kelvannut, samoin tytön kavereille jos ovat yötä olleet paitsi otan allergiat huomioon jos yökylästä ilmotetaan tarpeeksi ajoissa ettei ole mitään extempore juttuja etten ole ehtinyt varustautua kaverin yökyläilyyn.

Allergiat otan ilmanmuuta huomioon, samoin muut "ruokailutottumukset" esim vegetaraanit, vegaanit ja ne jotka uskon takia eivät syö tiettyjä ruoka-aineita.

Nirsoilujakin yritän parhaani mukaan ymmärtää ja ottaa huomioon. Jokus tekis mieli lyödä pää seinään kun on monta vierasta ja yhdelle ei käy yks, tosille ei toinen... Vaan aikani kun oon miettiny niin aina on ollu ruokaa tarjolla.

Jos on monen päivä ruokinta niin vaikkehan se on jokaisen joka aterialla saa omaa herkkuaan. Sinuna en ostaisi valeeta leipää olenkaan.

ja sen verran noista yövieraista, että vaikka meidän perheen herkkua on puuro sunnuntaiaamuisin niin en toki pakota vieraita syömään sitä. Kysyn kuinka moni haluaa puuroa jotta tiedän keitänkö sitä litran vai kaksi ja sitten toki pöydästä löytyy paria eri lajia leipää, jugurttia, leikkeleitä, rehuja yms normaalia aamiaistavaraa. samoin on iltapala eli puuroakin meillä saa tilauksesta vaikka oma väki ei sillä kertaa tilaisikaan sitä koska iltapala tulee monesti toiveiden mukaan omalle väellekin niistä tarpeista mitä on tarjolla.

meillä toimittu yleensä niin että menen vierasperheen emännän kanssa yhdessä kauppaan ja ostame tavarat puoliksi ja sitten jos haluaa jotain ekstraa itselleen niin saa ihan vapaasti ostaa.

Tekisin jotain perusruokaa. Mausteiden käyttöä voisin hieman vähentää vierailun ajaksi. Syökään sitten se joka syö. Jokaiselle en omaa annosta alkaisi väsäämään. Allergiat toki ottaisin huomioon.

Olen hyvä laittamaan ruokaa ja teen arkena ihan normaalia maistuvaa kotiruokaa. Allergiat otan aina huomioon, mutta muuten talonruoka on kelvattava tai sitten jokainen tuokoot omat eväät. Ja laitan vieraille aina aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Hulluksi tulisin jos kysyisin jokaisesta vielä mieltymyksistä, kun en kuitenkaan mitään supererikoista silloin laita.

Vieraat syövät mitä mekin. Allergiat otan huomioon, mutta en mitään lemppariruokia kysele. Usein jos pidemmän aikaa vieraita, niin käymme yhdessä kaupassa ja päätämme yhdessä vieraiden kanssa mitä ruokaa laitamme.

Kyllä mie ainakin pahimmat inhokit ottaisin huomioon ja välttäisin niitä. Mutta kuvaamasi tilanne kuulostaa kyllä varsin vaikealta kun kaikki on päinvastoin kuin teillä. Tuleeko pelkkiä lapsia vai myös aikuisia? Voisitteko kokata yhdessä? Entä eikö tosiaan ole ainoatakaan ruokaa, jossa makunne voisivat yhdentyä?

Jos ei sopuratkaisua löytyis, kokkaisin varmaan omaan tyyliini, mutta ne pahimmat inhokit ja tietty allergisoivat ruoka-aineet jättäisin pois.

Yhteistyössä