JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusin ketju

Vieras
Laitan tämän meidän listan tähän alkuun niin pysyy sekin mukana

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12, LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
Lydia 34v - 2. - LA 9.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12.? TAYS
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12- TAYS
Tuulimamma 35v - 2. - LA 18.12. - LKS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Sanna O. 37v. – 2. – LA 24.12.(?)
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12
Mariia 35v. – 1. – LA 31.12.
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

No niin, heti kun jatkoin vanhaa ketjua niin uusikin löysi tiensä sivuille, laitan tähän saman stoorin minkä tuonne vanhaankin.

TUULIMAMMAlle: Lks:n videointilaite oli rikki ja sitä ei kuulemma enää korjatakaan, näin sanottiin viime viikolla. En sitten tiedä onko sielä useampia niitä laitteita mutta se mikä meillä oli ei toiminut. Mä sain ite varata sen niskapoimun ajankohdan jo silloin kun kävin rv 7 varhaisultrassa. Ja niitä tehtiin vain tiettynä päivänä ja tietyillä raskausviikolla.

Omia kuulumisia on niskapoimu ultrasta, sielä kaikki näytti olevan ok ja oikein pirteä vauva nähtiin kuvissa. Neuvolassa kävin eilen ja sydänäänet kuului hienosti, veriarvot on kohdallaan ja muutenkin kaikki on hyvin.
Tosi helpolla on mennyt tämä alkuaika, siitä täytyy olla kiitollinen ;-)

Kuten joku mainitsikin niin ruuan kanssa käy usein hassusti, ensin on kauhea nälkä ja sitten ei maistukaan ja maha täyttyy tosi pienestä määrästä.

Vatsa on kovasti pullollaan, muutamat oudommatkin on huomanneet että raskaana ollaan. Tänään jälleen yhdet farkut putosi pois pidettävien listalta eli nyt on kahdet ""paremmat"" housut joilla voi liikuskella kaupungillakin. Täytyy kesälomalla ostaa jotain uutta ja isompaa. Iltaisin vatsa on kyllä tosi pullollaan ja hieman pelottaa minkälainen siitä kasvaakaan ajan myötä...Toki olen ikionnellinen että se kasvaa ja ihailen sivuprofiiliani aina peilin ohi mennessäni ;-)Mahtava juttu!!

-Hannele rv12+6-

Vieläkö mahtuu sakkiin mukaan?

Olen käynyt täällä silloin tällöin taustailemassa, mutta nyt tuo Orvokin teksti tältä aamulta innoitti kirjoittelemaan.
Testi oli kyllä kuin suoraan ""mun suusta"". ;)

Etukäteen pelkäsin tosi pahaa ja kokopäiväistä pahoinvointia (jota ei siis ainakaan vielä ole ilmaantunut), mutta tilalle olen sitten saanut muutaman tosi pahan migreenikohtauksen. Niiltä tiimoilta vessanpyttyyn kurkkiminen on tullut tutuksi. :(
Tällä hetkellä, kun rintavarustuksen kipeys on helpottanut, ainoiksi oireiksi on jäänyt armoton ruuan mussuttaminen ja uskomattoman hyvät unenlahjat.

Esittelynä sen verran että olen 31-vuotias ja esikoista odotellaan. Omien arvelujen mukaan la ois 30.12 ja alkuraskauden ultran mukaan 31.12. Jännättäväksi jää meneekö oikeasti sitten jopa ensi vuodelle.
Synnäristä en vielä osaa sanoa, tai oikeastaan luulin sen olevan itsestään selvän, mutta kuulin juuri että täälläkin on mahdollisuus valita. :)
Kirjoittelin joskus aiemmin Vauvahaaveet-ketjussa tuolla haaveilupuolella, mutta kun se hiljeni niin en oikein löytänyt omaa sijaa. :(
Kirjoittelen kuitenkin tuolla vanhalla nickillä. Hihkaiskaa jos löytyy ""kaimoja"", niin vaihdetaan. ;)

Tervetuloa joukkoomme meri! Ja onnittelut plussasta! Hannele: kiva että jollain muullakin vatsa pullottaa näkyvästi! Mulla myös,ei ole omat farkut jalkaan mennyt pariin kuukauteen,vaan mamma vaatteita saa pitää. Mulle on tullut nopeesti ja paljon lapsivettä,ja siksi kasvu on havaittavissa. Minäkin vatsaani usein peilailen,silitän ja supisen pienelle,että pysyisi matkassa loppuun asti. Ensi viikoks pitää tilata tarkistus ultra aika ennen etelän matkaa. Ihan sen takia,että olen kovin peloissani mahdollisen menetyksen vuoksi. (5 k-menoa takana) mutta,vara ei venettä kaada! Edelleen nettiyhteyttä odotan tänne korpeen,aika kallista tämä puhelimella vierailu.... Jatkoja kaikille toivoo nenna ja masukki 13+4

Huomenia!

Hannele: Tsekkasin tuossa se kutsun ja siinä ei tosiaan tällä kertaa ollutkaan mainintaa videomahdollisuudesta... joulukuussa vielä oli. - No kai sieltä sentään kuvia saa?!

Itse en voinut oikein ajoissa aikaa varailla kun eka neuvolakin oli vasta 22.05. - Lähete lähti samantien LKS:ään ja sieltä se oli postitettu 23.5., mutta valitettavasti kakkospostina niin kuin aiemmin tilitin... Sain sen siis vasta 29.5. eikä tälle viikolle ollut enää aikoja kun np:t tehdään tällä viikolla vain ti ja pe.

Mietin vain vielä sitäkin, että mistä mä voin edes vielä tarkkoja viikkoja tietää, kun ei ole vielä ultrattu... Voin siis hyvinkin olla ens tiistaina vasta 11+ 5 tai jotain.... Kuulostaa niin pikkumaiselta toi LKS:n touhu, mutta kylläpä siitä varoittikin meitin neuvolakätilö. Toivottavasti ensi tiistaina paikalta löytyy joku yhteistyöhalukkaampi tätsyli.

No joo... onneksi pääsen tänään lähtemään Ylläkselle niin saa ajatukset muualle. Tuntuu melkein kuin lähtis lomalle työmatkan sijaan... Hotellissa on kylpylä ja jos on kauniit ilmat vois kavuta Ylläksen huipulle.... kivaa!

Mukavaa loppuviikkoa kaikille Joulukuun odottajille ja uusille TERVETULOA ketjuun!

-Tuulimamma-

Päivitetty lista:

Anna 37v - 1.- LA 8.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12.? TAYS
Leppis LA 15.12.
Leea LA 19.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Meri 31v. - 1. - LA 30.12./31.12.

Moikka!

Hannele, me ollaan aika lailla samoissa viikoissaj ajopa päivissä, ja hauska kuulla, että sullakin on maha kasvanut. Mä välillä oon ihan ""huolestunut"", kun tää on jo näin iso, vaikka kivaahna se on. :) Mulla on yks kaveri, joka on 5 viikkoa mua edellä odottamisessa, ja mun maha näkyy kyllä selkeämmin kun hänen. Mutta ehkä se piakkoin tässä menee mun ohi.. Omat farkut ei oo mulle mahtunut pitkiin aikoihin, vapun aikaan piti ostaa isommat, jotta tosiaan ei tartte kulkea nappi auki.

Mulla on huomenna ensimmäinen ultra, eli np, jännittää kovasti..!!

punatulkku

Heippa ja terveiset neuvolalääkäristä!

Kaikki näytti hyvältä, kohtu oli kasvanut hyvin ja sydänäänetkin saatiin jo kuulumaan (rv 9+3) vaikka lääkäri sitä kovasti epäili etukäteen. Lääkäri arveli että saattaisin olla jo hieman pidemmällä...Kyllä tuli taas helpottunut olo, nyt jaksaa odottaa np-ultraa hyvillä mielin!

Mun maha on päivisin normaalin kokoinen mutta illalla turpoaa siihen malliin että tiukassa paidassa kyllä näkee että jotain on tekeillä. Mutta ihanaahan se vain on, vaikka onkin vasta turvotusta. Muuten olo alkaa olla jo hieman pirteämpi, olen jopa pystynyt olemaan ilman päiväunia.

Niin ja tervetuloa mukaan sinä uusi ketjulainen, sorry en muista nimeä!

Onnea Lellu ! Tehtiinkö sulle muuten tutkimus mahan päältä vai sisäultra ?

Täällä ruottissa ainakin viimeksi heti katottiin sisältä päin. Olen nyt sitten ylihuomiseksi varannut yksityiselle gynekologille ajan. Sanoin aikaa varatessani että olen varhaisultraan tulossa joten kaitpa niillä siellä on jotain laitteita millä katsotaan. Onko muilla kokemuksia yksityisellä käynnistä ?

Ootteko käyttäneet itsestään ruskettavia ? Ärsyttää kun tuo aurinko ei voi paistaa ja on niin kalpean ja sairaan näköinen. Uskaltaskohan rusketusaineella ittensä sivellä ?

Päivitetty lista:

Minzi 26v.-2.-LA 5.12. TAYS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Leppis LA 15.12.
Leea LA 19.12.
Vera 22v - 1. - LA ?

Minzikin innostui kirjotteleen, ei vaan ole saanut aikaiseksi kirjoitella. Kun tuo LA:kin aikaistui ultran mukaan, niin ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja kirjoittaa.. Mulla huono olo jo helpottanut ja väsymys alkaa olla taaksejäänyttä elämää, nyt oikeastaan olo tuntuu erittäin hyvältä ja pirteältä. Vaikkakin verenpaine taas noussut niinkuin ekassakin raskaudessa, mutta täytyy vaan tässä rauhassa olla eikä liikaa rehkiä.. Mulla kanssa maha kasvanut ihan uskomattoman paljon, kyllä sen jo päällepäinkin tajuaa että raskaanahan tässä ollaan. Ekassa raskaudessa alkoi näkyä vasta joskus 15 viikon jälkeen.
Minzi 13+1

Mariia: mulla sydänääniä kuuneltiin masun päältä, mutta kohtua tunnusteltiin alakautta. Alkuraskauden ultrassa ultra tehtiin alakautta.
Kyllä kai itseruskettavaa voidetta uskaltaa käyttää, jos ei purkissa toisin mainita. Mulle kävi hassu juttu kampaajalla käydessäni että punaiset raidat eivät tarttuneet olleenkaan vaikka yritettiin kaksi kertaa! Aikaisemmin olen samoilla väreillä saanut kirkkaan punaiset raidat! Kai noi hormonit sitten tekee myös tälläisiä juttuja :)

Kiitos tervetulotoivotuksista! :)
Mukava että joukkoon mahtuu ja Tuulimamma oli ehtinyt jo listankin päivittää. Kiitos! :)

Noita Lellun kuulumisia lueskelin ja mietin saataiskohan neuvolassa tämänkin pikkuisen sydänäänet kuuluviin.
Eka neuvola on ensi maanantaina (silloin menossa rv 10+2), joka tapauksessa tiedän ettei silloin ainakaan vielä ultrata.
Alkuraskauden ultrassa kävin viikolla 7+4, jolloin syke saatiin näkyviin ja ihan niin suuri huoli siitä ei siksi ole. Pieni jännitys kuitenkin.

Noista hiuksista puheenollen..
Otin itse kampaajalla värin pari viikkoa sitten ja sinänsä se on ihan ok (ei värjätty punaisella, mutta mulla se ei normaalistikaan tahdo pysyä), mutta nyt viime aikoina multa on alkanut lähteä hiuksia ihan tolkuttoman paljon!
Liittyisköhän se jotenkin hormonitoiminnan muutoksiin vain mitä?? Kampaajalle en viitsisi ihan ensimmäisenä mennä valittamaan, varsinkaan kun en halua tätä ""tilaa"" vielä paljastaa. Mutta jos tätä menoa tuo hiustenlähtö jatkuu niin olen kalju jo hyvän matkaa ennen joulukuuta...

Juu, joulukuussa 8.päivä olisi laskettu aika minullakin. Viikkoja 12+5. Ei sitä kuitenkaan vielä päältäpäin huomaa - liekö syynä luonnostaan leveä lantio. Kaikki vanhat vaatteet vielä mahtuu päälle, tiukempiakin farkkuja olen käyttänyt.

Vauveli onneksi kasvaa porskuttaa ultran mukaan, joten syytä huoleen ei ole. Mitään mässykohtauksia en ole saanut, vaan pikemminkin tekee mieli hedelmiä ja marjoja. En myöskään jaksa syödä niin paljon kuin ennen raskautta, mutta se voi johtua siitä, että olen vähentänyt liikuntaa.

Jep,tänään on tarkistus ultra ennen matkalle lähtöä. Ja neuvola on 13pv.. Nyt pääsee mieskin mukaan katsomaan pirpanaa vihdoinkin! Aivan ihanaa,vielä kun jaksais yhteen asti odottaa!!! Se hetki on kyllä aina ja joka kerta niin ainutlaatuinen,kun näkee pienen ihmeen muklaavan sisällään,miten pienestä ihminen kehittyykin,ja miten nopeasti!! Ajatteles jos ihminenki odottaisi yhtä kauan kuin norsu,3 vuotta!!!! Ei tulis mitää,järki menis! No,käyn ilmottelemassa kun kotiudumme! Jatkoja kaikille!

Moikka!

Tulin juuri np-ultrasta. Kaikki hyvin! Kyyneleet nousi silmiin kun on se vaan uskomatonta katella ruudusta pientä ihmisen alkua, pienet kädet ja jalat vispas ihan älyttömästi! :)

Kävin sitten myös seerumiseulassa kun sellainen kerta on mahdollinen.

Olo on nyt kaikinpuolin levollisempi ja onnellinen!

Ihanaa odotusta ja levollista mieltä kaikille!

T. Ilo ja maha-asukki rv 12+1 (ultran mukaan rv 12+3)

Meri: Kannattaa mittauttaa kilpirauhasarvot. Itellä on vajaatoimintaa ja ennenkuin sain lääkityksen niin lähti hiuksia, paleli, paisuin kuin pullataikina ym. Varsinkin raskaana ollessa täytyy kilpirauhasarvot olla kohdallaan.

Moi piiiitkästä aikaa. Ei oikein pääse koneelle,siitä pitää 1v9kk taapero huolen!

Mullakin oli np-ultra,ja kaikki näytti hyvältä. Siellä se pikkunen köllötteli niin somasti ja välillä potkiskeli ja heilutti käsiään!Tuli tosi vahva tunne,että hän on tyttö. En tiedä miksi,mutta kun ultrakuva pamahti silmien eteen,tuli vahva tunne,että tyttö se on.

No,tyttötunne mulla oli jo ekan aikana,mutta poika se tuli. Joten olisko vaan toiveajattelua.

Pahoinvointi jäi pois vkolla 10,mutta tuli takasin nyt vkolla 12. Olen jälleen päässyt kaulailemaan meidän idoa,hih. Ja nytkin kuvottaa siihen malliin,että illalla pääsee oksentamaan!

Moikka!

Ilmoittaudun myös jouluodottajiin! Olen 31v ja raskausviikkoja 11+4. LA on näillä näkymin 17.12.Helsingissä asun vielä. Ekaa odotellaan! Kättärillä pitäisi synnyttää, valitsin sen paikaksi

Olen jo pari ultraa käynyt läpi. Viimeksi viime viikolla, nökerö oli kasvanut pienestä herneestä jo neljä cm pitkäksi! Näkyi kaikki raajat ja meno oli kova! :) Kyllä liikutus ja helpotus oli suuri..

Ensi viikolla on sitten np-ultra. Mitäs siinä tehdään? Onko se sisäultra vai masun päältä tehtävä?

Mulla kilpparin vajaatoiminta ja muutama viikko sitten kun testattiin arvot, niin olivat pikkuisen pyllyllään. Sain lisälääkitystä ja sitä seuraillaan joka toinen kk tai jopa useammin jos on tarvis. Ne arvot tulee olla kohdallaan, jotta sekä äippä että vauva voi hyvin.

Muuten vointi ollut ok, valtava väsymys vaan! Ja ei saa ahmia ruokaa, tulee muuten paha olo.

Onko muuten ketään Helsingistä tai lähiseudulta? Mä olen lähikaveripiiristä ensimmäinen odottaja ja vähän yksin tämän tilanteeni kanssa!

Kaikille jouluodottajille terkut ja tietty muillekin! :D

Päivitetty lista:

Minzi 26v.-2.-LA 5.12. TAYS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Leppis LA 15.12.
Hansu 31 v- 1. - LA 17.12. - Kättäri
Leea LA 19.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Mariia 36v. – 1. – LA 31.12. - LKS/Tukholma

Tervetuloa Hansu joukkoon ! Päivitin oman ikäni tuonne kun lisää tuli pari viikkoa sitten ja lisäsin Hansun. Voisko tuolla listalla olla myös miltä paikkakunnalta on, olisi mielenkiintosta tietää. Minä en tosiaankaan tiedä joudunko synnytäämään täällä Ruotsissa, toivottavasti pääsisin Roihin.

Mutta tänään pääsen sitten Lappiin ja saunaan ! Voi kuulkaa tytöt ette usko kuinka nautin. Viime saunakerrasta on jo pari kuukautta. Se on yksi sellainen elämän suola jota ruottalaiset eivät ole tajunneet. Istuvat vaan saunassa ilman että heittävät vettä...ja katsovat kuin hullua jos vettä erehtyy kiukaalle heittämään. Varsinkin yleisissä saunoissa jäät äkkiä yksin lauteille istumaan jos pari kauhallista vettä nakkaa.

Jännittää...huomenna eka lääkärikäynti. Olen jo kahdesti nähnyt vauvaunta. Ensteks se oli ihan vastasyntynyt mutta niin vilkas että kun jätin sen sängylle niin oli heti kömpinyt sen alle kun selkäni käänsin. Toisessa unessa se oli jo isompi - tummatukkainen poika - ja sillä oli sellainen velmu ilme naamalla kuin olisi ollut menossa pahoja tekemään. Saas nähdä millainen pakkaus sieltä tulee. Jos äitiinsä tulee niin apua, mulla nimittäin oli pienenä sellaiset valjaat kun olin liian ylivilkas, niitä kait käytettiin silloin 70 luvun alussa yleisestikin...Muutenkin olin aina jossain vaikeuksissa, milloin nokkospuskassa ja milloin pää juuttuneena tuuletusikkuna aukkoon.

Mukavaa torstaita kaikille !

Rohkenen ilmoittautua mukaan vielä minäkin... Jä samanlainen käsi koneiden kanssa olen, etten osaa tuota listaa päivittää.

Pikkukakkosta odottelen ja la. on 8.12. Asumme pk-seudulla ja tarkoitus olisi mennä Hyvinkäälle synnyttämään. Esikoisen (10kk) oli tarkoitus syntyä Kättärillä Haikaranpesässä, mutta kun H-hetki koitti, niin koko sairaalassa oli sulku ja sieltä ohjasivat Naistenklinikalle. No, sama juttu myös siellä ja valittavaksi jäi Jorvi tai Hyvinkää. Päädyttiin lopulta Hyvinkäälle ja oltiin todella tyytyväisiä ko. paikkaan, joten siksi tällä kertaa ei edes yritetä muualle.

Alkuraskaudesta oli heikotusta ja huonoa vointia, mutta nyt on onneksi olo ollut jo ihan hyvä, vaikka välillä väsyttää hurjasti.

Onnea kaikille odottajille!

Asun Helsingin Katajanokalla ja muutto olisi minulla ensin Keravalle loppukesällä johon rakennamme taloa ja sitten Tukholmaan heti syksyllä, josta mieheni sai työpaikan kahdeksi vuodeksi. Kyllä jännittää!
Kirjat säilytän Suomessa, muuten en saa synnyttää täällä, mutta entäs jos tenava syntyykin aikaisemmin! Sitten ei auta kuin Tukholmassa vääntää! :)

Mä kyllä yritän tulla jo joulukuun alussa Suomeen ja Keravalla oleskelen siihen asti. Mies tulee sitten vasta kun on hetki lähellä, toivottavasti ehtii! :)

Sitten pitäisi vielä valmistua merkonomiksi ennen joulua! Eli ei ole vapaa-ajan ongelmia, voi minua!

Ihana rakas vaavini sielä taas polskutteli,nyökkäili ja potki ja heilutteli! Miten se voikin tuoda niin lämpöisen tunteen,kerta kerran jälkeen,nähdä vauva monitorissa...huoh! Lääkäri ei suositellut rodoksella uimista???? Ei oo kohdunsuu pehmentyny ynm mutta niin sanoi. Miten siinä helteessä sitten pärjää muka? Kyllä ajattelin altaassa pulahdella,varmasti,josko meren sitten jättäisi väliin... Onko toisilla tästä matkakohteesta kokemuksia raskauden aikana? Raakoja hedelmiä en saa syödä ja kaikki pitää olla hyvin keitettyä mitä syö. Entäs pitsat? Rakastan niitä! Niitä ei kyllä keitetä,mutta eikö paistoruokakin ole terveellistä? Vai rahaanko kasan ruisleipää mukaan ja mussutan sitä koko viikon? Voi ei..... Kertokaa joku jos kokemusta... Kiltti liis! Nenna ja masukki 13+5 =)

Tervetuloa mukaan Hansu ja mo! Itsekin kun olen aika ""tuore"" tapaus. :)

Kiitos vinkistä Mariia! :)
Täytyykin mainita noista kilppariarvoista maanantaina neuvolassa. Tuota en olisi osannut ajatellakaan.
Muistelen että mun kilppariarvot ois tarkastettu joskus vuosia sitten (silloin oli kyllä ok), kun valittelin väsymystä ja päänsärkyä. Nyt kyllä olen laittanut tämän väsymyksen ihan raskauden piikkiin.
Jospa olisin sitten maanantaina vähän viisaampi monesta muustakin asiasta. ;)

Multa jäi tuo Nennan viesti huomaamatta. Taitaa nämä sivut päivittyä taas vähän viiveellä. :(

Mulla ei kyllä ole asiasta kokemusta, mutta järkeilisin asian niin että niitä paistettuja ruokia voi ihan huoletta syödä.
Oiskohan se lääkäri keittämisellä tarkoittanut ihan simppelisti kunnolla kypsentämistä? Muutenkinhan suositellaan että ruuan pitäisi olla kunnolla kypsennettyä (esim. liha ja kana).

Sitä uimista mietin (eikä edelleenkään sen enempää kokemusta), mutta meressä uimisen suhteen kyllä noudattataisin lääkärin suositusta. Kai siihen oli joku syy. Mutta eihän uimista muuten ole kielletty raskausaikana jos kaikki on kunnossa (niinkuin sulla nyt on), niin oiskohan kuitenkin hotellin altaan vesi niin puhdasta että siellä voisi uida? *yrittää pohdiskella maalaisjärjellä*

Mukavaa matkaa Nenna!

Yhteistyössä