joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-perheessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-perheessä

Vieras
Erosimme 5 vuotta sitten ja erossa lapset jäivät omakotitaloon isänsä kanssa. eli minä-äiti - olen etävanhempi, mutta asun 500 m:n päässä lapsista ja exästä. Olemme jatkuvassa kanssakäymisessä lasten takia ja muutenkin siedämme toisiamme hyvin.
Olemme eron jälkeen viettäneet joulut, uudet vuodet ja juhannukset porukassa. Tehneet yhdessä ruuat sun muut valmistelut.
Itse en ole vakavampaa seurustelua harrastanut eron jälkeen, joten ei ole tarvinnut selitellä menettelyä kenellekään. Nyt ex-mies on tavannut naisen, jonka kanssa on ollut vakituiseen kesästä asti. Yhteistä joulua heillä ei ole tarkoitus viettää, mutta hillitön riita on tullut minun osuudestani exän joulunviettoon kaupassakäynteineen ja ruuanlaittoineen. Yhdessäsaunomisen voin jättää väliin, mutta muuten aion joulun viettää lasteni ja exän kanssa niinkuin ennenkin. ELLEI ex ITSE kiellä minua osallistumasta!
Mitäs mieltä ootte tilanteesta minun ja uuden naisystävän ja miksei lasten ja exänkin kannalta????

Ratkaisevassa tilanteessa on ex. Haluuako hän vaarantaa uuden suhteensa vai ei. En tiedä kuinka joulunviettonne voisi suhteen vaarantaa, varsinkin kun olette jo viettänyt juhlapäiviä yhdessä ennenkin ja se ei ole johtanut mihinkään... vai onko?

Jos vanha suola ei janota, ei kai tuossa mitään pahaa ole. Vaatii kyllä uudelta naiselta aika paljon ymmärrystä, mutta kypsältä naiselta luulisi sellaista löytyvän.

Hyvää joulua teille, yhdessä tai erikseen.

Veikkaampa, että joulunvietostasi exän ja lastesi kanssa ei tule mitään. Miehesi uuden naisystävän pitää olla tyyppiä, jollaisia löytyy korkeintaan yksi tuhannesta, hyväksyvät moiset järjestelyt. Ehdotankin, että vietät joulun yhdessä lasten kanssa ja annat miehesi viettää joulun uuden naisensta kanssa.

Sanoinkin, ettei heillä ole aikomusta viettää yhteistä joulua ja exä haluaa olla joulun lastensa kanssa. Niinkuin minäkin. Exän kanssaa oli vipinää aikaisemmin, muttei enää pariin vuoteen. Nyt ollaan vain vanhempia ja kavereita.

Jotenkin kirjoituksesta paistaa läpi, että hekumoit ajatuksella, että exäsi naisystävä on pahoillaan tai ehkä hiukan katkerakin / mustis sinun roolistasi ja tästä yhteisestä ""perhejoulustanne"". Ymmärrän kyllä hyvin tämän naisen reaktion tilanteeseen. Oletkohan ihan vilpitön pyrkimyksissäsi, viatontako joulunviettoa kaveripohjalta ??

Yksikään nainen ei hyväksy toista naista miehensä elinpiiriin! Vrt naisen tapa ailahtelevaan käytökseen ja vaihtuviin mielipiteisiin. Mies kaatuu helposti häntä henkisesti tukevan naisen syliin. Nainen menettää siis otteensa miehestään.

Miten te sitten joulua olette ns. ystävyys- ja vanhemmuuspohjalta viettäneet? Mitä siihen on kuulunut, muuta kuin ruuanlaittoa ja yhteissaunomista?

Tehkää kompromissi: Päätätte puhelimitse, mitä kumpikin tuo jouluksi, ostaa ja valmistaa ne ruuat sitten itse. Sitten sinä menet aattona miehesi ja lastesi kotiin, paistatte lasten kanssa vaikka joulutortut lehtitaikinasta. Syötte, saunotte erikseen ja avaatte lahjat. Leikitte vähän aikaa lasten kanssa, sitten sinä lähdet kotiin nukkumaan. Tällä tavoin saatte sen yhteisen joulun, eikä exäsi uudella rakkaallakaan olisi kohtuuttomasti sulateltavaa. Elämäntilanteiden muuttuessa yleensä myös jouluperinteet muuttuvat, sekin on vaan hyväksyttävä. Teillä on sentään hyvä tilanne siinä mielessä, että asutte niin lähekkäin. Teidän ei tarvitse esim. yöpyä toistenne luona ja muutenkin tuleminen ja meneminen on helpompaa.

Huh. No kyllä nyt olisi aika muuttaa käytäntöjä. Ymmärrän oikein hyvin tämän uuden naisen kannalta homman, ajattele itsesi samaan tilanteeseen.

Ja kun teillä on vielä ollut ""säpinää"" eronne jälkeen.

Päästä nyt irti siitä exästä, voitte varmaan sopia jonkun kompromissin kun asutte vielä noin lähekkäin eivätkä lapsenne ole ihan pieniä (kun erosta on aikaa noinkin kauan).

Tuli mieleen sama kuin jollekkin muulle, että oikein hekumoit ajatuksella saada uusi nainen mustasukkaiseksi. Muussa tapauksessa käyttäytyisit aikuisen tavoin ja väistäisit nyt takavasemmalle. Lapset ehtivät joulunpyhinä molempien luo mutta taidat elätellä toiveita jostain yhteisestä enemminkin exäsi kanssa.

Käytännöt muuttuu. Kuinka kauan vielä ajattelit viettää uudet vuodet, joulut ja juhannukset exäsi kanssa?

Turhaa riitaa kehittelet pariskunnan välille. Toisaalta mies tuntuu selkärangattomalta, sanoisi sinulle suoraan että uusi suhde vaarantuu jos tunget sinne.

Itse en menisi sinun tilallasi ollenkaan sinne, etenkin kun tiedät että siitä tulee riitaa. Lapset voivat tulla sinun luoksesi.

Miksi minun pitäisi siirtyä takavasemmalle, jos viihdyn heidän kanssaan? Eikö tässä tapauksessa exän tehtävä olisi ehdottaa muutosta traditioihin?
Ehkä kuitenkin olen hiukan katkera entisistä ja haluan nähdä kuinka exä selviytyy tästä tilanteesta, minun siihen puuttumatta tai auttamatta. Exää en haikaile takaisin. Viihdyn sinkkuna paremmin kuin hyvin.

Minulla on ratkaisu tähän pulmaan. Kuten tuolla muutamat jo mainitsivat, että tässä taoauksessa ei ole kysymys vain lapsista, koska on ollut säpinää ja yhteisaunomista jne...
Joten kutsu ex miehesi luokses vaikka jouluaattona aamupäivällä ja anna sille oikein kunnolla pillua ja sano, että menee nyt sen uuden naisystävän luokse ja otat lapset luoksesi aattoiltana.

""...haluan nähdä kuinka exä selviytyy tästä tilanteesta, minun siihen puuttumatta tai auttamatta.""

Jos näin on, niin sitten sulla ei ole mitään syytä olla väistymättä vähän takavasemmalle. Ei tarvitse väistyä kokonaan, mutta kun kerran noin lähekkäin asutte, ei ole mitään syytä viettää koko pyhiä exän luona. Yhteissaunominen on jo täysin älytöntä.

Jos et halua auttaa exäsi uuden parisuhteen vakavoitumista, voit myös jättää auttamatta turhien ongelmien synnyssä. Kun et kerran halua puuttua ja auttaa exää hänen ratkaisuissaan, niin et myöskään tee niin tuppautumalla, tai pitämällä vanhoja traditioita itsestäänselvyyksinä. Parhaiten se mies päätöksiä tekee, kun ei turhia painosteta ja odoteta ja oleteta.

olla kateellinen uudelle naiselle ja sille, että ex:si on päässyt eteenpäin elämässään ja kyennyt solmimaan uuden suhteen (toisin kuin sinä...). Olen samaa mieltä kuin muutkin täällä; haluat vain tuottaa harmia uudelle naiselle.

Sinun pitää ymmärtää, että he aloittavat uuden jouluperinteen sinun lastesi kanssa ilman sinua. Voit toki yrittää vängätä välissä, mutta ennenpitkää ymmärrät, että sun täytyy kestää joulut yksin ja yksin lasten kanssa sitten joskus. Veikkaanpa, ettei samaa ongelmaa olisi, jos SULLA olisi se mies kainalossa jo ja ex yrittäisi saada lapset itselleen.

Lasten kannalta ihanaa kun on tuollainen suhde vanhemmilla. Omat vanhempani erosivat n.15v sitten, vanhempani ovat väleissä keskenään ja äitini avokille se sopii. Useat joulut on vietetty kimpassa, onhan se omille lapsillenikin upeaa että isovanhemmat ovat molemmat läsnä. Jos on sellaisia lämpimiä tunteita toista kohtaan yhä, juttu ei toimi muiden osapuolten taholta kun tulee mustasukkaisuutta ym mutta jos suhde on täysin platoninen niin antaa mennä vaan.

Meillä on hieman vastaava tilanne. Miehelläni on edellisestä avioliitosta lapsia, minun edellinen avioliittoni puolestaan jäi lapsettomaksi. Ennen kuin mieheni ja minä tapasimme, hän kävi syömässä aattoiltana entisen perheensä luona ja vietti siellä muutenkin aattoillan.

Kun muutimme yhteen, kysyi mieheni minulta, että miltä minusta tuntuisi, jos hän kävisi aattona lapsiaan tapaamassa, kun joulu on kuitenkin lasten juhla. Mielestäni asia oli itsestään selvä, sillä ei lasten pidä joutua kärsimään vanhempien eron ja mahdollisten uusien puolisoiden vuoksi. Niinpä sitten aamun olemme mieheni kanssa yhdessä kotona, sitten päivällä hän lähtee lapsiensa luokse ja hänen heidän luona ollessaan minä valmistelen jouluruoat ja illaksi hän tulee jälleen kotiin, jonka jälkeen syömme jouluaterian.

Sanot, että aiot viettää joulua exäsi luona niin kuin ennenkin. Ehkä exäsi nykyinen pelkää, että tästä lähtien hän viettää aivan kaikki juhlat sitten yksinään, kun sinä haluat olla entisen miehesi seurassa niin kuin ennenkin?!

Mutta asia lienee sellainen, jossa avainasemassa ovat exäsi ja hänen nykyinen kumppaninsa. Heidän tulee keskustella asiat selväksi keskenään ja toimitte sen mukaan. Jos exäsi ilmoittaa nykyiselleen, että vietätte vastaisuudessakin kaikki juhlapyhät yhdessä ja hänellä ei niihin juhliin asiaa ole, kertoo se jotakin heidän suhteestaan. Jos exäsi taas sanoo, että haluaa viettää juhlia nykyisen kumppaninsa kanssa, et sinä sillekään oikein mitään mahda. Ja ainahan sinä voit ottaa lapset luoksesi sellaisina juhlapyhinä, jolloin et pääse heidän luokseen!

Outoa että odotat siirtoa uudelta naisystävältä. Jos seurustelua on takana ""vasta"" puoli vuotta, en usko että hän alkaa ladella sääntöjä pöytään, että sinä et saa tulla lastesi luo jouluna. Ole itse järkevä ja tee kompromissi!

Tamapas virkistavaa. Ylensa kun naiset taalla valittavat roikkuvista ex-vaimoista ja tyttoystavista, niin nyt ex on aloittanut keskustelun. Vahan erilainen nakokulma, mutta vastaukset olivat aika ennalta arvattavia.

Mika siina on, etta se ex aina tunnetaan uhaksi? Nykyinen kun on tata paivaa ja tulevaisuutta ja ex menneisyytta ja onhan siihen eroon joku syykin ollut. Etteko te usko omaan viehatyvoimaanne, jos pelkaatte sen ex:n erinomaisuutta?

Mies ei tosin tassa tilanteesa ole osannut pelata korttejaan oikein. Hanenhan se todellakin pitaisi ottaa ohjat kasiinsa ja hoitaa tilanne uutta kumppaniaan loukkaamatta. Mikseivat he muuten vieta joulua yhdessa?

Vastaava tilanne täällä, tosin niin, että ex-mieheni on viettänyt eron jälkeen joulut minun ja lasten luona. Erosta on jo 9 v. Alkuvuosin ex jopa yöpyi (taxi-rahoja säästäkseen) luonamme.
Olen seurustellu nyt 3v ja sen jälkeen ex ei ole yöpynyt luonamme, mutta jouluja vietti aina viime vuoteen asti kanssamme. Toive siihen tuli lapsilta ja heidän vuokseen ""siedin"" ex:ää kodissamme.
Tänä vuonna vietän joulun lasten kanssa yhdessä, ex tulee sitten joulupäivänä syömään. Uusi miesystäväni viettää joulun kummipoikansa perheen luona. Ikävä kyllä lapseni eivät vielä tahdo viettää ""vieraan"" miehen kanssa joulua.

Joulu on kyllä NIIN perhejuhla, että siinä pitää kuunnella lapsia ensisijaisesti!

<<Yksikään nainen ei hyväksy toista naista miehensä elinpiiriin!

Niinkö? Kuinkahan moni mies kestäisi, että uusi vaimo/tyttöystävä saunoo exänsä kanssa ja toisinaan myös .... sattuu sitten vähän lipsahtamaan panojen puolelle? Joka joulu, uusivuosi, pääsiäinen ja juhannus.

Varmaan miehille, rennonpina, sivistyneempinä ja joustavempina tuo on ihan ok? Vai?

mun vieraissakäynnin takia! En kai kunnioita parisuhdetta niin kuin normaalisti tehdään...
Uusi naisystävä viettää joulun omien vanhojen vanhempiensa kanssa.
Lapset todellakin ovat tyytyväisiä nykyjärjestelyyn ja muutaman vuoden kuluttua yhteiset juhlat viimeistään jäävät, kun lapset kasvavat...

Onneksi itselläni ei ole tuota ongelmaa. Vien aattona lahjat ex:lle ja lapselle ja sitten kotiini, johon tilaamani kimppa-tytöt pian saapuvat. Saunomista, kuohuviiniä, lohta, seksiä, lisää kuohuviiniä ja seksiä. Eli, miehen elämää :D

Yhteistyössä