JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moro joulukuulaiset !

Sohville tervetuloa joukkoon !

Olen käynyt nyt loman aikana pariinkin otteeseen kylpylässä lillumassa ja nyt saattaa olla niin että olen jonkinlaisen tulehduksen saanut. Just joo ! Kipuja ei ole vaan aika runsasta valkovuotoa, valkoista siis. Koskaan mulla ei mitään tulehduksia ole ollut mutta eikös tuo lisääntynyt vuoto viittaa siihen ? Onko tietoa että mitäs nytten pitäisi tehdä vai pitäisikö soittaa neuvolaan ? Kaitpa ne suomenkin neuvolassa voivat minua avittaa.

Mullehan ei kuulu äitiyspakkausta koska asun ulkomailla ja katoin että sen voi tilata halutessa Reimalta. Hirveä hinta vaan, 274 euroa + postikulut ! Mulle äiti lupasi sen ostaa, mutta aattelin että kannattaakohan sittenkään luin nimittäin jostain että ne toppaasut on aika isoja eli suunniteltu n. puoli vuotiaille. Hukkuuko ne meidän joulukuun vauvelit niihin ? Onhan siellä tietysti kaikkea muutakin tarpeellista mutta tuntuu että tuolla 300 eurolla saisi kaupastakin aikalailla tavaraa. Taidan mennäkin tänään aleostoksille hankkimaan jotain varastoon...

Viimeinen loma viikko lähtee käyntiin ja nyt pitäisi päättää miten sen viettäisi. Mulla haluttaisi vaan jonnekin missä paistaa aurinko ja on lämmintä, mies taas haluaa lähteä Norjaan ajelemaan. No kait me sitten lähdetään Tromssaa kohti ja sieltä sitten alas kotia kohti. Mitähän sitä matkaakin tulee, varmaan tollaiset 1500 km.

Eilen ehkä illalla tuntui vähän möyrintää, mutta en ole ihan varma kun en tiedä miltä sen pitäisi tuntua. Odottelen kokoajan että milloin tulee kunnolla monoa, voi että se tuntuu varmasti ihanalta !

Täällä minä nytkin istun villasukat jalassa kun täällä on niiin kylmä. Äidillä on nimittäin näköjään se periaate että kesällä ei kämppää lämmitetä. Hrr !!! Tahtoo lämpimään...

Mariia 17+1

Heippa!

Toissapäivänä oli rakenneultra ja kaikki näytti olevan ok. Pituutta pikkuisella oli n. 20cm ja painoa n. 300g. Mittoja oli vähän vaikea saada, kun lapsi oli kovin liikkuvaista sorttia, mutta lopussa sitten väsähti. Mä olin ihan varma, että poika siellä kiemurteli, kun etuvarustus oli mielestäni niin selvästi näkyvillä. Mutta kuinka ollakaan, mies ehti ensin sanomaan, että selvästi on tyttö tulossa. Nähtäväksi siis jää.

Tosiaan ovat kyllä aika reilun kokoisiä nuo äitiyspakkauksen toppahaalarit. Meidän poika täyttää kohta vuoden ja puku oli hänellekin todella suuri etenkin viime alkutalvesta, vaikka ikää oli jo muutama kuukausi kertynyt. Voin tosiaan vaan kuvitella, miten meidän pienet joulukuisemme niihin hukkuvat. Ja tosiaan tuo 274€ on kyllä aika iso raha, kun ajattelee, mitä kaikkia tarvittavaa sillä kaupastakin jo saa. Mä olen ollut aivan äärettömän tyytyväinen esim. H&M:n vauvojenvaatteisiin. Ovat todella edullisia ja kestävät kulutusta ja pesua huomattavasti paremmin, kuin monet kalliimmat merkit. Lähes kaikki niiden vaatteet voi pestä 60 asteessa ja kuvata kuivurissa, toisin kuin monet muut. Monissa lastenvaatteissa saattaa olla joitain painokuvioita, joiden silittämistä pitää kamalasti varoa, ettei kuva leviä. Mutta noi vaatteet voi silittää painokuvioidenkin päältä vaikka täydellä teholla. Meidän esikoinen ei alussa käyttänyt juuri muita vaatteita kuin bodeja ja puolipotkareita, ja H&M:llä niitä myynnissä tosi edullisesti. Tulikohan nyt vähän liikaa mainostettua...

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Mariia, olen Mon kanssa samaa mieltä, että ehkä kumminkin kannattaa sillä rahalla ostaa itse vaatteita kuin sijoittaa äitiyspakkauslaatikkoon. Saa ainakin varmasti jokaisen vaatteen makunsa mukaan ja tosiaan tuo toppa-asu oli viime talvena aika pettymys. Ei tullut käytettyä ollenkaan kun elokuun alussa syntynyt tyttömme tosiaan vielä talvella hukkui siihen. Ainakin tuossa 2005 vuoden pakkauksessa toppapuku oli niin leveä, että vauvaa oli tosi hankala käsitellä se päällä. Tietty vainuissa nukkuessa menee tavallaan makuupussina, mutta kun kaupoissa ym. jos vauvaa joutuu enemmänkin kantelemaan ja nostelemaan menee hankalaksi. Etenkin ihan vastasyntyneen rääpäleen kanssa. :) Lisäksi tuosta epäilemästäsi hiivatulehduksesta. Mulla oli alkuraskaudessa ihan selvät oireet ja hain apteekista ilman reseptiä saatavaa Gyno-Daktarinia. Soitin kyllä neuvolaan ja siellä sanottiin, että jos on ensimmäisiä hiivatulehduksia niin kannattaa käydä lääkärillä tsekkauttamassa, ettei tule turhaa lääkittyä itseään, mutta mulla oli kyllä niin selvä tapaus, että uskalsin omin päin mennä ostamaan.

Jännä juttu tosiaan Mo, että ollaan taas samoihin aikoihin synnyttämässä samassa sairaalassa. :) Me tosiaan oltiin vuosi sitten 2.-5.8. Hyvinkään sairaalassa. 2. päivä mentiin aamulla käynnistelemään synnytystä ja se käynnistyikin samana iltana. Kymmeltä illalla syntyikin sitten jo meidän tylleröinen. Raskaus kun meni pidemmän kaavan mukaan niin onneksi synnytys oli lyhyt, yhteensä 5 tuntinen. Mielellään olisin seuraavallakin kerralla samoihin aikoihin synnyttämässä, se tarkoittasi ainakin sitä, että mulla ei taas menisi sitä kahta viikkoa yli lasketun ajan. :)

Liikkeitä en ole nyt tuntenut ollenkaan ja epäilenkin, että oliko ne silloin aikaisemmin ollenkaan vauvan liikkeitä. Toisaalta tuo etuseinämäistukka vaimentaa varmasti tuntemuksia sen verran, ettei tarvitse vielä alkaa huolestumaan. Helpommin sanottu kuin tehty! Olisi viime raskaudessa pitänyt jo ostaa se kotidopleri niin voisi nytkin sitä hyödyntää. Enää tässä vaiheessa en ala sitä hommamaan, kun toivon mukaan tämä saisi jäädä viimeiseksi raskaudekseni. :)

Viikonloppuja vaan kaikille!

T.Kati rv 18+

Hei vaan kaikille !

Olen nyt ajatellut asiaa ja en aio tilata sitä äitiyspakkausta. Parempi tosiaan tuolla rahalla ostaa sopivan kokoisia ja oman maun mukaisia vaatteita.

Tänään olenkin sitten vollottanut silmät päästäni. Ja montakin syytä keksin minkätakia piti vollottaa. Ensiksikin täällä oli pitkästä aikaa helle ilmat ja olisin halunnut lähteä terassille ihmisiä kattelemaan. No en saanut ketään tuttuja kiinni, olivat kaikki jossain muualla. Sitten mieheni lähti siskon miehen kanssa muka vaan vaihtamaan siskon miehen työvaatteet ja viipyivät reissulla 3 tuntia. Olivat kierrelleet eri terasseja ja siitäkö minä sitten pultit vetaisin kun eivät minua älynneet mukaan soittaa ja minähän en tietenkään osannut myöskään heille soittaa että missä kuppaavat vaikka arvasinkin asian laidan. Sitten kun mies tuli iloisena kotiin niin purskahdin hillittömään vollotukseen vaikka olinkin päättänyt ihan pokkana olla. Ja mies oli taas kerran ihmeissään...No kun putkiaivo ajatteli vain itseään ! Nyt kyllä jo naurattaa jälkeenpäin.

Siitä se sitten alkoikin koko iltainen vollotus kun rupesin ajattelemaan että pitää kotia kohti lähteä eikä näe äitiä ja siskoja ennen kuin ehkä vasta sitten ensi vuoden puolella kun vauva on syntynyt. Kaikki lomapäivät olen nyt käyttänyt tämän reissun jälkeen eikä tänne viitti viikonloppureissua tehdä kun matkaa on yli 1000 km. Meiltä töistä ei oikein saa omaa palkatonta lomaa, joten varmaankin pakko turvautua sitten luvattomiin poissaoloihin jos koti-ikävä yltyy aivan hirveäksi.

Kylläpä taas helpotti...

Jotain ehkä mahassa tapahtuu, mutta vielä ei kunnon liikehdintää ole tuntunut. Odottavan aika on pitkä.

Huomenna nokka kohti Tromssaa ja suu pielet ylöspäin.

Mariia 17+2

Halipatsui!!
Rakenneultra vihdoin oli tänään.
Ja kaikki oli kuin olikin mitä parhainpäin!!!!!
Vauva availi nyrkkiä,pisti sormia suuhun ja liikutteli kieltään suussa niin että kätilökin pysähtyi katsomaan kunnolla!! =))
Kasvu vastasi viikkoja ihan hyvin joten laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan.
Eikä tarvi kuulemma enää sairaalaan tulla muuta kuin synnyttämään kun kerran kaikki oli niiiiin hyvin!!!!!
Voi kun olisikin jo talvi....
Otan varhennetun äippäloman ja se alkaa 3.10.
Neuvolassa ensi viikolla onkin sitten kelan papereiden täyttö ja pian siitä posti varmasti kiikuttaa mulle laatikollisen vaatteita.
Meillä se paketti tulee aina parissa viikossa....
Maltan tuskin odottaa...
Olot on hyvät,ja ummetuskin antaa jo pikkusen myöden,onneksi...
Maha kasvaa hienosti,potkut tuntuu selvästi ja oon huomannu kun oon kahdelle lapselleni satua lukenut että pirpana alkaa silloin aina kunnolla potkimaan ja liikkumaan...mahtaako myös kuunnella satua ja pitää siitä??
Sanovat että tässä vaiheessa vauva kuulee paremmin isän korkeamman äänen kuin äidin matalan....tiedä sitten,mutta kyllä ainakin tämä pirpana kuulee mun äänen...
Ainiin,rakenteessa yritettiin selvittää sukupuolta,mutta kaveri piti niiiin tiukasti polvet yhdessä että ei saanut oikein varmaa vastausta.....
Kätilö veikkasi poikaa,että jokin nappulan näköinen olisi vilahtanut,mutta esikoistani kun odotin,oli hänkin polvet yhdessä ja silloin kättäri sanoi että tokkopa tuo poika ainakaan on kun noin jalkojaan pitää,ja tyttöhän sieltä tuli.No,jääpä jännitettävää joulun alle!!!
Mulle edelleen aivan sama kumpi tulee,kunhan tulee,on terve ja ELÄÄ!!!!!
Huoh...tulipa tekstiä.........

Annna muillekkin suunvuoron.........

Nenna ja pirpana 21+3

Tulin vain vähän huikkaamaan kuulumisia. ;)
Mitään uutta ja ihmeellistä ei tämän navan alle kuulu. Masu on viikkoihin nähden vielä aika pieni, mutta neuvolan mukaan ei ole mitään hätää. Mulle tärkeintä oli että sydänäänet saatiin kuulumaan voimakkaina ja yhtään niitä etsimättä. :)
Täytyy luottaa, että jotain siellä kasvaa. ;) Liikkeitä en ole vieläkään tuntenut, mutta kuten lupasin, en ota siitä vielä ylimääräisiä paineita. Puolentoista viikon kuluttua meillä on rakenneultra ja sitä odotellaan nyt kovasti (mieskin pääsee töistään mukaan).

Käänteinen ajattelu toimii siinä, että kun nyt olo on oireeton eikä tuo masukaan ole tosiaan vielä liemmin kasvanut, niin keskityn nyt sitten nauttimaan tästä "kevyestä" odottamisesta turhempia murehtimatta.
Pessimistinä luulen että MrMurbhy lykkää mulle vielä riesaa jos toistakin ennenkuin joulukuulle päästään. ;)

Meille otetaan enemmittä miettimisittä se äitiyspakkaus. Ehkä sitä miettisi enemmän jo kyseessä olisi toinen lapsi, mutta nyt ei ole vielä kokemusta sen sisällöstä käytössä ja sisällön tarpeellisuudesta niin se vain tuntuu luontevalle ratkaisulle.
Mariian ratkaisun olla sitä tilaamatta ymmärrän täysin. 300 euroa maksettavaa siitä pakkauksesta kuulostaa todellakin aika tyyriille. Sillä rahalla tosiaan hankkii itsekin vauvalle yhtä sun toista!

Tällä hetkellä kuvittelen sinnitteleväni töissä ihan sinne "loppuun asti" eli suunnittelen aloittavani äitiysloman vasta 30 päivää ennen. Eri asia sitten on kuinka hyvin jaksan tuossa työssä, sillä välillä vauhti on aika hektistä ja "raskaampia" töitä on vaikea vältellä.

-Meri- rv 17+6

Nostetaanpa meitä taas vähän ylemmäksi...

Mitään ihmeellistä ei tänne taaskaan kuulu. Päänsärkyjä on edelleen, muttei ehkä enää niin usein kun ennen. Ja maha vaan kasvaa kasvamistaan.

Kati, meidän poika syntyi Hyvinkäällä 3.8. ja pois päästiin 6.8. Joten ihan samaan aikaan paikan päällä oltiin!

Moikka taas! Hiljaista on taas. Missäs kaikki mahtaa olla?

Olin tänään neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Syke kuului tosi vahvana, on se vaan niin ihanaa kuunnella sitä jumputusta :) Menen perusverikokeisiin päänsäryn vuoksi ja parin viikon päästä rakenneultran yhteydessä lääkärin juttusille mikäli vaiva jatkuu. Ilman tätä päänsärkyä olo olisi loistava! Voi olla että olen vaan loman tarpeessa, onneksi se alkaakin viikonloppuna.

Lähden siis lomailemaan pariksi viikoksi mökille ja palailen linjoille sitten elokuun puolessa välissä. Sitten ovatkin jo lähes kaikki käyneet rakenneultrassa. Onnellista odotusta kaikille!

T: Lellu rv 17+3

Hei kaikki joulumammat!

Meillä oli eilen rakenneultra ja hyvin meni! Veijarilla oli vaan niin kova meno, ettei meinannut tulla mittaamisesta mitään! :) Pituutta n.20 cm, painoa-arviota ei saatu, eikä myöskään sukupuolta. No, ei se mitään, pääasia, että oli rakenteet kunnossa. On se kyllä liikkis tilanne nähdä oma vaavi masussa! Mieskin ihan oli ihmeissään. Näkyi hyvin kaikki piirteet, nenä,suu ja leuka. Kielikin oli ulkona! Varpaat olivat melkein kokoajan suussa, notkea kaveri! ;)

Massu vaan oli isompi kuin muilla odotustilassa olevilla ja suht. koht. samoilla viikoilla oltiin! Hoitsukin naureskeli, että johan on kokoa! :)

Palailut! Mulla hurja kiire, kun on ystävän häät vklo ja on kaikkea mitä pitää vielä tehdä!

Viikonlopputerveiset joulumammoille!

Täällä Pohjoisrintamalla ei ole mitään uutta... masuasukki myllertää jo kovasti ja mikäs sen mukavampaa!
Viikonloppuna tiedossa kullanhuuhdontaa...

t.Tuulimamma rv 19+6

Hei vaan taas kaikille !

Tuli ajeltua autolla 2500 kilometriä kotiin tullessa ja nyt on ihana taas olla kotona. Olen huomannut että takapuoli on aikalailla levinnyt johtuen varmasti istumatyöstä ja levisi varmasti entisestään kotimatkalla. Huomenna menen kauppaan ostamaan kuntopyörän sillä eihän sitä mitenkään voi joulukuuhun asti odottaa että alkaisi itseään kiinteyttämään. Ja mammajoogan taidan myös aloittaa...Taas joka syksyisiä ajatuksia jo päässä, kun on kesän mässännyt.

Mulla on päänsärky loppunut vaikka en saakaan vettä vaadittavaa määrää päivässä juotua. Tuo jalkojen turpoamis homma on aika kumma, heti kun tultiin kotiin tänne lämpimään ja mittari alkoi näyttää yli 25 niin jalkaterät pullahtivat paisuksiin. Mitään ongelmia ei ollut kesäloman aikana kun oltiin siellä pohjoisen kylmyyksissä, Norjassakin vain 12 astetta oli lämmintä.

Käytiin tänään kiihdytyskilpailuja seuraamassa, mutta siellä alkoi vähän tuntumaan että onkohan sitä oikeassa paikassa. Meteli oli ihan hirveä ! Mulla tietysti oli korvatulpat, mutta mitähän tuo maha-asukki tuumasi. Nyt pitää kai vastapainoksi laittaa jotain klassista musiikkia soimaan.

Liikkeistä en oikein tiedä että onko niitä ollut vai ei. Välillä tuntuu että joku muljahtaa, mutta kun tuntemus ei ole niin selvä niin en ole ihan varma. Keskiviikkona on rakenneultra ja onneksi siellä taas näkee mitä sisuksissa tapahtuu. Mullakin on ihan hirvittävän kokoinen maha jo, rasvaa siinä oli jo ennestään mutta kuitenkin. Nyt ei enää kenellekään jää arvailujen varaan missä mennään...kuinkahan isoksi se voikaan kasvaa...huh...

Onko teillä muilla ollut tissit ihan älyttömän kipeät ? Mulla on aina kaupan kylmäpuolelle mennessä ja vähänkin kylmemmällä ilmalla. Nyt on vähän helpottanut kun rupesin rasvaamaan nännejä. Niitä kun särki niin penteleesti että tarkasteltuani lähemmin niitä huomasin että iho oli ihan rikki ja eihän se mikään ihmekään ole kun ovat kasvaneet puolella entisestään niin ei se iho varmaan kerkiä mukana. Elikkä jos särkee niin rasvatkaa !

No jatkanpa tässä jonain toisena päivänä. Kuullaan !

Mariia 18+2

Jospa sitä yrittäis kirjoitella jotain pitkästä aikaa. Huomenna on rakenneultra ja sitä tietysti innolla odotetaan, toivottavasti kaikki on hyvin.
Hankinnat on edelleen melko vähäisiä, muutaman bodyn ja sukkahousuja olen kirpparilta ostanut.
Ajattelin katsoa josko tilais kans jostain kuvastosta lisää. Tietysti siinä paketissa on aika hyvin vaatetta kunhan se koko olis oikea.

Vatsa kasvaa ja neuvolassa alettiin viimeksi mittaamaan sitä sf mittaa joka nyt otetaan jatkossa joka kerta, näkee että vauva ja kohtu kasvaa "oikein". Töissä alkaa istuminen ottaa vatsaan, pitkässä työvuorossa kyllä huomaa että pelkkä istuminen ei ole hyväksi. Tauot pitääkin sitten seistä että jotenkin pärjää. Jos alkaa oikein mennä vaikeaksi niin sitten saikkua hakemaan. Vielä tämä nyt sujuu ihan hyvin. Rinnoista olen huomannut että niistä tulee muutamia tippoja jotain nestettä kun puristaa. Ja saunassa varsinkin. Kai nekin jo harjoittelee tulevaa urakkkaa =) Vatsaa olen rasvannut erisanin perusvoiteella eikä vielä näy mitään arpia, toivottavasti ei niitä tuliskaan...Oletteko hankkineet tai hankkimassa jotain tukiliiviä vatsalle ja selälle? Esim babybeltiä? Onko kellään kokemusta sellaisista? Töissä kovasti ovat kehuneet että tukiliivi oli hyväksi,arpia ei tullut ollenkaan. Toki heidän odotuksistaan on jo parikymmentä vuotta aikaa.

Ensikertalainen kun olen niin ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan että mitä pitäis hankkia valmiiksi vauvalle? Minkälainen pinnasänky, onko niissä jotain niksejä? Entäs auton istuin, kaukalo ja sitten se isommille tarkoitettu? Kaukalo ei kuulemma kauaa mene mutta pakkohan se on olla jos aikoo autoilla.
Tutit, pullot, harsot, vaipat, hoitopöytä, pesuamme, talkkia, rasvaa, vaatetta,rintapumppu......jne jne..Täälä oli erillinen ketjukin tästä aiheesta mutta sielä ei oikein ollut yksiseliteistä vastausta, sellaista kun ei varmaan ole.

Meillä on menossa kaikenlaista projektia tässä samaan aikaan ja siksi kirjoittelukin on jäänyt vähiin. Ollaan "remontoimassa" koko elämää uusiksi, myydään talo ja muutetaan 55km päähän vielä enemmän maalle. Mies jatkaa kotitilaansa ja tietysti sitten sinne täytyy muuttaa jotta homma toimii.Täytyy tehdä isohko remontti ennen vauvan syntymää ja muuttaakin ennen sitä tietysti. Aika on kulunut suunnitellessa ja taloa mittaillessa, valitaan materiaaleja ja kysellään tarjouksia yms. Saa nähdä miten tämä vauvaan vaikuttaa kun kyllähän tässä välttämättä stressiäkin tulee.

Onko muut huomanneet että vatsa, etenkin navan seutu kasvaa enemmän karvaa kuin normaalisti?
Mulla ainakin on selvästi huomattavissa tällainen ilmiö ;-)
Jatkakaahan muut välillä..

-Hannele rv21+4-

Hellurei!
Uusi viikko...nostetaanpa meidät etusivulle!

Hannele: Katsoppa vaikka www.huvitutti.net ja sieltä huvituttiarki ja vauvan tarvikkeet... Asiallista tietoa!
Mitään täydellistä listaa on tosiaan vaikea tehdä, sillä jokaisella on omat mieltymyksensä ja vauvat erilaisia.

Tuulimamma

Plääh !

Eka päivää loman jälkeen töissä ja evvk ! Taitaapa tämä ruotsalainen työmoraali muutenkin olla sellaista että otetaan ihan lunkisti ekat päivät loman jälkeen kun näyttää ettei kukaan muukaan tee mitään.

Keskiviikkona rakenneultra ja taidetaan kysyä sukupuoli jos näkyy. Mulla oikein sormet syyhyää kun haluttaisi päästä ostelemaan kaikkea söpöä ja varsinkin kun nyt alesta voisi tehdä hyviä löytöjä. Pitäisi vaan tietää että painottuuko väriskaala vaaleanpunaiseen vai vaaleansiniseen. Nyt kun alkaa puoliväli häämöttää niin haluttaa ruveta hössöttämään...

Jotain muljahduksia tuntuu, muttei hirveän selviä. Kävely jotenkin hirveän hankalaa kun tuntuu että ihankuin alapään luuta vasten painaisi jokin. Just kävi pomokin vointia kyselemässä. Ja eihän mulla muuta ole kuin tuo jalkojen turboilu. Ihan mukava pomo mulla.

Tuota karvan kasvua en ole vielä huomannut. Tukiliivi on monella minun tutulla ollut raskausaikaina varsinkin viimeisellä kolmanneksella aika ehdoton. Instrumentariumista olivat muistaakseni ostaneet. Onkohan sellaista täällä Ruotsissa...? Tarvikkeista sen verran että kuulema vakuutusyhtiöt vuokraavat noita turvakaukaloita, joten ei ehkä kannata ostaa välttämättä. Josefssoniltahan joku oli jo tainnutkin vauvanvaate starttipakkauksen tilata ja kävin kattomassakin että oli ihan nättejä vaatteita, kun vaan tietäisi värin. Lueskelin tuolta muualta tavarahankinnoista niin aika moni oli kirjoittanut että rintapumppu on hyvä ottaa jo laitokselle mukaan, monen mies oli joutunut keskellä yötä lähtemään sellaista hakemaan.

Voikaahan paksusti...

Mariia 18+4

Moi!
Kuinka moni on jo hankkinut vauvalleen vaatteita ja tavaroita? Me ollaan katseltu vaunuja Huuto-netistä, jossa on paljon eri hintaisia. Voin suositella jos ei huvita maksaa 700 euroa uusista hyvistä. Meillä on vielä melkein kaikki tarvikkeet hankkimatta, mutta aikaahan on vielä.
Hannele, minäkin olen rasvannut kasvavaa vatsaani ahkerasti erioil-perusvoiteella, eikä ole vielä yhtään raskausarpea näkyvissä!
Mariia, kuntopyörä on tosi hyvä idea ja kannattaa käyttää sykemittaria, ettei rehki liikaa. Pyöräilen itse ainakin joka toinen päivä ihanien hömppä-sarjojen tahdissa. Kilot on pysyneet kurissa, raskauden alusta 2 kg.
Vyötärönympärys 88 cm.

Lillianna rv-17+5

Maanantaita kaikille! Käytiin tänään rakenneultrassa ja kaikki näyttäis olevan hyvin ;-)Ihana kuulla että vauva kasvaa tasaiseen tahtiin. Itseasiassa näyttäis olevan muutaman päivän "edellä" kuten viimeksikin ultrassa. Nyt on 21+5 ja ultran mukaan 22+1 eli pari päivää eroa mutta laskettua aikaa ei muutettu kun kerran tiedetään koska vauva on alkunsa saanut. Meillähän siis ekalla icsi:llä onnistui saada tämä lottovoitto ja nyt on kyllä helpottunut ja onnellinen olo, molemmilla! Tuleva isäkin on ihan innoissaan kuten tietysti asiaan kuuluu =)

Niinhän siinä kävi että tuli hieman urkittua sitä sukupuoltakin vaikkei pitänyt, kätilö kysyi halutaanko tietää ja me oltiin epävarmoja itsekin. Lopulta ei sitä sanonut suoraa mutta näytti meille asiaa selventävän takapuolen kuvan ;-)toki täytyy muistaa että virheitäkin sattuu mutta kyllähän tuo maallikon silmäänkin selvältä näytti...En aio silti ostaa mitään vaatteita pelkästään yhtä väriä vaan sellaista molemmille sopivaa enimmäkseen jos kuitenkin tuleekin yllätys..

Onkos teillä jo nimiä valmiiksi mietittynä? Meillä on nyt kutsumanimenä "peppi eemeli" ja mies haluaisi kyllä käyttää näitä oikeastikin. Itselläni arveluttaa joutuuko lapsi pilkan kohteeksi jos on tuollaiset nimet. Itsellehän niistä tulee heti mieleen peppi pitkätossu ja vaahteramäen eemeli. Kertokaahan mielipiteitänne. Oliskos jotain hyvää sivustoa mistä löytyis nimiä joita ei kaikkia ole kalenterissa?

Kirjoitellaan ja kertokaa muutkin ultrakuulumisianne!

-Hannele rv21+5-

Moikka!

Täällä odotellaan kärsimättömästi illalla olevaa rakenneultraa, toivottavasti voin huomenna tulla kertomaan hyviä uutisia.. :) Vieläkään en uskalla ihan sanoa, että tuntisin liikkeitä. Aina välillä tosin selällään makoillessa vatsaa painellessa on tuntunut jotain, mutta on hyvin voinut olla vaan ilmaa.

Joku taisi kirjoitella, ettei vielä ole raskausarpia. Niin minäkin ilakoin vielä pitkälle viime raskautta. Arvet tulivat sitten rytinällä ihan loppumetreillä. Jos olisi syntynyt vaikka viikolla 38, olisin säilynyt suhteellisen arvitta. :( No, aika hyvin ovat jo vuodessa vaalentuneet ja mikään bikinimallikuntoinen en koskaan ole ollut joten tuo arpimäärä ei vielä ainakaan haittaa. Nyt mietityttää, että tuleeko uusia arpia vai leviääkö entiset.

Hannele puhui nimistä. Nuo Peppi ja Eemeli ovat minunkin mieleen. Olisin ihan hyvin voinut laittaa esikoisenkin nimeksi Peppi, mutta mies ei oikein lämmennyt ajatukselle. Eemeli on itseasiassa tulossa pojalle toiseksi nimeksi, jos sellainen saataisiin. Tytöllekin on sekä ensimmäinen että toinen nimi valmiina. Olivat jo valmiina ennen kuin esikoinenkaan syntyi. Kahta lasta ollaan aina suunniteltu, mutta kahta pojan nimeä ei millään keksitty. Onneksi esikoinen oli sitten tyttö niin jäi vielä pikkusisarukselle molemmille sukupuolille nimet. :)

Aiotaan illalla kysyä sukupuolta, mutten mitenkään kauheasti usko, että saataisiin selville. Esikoinen oli rakenneultrassa sellaisessa kippurassa, ettei ollut toivoa sihtailla sukupuolta, ja nyt tämä toinen ei ainakaan np-ultrassa liikkunut juurikaan, joten jos sattuu olemaan samalaisessa kippurassa niin salaisuudeksi jää. Taitaa myös olla hieman kätilökohtaista kuinka hanakasti sukupuolta kertovat.

Palailen sitten ultrauutisten kanssa!

T.Kati rv 20+

Hei vaan!

Tasaista tahtia mennään eteenpäin, ensi viikon neuvolaa odotellessa.

Mulla noita raskausarpia tuli vasta heti synnytyksen jälkeen rintoihin. Nyt tämän toisen raskauden myötä ovat kuitenkin kadonneet, kun rinnat ovat taas turvonneet entisestään. Mutta olen ihan varma, että kyllä ne taas sinne synnytyksen jälkeen ilmestyvät.

Miten meni Kati ultrassa? Kertoivatko sukupuolta? Esikoista odottaessa olis kätilö kertonut, mikäli olisi haluttu, mutta nyt jälkimmäisen kanssa sanoi toinen kätilö heti kättelyssä, että eipäs kerrota. Hassua, että on tosiaan näin kätilökohtaista samankin katon alla.

Tukiliivistä, mulla se jäi ainakin edellisellä kerralla käyttämättä. Oli jotenkin ahdistavan tuntuinen. Mutta voihan olla, että jossain vaiheessa sitä vielä tarvitaan.

Joskus aikoinaan ajattelin, että jos joskus saisin tytön ja pojan, haluaisin heidän nimekseen Ronja ja Joonatan. Sitten noita nimiä tuntui olevan yhdellä jos toisellakin. Mitäs muita niitä ko. kirjailijan henkilöitä vielä onkaan :-) Musta Peppi ja Eemeli ovat kyllä ihan kivoja! Jos meille tulee tyttö, saa hän tod.näköisesti isoisoäidin nimen isän puolelta ja jos tulee poika, niin nimi tulee mun isoisältä.

Enpäs malttanut odotella huomiseen vaan kirjoittelen jo nyt ultrakuulumisia. :) Kaikki tuntui olevan kunnossa, muutamat mitat olivat melkein viikon edellä kehityksessä, esim. reisiluun mitta. Toivottavasti saakin isänsä pitkät jalat kuin minun tappijalat. :)

Kätilö veikkaili tyttöä tulevan. Ei kyllä tosiaan mitään jalkovälissä näkynyt. Sanoi tosin, että saattaa olla että kivespussit eivät vielä välttämättä ole laskeutuneet. Mutta kyllä aika varmoin mielin toista tyttöä odotan. :) Kyllähän se poikakin olisi tervetullut ja saisi tehdä isän kanssa "miesten juttuja", mutta tavallaan se on helpompi kun jos on samaa sukupuolta. Saa ainakin tuo suuri vaaleanpunainen vaatekasa toisenkin käyttäjän. :) Ihan pikkuvauvan vaatteita kun en raaski edes myydä tai antaa pois kun tuovat niin ihania muistoja.

Yksi ilta noita pieniä vaavivaatteita jo hypistelinkin. Näytti ihan että niiden on pakko olla kutistuneet pesussa kun olivat niin pieniä, etenkin sukat. Vastahan ne olivat melkein liian isoja meidän pikkuiselle, mutta enää ei olisi toivoakaan saada niitä päälle. Eli varoitus ensimmäistä odottaville: vauvat kasvavat liian nopeasti! Sekin oli taas yksi askel meidän pienen kasvamisen ja itsenäistymisen tiellä kun viimein reilu viikko sitten siirsimme pinnasängyn makuuhuoneesta tytön omaan huoneeseen. No, onneksi saa kohta viereen toisen tuhisijan. :)

Liikkeitä odotellessa...

Kati rv 20+1

Iloisia ultrauutisia täältä ruottinmaalta !

Tänään oli sitten se kuumeisesti odotettu rakenneultra. Ensiksi oli barnmorskan vastaanotto, kätilököhän vai mikä se suomennettuna on, ja kaikki oli muuten ok mutta rautaa pitää vähän ruveta napsimaan ja verenpainetta seurataan. Parilla eka mittauksella oli aika korkealla 148 ja 152 yläpaine, mutta sitten kun mitattiin ultranjälkeen uudestaan niin oli laskenut 125teen. Sanoivat ettei nyt saa stressata turhia ja jos päänsärkyä tulee niin uudestaan veranpainetta mittaamaan. Päänsärky on kuulema merkki verenpaineen noususta. Kuunneltiin barnmorskan luona sydänäänet ja olihan se mahtavaa eka kertaa kuulla se ääni, kuin pikkuinen juna olisi mennyt eteenpäin. 142 oli syke eli tarkoittikohan se nyt sitten poikaa...

Itse rakenneultrassa oli mahtava seurata kun pikkuinen heitteli kuperkeikkoja ja ihan yllättävän kovasti se siellä monotteli vaikka päällepäin ei tunnukaan mitään. Otti oikein vauhtia, laittoi jalat koukkuun ja täysillä molemmilla jaloilla potkaisi kohdun seinämiä. Ei me sitten sitä sukupuolta kysytty, tai itseasiassa unohdin asian ihan kokonaan kun hoomoilasena tuijottelin sitä monitoria. Kasvot ja kädet ja kaikki näkyi tosi selvästi ! Mitat oli niinkuin pitikin ja laskettuaika muuttui hieman eli 25.12 on nyt. Jos joku päivittää listaa niin voisi päivittää minunkin osaltani. En nyt muista oliko se ikäkin siellä väärin eli 36 on mittarissa tällähetkellä.

Mitähän se vielä sanoi...niin se jomotus mikä mulla on alapäässä voi johtua liiasta kävelemisestä. Eli ei mitään maratooneja enää. Viikonloppuna kun ravattiin Kolmårdenissa ja kiihdytyskisoissa 2 päivää. Uintikaan, varsinkaan sammakon uinti ei ole kuulemma välttämättä hyväksi. Täällä monella kuntosalilla on ns. sairasvoimistelu ohjaaja joka tekee raskaana oleville oman liikuntaohjelman. Siitä pyöräilystäkään ei oikein tiedä onko hyväksi.

Että tämmöistä tällä kertaa...Saatiin ultrasta oma kopio cd-levylle ja arvaatte varmaan että istun vielä nenä kiinni ruudussa loppuilllan.

Mariia 19+2

Heippa!

Lomilta on palauduttu takaisin sorvin ääreen. Vähän kyllä meinasi alkuviikosta ahdistaa, mutta nyt on jo sopeutunut.

Kuulostaa mahtavalle, että ruotsissa saa oman cd:n ultrasta. Tosi hyvä idea!! Pitääpä täälläkin koittaa ehdotella tällaista edistystä!!

Odotukseen ei kuulu mitään mullistavaa. Maha kasvaa ja vauva potkii koko ajan. Iltaisin närästää ja hiiva vaivaa vähän väliä. Niin ja toi kamala issias on taas iskenyt, saman moinen kun oli esikoisenkin aikana, silloin vaan tuli vasta loppuraskaudesta. Jotenkin tuntuu, että kaikki vaivat on tullut tässä raskaudessa aiemmin. Tai sitten muisti vaan pettää.

Hyvä kun täällä oli puhetta raskausarvista. Olen ihan unohtanut tuon mahan rasvailun! Pitääpäs illalla heti lotrata kosteusvoiteita, jos vaikka tälläkin kertaa säästyisi arvilta.

Tukivyön minäkin hankin, mutta jäi ihan kokonaan pitämättä. Tuntui todellakin niin ahditavalle, että heitin kaapin perälle, enkä aio kaivaa sitä kyllä nytkän esiin.

Taina rv 21+2

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 34v - 2. - LA 8.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Sohvi 28v. - 1. - LA 14.12
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Kätilöopisto
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Mariia 36v. – 1. – LA 25.12. Tukholma
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Kannattaa tosiaan ehdottaa tuota cd: juttua Suomeenkin. Katottiin eilen uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...Täällä perivät 100 kruunun eli n. 10 euron maksun siitä, eivätkä automaattisesti sitä ehdota vaan pitää älytä itse sanoa ennen ultrausta. Tiedä vaikka voisivatkin antaa siellä Suomenkin puolella jos kysytte. On se sitten itse vauvelillekin mukava antaa vaikka 18 vuotis synttärilahjaksi...

Päivitin tuossa nyt omia tietojani ja olin kopsaavinani viimeisimmän listan.

Mariia 19+3

Heippa taas pitkästä aikaa!
Rakenneultrassa on käyty ja kaikki ok. Vauva oli ihan sopiva kaikinpuolin. sukupuolta ei haluttu tietää vaikka olisi kuulemma näkynyt tosi selkeesti :)

Vaunut on hankittu, kaukalo on hankittu ( pikkusen innoissaan oltiin ultran jälkeen... )
Vaatteita olen ostellut aina kun on jotain ihanaa silmiin osunut.

Selkä jumittaa ja ens viikolla pitäis mennä töihin mutta varasin neuvolalääkärin koska en mä ole tän selän kanssa lainkaan työkykyinen... En siis pistä pahakseni pientä kesäloman jatkumistakaan.... :)

Ruoka on nyt lakannut maistumasta niin hyvin kuin alussa ja olen ihan tyytyväinen, josko painoa ei lähtis tuleen ihan mahdottomasti.

Laskin aiemmin viikot vissiin väärin sillä nyt on siis 21+0

Kauheen hiljasta täällä on ollut......
Kai nää helteet tekee sen..
Täällä kaikki mallillaan,vauva potkii ihanasti varsinkin yöllä!!!
Siitii,viime yönäkin pääsin itse nukkuun vast kahelt kun en malttanu muuta ku tunteilla vauvaa..
Huoh.....
Neuvolasta muuten sain rautaa mukaan,odotinkin sitä...

Mutta paremmin tuun kirjottaan myöhemmin,pitäämen ilta kahvin keittoon...

Mä ja pirpana 22+6

Yhteistyössä