Jos vieras ihminen ei varo, ja näin ollen lapsellasi jää sormet oven väliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hippoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihme "maailma pyörii minun ja jälkikasvuni ympärillä"-mammoja täällä:o Huoltajan on tehtävä huolehtia lapsestaan eikä muiden. Kiireessä ei aina huomaa, tai jos on ajatuksissaan. On teillä varmaan elämä hankalaa, sitten nämä muut vielä neuvovat mulkoilemaan ja vittuilemaan. Todella fiksua.

Ei kyllä mulle tulisi mieleenkään pistää miehen syyksi, kehottaisin lapsia varomaan vastaisuudessa ja lohduttaisin. Itsekin kuljen usein ajatuksissani, ja vaikka en kulkisikaan, niin en mä jää vahtaamaan muiden lapsia ja sitä minne ne sormensa tunkevat, kun ovista kuljen.

Ihan on omalla vastuullasi.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Alkuperäinen kirjoittaja no hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Miukumauku:
kai se nyt perhana on kakaran oma vika jos kätensä ovenväliin lykkää!!!!
hei haloo

Lapsi on 1½ vuotias, joten ehkä ei kaikkea ymmärrä. Kyllä isompi 3v varoa osaa.
Ja ovi tosiaan on niin raskas, että lapsi ei sitä pidätellä jaksa

se on sun vastuu, ei vieraiden ihmisten! :headwall:

On se mun mielestä silloin vieraan ihmisen vastuu tai ainakin syy, jos avaa oven, jota lapset eivät jaksa avata ja päästää lapset siitä ulos (ja ilman sitä oven avaamista lapset odottaisivat kiltisti sen takana) eikä sitten katso, miten lapset pärjäävät oven kanssa.

:o Mä en oikein ymmärrä... :o pitäiskö toisten sitten jäädä venailemaan siihen oven toisella puolelle että äiti tulee jostain huolehtimaan jälkikasvustaan, jos ei siitä saa kulkea silloin rauhassa kun jonkun lapset seisoo siinä ovella? Kyllä mä nyt käsitän, että jos joku lapsi saa epilepsiakohtauksen tai joutuu pahoinpidellyksi (mihin viitataan tuossa toisessa viestissä), niin silloin pitää auttaa, mutta jos kaksi lasta seisoo vaikka kerrostalon ulko-ovella vartioimatta, niin miksi jonkun vieraan pitää niiden perään katsoa?

miksi kenenkään pitäisi kallista aikaansa tuhlata jos jonkun kakara kaatuu? no sen kun jatkaa matkaa?
ihan sama jos toisen sormet jäävtä oven väliin, mitä se sulle kuuluu? ei mitään? mitäs ei vahtinut?
ei tehdä kukaan mitään ja ollaan niin hyvinvoivia, niin lapset kuin aikuiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En varmaan sanoisi mitään. Ellen sitten näkisi, että vieras ihminen teki sen tahallaan. On paljon ihmisiä, jotka tulevat ja menevät sen enempää kiinnittämättä ympäristöönsä huomiota kuin että eivät suoraan kävele ketään päin.
Samaa mieltä. Seuraavalla kerralla, jos lapseni taas olisi oven luona ja samainen herra tulisi ja itse olisin estynyt olemaan ihan tenavan kauluksessa kiinni, huutaisin kovalla, reippaalla ja ystävällisellä äänellä, että: "Ole kiltti ja varo niitä minun lapsiani, etteivät vaan taas pistä sormia sinne oven väliin."
Tuommoista vaan sattuu ja tapahtuu, ei ihmiset edes huomaa olevansa "ikäviä".

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
Alkuperäinen kirjoittaja Aina näitä..huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
yök. pystyin lukea vaan muutaman eka kommentin. hyi helvetti miten lapsivihamielinen ja inhottava tämä yhteiskunta on. kukaan ei ajattele kuin omaa persettä.

totta helvetissä jokaisen kuuluu ajatella muitakin kuin itseään ja katsoa että pienen sormet eivät jää oven väliin. ja todellakin antaisin palautetta.

niin IHANNE maailmassa kaikki me huomioidaan toisemme ja lauletaan cumbaijaah-kuorossa nuotion äärellä.
MUTTA koska elämme maailmassa, jossa kaikille ne lapset(kaan) eivät ole maailman napa, niin vastuu on lapsen vanhemmalla. ei sillä vieraalla. Vaikka kuinka ois ilkiä setä tai täti.

Jos tuollaisia ihmisiä kuin sinä ei ois, niin ehkä silloin tää maailma ois ihannesellainen.

jaa mihinköhän sä tän väitteesi perustat ? Olenko mä sanonut jossakin käyttäytyväni samallatavalla kuin esim tämä ilkiä setä Ap:ntapauksessa ?

Väännetäänpä rautalangasta. Emme tiedä, oliko tämä kyseinen setä ilkeä vai ei. Todennäköisesti hän oli vain tavallinen kaveri, joka ei hoksaa huomioida lapsia. Siksipä hänelle ois hyvä huomauttaa asiasta, jotta osaisi seuraavalla kerralla varoa.

Sinä oletat heti että setä on ilkeä. Ja että maailma on paha ja ihmiset omaan napaan tuijottavia. Se että olet heti näin kärkkäästi sanomassa, kertoo mielestäni sen, mitä itse ajattelet ja minkälainen itse olet ihmisenä.

Siihen perustan väitteeni siitä, että jos sinunlaisiasi negatiivisesti ja muista pahaa ajattelevia ihmisiä ei ois, silloin tää maailma vois ollakki hyvä paikka.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Miukumauku:
kai se nyt perhana on kakaran oma vika jos kätensä ovenväliin lykkää!!!!
hei haloo

Lapsi on 1½ vuotias, joten ehkä ei kaikkea ymmärrä. Kyllä isompi 3v varoa osaa.
Ja ovi tosiaan on niin raskas, että lapsi ei sitä pidätellä jaksa

se on sun vastuu, ei vieraiden ihmisten! :headwall:

On se mun mielestä silloin vieraan ihmisen vastuu tai ainakin syy, jos avaa oven, jota lapset eivät jaksa avata ja päästää lapset siitä ulos (ja ilman sitä oven avaamista lapset odottaisivat kiltisti sen takana) eikä sitten katso, miten lapset pärjäävät oven kanssa.

:o Mä en oikein ymmärrä... :o pitäiskö toisten sitten jäädä venailemaan siihen oven toisella puolelle että äiti tulee jostain huolehtimaan jälkikasvustaan, jos ei siitä saa kulkea silloin rauhassa kun jonkun lapset seisoo siinä ovella? Kyllä mä nyt käsitän, että jos joku lapsi saa epilepsiakohtauksen tai joutuu pahoinpidellyksi (mihin viitataan tuossa toisessa viestissä), niin silloin pitää auttaa, mutta jos kaksi lasta seisoo vaikka kerrostalon ulko-ovella vartioimatta, niin miksi jonkun vieraan pitää niiden perään katsoa?

miksi kenenkään pitäisi kallista aikaansa tuhlata jos jonkun kakara kaatuu? no sen kun jatkaa matkaa?
ihan sama jos toisen sormet jäävtä oven väliin, mitä se sulle kuuluu? ei mitään? mitäs ei vahtinut?

jos siellä ovella tuollainen mahdollinen vaaratilanne on, niin ei äidin pidä päästää lasta sinne itsekseen. kuten ei ojaankaan jonne voi hukkua tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Olisikin maailma parempi paikka...:
yök. pystyin lukea vaan muutaman eka kommentin. hyi helvetti miten lapsivihamielinen ja inhottava tämä yhteiskunta on. kukaan ei ajattele kuin omaa persettä.

totta helvetissä jokaisen kuuluu ajatella muitakin kuin itseään ja katsoa että pienen sormet eivät jää oven väliin. ja todellakin antaisin palautetta.

niin IHANNE maailmassa kaikki me huomioidaan toisemme ja lauletaan cumbaijaah-kuorossa nuotion äärellä.
MUTTA koska elämme maailmassa, jossa kaikille ne lapset(kaan) eivät ole maailman napa, niin vastuu on lapsen vanhemmalla. ei sillä vieraalla. Vaikka kuinka ois ilkiä setä tai täti.

Jos tuollaisia ihmisiä kuin sinä ei ois, niin ehkä silloin tää maailma ois ihannesellainen.

Anteeksi nyt vaan, mut Hmmph puhuu asiaa -ei voi olettaa että kaikilla maailman ihmisillä on kaikki kohdillaan tuolla pääkopassa. Minä en ainakaan luota siihen että kiireinen vieras äijä jäisi katselemaan raskasta ovea sen sulkeutuessa, vaikka vieressä kuin monta lasta tahansa. Vastuu on vanhemman, ikävä kyllä. Esim. lapsettomat oudot sedät eivät tosiaankaan katsele tätä maailmaa lapsen kannalta.

Niin, eikä ne sedätkään välttämättä ole outoja, vaan elävät lapsetonta elämää -eivätkä ole koko maailmaasyleileviä kanssaihmisiä niinkuin monet palstamammat.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
kyllä se vaan on äidin tehtävä kattoa ettei oo sormet oven välissä. Ja jos ne on, se ei oo äidin vika, eikä lapsen vika, eikä ainakaan sen naapurin sedän vika. Asioita vaan tapahtuu, kaikkea ei voi aina varomalla estää.

Peesi! Palstan luonteeseen toki kuuluu aina hakea syyllisiä kaikkeen, vaikka joskus säästäsi omaakin energiaansa olemalla vatvomatta turhia.

Sä olet niin oikeassa tässä asiassa. Mutta.

Miten me muutetaan maailmaa tässä asiassa paremmaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja venni:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En varmaan sanoisi mitään. Ellen sitten näkisi, että vieras ihminen teki sen tahallaan. On paljon ihmisiä, jotka tulevat ja menevät sen enempää kiinnittämättä ympäristöönsä huomiota kuin että eivät suoraan kävele ketään päin.
Samaa mieltä. Seuraavalla kerralla, jos lapseni taas olisi oven luona ja samainen herra tulisi ja itse olisin estynyt olemaan ihan tenavan kauluksessa kiinni, huutaisin kovalla, reippaalla ja ystävällisellä äänellä, että: "Ole kiltti ja varo niitä minun lapsiani, etteivät vaan taas pistä sormia sinne oven väliin."
Tuommoista vaan sattuu ja tapahtuu, ei ihmiset edes huomaa olevansa "ikäviä".

Samaa mieltä! Paitsi, että olisin sanonut nuo sanat jo heti ensimmäisellä kerralla. :)

No itse henk.koht. ihan mielelläni autan kaatuvia lapsia ja varmistan vastaan tulevilta lapsilta että mihin ovat menossa ja mistä tulossa ja kenen luvalla. Mutta katson kuitenkin, että omista lapsistani olen vastuussa etupäässä minä itse. Onhan hienoa, jos mun lapsieni ovella ollessa naapuri pysähtyy taputtelemaan pieniä päitä ja rupattelemaan ja varmistamaan etteivät pikku sormet jää oven väliin. Niin, se on hienoa, mutta on naiivia, hieman typerää ja hyväuskoista sekä aavistuksen itsekästäkin edellyttää sitä täysin vierailta ihmisiltä.

kyllä se vaan on äidin tehtävä kattoa ettei oo sormet oven välissä. Ja jos ne on, se ei oo äidin vika, eikä lapsen vika, eikä ainakaan sen naapurin sedän vika. Asioita vaan tapahtuu, kaikkea ei voi aina varomalla estää.

en mä tiedä. kyllä ennen lapset saivat liikkua aika paljon missä halusivat, ja kaikki varoivat kaikkia ja ottivat lapsetkin huomioon.

ei äiti ollut se ainoa, jonka vastuulla on lapsi 100%.

suomi on tosi lapsivihamielinen. esim. vanhuksille kyllä avataan ovia ja annetaan suojatietä, mutta ei lapsille tai äideille vaunuineen avata ovia.

Ehkä tää vaan oli mulle outo asia, koska itselle on itsestään selvää varoa, jos pieniä lapsia on lähellä.

Sama se on kun meillä ei kunnolla omaa pihaa, niin naapurissa lapset leikkivät isänsä kanssa tuossa parkkipaikan luona. Siinä siis sellainen pieni alue jossa voi leikkiä. Mä todella tarkaan katson ja kärsivällisesti odotan, että lapset menevät pois edestä, jos autolla lähden.
En itse ajattele ollenkaan pahalla, että hänen lapsensa ovat edessä vaikka olisi kuinka kiire.

Alkuperäinen kirjoittaja lisäys:
Niin, eikä ne sedätkään välttämättä ole outoja, vaan elävät lapsetonta elämää -eivätkä ole koko maailmaasyleileviä kanssaihmisiä niinkuin monet palstamammat.
Tähän voisin sanoa - ihan omasta kokemuksestani - että mitä isommiksi omat lapset tulevat, sitä vähemmän muistaa, mitä kaikkea pikkuihmiset saattavatkaan saada päähänsä. Huomaan itse osaavani varoa paljon paremmin rullalautojensa kanssa porhaltelevia teinipoikia kuin taaperoita.

jaa mihinköhän sä tän väitteesi perustat ? Olenko mä sanonut jossakin käyttäytyväni samallatavalla kuin esim tämä ilkiä setä Ap:ntapauksessa ?

Väännetäänpä rautalangasta. Emme tiedä, oliko tämä kyseinen setä ilkeä vai ei. Todennäköisesti hän oli vain tavallinen kaveri, joka ei hoksaa huomioida lapsia. Siksipä hänelle ois hyvä huomauttaa asiasta, jotta osaisi seuraavalla kerralla varoa.

Sinä oletat heti että setä on ilkeä. Ja että maailma on paha ja ihmiset omaan napaan tuijottavia. Se että olet heti näin kärkkäästi sanomassa, kertoo mielestäni sen, mitä itse ajattelet ja minkälainen itse olet ihmisenä.

Siihen perustan väitteeni siitä, että jos sinunlaisiasi negatiivisesti ja muista pahaa ajattelevia ihmisiä ei ois, silloin tää maailma vois ollakki hyvä paikka.

No, jo on outoa logiikkaa. Älä itse osoita syyttävällä sormellasi ihmisiä, jotka eivät ole peruspositiivisia Arja Korisevia -minkäs sitä luonteelleen ja temperamentilleen voi. Itse olet ahdasmielinen.

no kauhean posittivista kuvaahan AP ei tässä tuosta sedästä maalannut - vai väitätkö itse muuta ? ihan sen perusteella nyt kärjistin häntä ILKIÄKSI sedäksi. jonka ap sitten korjasi nyrpeäksi. mukana oli osittain myös SARKASMIA, mutta sehän taitaa olla vieras käsite suurimmalle osalle tämän palstan käyttäjistä.

Minä en suhtaudu ja oleta että kaikki ventovieraat ihmiset olisivat inhottavia tai pahoja, mutta on järkeä senverran, että otan sen mahdollisuuden kuitenkin huomioon tilanteissa. Etenkin jos on lapsistani kyse.

en mä tiedä. kyllä ennen lapset saivat liikkua aika paljon missä halusivat, ja kaikki varoivat kaikkia ja ottivat lapsetkin huomioon.

ei äiti ollut se ainoa, jonka vastuulla on lapsi 100%.

suomi on tosi lapsivihamielinen. esim. vanhuksille kyllä avataan ovia ja annetaan suojatietä, mutta ei lapsille tai äideille vaunuineen avata ovia.

ehkä se riippuu siitä asuinympäristöstä aika pitälti, ja kuinka tutuksi ne ympärillä olevat ihmiset tulee. Tänä päivänä ei tahdo tulla ollenkaan. Meidän seudulla kyllä päästetään niin äidit vaunuineen kuin vanhuksetkin suojatien yli, tai availlaan niitä ovia. En mä silti voi päästää lastani vapaasti vaikka kaupasta lähtiessä juoksemaan autoa kohti, olettaen että kyllä kaikki muut varoo ja väistää jos se menee auton alle.

Ot, mutta kyllä mulle tänään avattiin ovi kaksikin kertaa, ja olin ihan yksin liikkeellä =)

ei kaikki nuoret poikamiehet ja muut voi edes tietää että minkäikäinen lapsi on (ettei tajuu varoa) tai että lapsi hyökkää mukaan sinne. missä olit ite sillä aikaa kun et ehtiny väliin? tommoset isot ovet aika usein menee hitaasti kiinni. voin veikata että juoruilit naapurin ämmän kaa etkä edes huomannu mitä kakaras puuhailee.

no kauhean posittivista kuvaahan AP ei tässä tuosta sedästä maalannut - vai väitätkö itse muuta ? ihan sen perusteella nyt kärjistin häntä ILKIÄKSI sedäksi. jonka ap sitten korjasi nyrpeäksi. mukana oli osittain myös SARKASMIA, mutta sehän taitaa olla vieras käsite suurimmalle osalle tämän palstan käyttäjistä.

Minä en suhtaudu ja oleta että kaikki ventovieraat ihmiset olisivat inhottavia tai pahoja, mutta on järkeä senverran, että otan sen mahdollisuuden kuitenkin huomioon tilanteissa. Etenkin jos on lapsistani kyse.

Ihan samaa mieltä!

no kyllä aikuisen ihmisen kuuluu huomata pienemmät. ihan turhaa jeesustella että lapsiaika on ohi. tai sitä ei ole ollutkaan.

on itsekäs ja paha ihminen, sitä ei pääse mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Ot, mutta kyllä mulle tänään avattiin ovi kaksikin kertaa, ja olin ihan yksin liikkeellä =)

Ihan samaa meinasin sanoa. Olen liikkunut vaunujen, rattaiden ja pikkulapsien kanssa jo kohta neljän vuoden ajan ja vain kerran on käynyt niin, ettei minua ole oma-aloitteisesti autettu esim. oven avaamisessa tai bussiin nousemisessa.

ei kaikki nuoret poikamiehet ja muut voi edes tietää että minkäikäinen lapsi on (ettei tajuu varoa) tai että lapsi hyökkää mukaan sinne. missä olit ite sillä aikaa kun et ehtiny väliin? tommoset isot ovet aika usein menee hitaasti kiinni. voin veikata että juoruilit naapurin ämmän kaa etkä edes huomannu mitä kakaras puuhailee.

sanoinhan että laitoin ovia kiinni. :)

no kyllä aikuisen ihmisen kuuluu huomata pienemmät. ihan turhaa jeesustella että lapsiaika on ohi. tai sitä ei ole ollutkaan.

on itsekäs ja paha ihminen, sitä ei pääse mihinkään.

kiireinen ja lapseton ei ole yhtä kuin itsekäs ja paha

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Meilläpäin ei edes kaikki konnarit tule junassa auttamaan vaunujen nostamisessa, ei kuulemma ole heidän hommansa