Joulu ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lörpöttäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lörpöttäjä

Vieras
Mitä teen? Meillä on 2 kk ikäinen esikois vauva jossa on todella paljon työtä. Anoppi on jäänyt leskeksi ja on tulossa meille viettään joulua, samoin omat vanhempani. En ehtisi ja jaksaisi millään passata kaikkia ja tehdä joulua tuon vauvan kanssa. Anoppia ei yhtään kiinnosta miten jaksan, ei osallistu kustannuksiinkaan eikä tee mitään. Miehelle ei käy että hän olisi yksin. Olenko kohtuuton?

Sano, että tervetuloa ja joulu nyyttäriperiaatteella pienen vaativan vauvan vuoksi. Piste.

Kiva kun suku on koolla ja äidin voinnin mukaan mennään.

Voimia! Tiedän mistä puhut.

Ei kai sitä tarvi niin kauheasti laittaa. Ostakaa vaan kaupasta normaalien arkiruokien sijaan valmiita jouluruokia ja herkkuja kunnon satsi (kaikkia perinteisiä saa) Joulukoristeita teillä varmaan on, niin pyydät miestä ripustelemaan niitä oman maun mukaan minne haluaa. Joku jouluinen liina ruokapöydälle. Kuusta ei tarvi. Sitten sanotte että teillä ei oo tapana ostaa aikuisille lahjoja, joten lahjoja ei oo eikä tarvi ostaa. Sitten vaan lämmitätte mikrossa ne valmisruoat pöytään.

No eiköhän aikuisten ihmisten pitäisi ymmärtää jos pienen vauvan äiti ei jaksa yksin kaikkea. Omat vanhempasi varmasti ymmärtävät, sovi vanhempiesi kanssa mitä he tuovat mukanaan. Sano myös anopille, että olisi nyyttäriperiaate, että mitäs hän haluaisi tuoda?

Onko sun miehesi kädetön, vai miksi ette voi sopia että mies hoitaa tänä jouluna kaiken yksin etkä sinä? Mä en ihan ymmärrä miksi syytetään kylään pyydettyä anoppia, kun suurempi vika taitaa olla siinä omassa kumppanissa.

Ei luulis yhdessä vauvassa olevan niin paljon työtä etteikö mitään muuta ehdi tehdä kun sitä vauvaa hoitaa.
Jos ei huvita katsella kodissaan jouluna ketään ulkopuolisia niin miksei voi sanoa suoraan että mä en halua tänne nyt ketään vaan haluan keskittyä vauvaan.
Sitä itse tekee joulustansa ihan just niin hankalan kuin haluaa.

Hieman empatiaa ei olisi pahitteeksi etenkin kun anoppi on menettänyt puolisonsa ja poikansa isän. Yksi tai pari päivää kyllä jaksat ihan hyvin ja pidät mölyt mahassasi vaikka väsyttäisi kuinka vauvan takia.

Totta tuokin mutta kun ajatellaan miten tyrmäävää puolison kuolema leskelle voi olla, niin kyllä olisin kohtuuton jos alkaisin vielä vaatimaan rahaa kaikesta vaivasta ja pakottamaan tuomaan jotakin mukanaan. Ei kai siihen kenenkään talous herranjestas kaadu jos pari päivää kestitsee. Kuitenkin kyseessä on vaan se pari päivää ellei anoppi sitten ole pahemman luokan tupajumi joka ei lähde kulumallakaan...

Kannatan tuota kaupasta kaikki valmiina asetelmaa jos anoppi ja omat vanhempasi eivät suostu nyyttäri jouluun. Ostat ne mistä itse tykkäät ja mistä mies tykkää ja niillä menette. Kaupasta oikeasti löytyy aikalailla kaikki valmiina, kinkkujakin saanee valmiiksi paistettuna jos ei itse viitsi sitä alkaa paistamaan.

2kk esikoisvauva on kyllä sellainen etten todellakaan mitään joulu itse olisi siinä vaiheessa vääntänyt kasaan, en sitten millään! Nyt jos olisi 2kk vauva noiden kahden lisäksi niin ei tod näk tuottaisi juuri ongelmaa :D En ole kokeillut, ja tänäkin vuonna mennään muualle jouluaatoksi missä on kaikki jouluruoat laitettu.

No tuota, yhden vauvan kanssa joulun valmistelu on vielä helppoa, etenkin jos omistaa rintarepun tai kantoliinan. Nyt kun itsellänikin lapsia on kaksi ja vatsassa kolmas ja vatsa jo kohtuullisen iso, niin voin kertoa että olen ollut todella uupunut, eikä puhettakaan että pystyisin tekemään kaikkea yksin. Mieheni tekee raskaimmat hommat eli huolehtii joulusiivouksen, kinkun, laatikot ja isotöisemmät leivonnaiset, itse huolehdin astiat, juomat ja alkupalat sekä muut pienemmät jutut yhdessä lasten kanssa.

Siis anopin miehen kuolemasta on jo monta vuotta, mutta on yksinäinen, sitä tarkoitin. Ollut aina meillä, ei tee tai tuo ikinä mitään tai kysy, enkä kehtaa sanoa että tuopas nyt sitä tai tätä. Sanoin nyt olevani aika poikki ja täystyöllistetty, mihin hän, että äl tee niin paljoa. Hänet pitää myös hakea ja viedä.

Yhteistyössä