Joulukuun lapsen kouluun menon lykkäämisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Tietääkö joku, tarvitseeko olla jokin erityinen syy sille, että joulukuussa syntynyt lapsi aloittaisi koulun vuoden ikätovereitaan myöhemmin? Vai vaaditaanko siihen "huono" tulos koulukypsyystestissä, eskariopen suositus, tms?
Asia ei ihan vielä ole ajankohtainen, mutta haluaisin että tuo meidän tyttö menisi kouluun vasta myöhemmin, joulukuussa kun on syntynyt. Jos tilanne ja kehitystaso pysyy samana, niin en hetkeäkään epäile etteikö hän läpäisisi koulukypsyystestejä ja pärjäisi koulussa, mutta silti...Eli saanko siirtää hänen kouluunmenoaan sillä verukkeella, että hän on loppuvuoden lapsi, vai vaaditaanko siihen testit?
Ja lisäkyssäri: kannattaako myös eskariin menoa siirtää, vai käykö lapsi tässä tapauksessa eskarin kahdesti? Halvemmaksi se toki tulisi, jos lapsi olisi eskarissa kaksi vuotta :whistle: mutta fiksumpaa olisi ehkä käydä se vain kerran.

Tosta sun kannattaa kysyä päiväkodista. Mä luulen että riippuu ihan kaupungista.

Yksi entinen hoitolapsi kävi vain kerran eskarin ja mä luulen että lapselle voi olla kovapala käydä eskari kahteen kertaan.

Mä oon kans miettinyt ihan samaa. Poika syntynyt 29.12. Mut kouluunmenoon on vielä jotain 6,5v, joten en vielä sen kummemmin oo asiaa ajatellut. Ainakin mun mies on mennyt 80 kaa samaan aikaan kouluun, ite syntyny 31.12.1979. En usko, että on testeissä pärjännyt mitenkään huonosti..

Sitä minäkin jäin vähän ihmettelemään et miksi kouluunmenoa täytyy lykätä vain sillä perusteella et on joulukuussa syntynyt? Varsinkin jos on kehitykseltään ihan tovereittensa tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Haluatko kertoa, että miksi haluasit niin? Vastauksia kysymyksiisi en tiedä.

Lapsi saisi olla vuoden kauemmin lapsi. Juu, ei se lapsuus lopu kouluun menoon, mutta tuohan koulu tietynlaiset tiukat aikataulut elämään. Lisäksi lapsi on joka tapauksessa nuori, kuusivuotias, jos menee kouluun samana vuonna kuin 2003 syntyneet yleensä, oli sitten miten hyvin kehittynyt tahansa.
Lisäksi vielä se, että jos aiotaan asua ulkomailla, on se tehtävä ennen kun lapsi menee kouluun, tällä lailla saataisiin vuosi lisäaikaa :saint: .
Sekä se pointti, että jos ajoitan mahdollisen kolmannen lapsen syntymän oikein, niin olisin kotona sekä esikoisen että kuopuksen mennessä kouluun. He kun ovat 2 v ikäerolla mutta menisivät 3 v välein kouluun (syntyneet 12/03 ja 01/06) jos esikoinen menee kouluun ajallaan, eikä vuotta myöhemmin. Kolmea vuotta kun en kotona aio olla.
Siinäpä niitä syitä, tärkeimpänä tuo ensimmäinen osio.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Lapsi saisi olla vuoden kauemmin lapsi. Juu, ei se lapsuus lopu kouluun menoon, mutta tuohan koulu tietynlaiset tiukat aikataulut elämään. Lisäksi lapsi on joka tapauksessa nuori, kuusivuotias, jos menee kouluun samana vuonna kuin 2003 syntyneet yleensä, oli sitten miten hyvin kehittynyt tahansa.
Lisäksi vielä se, että jos aiotaan asua ulkomailla, on se tehtävä ennen kun lapsi menee kouluun, tällä lailla saataisiin vuosi lisäaikaa :saint: .
Sekä se pointti, että jos ajoitan mahdollisen kolmannen lapsen syntymän oikein, niin olisin kotona sekä esikoisen että kuopuksen mennessä kouluun. He kun ovat 2 v ikäerolla mutta menisivät 3 v välein kouluun (syntyneet 12/03 ja 01/06) jos esikoinen menee kouluun ajallaan, eikä vuotta myöhemmin. Kolmea vuotta kun en kotona aio olla.

Luulen, että ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta maailman sivuhan luokalla on eri-ikäisiä lapsia, siis sen vuoden haitarilla.. Eli jos toisesta päästä koulu-uraa siirretään, se jatkuu siellä toisessa päässä. Voisiko siitä olla kenties joskus lapsen itsensä mielestä haittaa? Sitten myöhemmin siis, kysyisikö, että miksi minä menin vasta myöhemmin kouluun. Ehkä sillä ei olisi merkitystä, tai sen merkitys olisi vähäisempi, kuin sen "lisävuoden" hyvä merkitys. =)

Ei siihen mun mielestä mitään testejä tarvita, jos haluaa lykätä vuodella. Oma poikani aloitti koulun 6-vuotiaana s.23.12. ja viidennellä sitten vihdoin tuplasi. Etenkin 3.-5.luokka oli takkuamista ja muutenkin lapsenomaisempi kuin koulukaverit. Esim. legoleikeistä ei saanut kavereille kertoa.

Mä synnyin joulukuussa, sain hyvät tulokset koulukypsyystestistä. Olin kuitenkin tosi pieni ja onneton todellisuudessa, äiti kantoi minut kouluun joka päivä. :( Joku minun luokkalainen tyttö tuli ja otti minut siitä koulun porteilta ja hoiti minua, luuli pienemmäksi, kuin mitä olin. (painoin 17 kiloa silloin)

Minut olisi voinut laittaa kouluun vasta seuraavana vuonna, mutta äiti luotti siihen testiin. :headwall:

Luulen, että ymmärrän, mitä tarkoitat. Mutta maailman sivuhan luokalla on eri-ikäisiä lapsia, siis sen vuoden haitarilla.. Eli jos toisesta päästä koulu-uraa siirretään, se jatkuu siellä toisessa päässä. Voisiko siitä olla kenties joskus lapsen itsensä mielestä haittaa? Sitten myöhemmin siis, kysyisikö, että miksi minä menin vasta myöhemmin kouluun. Ehkä sillä ei olisi merkitystä, tai sen merkitys olisi vähäisempi, kuin sen "lisävuoden" hyvä merkitys. =)

Tuskin siitä haittaa tulee olemaan. Varmaan lapsi kyselee kaikenlaista myöhemmin, mutta toisaalta häntä taatusti tulee harmittamaan jossain vaiheessa sekin, jos on luokkansa nuorin.

Kannattaa mennä siihen arvioon.Eskariin kannattaa mennä,kehittää lasta tosi paljon.Jos puheen yms kanssa ongelmaa neuvolaan eteenpäin laittoa varten yms.
Omaa poikaa vissiin siirrän vuodella,en varmaksi vie sano,mutta on vähän niin ja näin noitten juttujen kanssa.
Ei kai se mitään erityisjuttuja tarvi,ainot et joku muu arvioi sen lapsen kyvyn lähtee kouluun ja sen perusteella saat siirtää,aika helposti kuuntelevat äitiä.

Tuskin siitä haittaa tulee olemaan. Varmaan lapsi kyselee kaikenlaista myöhemmin, mutta toisaalta häntä taatusti tulee harmittamaan jossain vaiheessa sekin, jos on luokkansa nuorin.

Niin, se kuitenkin olisi se normi, jos kukaan nyt normeista piittaa. Sitä paitsi, myöhemminhän voi lähteä vaikka vaihtariksi ja sitten on taas koulu-uran loppuajan eri ikäinen kuin muut. =) Tai tuplaa tai onkin niin lahjakas, että päädytään jonkun alaluokan väliin jättäminen, sitäkin tapahtuu. =)

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Kannattaa mennä siihen arvioon.Eskariin kannattaa mennä,kehittää lasta tosi paljon.Jos puheen yms kanssa ongelmaa neuvolaan eteenpäin laittoa varten yms.
Omaa poikaa vissiin siirrän vuodella,en varmaksi vie sano,mutta on vähän niin ja näin noitten juttujen kanssa.
Ei kai se mitään erityisjuttuja tarvi,ainot et joku muu arvioi sen lapsen kyvyn lähtee kouluun ja sen perusteella saat siirtää,aika helposti kuuntelevat äitiä.

Lapsella ei ole mitään ongelmaa. Puheenkehitys oli 4-5 v tasolla jo kaksivuotiaana, on hirmu hyvin kehittynyt, leikkii itseään 2-4 v vanhempien kanssa ja pärjää hyvin, jne. Eli se ei tule olemaan ongelma ettei lapsi pärjäisi koulussa (ainakaan näillä näkymin). Mutta silti haluaisin hänet vuotta myöhemmin kouluun.

Lapsella ei ole mitään ongelmaa. Puheenkehitys oli 4-5 v tasolla jo kaksivuotiaana, on hirmu hyvin kehittynyt, leikkii itseään 2-4 v vanhempien kanssa ja pärjää hyvin, jne. Eli se ei tule olemaan ongelma ettei lapsi pärjäisi koulussa (ainakaan näillä näkymin). Mutta silti haluaisin hänet vuotta myöhemmin kouluun.

Minusta sinä itse tiedät parhaiten. vaikka lapsi olisi kuinka taitava, niin luultavasti se näkyy jossain vaiheessa kuitenkin, että se on paljon nuorempi kuin muut.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Minusta sinä itse tiedät parhaiten. vaikka lapsi olisi kuinka taitava, niin luultavasti se näkyy jossain vaiheessa kuitenkin, että se on paljon nuorempi kuin muut.

Tyttö on luonteeltaan perfektionisti: on aina pakko pärjätä, on pakko yltää isompien tasolle. Siksikin mun mielestä olisi hyvä, jos hän saisi ottaa vuoden verran rennommin, ja lähteä vasta sitten koulutielle :). Ja tosiaan: vaikka pärjäisikin koulussa, ei se poista sitä tosiseikkaa että hän on nuorempi kuin suurin osa luokkakavereistaan.

Ei kai siihen ihmeempiä tarvita?

Kuten ei silloinkaan, kun haluaa aloittaa "oikeana" vuonna.
Sitten sen näkee. Mäkin mietin etukäteen, turhaan. Meidän neiti on selkeästi koulukypsä. Ja syksyllä siis aloittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Tyttö on luonteeltaan perfektionisti: on aina pakko pärjätä, on pakko yltää isompien tasolle. Siksikin mun mielestä olisi hyvä, jos hän saisi ottaa vuoden verran rennommin, ja lähteä vasta sitten koulutielle :). Ja tosiaan: vaikka pärjäisikin koulussa, ei se poista sitä tosiseikkaa että hän on nuorempi kuin suurin osa luokkakavereistaan.

Just toi perfektionismi voi tehdä siitä koulunkäynnistä aikas ahdistavaa. Itselläni on ollut läpi elämän fiilis, että en yllä samaan, kuin muut ikäiseni. olen missä seurassa tahansa, tunnen aina olevani nuorin. Siis vaikka olisin kaikkein vanhin.

mun mielestä tuo kuulostaa ihan fiksulta. Jo sitä ulkomaille menoakin ajatellen, joka on hyvä sekin. Mulla on esikoinen syntynyt toukokuussa ja seuraavat tammikuussa, mistä olen tosi huojentunut juuri siksi, että musta on parempi että he ovat luokallaan vanhimmasta päästä kuin että olisivat nuorimpia. Tämä on tietysti vain mun mielipiteeni, mutta ajattelen, että mitä kauemmin lapsi saa olla lapsi ilman koulumaailman ja kaveripiirin luomia paineita, sitä parempi. Ehtii sen koulun kuitenkin käydä, eikä siellä koulu- ja opiskeluputken loppupäässä ole yhdellä vuodella mitään merkitystä. B)

Ei tarvitse olla mitää erityistä.. Meillä poika kävi 2 krt eskarin kun ei vaan ollu koulukypsä..tiedot/taidot/käytös ym oli /on ihan ok, mutta liian pieni poika oli kouluun. Juttelin koulukypsyys psykologin kanssa ja hän sanoi että menee "hyvät eväät hukkaan" jos liian aikasin lähtee tarpomaan kouluun kun "reppu" on vielä liian suuri.

Meillä poika nyt ekalla ja meidän kokemuksen pohjalta lykkäystä suosittelen, ihan eri poika oli laittaa ekalle luokalle kun vuotta aiemmin.

Täällä meillä on tehty sellasta ns.kokeilua missä eskarin ja ekanluokan väli on tehty joustavaksi.. Ja se on lapsille ihan ok et joku lähtee kouluun, joku ei.. pojan ryhmästä jäi 3 lasta kymmenestä ja tältä toiselta eskarivuodelta jäi 4 lasta 10 uudelleen..

Niin, ja tää psykologi sanoi vielä että jos ekaluokka on liian vaikea niin se voi ajaa vinoon koko peruskoulun..

Ap:lle vielä. Meillä poika on kanssa luonteeletaan "pakko onnistuja", eli hän alkaa vasta nyt tajuamaan että asioita pitää harjoitella ja kaikkea ei voi osata heti. Aina pitäis olla paras ja osaava..Se luo paineita ja siitäkin syystä lykättin pojun kouluun lähtöä.

Kyllä mä AP:na juttelisin asiasta jonkun asiantuntijan kanssa sitten kun tilanne enempi ajankohtainen. Voihan olla että sun lapsella on kauhea polte kouluun sitten ja silloin minusta sitä ei pitäisi siirtää jos ei ole mitään muuta estettä kuin tuo syntymäaika. Monissa maissahan koulu aloitetaan aikaisemmin kuin Suomessa.

Lapsi saisi olla vuoden ...

Minä olen joulukuussa syntynyt ja en muista, että olisi koskaan harmittanut olla luokan nuorin. Olen aina ollut myös luokan pisin /pisimpiä, joten olisi varmastikin tuntunut hölmöltä, jos olisinkin ollut vuotta nuorempien joukossa.

Yhteistyössä