Jos todetaan ettei isä pysty maksamaan elatusapua niin meneekö kelan maksama elatustuki isälle ulosottoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaipaava äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaipaava äiti

Vieras
Tietääkö joku miten tuo menee?

Eli lasteni isä ei pysty maksamaan taloudellisen tilanteensa vuoksi alatusapua.Jos kela maksaa minulle lapsista sitten tilalle elatustuen niin kertyykö se isälle sitten ulosottoon?

Jos näin on niin sitten jätän sen vajaa 400e kuussa ottamatta.En todella halua ex:lle ulosottoon velkoja kun sille itelle on tärkeetä pitää luottonsa puhtaana.Eikö siinä menis samalla sitten tavallaan luottotiedotkin vai? =0

no ensinhän se menee niin että kela pyrkii perimään siltä elatusvelvolliselta ne elarit. ja jos ei elatusvelvollinen yritäkään sopia maksusta kelalle takasin niin sitten kela laittaa ne ulosottoon.

eli tuo ulosotto ei ole se ensimmäinen porras vaan ensin pyritään sopimaan maksuaikataulu kelan kanssa.

*muoks* olet todella hyväsydäminen ihminen kun jaksat ajatella exääsikin noin pitkälle, hyvä niin. mutta ota kuitenkin huomioon että ne maksut on sinun ja exäsi lasten elatukseen tarkotettu.

voithan aina sopia exäsi kanssa että hän maksaa sen mitä pystyy.

Päästät sit miehen kun koiran veräjästä?
Entäs jos hän ei nyt pysty taloudellisen tilanteen vuoksi maksamaan kaikkea niin maksaa sen minkä pystyy ja lopuista teette velkakirjan jota mies sitten lyhentää kun pystyy.
Kela maksaisi sulle mutta perisi mieheltä ulosoton kautta.

Siis jos mies ei pysty taloudellisen tilanteen vuoksi maksamaan elatuksia, niin sitten pitää käydä uudelleen lastenvalvojalla arvioimassa maksukyky. Silloin, jos maksukyky ei riitä, niin Kela maksaa sen minimin sinulle, ja mies ei mitään. Jos ei asiaa hoida ja jättää vaan maksamatta, niin sitten ilman muuta menee ulosottoon. Eikö se mies sitten tähän asti ole maksanut sinulle suoraan, vai tuleeko se kokoajan kelan kautta?

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
Entäs jos hän ei nyt pysty taloudellisen tilanteen vuoksi maksamaan kaikkea niin maksaa sen minkä pystyy ja lopuista teette velkakirjan jota mies sitten lyhentää kun pystyy.

Mutta kun en halua sille mitään pahaa,sillä on jo tarpeeksi kun hoitelee yksin asuntolainaa.

Kun 3v sitten erottiin,sossussa laskivat että pystyis maksamaan kolmesta lapsesta 80e kk mutta ex on niin tiukoilla ettei pysty sitäkään maksamaan.

Sanoin sitten että en ota sitä ollenkaan,soitan aina kun tarvii jotain lapsille esim talvivaatetta jne niin maksellaan puoliksi.Tää on toiminut meillä tosi hyvin.

Nyt vaan mietin että saisin kuulemma elatustukea kelalta 375e/kk,olishan se iso raha mulle mutta jos se ex:lle perintään menee niin jätän ottamatta koska pärjään taloudellisesti paljon paremmin kuin ex. :)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Kela maksaa vain sen minimin. Ei sitä mitä olet miehesi kanssa sopinut.

Miehen laskettiin pystyvän maksamaan 80e/kk mutta kela maksais mulle 375e/kk kolmesta lapsesta. (Isä ei pysty maksamaan yhtään joten purettiin elatusapu sopimus ja jätin sen kokonaan ottamatta.)

LAPSELLA on OIKEUS vanhempiensa tulotasoiseen elatukseen. Tämä siis suomen laissa. Se jos exäsi ja lasten isä on korviaan myöten velkaantunut( ja näin ollen yrittää ylläpitää statusta johon hänellä ei ole realiteettejä) hänen tulisi uudelleen järjestää asuinkuvionsa, hakeutua velkasaneeraukseen tms. kuten vastuulliset ihmiset tekevät. Ei lasten kuulu maksaa vanhempiensa velkoja. Minusta olet naivi, etkä ajattele lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Noh:

Mutta kun en halua sille mitään pahaa,sillä on jo tarpeeksi kun hoitelee yksin asuntolainaa.

Kun 3v sitten erottiin,sossussa laskivat että pystyis maksamaan kolmesta lapsesta 80e kk mutta ex on niin tiukoilla ettei pysty sitäkään maksamaan.

Sanoin sitten että en ota sitä ollenkaan,soitan aina kun tarvii jotain lapsille esim talvivaatetta jne niin maksellaan puoliksi.Tää on toiminut meillä tosi hyvin.

Nyt vaan mietin että saisin kuulemma elatustukea kelalta 375e/kk,olishan se iso raha mulle mutta jos se ex:lle perintään menee niin jätän ottamatta koska pärjään taloudellisesti paljon paremmin kuin ex. :)

no sitten teet niin että otat lastenvalvojaan yhteyttä ja meette sinne tekemään uuet paperit että exäs on taloudellisesti kyvytön hoitamaan omaa osuuttaan lastensa elatuksesta.

sen paperin kanssa sitten kelaan niin saat sen kelan maksaman minimin 136,41 euroa kuussa per lapsi. se on sitten kelan ja exäsi keskinäinen asia miten hoitavat ne maksut.

mutta joo, kyllä ne elarit aina sinne kelalle velaksi kertyy. näin sanoi miulle kelan täti kun asiaa kyselin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
LAPSELLA on OIKEUS vanhempiensa tulotasoiseen elatukseen. Tämä siis suomen laissa. Se jos exäsi ja lasten isä on korviaan myöten velkaantunut( ja näin ollen yrittää ylläpitää statusta johon hänellä ei ole realiteettejä) hänen tulisi uudelleen järjestää asuinkuvionsa, hakeutua velkasaneeraukseen tms. kuten vastuulliset ihmiset tekevät. Ei lasten kuulu maksaa vanhempiensa velkoja. Minusta olet naivi, etkä ajattele lapsiasi.

mie olen kyllä tässä samaa mieltä. molemmat vanhemmat vastaavat lapsen/lasten elatuksesta elatuskykynsä mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On sulla varsinainen ex :/ Siis sä pärjäät yksin 3 lapsen kanssa paremmin...

En yksin vaan minulla on nykyään uusperhe. :)

niin saisin monoa. Kuten antaisin itsekin jos juttu menisi toisin päin. Jos lapsia päättää hankkia (ja vielä peräti 3) niin kyllä niistä on velvollinen huolehtimaan! Siinä ei asuntolaina-itkut paljon auta! Oletpa röyhkeä uutta puolisoasi kohtaan!

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Siis jos mies ei pysty taloudellisen tilanteen vuoksi maksamaan elatuksia, niin sitten pitää käydä uudelleen lastenvalvojalla arvioimassa maksukyky. Silloin, jos maksukyky ei riitä, niin Kela maksaa sen minimin sinulle, ja mies ei mitään. Jos ei asiaa hoida ja jättää vaan maksamatta, niin sitten ilman muuta menee ulosottoon. Eikö se mies sitten tähän asti ole maksanut sinulle suoraan, vai tuleeko se kokoajan kelan kautta?

Mä otin sitä elatusapua mieheltä 3 vuotta sitten parin kk:n ajan mutta sitten todettiin että ex on liian tiukoilla ja sanoin ettei hänen tarvi maksaa ollenkaan,pyydän kun tarvin lapsille jotain.

Jätin hakematta silloin myös elatustuen kun kuulin että se peritään ex.ltä.Sillä on painimista velkojensa kanssa tarpeeksi niin päätin että annan asian olla.

Nyt vain mietin asiaa uudelleen että mitenhän se menee,peritäänkö minulle mahdollisesti maksettavat elatustuet ex:ltä. :)

Mä otin sitä elatusapua mieheltä 3 vuotta sitten parin kk:n ajan mutta sitten todettiin että ex on liian tiukoilla ja sanoin ettei hänen tarvi maksaa ollenkaan,pyydän kun tarvin lapsille jotain.

Jätin hakematta silloin myös elatustuen kun kuulin että se peritään ex.ltä.Sillä on painimista velkojensa kanssa tarpeeksi niin päätin että annan asian olla.

Nyt vain mietin asiaa uudelleen että mitenhän se menee,peritäänkö minulle mahdollisesti maksettavat elatustuet ex:ltä. :)

kyllä ne peritään. tavalla taikka toisella.

taiat vielä rakastaa exääsi kun noin lujasti häntä aattelet tässäkin asiassa? mitäs jos exäsi kokoajan on sinnuu veättäny ja todellisuuessa iloitsee siitä ko sie et pyyä elareita?

No kannattaa sitten varmaan vaan jättää se elatusapu ottamatta. :p Ettei miespolo vaan joudu maksamaan sitä mikä hänen maksettavakseen kuuluu. Tuskin ne nyt koko summaa ainakaan mieheltä perivät vaan sen, mikä sossusta on määrätty hänelle. Eikö hän tosiaan pysty maksamaan 80?/kk?

niin saisin monoa. Kuten antaisin itsekin jos juttu menisi toisin päin. Jos lapsia päättää hankkia (ja vielä peräti 3) niin kyllä niistä on velvollinen huolehtimaan! Siinä ei asuntolaina-itkut paljon auta! Oletpa röyhkeä uutta puolisoasi kohtaan!

Mutta kun mun nykyinen mieheni on asiasta samaa mieltä,ei ongelmaa sen puoleen ole. :)

Jos tilanne olisi toisin niin tottakai silloin itsekin toimisin toisin.

jos sun ex on noin köyhä niin siltä ei viedä niitä ulosottoon vaan maksaa sit kun pystyy. kyllä sen rahatilanne tutkitaan.
jos se vaan ei halua maksaa niinkun mun ystäväni exä ni kyl ne sit ulosotonkautta menee.

Miten niin en ajattele lapsiani?Lapsilta ei mitään puutu,ruokaa eikä vaatetta.Eihän lapset tiedä että ruuat on maksanut äiti eikä isä.

Mä en näe tässä ongelmaa.

Mutta kun mun nykyinen mieheni on asiasta samaa mieltä,ei ongelmaa sen puoleen ole. :)

onpa outoo jos ollaan perhe ja ois silti itse elätettävä oma perhe ja toisen se oma... öööö
sillon kun ollaan perhe niin kaikki on yhteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

kyllä ne peritään. tavalla taikka toisella.

taiat vielä rakastaa exääsi kun noin lujasti häntä aattelet tässäkin asiassa? mitäs jos exäsi kokoajan on sinnuu veättäny ja todellisuuessa iloitsee siitä ko sie et pyyä elareita?

Kyllä meidän väliltä on rakkaus jo kuollut ennen eroakin.En rakasta,välitän kylläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Isä voi hakea vapautuksen maksusta jos on varaton eli silloin maksua ei isältä peritä.

jos kerta ISOA asuntolainaa makselee. Ei vaan halua maksaa elareita. No tietystihän se on kivempi kartuttaa itselleen omaisuutta, kun lasten äiti on löytänyt jonkun tohvelisankarin joka elättää hänenkin lapsensa. Voi kuinka tyylikästä! ap, saa ajatella omilla aivoilla!

onpa outoo jos ollaan perhe ja ois silti itse elätettävä oma perhe ja toisen se oma... öööö
sillon kun ollaan perhe niin kaikki on yhteistä.

Mun puolisoni pitää minun ja ex:n lapsiani ominaan,me ollaan sen perhe eikä se ajattele elättävänsä ex:ni perhettä.

Yhteistyössä