jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna1980
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nanna1980

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
1 796
0
36

mulla tällainen tilanne:
oon raskauden puolivälissä,
mulla vakipaikka,(töissä oon ollut nyt vuoden verran tällä työnantajalla) ja jään äitiyslomalle 30 pv ennen laskettua aikaa, laskettu aika 23.2.2010, eli jään n.23.1 äippälomalle. kuulun liittoon.äitiysrahan laskemisen perusteena aion käyttää viimeksi kuluneita 6 kuukautta, eli siis heinäkuusta2009-joulukuuhun2009.

Ihan tällainen hypoteettinen ajatus, mitä jos työnantaja irtisanoisi minut kun kerron raskaudesta?en ole siis vielä kertonut raskaudesta. liitosta kun asiaa kysyin, sanoivat että erittäin vaikeaa irtisanoa raskaana oleva, työnantajan pitäis pystyä todistamaan että irtisanominen ei johdu raskaudesta, esim. taloudelliset ja tuotannolliset syyt. mutta jos vetoaa esim. taloud. ja tuotan.syihin, työnantaja ei saa palkata ketään puoleen vuoteen, lisäksi joutuis maksamaan irtisanomisrahat.

mutta siis kysymykseni on se että jos työnantaja irtisanois, saanko ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa vai putoaisinko minimiäitiyspäivärahalle?? :attn: kiitos jos joku tietää!! :D

Mä sain heti raskaudesta kerrottuani potkut; taloudellisista ja tuotannollisista syistä...
Seuraavana päivänä tilallani oli jo uusi työntekijä, siirretty tilalleni ketjun toisesta liikkeestä ja sinne palkattu uusi tämän tilalle...
Vein asian eteenpäin ja sain itselleni maksettavaa lähemmäs tonnin... ...ketuttaa, etenkin kun suullisesti sanoi mulle että johtui raskaudesta, mutta milläs todistan?

Mulla oli sellanen tilanne että kun minut ekan kerran irtisanottiin (tuot &tal. syistä) niin totesin että eipä tässä muutakaan suunnitteilla, joten kakkosta yrittämään, niin saisin vielä kohtuulliset äippärahatkin. Irtisanomisaikana tilanne muuttui ja työsuhdettani jatkettiin irtisanomisen jälkeen määräaikaisena, ja siinä vaiheessa olin jo raskaana. Ekan määräaikaispätkän jälkeen aiottiin jatkaa vielä pari kk määräaikaisena, mutta ystävällisesti he tulivatkin ilmottamaan minulle että juuri minun työsuhteeni jatkuu normaaliin tapaan - koska olin raskaana. Muut samaan aikaan irtisanotut joutuivat lähtemään sovitusti. Eli summa summarum; työnantajani ei enää uskaltanut irtisanoa minua edes tuotannollisista ja talousellisista syistä, koska olisin voinut halutessani nostaa kanteen raskaana olevan syrjinnästä, eikä työnantajalla olisi semmoiseen ollut varaa eikä olisi pystytty näyttämään kunnolla toteen muitakaan perusteita irtisanomiseen kuin raskaus.
Ja päivärahat lasketaan joka tapauksessa sen haluamasi 6kk:n tulojen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja lynxi:
Mä sain heti raskaudesta kerrottuani potkut; taloudellisista ja tuotannollisista syistä...
Seuraavana päivänä tilallani oli jo uusi työntekijä, siirretty tilalleni ketjun toisesta liikkeestä ja sinne palkattu uusi tämän tilalle...
Vein asian eteenpäin ja sain itselleni maksettavaa lähemmäs tonnin... ...ketuttaa, etenkin kun suullisesti sanoi mulle että johtui raskaudesta, mutta milläs todistan?

kuuluitko tuolloin liittoon? otitko sinne yhteyttä??

Mä kerroin raskaudesta elokuussa kun la on 24.02 niin äippäloma alkaa 19.01
Meillä on duunissa hiljaista ja tulevaisuudessa ehkä lomautuksia tiedossa joten siksi kerroin ajoissa.Irtisanoa mua ei voi kun sillä perusteella että laiminlyön työni

Yhteistyössä