Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Niin joku voisi sanoa, että mitä minä tässä sinun avauksessasi jankkaan, kun en edes osannut vastata niihin kysymyksiin, mitä alussa esitit, joten siksi varmistin, ettet ole siellä käämit kärähtämäisilläsi. =)
Tuli mieleen sellainen, että sinultahan on nyt ensimmäinen lapsi lähdössä kouluun, eikö niin? Kun muistelen omien lasteni kanssa tätä vaihetta, niin näin ja tunsin asiat tosi eritavoin kahden eri lapsen kohdalla.
Voisiko sinunkin kohdallasi olla niin, että esikoisesi on sinulle "pienempi" kuin onkaan?
Minulle ainakin oli, olin aivan jotenkin lähes huolesta sekaisin, että minun tosiaan pitää päästää lapseni sinne kouluun, päästää irti, vaikka hän oli minusta niin älyttömän pieni, siis fyysisesti kuin tuntui, että siis muutenkin niin pikkuinen lapsi. Hän on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä syntynyt ja oli oppinut aikapäiviä ominnokkineen lukemaan, tahtoi mennä kouluun jne. Ja minä olin jotenkin murheenmurtama, että nyt lapseni joutuu sinne kouluputkeen. Ja niinhän joutui/pääsi (pääsi on varmaan kuitenkin parempi asenne, koska ei se koulutuskaan ole kaikkialla itsestään selvyys) . Kun minä lapseni sinne saattelin ja kuivasin aikanaan kyyneleeni, niin hyvin se meni ja opin jotenin huomaamaan, että kaikki ne muutkin ekaluokkalaiset ovat jonkun äidin ja isän pienenpieniä mussukoita ja silmäteriä =)
Ja kun toinen lapsi, myöhemmin vuotta syntynyt, meni kouluun, otin asian jotenkin paljon rennommin, osasin nauttia siitä, että lapsi innolla menee kouluun, eikä minulle tullut sitä tunnetta, että minulta riistetään lapseni pois ulottuviltani.
Miltä nämä ajatukset sinusta kuulostavat? En edelleenkään tarkoita, että sinä olisit toiveinesi mielestäni väärässä, mutta olisin toivonut aikoinaan, että minulle olisi sanottu, että on ihan normaalia olla huolissaan ja tuntea, että lapsen lapsuus katkaistaan väkivalloin, ja sitten ymmärtämään, ettei niin kuitenkaan ole. =)
Anteeksi, ei ollut tarkoitus kursivoida koko loppua, en sössi enempää, ettei katoa koko jaaritus.