Kohdunkaulasta 'Asiantuntija' ilmoittautuu

. Mun kohdunkaulan tilannetta on edellisessä ja nyt tässä raskaudessa mitattu ja tarkisteltu moneen kertaan ja olen Kätilöopiston lääkäreiltä saanut mielestäni selkeitä vastauksia.
Kohdunkaula on eri ihmisillä vähän eri pituinen. Lääkäri pystyy tuntemaan 'käsikopelolla' kohdunkaulaa max. 2-3 senttiä ja loput (eli toiset 2-3 senttiä)on sitten piilossa syvemmällä. Nuo käsikopelo-mitat voi tosiaan heittää riippuen mittajaasta ja sen takia ultra kertookin oikean mitan. Mutta myös tuon ultran mitta voi heittää hieman riippuen mittauskerrasta, sillä kohdunkaulan tilanne voi ns. elää ilman, että oikeaa muutosta on tapahtunut.
Kätilopiston lääkärin mukaan, jos ultralla mitattua kohdunkaulaa on jäljellä 1,5 senttiä tai alle niin on selvä ennenaikaisen synnytyksen riski. 2,5 senttiä ultralla aiheuttaa jo huolta. Kun kaulaa on vielä yli 2,5 senttiä jäljellä niin huolta ei pitäisi olla. Ja nämä siis ultralla mitattuja lukuja. Jos 'käsikopelolla' kaulaa on jäljellä esim. tuo 2 senttiä niin sitä on sitten huomattavasti lisää siellä sisempänä eli ei pitäisi olla mitään huolta.
Synnytyksen lähestyessä tuo kaula pehmenee ja lyhenee ja lopulta katoaa kokonaan.
Mulla esikoista odottaessa kohdunkaula katosi lähes kokonaan rv 30, mutta levon ansiosta ne muutamat millit, jotka olivat jäljellä pitivät vauvan sisällä melkein 7 viikkoa. Tämän takia mä olen oikean levon puolesta saarnaaja :kieh: Eli vaikka tilanne voi näyttää tosi synkältä niin vauva ei välttämättä synnykään samantien!
Nyt kun loppuviikosta kävin äitipolilla niin mulla ei edes mitattu käsin tuota kohdunkaulan pituutta vaan pelkällä ultralla. Ja mittaa oli reilut 3 senttiä jäljellä. Olin ihan varma, että joudun taas jo vuodelepoon, mutta onneksi supistukset eivät olleet tehneet tuhojaan.
Eli jos lääkäri käskee levätä niin muistakaa oikeasti levätä vaikka se kuinka tylsää olisikin. Tätä samaa mantraa hoen itselleni kun oikein pännii. Mutta kun on tuo yksi hyvä kokemus siitä, että lepo oikeasti piti vauvan sisällä niin se auttaa suhtautumaan asiaan positiivisesti.
Mukavaa viikonloppua kaikille! Erityisesti Koivunkävylle, joka onnekseen pääsi kotiin lepäämään. Sairaalassa on tosi tylsä maata.