Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
Mielestäni lapsesi on normaalia älykkäämpi, jos on osannut jo kolme vuotta täytettyään laskea sataan. Jos laittaisit lapsesi vuotta myöhemmin kouluun, hänelle tulee alkuopetus olemaan totaalista lastenleikkiä, vaikkakin nykyopettaja osaa antaa lapsille jokaisen tason mukaisia tehtäviä. Ei kuitenkaan ole mielekästä opettaa ekalla luokalla esimerkiksi kolmannen luokan matematiikkaa, eli eteenpäin ei opetata vaan laajennetaan vain niitä asioita, joita sen luokan opetussuunnitelmassa määritellään. Aavistan kuitenkin, että lapsellesi se ei tulisi riittämään.
Täysi fakta on se, että koulu alkaa tietyn ikäisenä, rippikoulukin tulee lapsellesi joskus eteen, vaikka olisitte sen vuoden suunnitelleet asua vaikka Australiassa. Et voi lapsesi luonnollisia asioita muuttaa noin itsekkäistä syistä. Lapsellesi koulunaloitus on tärkeä asia. Jokaisen esikoisen äidille tulee eteen se, että lapsi lähteekin pois omasta vaikutuspiiristä. Siihen sinä et varmaankaan ole vielä valmis.
Jos minä olisin sinä, menisin perheeni kanssa ulkomaille ja jos samaan vuoteen osuu lapsen koulunaloitus, niin lapsi menee siellä ulkomailla kouluun ja aloittaa sitten tokaluokan Suomessa, mikäli vain vuoden olette siellä. Lahjakas lapsi klaaraa alkuopetuksen (1-2 lk) vuodessa. Ja hänhän on jo oppinut vierasta kieltäkin siihen mennessä!
Niin...kun mä menin ekalle luokalle, olin mm. osannut jo lukea 3 vuoden ajan. Ja 1-2 lk oli kyllä tappavan tylsää, kolmannella koulunkäynti alkoi olla mielekkäämpää. Tuota en ole tullut edes ajatelleeksi. Onhan tuo älykäs tyttö, muttei mikään poikkeuksellinen nero kuitenkaan mun mielestä

.
Rippikoulu ei kyllä tule meidän lapsilla koskaan eteen....mutta se ei liity tähän.
Ja tuo "vieras" kielikin on hallussa jo nyt: olemme meinaan ajatelleet asua miehen kotimaassa hetken aikaa, ja lapset kuulevat kieltä kotona päivittäin. Sen lisäksi tyttö on alkanut opetella englantia, omasta aloitteestaan.
Päiväkodissa mua ajoittain häiritsee se, että tytöltä vaaditaan enemmän kuin muilta ikäisiltään. Sama juttu pihassa: tyttöä yli puoli vuotta vanhempia pidetään ihan pikkupentuina, ja meidän tytöltä vaaditaan samat asiat kuin eskari-ikäisiltä. Syynä se, että hän on ikäistään isomman oloinen, sekä se että hän on myös ikäistään vanhemman näköinen (pitkä, jne). Ikäänkuin hänellä ei olisi joskus oikeus kiukutella, heittäytyä avuttomaksi, vaikka muut samanikäiset tai jopa vanhemmat saavat niin tehdä koska ovat vielä niin "pieniä". Aiheen vierestä, mutta silti...
Ystäväni muuten lähti ulkomaille, kun hänen esikoisensa piti mennä kouluun. Lapsi on syntynyt elo-syyskuussa. Hän ilmoitti, että ovat vuoden verran pois Suomesta, ja se ei ollut ongelma: vaihtoehdoiksi annettiin kotiopetus, kouluun menemisen lykkääminen vuodella, tai koulun aloitus ulkomailla. Ystäväni valitsi keskimmäisen vaihtoehdon: lapsi oli kotona vuoden, meni sitten kouluun kun he palasivat Suomeen, eikä siitä ole koskaan mitään ongelmaa koitunut kenellekään.