Joulukuun lapsen kouluun menon lykkäämisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
Meidän neiti s.10.12.02 (eli himpun yli 5v nyt), ja innolla on eskariin menossa nyt syksyllä (12.8), ja kouluun sitten ihan normaalisti ensivuonna.

Varmasrti tulee pärjäämään, sillä on kehittynyt ihan normaalisti, ja innolla opettelee numeroita ja kirjaimia jo nyt :).

Edelleenkin meidänkin tyttö takuulla pärjäisi: onhan hän osannut jo yli vuoden ajan esim. laskea yli sataan, osaa kirjoittaa nimensä, tunnistaa kirjaimia, osaa yksinkertaisia laskutehtäviä, jne. On sosiaalisesti taitava. Ja on siis joulukuussa täyttänyt 4 v.
Mutta kyse onkin siitä, että en siltikään haluaisi laittaa häntä kouluun kuusivuotiaana. Ja toivon, ettei ole pakko. =)

Mun pikkuveli on syntynyt 31.12 ja meni 6,5 vee kouluun.. testeissä läpäs just ja just, mikä näkyi sit myöhemmin ongelmina koulussa.. Äitini on jälkeenpäin katunut, että laittoi broidin kouluun samaan aikaan kun muutkin 86, vaikka olis kannattanut laittaa vasta 87 kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Meidän neiti s.10.12.02 (eli himpun yli 5v nyt), ja innolla on eskariin menossa nyt syksyllä (12.8), ja kouluun sitten ihan normaalisti ensivuonna.

Varmasrti tulee pärjäämään, sillä on kehittynyt ihan normaalisti, ja innolla opettelee numeroita ja kirjaimia jo nyt :).

Edelleenkin meidänkin tyttö takuulla pärjäisi: onhan hän osannut jo yli vuoden ajan esim. laskea yli sataan, osaa kirjoittaa nimensä, tunnistaa kirjaimia, osaa yksinkertaisia laskutehtäviä, jne. On sosiaalisesti taitava. Ja on siis joulukuussa täyttänyt 4 v.
Mutta kyse onkin siitä, että en siltikään haluaisi laittaa häntä kouluun kuusivuotiaana. Ja toivon, ettei ole pakko. =)

Tässä on muuten varmaan semmoinenkin juttu, että yleensä mielletään, että jos lapsi menee kuusivuotiaana kouluun, oletetaan, tarkoitettavan että hän menee vuotta aiemmin kouluun, siis sinä vuonna kuin täyttää kuusi vuotta. Sinun tyttäresi menisi kuitenkin ihan sinä normaalina koulunaloitusvuotena, vaikka olisikin koulun alkaessa vielä kuuden. Ehkä sekin hämää tässä, miten tästä ihmiset ajattelevat eri tavoin.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Tässä on muuten varmaan semmoinenkin juttu, että yleensä mielletään, että jos lapsi menee kuusivuotiaana kouluun, oletetaan, tarkoitettavan että hän menee vuotta aiemmin kouluun, siis sinä vuonna kuin täyttää kuusi vuotta. Sinun tyttäresi menisi kuitenkin ihan sinä normaalina koulunaloitusvuotena, vaikka olisikin koulun alkaessa vielä kuuden. Ehkä sekin hämää tässä, miten tästä ihmiset ajattelevat eri tavoin.

Juu, tiedän että hän menisi sinä normaalina koulunaloitusvuotena kouluun. Mutta silti iso osa luokkakavereista olisi vanhempia kuin hän. Ja silti hän olisi vuoden nuorempi kuin kuopus sitten kun tämä lähtee kouluun.

Juu, tiedän että hän menisi sinä normaalina koulunaloitusvuotena kouluun. Mutta silti iso osa luokkakavereista olisi vanhempia kuin hän. Ja silti hän olisi vuoden nuorempi kuin kuopus sitten kun tämä lähtee kouluun.

No niin, nyt varmasti jo ymmärrämme tarpeeksi. =)

Meillä lapsi meni kouluun sinä vuonna kun täytti 6 vuotta, elikkäs täytti kuusi tammikuussa ja elokuussa aloitti koulun. Mutta oli ollut jo eskarissa ja päiväkodissa ja tottunut olemaan muiden lasten kanssa ja noudattamaan sääntöjä. Ja osasi tuo perkule vielä lukea ja kirjoittaakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Meillä lapsi meni kouluun sinä vuonna kun täytti 6 vuotta, elikkäs täytti kuusi tammikuussa ja elokuussa aloitti koulun. Mutta oli ollut jo eskarissa ja päiväkodissa ja tottunut olemaan muiden lasten kanssa ja noudattamaan sääntöjä. Ja osasi tuo perkule vielä lukea ja kirjoittaakin :D

Haluaisitko sinä kertoa, miksi teillä päädyttiin tähän koulunaloittamisikään, siis MIKSI? Kun en enää oikein ymmärräkään, miksi ap tahtoo niin kuin tahtoo, kyllä minä kirjoituksen ymmärrän, mutten enää saa langan päästä kiinni, että miksi =) Ei sillä, eihän tässä minun ymmärrystäni tarvita eikä vaadita, tämä vaan on ollut kiinnostava aihe. Ap:lle edelleen kiitos hyvästä aiheesta!

Haluaisitko sinä kertoa, miksi teillä päädyttiin tähän koulunaloittamisikään, siis MIKSI? Kun en enää oikein ymmärräkään, miksi ap tahtoo niin kuin tahtoo, kyllä minä kirjoituksen ymmärrän, mutten enää saa langan päästä kiinni, että miksi =) Ei sillä, eihän tässä minun ymmärrystäni tarvita eikä vaadita, tämä vaan on ollut kiinnostava aihe. Ap:lle edelleen kiitos hyvästä aiheesta!

En mä itsekään oikein tiedä :D. Mutta tahdon vaan silti.
Ehkä yksi syy on se, että sitten meillä tosiaan olisi vuosi enemmän aikaa olla vapaammin, miettiä missä maassa halutaan asua, jne.

En mä itsekään oikein tiedä :D. Mutta tahdon vaan silti.
Ehkä yksi syy on se, että sitten meillä tosiaan olisi vuosi enemmän aikaa olla vapaammin, miettiä missä maassa halutaan asua, jne.

No niin, nyt minä taas pääsin ajatuksiisi kiinni, nuo ovat syitä, joita ymmärrän. =)
En tiedä, olisinko samassa tilanteessa ajattelemassa samoin, mutta ymmärrän nyt. Kiitos.

Mun sisko on syntyny joulukuun 30. ja meni kouluun vuotta myöhemmin psykologin suosituksesta. Oma tyttöni on syntyny kans joulukuussa, alkukuusta tosin, ja aloittaa kyllä vuoden päästä syksyllä koulutien. =)

Oletko selvittänyt mikä on vaihtoehto sille, että ei mene kouluun.
Kaikissa kunnissa ei ainkaan suosita sitä, että käy eskarin kahdesti.
Nämä tosin yleensä tapauksissa, joissa lapsi ei ole koulukypsä.
Täällä se koulutaival aloitetaan sitten useimmiten startin kautta, jos ei mene sinä oppivelvollisuusikävuonnaan kouluun.

Minä ymmärrän ajatuksesi oikein hyvin, mutta en tiedä onko pelkkä loppuvuodesta syntyminen riittävä syy koulun lykkäämiselle.

Vai tarvitaanko sitä varten jotain lisäselvityksiä.

Mielestäni lapsesi on normaalia älykkäämpi, jos on osannut jo kolme vuotta täytettyään laskea sataan. Jos laittaisit lapsesi vuotta myöhemmin kouluun, hänelle tulee alkuopetus olemaan totaalista lastenleikkiä, vaikkakin nykyopettaja osaa antaa lapsille jokaisen tason mukaisia tehtäviä. Ei kuitenkaan ole mielekästä opettaa ekalla luokalla esimerkiksi kolmannen luokan matematiikkaa, eli eteenpäin ei opetata vaan laajennetaan vain niitä asioita, joita sen luokan opetussuunnitelmassa määritellään. Aavistan kuitenkin, että lapsellesi se ei tulisi riittämään.

Täysi fakta on se, että koulu alkaa tietyn ikäisenä, rippikoulukin tulee lapsellesi joskus eteen, vaikka olisitte sen vuoden suunnitelleet asua vaikka Australiassa. Et voi lapsesi luonnollisia asioita muuttaa noin itsekkäistä syistä. Lapsellesi koulunaloitus on tärkeä asia. Jokaisen esikoisen äidille tulee eteen se, että lapsi lähteekin pois omasta vaikutuspiiristä. Siihen sinä et varmaankaan ole vielä valmis.

Jos minä olisin sinä, menisin perheeni kanssa ulkomaille ja jos samaan vuoteen osuu lapsen koulunaloitus, niin lapsi menee siellä ulkomailla kouluun ja aloittaa sitten tokaluokan Suomessa, mikäli vain vuoden olette siellä. Lahjakas lapsi klaaraa alkuopetuksen (1-2 lk) vuodessa. Ja hänhän on jo oppinut vierasta kieltäkin siihen mennessä!

Kaikki kaverit jotka olivat päiväkodissa olivat kouluun menossa, poika osasi lukea ja kirjoittaa, ja mikä tärkeintä itse halusi kouluun.Meillä ei ole ongelmia ollut siitä ja poika on nyt 14v ja teini-iän ongelmaa on alkanut tulla ja sitä myöden numerot tippua. Mutta päivääkään en ole ratkaisua katunut. Nuorempaa en tod laita etukäteen kouluun, on ihan eri puusta veistetty..

Kaikki kaverit jotka olivat päiväkodissa olivat kouluun menossa, poika osasi lukea ja kirjoittaa, ja mikä tärkeintä itse halusi kouluun.Meillä ei ole ongelmia ollut siitä ja poika on nyt 14v ja teini-iän ongelmaa on alkanut tulla ja sitä myöden numerot tippua. Mutta päivääkään en ole ratkaisua katunut. Nuorempaa en tod laita etukäteen kouluun, on ihan eri puusta veistetty..

Meillä ei ole tuttavapiirissä tavanomaisesta iästä poikkeavia koulualoittajia, joten siksi tässä utelin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
Mielestäni lapsesi on normaalia älykkäämpi, jos on osannut jo kolme vuotta täytettyään laskea sataan. Jos laittaisit lapsesi vuotta myöhemmin kouluun, hänelle tulee alkuopetus olemaan totaalista lastenleikkiä, vaikkakin nykyopettaja osaa antaa lapsille jokaisen tason mukaisia tehtäviä. Ei kuitenkaan ole mielekästä opettaa ekalla luokalla esimerkiksi kolmannen luokan matematiikkaa, eli eteenpäin ei opetata vaan laajennetaan vain niitä asioita, joita sen luokan opetussuunnitelmassa määritellään. Aavistan kuitenkin, että lapsellesi se ei tulisi riittämään.

Täysi fakta on se, että koulu alkaa tietyn ikäisenä, rippikoulukin tulee lapsellesi joskus eteen, vaikka olisitte sen vuoden suunnitelleet asua vaikka Australiassa. Et voi lapsesi luonnollisia asioita muuttaa noin itsekkäistä syistä. Lapsellesi koulunaloitus on tärkeä asia. Jokaisen esikoisen äidille tulee eteen se, että lapsi lähteekin pois omasta vaikutuspiiristä. Siihen sinä et varmaankaan ole vielä valmis.

Jos minä olisin sinä, menisin perheeni kanssa ulkomaille ja jos samaan vuoteen osuu lapsen koulunaloitus, niin lapsi menee siellä ulkomailla kouluun ja aloittaa sitten tokaluokan Suomessa, mikäli vain vuoden olette siellä. Lahjakas lapsi klaaraa alkuopetuksen (1-2 lk) vuodessa. Ja hänhän on jo oppinut vierasta kieltäkin siihen mennessä!

Niin...kun mä menin ekalle luokalle, olin mm. osannut jo lukea 3 vuoden ajan. Ja 1-2 lk oli kyllä tappavan tylsää, kolmannella koulunkäynti alkoi olla mielekkäämpää. Tuota en ole tullut edes ajatelleeksi. Onhan tuo älykäs tyttö, muttei mikään poikkeuksellinen nero kuitenkaan mun mielestä :).
Rippikoulu ei kyllä tule meidän lapsilla koskaan eteen....mutta se ei liity tähän.
Ja tuo "vieras" kielikin on hallussa jo nyt: olemme meinaan ajatelleet asua miehen kotimaassa hetken aikaa, ja lapset kuulevat kieltä kotona päivittäin. Sen lisäksi tyttö on alkanut opetella englantia, omasta aloitteestaan.
Päiväkodissa mua ajoittain häiritsee se, että tytöltä vaaditaan enemmän kuin muilta ikäisiltään. Sama juttu pihassa: tyttöä yli puoli vuotta vanhempia pidetään ihan pikkupentuina, ja meidän tytöltä vaaditaan samat asiat kuin eskari-ikäisiltä. Syynä se, että hän on ikäistään isomman oloinen, sekä se että hän on myös ikäistään vanhemman näköinen (pitkä, jne). Ikäänkuin hänellä ei olisi joskus oikeus kiukutella, heittäytyä avuttomaksi, vaikka muut samanikäiset tai jopa vanhemmat saavat niin tehdä koska ovat vielä niin "pieniä". Aiheen vierestä, mutta silti...
Ystäväni muuten lähti ulkomaille, kun hänen esikoisensa piti mennä kouluun. Lapsi on syntynyt elo-syyskuussa. Hän ilmoitti, että ovat vuoden verran pois Suomesta, ja se ei ollut ongelma: vaihtoehdoiksi annettiin kotiopetus, kouluun menemisen lykkääminen vuodella, tai koulun aloitus ulkomailla. Ystäväni valitsi keskimmäisen vaihtoehdon: lapsi oli kotona vuoden, meni sitten kouluun kun he palasivat Suomeen, eikä siitä ole koskaan mitään ongelmaa koitunut kenellekään.

Ehkä kannattaa laittaa lapsi kouluun jo koulunaloitusvuotena, ettei hän turhaan pitkästy sitten, jos jo noin taitava on noin pienenä. Olen jostain kuullut, että on tutkimuksia, että lapset, jotka osaavat jo ennen koulua lukea ym., saattavat taantua vasta koulussa lukemaan oppineita lapsia "huonommalle" tasolle, kun voivat alkuun turhautua koulussa, kun osaavat jo lukea.

Koulunaloitusiästä en nyt osaa kommentoida, kun ajattelen siitä niin, että vanhemmat tietävät parhaiten. Mutta tuo eskarin käyminen pariin kertaan... turhauttaisikohan se lasta paljonkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Koulunaloitusiästä en nyt osaa kommentoida, kun ajattelen siitä niin, että vanhemmat tietävät parhaiten. Mutta tuo eskarin käyminen pariin kertaan... turhauttaisikohan se lasta paljonkin?

Siksi mietinkin asiaa jo nyt...en laittaisi lasta sitten eskariinkaan samaan aikaan muiden "nollakolmosten" kanssa, ellei ole pakko...tottahan toki lapsi turhautuu jos käy eskarin kahdesti. Luulisin.
Äh...ehkä mä annan asian olla enkä mieti liikaa. Jos tilanne on sitten se, että ollaan lähdössä ulkomaille kun tytön pitäisi aloittaa koulu, niin lykätään kouluunmenoa, koska niin ainakin saa tehdä. Ja jos mitään syytä kouluun menon lykkäämiseen ei tule, niin menköön kouluun samaan aikaan kuin muutkin samana vuonna syntyneet.

Hmmm. Kuulostaa tosi tyhmältä siirtää lapsen kouluunmenoa, kun haluaa itse olla kotona tai kun haluaa asua ulkkomailla tai haluaa lapsen olevan lapsi. kOUluhan kestää 4 tuntia päivässä ekavuonna ja toisena vuonna, eli vähän kauemmin kuin monet kerhot ja koulu on aika helppoa vielä pienillä. Ei paljon läksyjä tai muutenkaan vaikeaa.

Mutta kukin tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos menette vuodeksi ulkomaille lapsen ollessa 6 v, niin eikös lapsi mene siellä ulkomailla kouluun?

Ei ole pakko mennä, koska lapsi on vain Suomen kansalainen, eikä näinollen oppivelvollinen isänsä kotimaassa. Päiväkotiin kyllä menisi, aamupäivisin.
Eikä me olla välttämättä edes ulkomaille lähdössä. Kunhan suunnitellaan, nähtäväksi jää toteutuuko suunnitelmat ja milloin (yli 5 v ollaan jo Suomessa oltu, ja tultiin tänne yhdeksi talveksi alunperin :) ).

Samaa tässä kovasti mietin, että kouluunnyt vai myöhemmin. Ekalle jo tosin kävimme ilmoittautumassa.
Tässä linkki erääseen väitöskirjaan, jonka sisältöä aion nyt itsekin pureskella, jospa sittenkin...
http://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2006/11/tiedote-2007-09-18-16-40-15-219762/

Yhteistyössä