JOULUKUU 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hannele*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitään ei olla vielä ostettu, mutta ei kyllä oikeestään tarvikaan ostaa juurikaan muuta pinnasänkyyn uusi patja. Muuten kaikki on eskoisen jäljiltä valmiina. Auton turvakaukalo oli kyllä kaverilta lainassa eli se joudutaan ostamaan jos ei saada uudelleen lainaan. Vaunuja kannattaa katsella hyvissä ajoin, että ehtii kunnolla perehtyä aiheeseen ja tehdä päätöksenkin hyvissä ajoin, toimitusajat ovat nimittäin aivan mielettömän pitkiä! meillä meinasi esikoisen kanssa käydä niin, että vauva syntyy ja vaunut ovat vielä saksassa tehtaalla. jouduin sitten tinkimään väristä ja otettiin sellaiset joita oli varastossa valmiina.

Ollaan oltu lapsen kanssa mummolassa koko viikko ja täällä harvemmin tulee koneen ääreen istuttua. Mutta kivaa, kun ketju ei ole täysin kuolla kupsahtanut. Mulle tää tuntuu olevan sellaista aikaa, ettei raskaudessa tunnu tapahtuvan mitään uutta vatsan kasvun lisäksi. Osittain senkin takia olen ollut vähän turhan passiivinen kitjoittelun suhteen. Tuntuu, ettei ole oikein mitään uutta kerrottavaa.

Meilläkään ei ole juuri mitään hankintoja edessä, kun kaikki on oikeastaan jo esikoisen jäljiltä hankittu. Pakkausta ei myöskään meinata ottaa.

Aurinkoisia päiviä ja jaksamista kaikille! (ennenkaikkea niille, jotka vielä lomia odottelevat)

Moi!Ahkerasti käyn lukemassa päivittäin tätäkin ketjua etsien josko joku olis kirjoittanut. Viimeksi meni hermot kunkerroin teille pitkän tarinan ja sitten se katosi bittiavaruuteen. Nyt yritän uudestaan...Me ollaan vaunut jo ostettu, odottavat vanhempieni luona josta ne sitten seuraavalla kyläreissulla haetaan(asuvat etelämpänä kuin me)
Otettiin emmaljungan cuo edge yhdistelmävaunut, (värinä elk eli musta ruskeat)joissa kova koppa ja sitten se ratasistuinosa myöhempää vaihetta varten.Haluttiin valjaat vaunuun ja hoitolaukku, hintaa tuli 800€(pelkät vaunut 795€)Muuta en ole hankkinut ja kyllähän niitä pitäis pikkuhiljaa alkaa katsella. Kirppareilta yms varmaaan jotain vaatetta löytyy kunhan vain osais ostaa oikeaa kokoa??

Huutonetissä on tosiaan kuuleman mukaan paljon tavaraa myytävänä. Meille sanoi sielä vaunuliikkeessä että ihmiset ei jaksa selvitellä hintoja kaupasta ja siksi ostavat käytettyjä kalliimmalla kuin mitä uudet maksaisivat. Esim rattaita n80-90€. Joten kannattaa olla tarkkana siinäkin.

Masu kasvaa ja elämöi =) Luulisin että ihan ekat tuntemukset oli 15+4 ja 15+6, siitä sitten selvenivät 16+4 alkaen. Mä en osaa niitä kupliksi sanoa, enemmänkin sellainen elohiiri joka yleensä aluksi tuntui aina samassa kohdassa vain, oikealla puolella alavatsassa.Nyt on selvempää mutta silti saattaa joinakin päivinä olla hiljaista kun sielähän mahtuu oleskelemaan vielä mitenpäin vaan eikä kaikki liikkeet suuntaudu "ulospäin". Näin olen asiaa ajatellut.

Kokeneemmat voisi vastata että onko tosiaan mahdollista tuntea liikkeet jo vatsan päältä? Nyt on käynyt jo useamman kerran niin että käsi on vatsan päällä valmiina niin siihen ihan selvästi tuntuu liikettä. Toki siihen auttaa että ne tuntuu sisälläkin yhtäaikaa mutta luultavasti mieskin olisi tuntenut liikkeet jos ehtisi kätensä siihen laittaa. En ole ehtinyt puhua miehelle mitään kun tilanteet on nopeasti ohi enkä halua sitten itse missata niitä selittäessäni asiaa miehelle.Eilenkin illalla tai siis aamuyöllä kun kotiuduin lavatansseista, tuntui ihan selvä iso "pyörähdys" vatsassa. Liekö vauva asettunut nukkumaan kun äiti lopultakin älysi käydä pitkäkseen
;-)Myös muutama potku on tuntunut voimakkaammin. Kirjoista lukiessa liikkeiden ei pitäis vielä tuntua ulospäin moneen viikkoon?? No, ihemeellinen on maailma. Kommentoikaa kokeneemmat..

Otettaisko Gallup "navan" ympärysmitasta?
Itse olen sitäkin jo ehtinyt mittanauhalla mittaamaan =)ja nyt se on noin 92cm isoimmasta kohdasta mitattuna. (pari senttiä navan alapuolelta)
Ai niin, napakin on muuttunut jonkin verran. Sanon sitä alakuloiseksi kun yläosa on jotenkin laskeutunut alaspäin ja napa näyttää jotenkin apealta ;-)

Nyt olen jo höpsinyt ties mitä, jatkakaa muut välillä.
Hyvää lomaa niille joilla se vielä on edessä ja työn iloa toisille jotka raahautuvat töihin puurtamaan!

-Hannele rv19+1-

Heips! Galluppiin..vatsan ympärys näytti 96cm...tosin näin illalla se on aina myös turvonnut, joten siitä muutaman sentti tuli varmaa lisää.

En ole itse vielä ostanut tarvikkeita mutta tällä viikolla olen innokkaasti tutkinut kestovaippoja ja vaunuja netissä. Ajattelin ainakin kokeilla kestovaippoja ekologisista syistä, sittenpähän sen näkee miten se homma toimii. Ajattelin tilata muutamia erilaisia kokeilua varten.

Mä olen myös Hannele ihastunut noihin samoihin vaunuihin jotka ostit! Täytyis vaan käydä katsomassa kuinka isot ne on, niiden pitäis kuitenkin mahtua meidän pikku farmariin, ja en ole ihan varma mittojen perusteella että mahtuuko ne.

Ajattelin että vauvan vaatteita alan ostelemaan sitten elokussa rakenneultran jälkeen. Ja tietty kaikkia muitakin tarvikkeita. Suunnitelmissa olis että laitettais makuuhuone uuden näköiseksi ennen vauva syntymää, joten kyllä tässä hommaa syksylle vielä riittää.

Hei!

Mäkin oon vielä olemassa, en vaan ole kerennyt tänne lukemaan. Paljon oli täällä kysymyksiä ja juttuja ja koitan osallistua niihin, mitä muistan.. Mulla on mahaa tullut jo pitkän aikaa sitten, ja nyt viime viikkoina se on kasvanut ihan mahottomasti, eikä voi jäädä arvailujen varaan enää kellekään että mikä on syynä. :) Vyötärön ympärys on 78cm, eli häviän teille.. mutta ekalla neuvolakerralla se oli 64cm, eli lisää on tullut aika lailla. :) Paino oli tippunut ekan ja tokan neuvolan välissä 100g, mutta eiköhän se oo jo kääntynyt nousuun.. Muualta en kyllä usko isontuneeni kuin juuri mahasta.

Mitään ei olla me vielä ostettu, ehkä sitten syksymmällä, kun ollaan kesälomareissut tehty.. Pitäis kans saada isompi kämppä, ostettaisiin oma mieluusti jos se vaan onnistuu.. Vaatteita, leluja, kantorepun ja muuta sellaista ollaan kyllä saatu siskolta, jolta saadaan myös pinnasänky sitten.

Potkuja olen tuntenut jo pari viikkoa, ekat siinä 18+2, jolloin jo mieskin jotain pientä sanoi tuntevansa, nyt kyllä jo ihan selvästi. Eilen tiiraili, että näkyykö niitä jo ulospäin ja yllätyksekseni kyllä! :) Aika hauskaa.. Ihanaa kyllä, niin kuin joku jo sanoikin, kun tuntee niitä säännöllisesti, niin ei ehdi huolestua. Toisaalta vielä ei tartte huolestua, vaikka niitä ei tuntuisikaan säännöllisesti..

Mahaviivakin on ollut mulla jo jonkin aikaa, en oikeen tiedä milloin se siihen tulla tupsahti. Jostain luin, että jos se on suora, olis vauva tyttö, jos taas siinä on mutka, se olis poika. Toisen version mukaan jos viiva ylipäätään tulee, olis se pojan merkki, jos ei, niin tytön. Mene ja tiedä, mutta mulla ainakin on suora viiva. :) Suolasta on tehnyt mieli enemmän kuin makeaa... Sydänäänistä kanssa sanotaan, että jos on vahvat, niin olis poika, ja jos nopeat, niin tyttö. Meidän vaavin sydän on ainakin kuulunut tosi helposti neuvolassa, vaikka mullakin istukka etupuolella. Toisaalta äänet on olleet nopeat, ekassa ultrassa 160krt/min, tokassa neuvolassa 150-158krt/min. Ens viikolla on rakenneultra, joten sieltä sit lisää tietoa ja aineksia arvailuihin. :) Saishan sen jo varmuudellakin sitten tietää, mutta me jätetään arvailujen varaan syntymään asti.. :)

Ugh, olen puhunut. :)

punatulkku huomenna 20 täynnä (viikkoja siis..)

Heippa!

Rakenneultrasta juuri tulin takaisin töihin. Oli kyllä niin hellyyttävää katsella sieltä kuvaruudulta mahan elämää!! Se oli kuin kurkistus toiseen maailmaan! :o) Vilkas pieni ihminen siellä kasvoi. Heitti niin innokkaasti kärrynpyörää ettei meinannut saada kuvia ollenkaan. :o) Vauva oli jo 23cm pitkä, mutta painoi vasta 250g eli pitkä ja hoikka, liekö sitten malli tulossa, vitsi, vitsi!! Ihanaa oli joka tapauksessa päästä kurkistamaan vauvan vointia!

Viikkoja nyt 18+3 ja sikiö vastasi kokoa 18+6 eli la pysyy samana.

Vielä puoli päivää pitäisi jaksaa töissä ja sitten alkaisi kauan odotettu kesäloma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JIPII!! :o) :o) :o)

Terveisiä Lapista !

Täällä minäkin tulevassa mummolassa lomailemassa. Odottelen malttamattomana että milloin ne liikkeet alkaa tuntumaan, välillä muka kuvittelen jotain kuplia tuntevani, mutta taitaa olla ihan tavallista ilmaa mahassa.

Ilmat ei ole oikein lomaa suosineet, hirvittävän kylmä tuuli. No vielä pari viikkoa jäljellä, joten eiköhän ne siitä.

Pitäisi nyt saada sellainen iloinen lomafiilis päälle, taidan vähän liikaa stressata kaikista tekemisistä ja siitä kun ei ole mitään tekemistä, hohhoijaa...Miehen pojillekin jakelen käskyjä kokoajan ja miehellekin välillä...kohta jättävät minut tänne...

Mahan ympärystä en päässyt mittaamaan kun en löytänyt mittanauhaa, varmaankin yli metrin jo mennään, laitan sitten ensi kerralla. Rinnat on ihan älyttömän kipeät !!! Ruokakaupassa kun ollaan niin täyttyy melkein juosta kylmäosastot läpi kun ei voi olla kun tuntuu että tissit räjähtää. Pitää varmaan lähteä jotain topattuja rintsikoita ettimään. Onkos muilla vastaavaa ?

Sitten kun lomalta tullaan on melkein heti rakenneultra. Olettekos te halunneet tietää tuokkaan sukupuolen ? Itse en oikein tiedä, toisaalta helpottaisi hankintoja mutta toisaalta olen niin vanhanaikainen että olisihan se mukava kuulla synnytyssalissa kun kätilö ilmoittaa että kumpi tuli.

Minä en vieläkään ole oikein päättänyt että kummassako synnyttäisi, Ruotsin puolellako vai tulisiko tänne kotiseudulle. En kyllä ole ottanut selvääkään kuinka se onnistuisi jos haluan Suomessa synnyttää. Toisaalta taas olisi mukava tutustua vauvaan siellä omassa rauhassa ennenkuin koko suku on ympärillä pörräämässä ja neuvomassa. Toisaalta taas sitten kaikki apu on kaukana.

Noista vaunuista...minäkin olen netin kautta sen verran tutkinut että ehkä mekin kallistutaan noihin Emmaljunga Duo Edgeihin. Miehen siskolta saadaan sitten syöttötuoli, hoitopöytä, itkuhälytin ja muuta tarpeellista. Joku viisas on joskus sanonut että kaikki mitä tarjotaan on hyvä ottaa kiitollisena vastaan, käyttää tai on sitten käyttämättä.

Aurinkoisia kesäilmoja kaikille !

16+2

Nostetaan taas etusivulle. Meitä on edes muutama jäänyt kirjoittelemaan tänne kesästä huolimatta mutta paljon on sellaisiakin jotka ei ole juuri ilmoittautumisensa jälkeen "näyttäytyneet". Missäs olette??
Tai ehkä siinä porukassa on ne lujahermoiset jotka pärjää yksin tämän odotushässäkän keskellä. Itsellä kun niitä kysymyksiä ja ihmettelyä riittä niin on kiva jakaa tuntojaan täällä ja kuulla miten muilla samassa vaiheessa olevilla menee.

Syöttekö te kalaöljyjä? Itsestä on alkanut tuntua että kävisinkö sittenkin hakemassa apteekista jotain kun sitä kalaa ei kertakaikkiaan tule syötyä juuri ollenkaan. Neuvolasta tätä ei kuitenkaan suositeltu mutta mitäs muille on sanottu?

Nyt on ilmeisesti kello sen verran paljon ettei järki juokse tämän enempää mutta saanpas listan nostettua ylemmäs. Kuulumisiin!

-Hannele rv19+4-

No moikka!
Kuulumisia tännekkinpäin..
Olot aika lailla ok.Tässä viikko puolitoista sitten heräsin yöllä koviin supistuksiin ja kävelin täällä pari tuntia yöllä.Seuraavana päivänä oli neuvola ja siellä oli kumminkin kaikki ok.Lienevät olleet kovempia harjoitus suppareita.
Mulla on se sydänäänikone ja kyllä se ainakin mulle on kovin suuri helpotus kun saa etsiä äänet heti jos alkaa tuntuun että kaikki ei olekkaan hyvin....
Vatsa kasvaa edelleen ja neuvolassakin täti ihasteli että kuinka suuri se on,painoa ei silti ollut tullut kuin 25g!!!!!!! *nauraa*
Mutta näin mulla on aina raskaus kulunut,sitten viikon 20 jälkeen alkaa painot nouseen....
Seuraava neuvola on jo 1.8 jolloin täytellään kelan paperit.Rakenne ultra on ens maanantaina 24pv ja sitä mä odotankin kun kuuta nousevaa!!
Meinaan kysyä sukupuolta jos vauva antaa sen vaan näytille,mulle helpompi tietää.Mutta jos ei pirpana välitä sitä esitellä,ei sille sitten mitään voi.Säilyypä jännitys loppuun asti.

Pirpanan kummitäti toi viikko sitten vauvalle jo turvakaukalon.On ihan tohkeissaan kummiudestaan ja on kyllä niin innokas kummi että pitää sanoa,jotta olisipa esikon ja kakkosenkin kummi yhtä innokas...(tulee katsomaan kerran vuodessa).

Mä oon jo vähä alkanu osteleen kaikkee...tuttipulloo,tutteja,natusanin kosteuspyyhkeitä...joita muuten nuuhkuttelin heti ku kaupasta tulin ulos...tuoksui toi niin mieleen vastasyntyneen vauvan!!!Vaatteita vielä pitää ostella,muuten alkaa kaikki oleen reilassa,,,niin ja petivaatteita,pussilakanoita sun muita....
Onko kukaan muuten viä kärsiny ummetuksesta????
Mä oon ja sanon ettei ole kivaa..
Esikoisesta se alko näihin aikoihin ja kesti kunnes vauva oli syntynyt,kakkosesta pari kk enne syntymää...
Aikamoinen painolasti aina mukana!! *reps*
Silti ei niin kauheen kivaakaan.....

Jos mä nyt sit lopettelen ja annan muillekkin suun vuoron!!

Voikaahan PAKSUSTI!!!!
Nenna ja pirpana 20+3

Hei!

Kamala päänsärky vaivaa nykyään päivittäin. Vettä olen yrittänyt juoda, mutta tuntuu, ettei auta yhtään. Välillä on ollut pakko turvautua Panadoliin. En tiedä, johtuuko jatkuvista helteistä vai siitä, että puren hampaita yhteen huomaamattani. Hammasvaivaan mulla on kyllä sellainen purentakisko, mut en oikeen tykkää sitä pitää, kun on vähän turhan tiukka.

Ja lisää valitusta... Kyllä, täällä kärsitään myös ummetuksesta. Vatsa on aina toiminut aika huonosti, mutta nyt erityisesti. Ruokavaliolla olen yrittänyt asiaa korjata, mut eipä juuri tunnu sekään nyt raskauden aikana auttavan.

Ylihuomenna on rakenneultra. Toivon kuin kuuta nousevaa, että istukka olisi nyt vähän ylempänä. Sukupuolta ei mitenkään erityisesti haluta tietää, ellei vauva itse sitä selkeästi kerro. Vahva tyttöolo mulla on edelleen, mutta saapa nähdä.

t. mo ja vatsan ympärysmitta 85cm.

Moi!

Täällä minäkin. Mitään uuttaa ei oikeastaan ole, paitsi että kun viimeksi kirjoittelin ja sanoin etteivät liikkeet vielä tunnu niin eikö heti seuraavana päivänä ruvennut tuntumaan. Vieläkin tuntuvat kyllä tosi epäsäännöllisesti ja joskus mietin olikohan ilmakupla vai vaavi.

Minua supistelee kanssa ihan jonkin verran. Jos yhtään lisääntyy vielä, pitänee ottaa neuvolaan yhteyttä, sillä esikoinen meinasi syntyä ihan liian aikaisin eli viikolla 33 (no, meni sitten loppujen lopuksi yliajalle), mutta juuri tuolloin viikolla 33 ja aiemmin oli paljon supistuksia. Että varmuuden välttämiseksi.

Minä joudun syömään kans Panadolia ihan jonkun verran: päänsärky vaivaa useampana päivänä viikossa, ja on jotain "puolimigreeniä": ei lääke kunnolla auta ja sama kipu saattaa kestää kolmatta päivää. Osin johtuu kyllä myös jumissa olevista hartioista, pitäisi mennä hierojalle...

Mutta muuta uutta ei. Olin niin höpsö että varasin ajan jo viikko sitten rakenneultraan, nyt sitä saa sitten vielä kuukauden odotella. Meinaan kysyä sukupuolen etukäteen, esikoiseltakin kysyttiin...

Mutta eikun kesän jatkoja kaikille, pidetään lippua korkealla!!

Moikka!

Mä olen myös tuleva joulumamma ja viikkoja nyt 18+1. Ikää 31v ja ekaa ootellaan. Olenkin täällä palstalla käynyt joskus kesän alussa mutta olen ollut kesälomalla enkä ole paljoa nettiin ehtinyt mennä! :)

Vointi mikä mainioin, mitä nyt väsymystä ollut. Olen oikein päikkärien suurkuluttaja! Massu on pullahtanut jo ajat sitten näkyviin, ei tätä enää salassa pidetä! :D Painoa ei taas ole tullut juuri yhtään, olen itseasiassa laihtunut. Käsivarret niin ruipelot, että keväällä ostamani ihanat käsikorut hulahtavat melkein ranteesta pois! Syön kyllä paljon, vaikka alussa ei oikein ruoka maistunut,oksentanut en ole ollenkaan. No, vauva ottaa omansa, mutta pelkään, että kohta äippä pökertyy..

Oikein hulppeata odotusta kaikille, puolessa välissä mennään kohta, ihan pirun nopiaan mennyt aika. Vastahan mä plussasin! :)

Niin, mites saan itseni listalle? Lisätietoja siihen että LA on 17.12 ja synnytypaikka Kätilöopisto Helsinki. Asuinpaikka myös Helsinki, ainakin vielä. Muutto tulee syksyllä eka Keravalle ja sitten Tukholmaan.

Lisäilen Hansun listaan ja samalla rustaan muutaman rivin. ;)

Mullakaan ei ole mitään ihmeempää uutta kerrottavaa. Tällä viikolla on toinen neuvola ja siitä reilun parin viikon päästä on sitten rakenneultra. Molempia odottelen yhtä suurella jännityksellä.
Olen varmaan joskus jo sanonutkin että haluaisin tietää pikkuisen sukupuolen, jos se vain sattuu näkymään. ;)
Mitään hankintasuunnitelmia sen mukaan ei ole tarkoitus tehdä eikä muutenkaan ole mitään muuta syytä kuin uteliaisuus. Vähän samalla tavalla kuin joululahjapaketti odottaisi koko ajan keittiön pöydällä. Tekisi vain niin kovasti mieli kurkistaa sisälle eikä malttaisi odottaa.. ;)

Liikkeitä en ole vielä tuntenut ja koetan jaksaa odottaa vielä vähän aikaa tuohon neuvolaan. Napakat sydänäänet rauhoittaa mieltä varmasti sen suhteen. Navan ympärystä en ole mitännut missään vaiheessa, mutta sen verran lisämittaa on tullut, että omista housuista mahtuu enää väljimmät. Kaikki kesähousut alkaa olla kohta niillä rajoilla, että vieläkö mahtuu vai ei ja mitään kivoja, keveitä mammahousuja en tähän hätään ole löytänyt. Enkä kyllä ole valmis niistä hirveän paljon maksamaankaan, kun kesä on kohta helteineen ohi. Pessimistisyyttä ilmassa, varsinkin sen jälkeen kun näin loppuviikon sääennustusta. :(

Vaunuhankinnoista sen verran, että teidän mielipiteistä tietämättä huomasin ihastuneeni myös noihin Emmaljungan Duo Edgeihin. Taitavat kyllä olla aika varmasti vielä joskus hankintalistalla. ;)

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 34v - 2. - LA 8.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Kätilöopisto
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Mariia 35v. – 1. – LA 28.12.
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Onkos teillä ollut jo rakenneultra? Mulla se on ensi viikolla ja jännitys on kova! Viimeksi olleeseen np-ultraan ei mieheni päässyt työmatkan takia ja häntä harmitti paljon. Nyt tähän ultraan tulee ehdottomasti! Np-ultra meni ok, vesseli vaan köllötteli kädet niskan takana niin rennosti, että niska meinasi jäädä kokonaan peittoon! Hoitsu sitä sitten vähän ravisteli ja kädet "irtosi" ! :)
Pitkät raajat kuulemma, joka on hyvä että tulee kaksi metriseen isäänsä eikä persjalkaiseen 162 cm äitiinsä! :D

Näkyykö muuten rakenneultrassa sukupuoli ja kertooko ne sen jos pyytää? Me ehkä haluttaisiin tietää, muttei ole niin välttämätöntä. Onko se sisä-vai masun päältä tehtävä toimenpide?

Mariialle kysymys, että missä päin Ruotsia asustat? Me olemme muuttamassa syksyllä Tukholmaan mieheni työn perässä ja en tunne sieltä ketään! Onko mitään paikallista keskustelupalstaa josta voisi saada ystäviä?
Synnytän kyllä Suomessa, kirjat pidän täällä siihen asti. Mieheni saa kaikki Ruotsin etuudet jotka onkin ihan hulppeat, 3kk palkallista isyyslomaa! :) 90% palkasta saa, huh! Ja Suomiko edelläkäviä tuissa! Jos itse saisin Ruotsin tuet, niin äippäraha on 15kk. No, täytyy tyytyä siihen mitä saa.

Täällä vielä kylymässä Lapissa hytistään...

Mullakin samoja vaivoja kuin edellä kirjoittaneilla eli päänsärkyä ja ummetusta, nyt alan ymmärtää miksi jotkut ottavat sanomalehtiä vessaan mukaan...

Hansu: Tukholmassa asustelen, etelä puolella, mutta ollaan muuttamassa kun löydetään mukavampi asunto. Jos Tukholmaan muutat niin keskustassa on sellainen äitiyspoliklinikka kuin MamaMia, johon sinun kannattaa kirjatua sisään jos jotain apua tulet tarvitsemaan raskausaikana. En kyllä sitten tiedä miten toimii, jos sulla ei ole kirjoja Ruotsissa. Kannattaisi ehkä väliaikaisesti muuttaa, koska muuten sulle kaikki siellä on ihan kauhean hankalaa. Ruotsi se vasta on byrokraattien byrokraatti maa. Tuon MamaMian kotisivu on www.mamamia.se. Arvauskeskuksiin ei kannata mennä! Kun olet kirjoilla niin saat sellaisen freekortin sen jälkeen kun olet maksanut lääkärikuluja 600 kruunua ja sen jälkeen 12 kk ei tartte etes yksityisistä lääkäreistä mitään maksaa. Heti eka lääkärikäynnistä kun jotain maksat niin pyydä sellainen stemplauskortti johon lasketaan milloin 600 on täynnä. Minun mielestä se isyysrahan suuruus on 80 %. Niin ja tuli mieleen että ei sun varmaan sittenkään kannata siirtää niitä kirjoja jos olet ollut palkkatyössä Suomen puolella. Äitiys/isyyspäiärahoista tietoa www.forsakringskassan.se. 480 päivää sitä vanheimpainrahaa maksetaan ja jos isä ottaa isyyslomaa niin vähennetään se äitiyslomasta, näin olen ainakin ymmärtänyt. Laita gooleen hakusana grviditet niin löydät ruotsalaisia sivustoja, itse en ole jaksanut näissä chattailla. Meitä suomalaisia on muuten aikalailla jotka ovat nyt vuoden vaihteessa synnyttämässä, mullekin on jo tullut tietoon omasta tuttavapiiristä 3. Jos vain jotenkin voin auttaa niin mielelläni avitan. Laitettiin muuten meille ''ruotsalaisille'' oma ketju näille sivuille, joten nostan sitä ylemmäs niin löydät sen. Ei varmaankaan jaksa kaikkia meidän ketjulaisia kiinnostaa nää Ruotsi höpinät.

Näin muuten viime yönä unta että tunsin tosi terävän potkaisun vasemmassa kyljessä käden alla. Oon niin ottanut niitä liikkeitä ja nyt en tiedä että näinkö unta vai oliko se totta. Mahaa kyllä kun silittelee niin vasemmalla puolella tuntuu ihan selvä kohouma koko ajan. Potkis jo nyt kunnolla ! Rakenneultra mulla loman jälkeen elokuun alussa. Ehkä olisi sittenkin kiva tietää sukupuoli...

Nyt taitaa olla menossa 16+5

Moi kaikille!
Olen 28v ja ensimmäistä odotan, laskettuaika on 14.12.06. Pääseekö mukaan? =)
Kivoja kirjoituksia teillä.
Olo alkaa olla hieman parempi kuin alkuun, eli aamupahoinvointi jäi vasta pois vkolla 19. Ihan hiljan siis.
Yöllä ei ole juuri nukuttanut, tiedä sitten vauvako valvottaa jotenkin tuolla mahassa.
Päänsäryt oli pahoja sekä närästys tuossa pari vkoa sitten vkolla 16 noin. Panadolia otin minäkin ja onneksi auttoi.
MAha pullottaa kivasti ja vaatteet kiristää, kohtuni on kuulemma takakenossa joten se saattaa kuitenkin vielä vaikuttaa siihen etten liikkeitä tunne. Harmittaa ja huolestuttaa, tosin tänään imuroin ja riehuin mopin kanssa tunnin niin tunsin mahassa jotain "menkkamaista" kipua, olisivatko olleet pieniä supistuksia?

Vauvan vaatteita on tullut haalittua, kaikenlaisia vähän "talvisempia" potkuhousuja, bodeja yms. mitkä väreiltään käy molemmille.
Miehen mielestä kai liikaakin jo =)
Vaunuja olen kartoittanut nyt muutaman viikon ja tutustunut kaikenmailman merkkeihin.
Ensin halusin Hartan Skaterit, kävin tutustumassa livenä ja huomasin että oli liian suuret kasattuina.
Sitten halusin Herquleksen vaunut, liian suuret kasattuna ja ratasosa piti irroittaa, ei tuuletusluukkuja yms.
SItten seuraava vaihtoehto oli Emmaljungan City crossit, aivan mahtavat pelit! Tosin ne hylkäsin kun löysin vihdoin NE oikeat vaunut -> Panther Junior Comfprt Plussat, niissä kaikki kriteerit mitkä halusin ja ovat laadukkaat myös. Menee muuten niin pieneksi ettei mitkään muut näkemäni vaunut ole menneet. Käykää ihmeessä kattomassa.

Ne olisi siis tarkoitus hankkia kaukaloadapterin kanssa ja kaukaloksi ostetaan Recaron kaukalo alustalla.
Siinä ne ostokset.
Sänky tulee perintönä.

Ylihuomenna rakenneultra, jännittää! Sitten tilaamaan vaunut =)

Tälläistä täällä vkot 19+5

Tervetuloa mukaan Sohvi! Kiva kun saadaan mukaan uusiakin kirjoittelijoita.

Närästyksestä... Se vaivasi mua ekassa raskaudessa ihan koko ajan riippumatta siitä, mitä söi. Alussa söin Rennietä, mutta jonkun ajan päästä ei siitä ollut enää mitään apua. Sitten sain lääkäriltä reseptin Zantac-nimiselle lääkkeelle, jota söin n. viikon ajan ja sen jälkeen närästys loppui lähes kokonaan. Suosittelen tosiaan ko. lääkettä, mikäli närästys yltyy oikein pahaksi.

^ mo:lle

Olen myös närästykseen pyytänyt neuvolasta reseptin. Sain Somacia kuurin mutta olen uskaltanut syödä vain 3 pvää mutta se riitti onneksi ja närästys on tipotiessään.
Söin Rennietä ja Gaviskonia niin paljon että loppuajan oli vaikeuksia olla oksentamatta niitä samantien ulos. YÄK!
Samarini otin myös silloin tällöin mutta senkin vaikutus loppui nyt hiljan...

LeeLoo 33v - 1. - LA 1.12.
Santr@ 29v - 1. - LA 1.12.
Nenna - 3. LA 1.12./26.11.
Tirlittan 29v - 2. - LA 2.12.
Sanna 32v - 3. - LA 5.12.
Suluho 32 - 3. - LA 5.12.
Hannele 30v- 1. - LA 6.12. LKS
Minni 21v. -1.- LA 6.12. LKS
Anna 37v - 1.- LA 8.12.
*fanny* 21v - 1. - LA 8.12.
punatulkku 25v - 1. - LA 8.12. - TYKS
mo 30v - 2. -LA 8.12, Hyvinkää
Lydia 34v - 2. - LA 8.12.
Viivi-82 24v? - 1.? - LA 10.12.
Kira 29v. - 1. - LA 10.12.
Heinä 29v. 1. LA 10.12
Minzi-26v-2- LA 10.12. TAYS
Hanna 27v-1.- LA 11.12
Hannamari 23v - 1. - LA 12.12.
Taina 25 v - 2. LA 12.12.
Sohvi 28v. - 1. - LA 14.12
Leppis LA 15.12.
Alisa – 2.- LA 15.12., Seinäjoki
Jane 28 v. - 1. - LA 16.12.
Tarja 26v. - 3. - LA 16.12.
Tuulimamma 35v - 2. - LA 16.12. - LKS
Kati 25v - 2. - LA 17.12.
manta-28v-1- LA 17.12.- TAYS
Hansu 31 v - LA 17.12. - Kätilöopisto
Ilo 30v - 2. - 18.12 (??) - HUS
Leea LA 19.12.
Orvokki 25v. – 2. – LA 21.12.
Vera 22v - 1. - LA ?
Sanna O. 37v. – 2. – LA 23.12. -TAYS
Niisku 22 v. -1. -LA 25.12.
Meri 31 v. - 1. - LA 26.12.
Mariia 35v. – 1. – LA 28.12.
Iines 32v. -1. -LA 29.12.
Inna 27v - 2. - LA 30.12. - SatKS
Lellu 26v. - 1. - LA 31.12. TYKS
mimmi 34v. – 1. – LA 31.12.

Heips!

Päivitin listan Sohvin osalta... Tervetuloa mukaan!
Kesäloma alkaa olla lopuillaan ja nyt on taas aikaa seurailla palstaa ja kirjoitellakin.
Eli... kuulumisia... Eilen oli rakenneultra (rv 18+3) ja kaikki näytti olevan kunnossa - siis kaikki se mitä saatiin näkyviin...heh! Lekuri sanoi, että maha-asukkini on päivän haastavin tapaus, kun luikerteli koko ajan karkuun ja katosi viimein niin alas kohtuun ettei esim. virtsarakkoa saatu katsottua... Pääsenpä siis ultraan uudemman kerran parin viikon päästä ja silloin saattaa jo sukupuolikin näkyä selvemmin... Meidän lekuri sanoi, ettei sukupuolta voi rv 18 tietämillä sanoa kuin 60 % varmuudella, mutta rv 20 ja sen jälkeen jalkovälin erot näkyy jo paremmin...
Saa nähdä viitsinkö kysyä... toisaalta olis kyllä kiva tietää pitääkö alkaa hankkimaan poikasävyjä - tytölle kun kaikki on valmiina esikon jäljiltä.
Suurempia hankintoja ei siis ole edessä, kun on jo yksi tyllerö jolle kaikki on hankittu... Kaverilta sain paremman sitterin, muutamat mammahousut sekä parit tukiliivit (vatsalle), joten niitäkään ei tarvitse ihan heti olla haalimassa... Pulloja ja tutteja hankitaan sitten kun näkee tarvitaanko niitä...

Olo on ollut hyvä... välillä kivistää päätä jopa päivittäin, mutta se kuulunee asiaan. Öisin on joskus melkoisia kipuja kun käännyn kyljeltä toiselle, mutta sekin on normaalia, kun kohtu on nyt alkanut todella kasvaa... Kaikki siis sujuu normaaliin malliin ja elämä hymyilee!

Maanantaina olis paluu työmaalle ja pitänee sitten melkoslailla heti kertoa raskaudesta ennen kuin huhupuheet lähtevät mylläämään... Lähin esimieheni on vielä elo- ja syyskuun pois, mutta täytynee marssia ylemmän pomon luokse ja räväyttää uutinen ilmoille.... Sijainen löytynee helposti, mutta onpa melkoinen urakka edessä opettaa kaikki työt hänelle... toimenkuvani on melkoisen laaja ja lakipykäliä pullollaan... kivaa?!

No mutta eiköhän tämä tulva jo riitä... Oli kiva lueskella vanhojen ja uusien kuulumisia. Toivottelen kaikille mukavaa viikon jatkoa ja palaillaan asiaan!

Pulleita massuja ja ihanaa odotusta!

Tuulimamma 18+4

Mariialle kiitokset vastauksestasi! Nyt vaan täytyy tunnustaa etten löytänyt "meidän ruottalaisten" ketjua, mitä muuten meinaa kun nostetaan ylemmäs? Noloa, mut pakko kysyä! :) Täytyy ottaa muutenkin selvää näistä tukikuvioista. Sain Keloista kahta eri tietoa. Toisessa oli että jos mieheni työ ei ole työkomennus ja palkan maksaa Ruotsi, en saa minäkään Suomesta rahaa! Toisessa oli taas että saatpas! Tässä käy vielä niin ettei tipu kummastakaan..

Mä en ole kärsinyt raskaudessani juuri muusta kuin viime viikonloppuna alkaneesta suonenvedosta. Elämäni ekaa kertaa semmoisen sain ja pirun kipeää teki! Molemmat pohkeet oli kuin puupökkelöt siitä lähtien, mutta ei ole su jälkeen tullut. Magnesiumin puute sen aiheuttaa kuulemma ja vähäinen veden juonti sekä liikunnan puute. Aloitin ma fillaroinnin töihin, 22km/pv ja se tuntui auttavan. Ainakin yhä.

Ihanaa odotusta kaikille! :)

Hansu 18+3

Heippa vaan kaikille!

Tasan vuosi sitten oli esikoisen laskettuaika, voi sitä jännitystä, kun koko ajan odotti että koska tapahtuu. Myös kaikki tuttavat olivat varpaisillaan. No, ei syntynyt laskettuna päivänä vaan kaksi viikkoa sen jälkeen käynnistettynä. Nyt toivoisin, että pääsisin synnyttämään ihan perinteisen kaavan mukaan. :)

Eilen illalla ja tänä aamuna olin tuntevinani vatsaa painellessa pieniä liikkeitä. Ihanaa kyllä olisi jos alkaisivat tuntumaan jo oikein kunnolla. Sitä ei jotenkin vieläkään jaksa uskoa, että masuvauveli pysyisi hengissä. Ihan näin pessimistinen en ollut esikoisen kanssa.

Mua stressaa myös ostaako tuplarattaat vai ei. Toisaalta varmasti tuplat olis kätevimmät, mutta kun esikoiselle ostettiin yhdistelmävaunut (ei onneksi kovin kalliit) ja sitten vielä tuollaiset kevyet matkarattaat (myös onneksi edulliset), mitä ollaan käytetty siitä asti kun lumet suli, niin nyt ei huvittaisi hankkia jo kolmansia menopelejä. Sisaristuimiakaan ei kauheasti ole enää myynnissä ja sitten kun nuorimmainenkin haluaa jo istua niin menee varmaan hankalaksi. Seisomalautaa en vielä noin pienelle viitsi hankkia. Onneksi vielä viisi kuukautta aikaa pähkäillä. :) No, toisaalta onneksi syntyvät suht lyhyellä välillä, että pääsee sitten myös nopeasti tästä ratasvaiheesta ohi.

Rakenneultraa odotellessa...

T.Kati rv 18+

Tervetuloa mukaan Sohvi!

Tällä viikolla olo on ollut mainio. Koko alkuraskauden kestänyt päänsärky on poissa! Jee, toivottavasti ei tulekaan enää takaisin.

Uskaultauduin tilaamaan Joseffsonilta sellaisen vauvan startti paketin joka sisältää 8 kpl 56 cm vaatteita. Samoin tilaisin H&M:ltä muutamia äitiysvaatteita, vaikea tietää oikeaa kokoa mutta saahan ne sitten palauttaa/vaihtaa.

Täsä kirjoiteltiin joskus aiemminkin, mutta kysympä taas. Mitäs ruoan himoja teillä on? Mulla on ihan mieletön salmiakin himo, joudun rajoittamaan se syöntiä, mutta kyllä joka päivä muutaman popsin...Muutenkin suolainen maistuu,makeaa ei tee yhtään mieli.

Kivaa viikonloppua kaikille!

T: Lellu rv 16+4

No heippa taas kaikille!
Täälläkin olot on ihan ok,mitä nyt tuota päänsärkyä on alkanyt taas olemaan..
Innostuinpa sitten taas ellille ja madamelle laittaan postia ja he veikkas näin:
Elli sanoi että saamme tytön 10.12.206 ja pojan heinäkuussa 2008.
Madame että saamme tytön 20.11.2006 eikä enempää.
Hmm...nyt oonkin sitten miettinyt kun on jo kaksi ennustetta tytöstä...
Mulla itselläni on kyllä ihan poika fiilis,ja oon nähnyt jopa kahdesti unta että synnytän pojan,tummilla hiuksilla.
Mies taas olisi onnensa kukkuloilla tytöstä,haaveilee prinsessaa.
Tosin,kummallekkin meistä on loppupeleissä aivan sama kumpi tulee,kunhan vaan tulee.
Maanantaina on vihdoinkin rakenneultra,kyllä sitä on odotettukkin,ja meinataan kysyä siis josko näkyisi.
Jos ei niin sitten vaan ei.Ei haittaa sekään.Sukupuoli me ollaan haluttu tietää jo muutaman viikko sitten tehdyn päätöksen mukaan.

Minäkin tilasin joseffsonilta sen kyseisen starttipaketin.Oli niin hyvä kun sai pientä kokoa.Jahka posti sen mulle ensin kiikuttaa......
Ja sit ku alkaa talvivaatteet tuleen myyntiin niin eiku heti äkkiä vauvalle pientä toppapukua etsimään.
On tuo mammalaatikon puku kyllä niin iso...
Mikseihän ne tee erikseen talvi ja kesä vauvoille laatikkoa??
Mullakin talvivauva,joten haalariin hän mahtuis yhteen hihaan.Kun taas kesävauvoille se puku olis hyväkokonen ensi talveen.
Ja muutenkin saisi olla pienempiä vaatteita,ihan niitä pikkusia,mitä ensin menee...kumminkin kummit sun muut tuo sitten aina vähän isompia sanoen että on sitten kasvuvaraa....

Nojoo...eipä mulla tässä sitten muuta....
Huomenna onkin jo tasaviikot taas!!

Nenna ja pirpana 20+6

Yhteistyössä