***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Kohdunkaulasta 'Asiantuntija' ilmoittautuu :laugh: . Mun kohdunkaulan tilannetta on edellisessä ja nyt tässä raskaudessa mitattu ja tarkisteltu moneen kertaan ja olen Kätilöopiston lääkäreiltä saanut mielestäni selkeitä vastauksia.

Kohdunkaula on eri ihmisillä vähän eri pituinen. Lääkäri pystyy tuntemaan 'käsikopelolla' kohdunkaulaa max. 2-3 senttiä ja loput (eli toiset 2-3 senttiä)on sitten piilossa syvemmällä. Nuo käsikopelo-mitat voi tosiaan heittää riippuen mittajaasta ja sen takia ultra kertookin oikean mitan. Mutta myös tuon ultran mitta voi heittää hieman riippuen mittauskerrasta, sillä kohdunkaulan tilanne voi ns. elää ilman, että oikeaa muutosta on tapahtunut.

Kätilopiston lääkärin mukaan, jos ultralla mitattua kohdunkaulaa on jäljellä 1,5 senttiä tai alle niin on selvä ennenaikaisen synnytyksen riski. 2,5 senttiä ultralla aiheuttaa jo huolta. Kun kaulaa on vielä yli 2,5 senttiä jäljellä niin huolta ei pitäisi olla. Ja nämä siis ultralla mitattuja lukuja. Jos 'käsikopelolla' kaulaa on jäljellä esim. tuo 2 senttiä niin sitä on sitten huomattavasti lisää siellä sisempänä eli ei pitäisi olla mitään huolta.

Synnytyksen lähestyessä tuo kaula pehmenee ja lyhenee ja lopulta katoaa kokonaan.

Mulla esikoista odottaessa kohdunkaula katosi lähes kokonaan rv 30, mutta levon ansiosta ne muutamat millit, jotka olivat jäljellä pitivät vauvan sisällä melkein 7 viikkoa. Tämän takia mä olen oikean levon puolesta saarnaaja :kieh: Eli vaikka tilanne voi näyttää tosi synkältä niin vauva ei välttämättä synnykään samantien!

Nyt kun loppuviikosta kävin äitipolilla niin mulla ei edes mitattu käsin tuota kohdunkaulan pituutta vaan pelkällä ultralla. Ja mittaa oli reilut 3 senttiä jäljellä. Olin ihan varma, että joudun taas jo vuodelepoon, mutta onneksi supistukset eivät olleet tehneet tuhojaan.

Eli jos lääkäri käskee levätä niin muistakaa oikeasti levätä vaikka se kuinka tylsää olisikin. Tätä samaa mantraa hoen itselleni kun oikein pännii. Mutta kun on tuo yksi hyvä kokemus siitä, että lepo oikeasti piti vauvan sisällä niin se auttaa suhtautumaan asiaan positiivisesti.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Erityisesti Koivunkävylle, joka onnekseen pääsi kotiin lepäämään. Sairaalassa on tosi tylsä maata.

Sonja, mulahan oli siis tapahtunut tuo muutos ihan parissa päivässä lauantaina oli muistaakseni yli 3cm ultralla kanavaa jäljellä ja nyt oli tippunu siihen 1,8cm. ka supistelihan se sillon tiisataina kun sit menin näytille, mut en nyt uskonu että ne ois niin paljon tehny tehtävää, ja sisäsuu oli kans lähteny aukeemaan.
se on totta että jopa ultralla saavat erituloksia, riippuu mittaajasta.
joo, onhan tää hiukan tylsää tää makaaminen, piti tuossa jo ukolle hiukan hermostuu kun ei tunnu tajuuvan että ihan oikeesti, en mä voi noita rappuja ravata edestakasin kokoajan pentujen perässä vaikka sen mielestä olis miten kiva tehdä hommia ulkona.. ottakoot tuon pojan siihen kaverikseen. |O kauppaankin se vois kohta mennä, en tiedä odottaako se että mä kuorin ja pilkon rehut keittoon, muuten hyvä mutta ko en saa edes leipää leikata niin voi ihan itse pilkkoa rehunsa. kuoriminen vois onnistuu pöydällä maaten. :laugh:

Siis etkö sä koivunkäpy saa edes istua? Herranen aika sentään.. Ja mun on pärjättävä päivät yksin tuon 17 kiloisen 3veen kanssa joka on mm. niin hienostopeppu että aina kakan jälkeen peppu pitää pestä..
Toisekseen meidän talo on rakennettu rinteeseen, eli pitää ensin kiivetä raput päästäkeen ulko-ovelle. Ja talo on 2 kerroksinen jossa keittiö, olkkari ja makkarit sijaitsevat yläkerrassa, eli joudun vielä senkin kiipeämään.. Ja yleensä aina minä hoidan kaupassa käynnit, ja silloinkin mulla aina poika mukana..
Mietin vain, että jos mulle tulis kielto etten saa tehdä mitään, niin miten mistään tulis enää mitään? Kun suihkuhan meillä alakerrassa, niin pakossa joutuisin kiipeilemään noita portaita.. Enkä varmaan edes osais vaan maata, eli pakkohoitoon varmaan hakeutuisin suosiolla :D

Myräkkä, joo siis mä en saa tehdä MITÄÄN. kotoa saan poistua autolla neuvolaan ja äitipolille. pystyssä oloa sen verran mitä syöminen vaatii ja suihkussakäynti. ei kyläilyjä, ruuanlaittoa, leivontaa, ompelua. puoli-istuvassa asennossa saan olla, mut se ei oo hyvä koska tenava painaa keuhkoihin sillon ja alkaa ahdistaa.
Ei pyykin pesua/viikkailua jne. jääkaapista ei voi ottaa kaikkia tarvittavia kerralla koska sillon tulee painoa reilu2kg.
Ja sinä alat pestä sen hienostopersin vessanpöntöllä käsisuihkulla, niin meillä tehdään.

Kiva lukea faktoja tuosta kohdunkaulasta yms, kiitokset teille :) itellä jäljellä käsikopelolla 3cm ja paikat pehmenneet hieman.. tämä tilanne ollu heinäkuun alusta, ei oo miksikää muuttunu vaikka kovempiaki/kipeempiäki supistuksia ollut. Luojan kiitos! toivotaan että tilanne pysyy samana, kun joudun kuitenki olemaan tuon 1v 1,5kk kans kotona kaksin päivät (reilu 12kg jolta pestään pylly altaassa ja vaatii muutenki nostelua esim sänkyyn, syöttötuoliin yms), useampana päivänä myös illat kun mies käy salilla.... :kieh:

vertailukohteena: Edellisraskaudessa paikat lähti pehemeemään ja avautumaan vk 20, vk25 ulkosuu oli kahdellesormelle auki, kanavaa jäljellä se 3cm ultralla. vk32 kanavaa jäljellä 2,5cm, kokomatkalta sormelle auki, vk34 kanavaa jäljellä n.0,5cm ja 3cm auki, poika syntyi kuitenkin vasta 37+4, enkä joutunut missään vaiheessa vuodelepoon. vk34-36 piti vaan ottaa vähän rauhallisemmin, kalvopussi tuntui emättimenpuolella ja lääkärit tuumi että syntyy minä päivänä vaan, alemmas ei pääse syntymättä :kieh:

Soitin just äitipolille.. On nimittäin nilkat turvoksissa ja jalkapohjat niin turvonneet et hyvä ku seisomaan pystyn. Kätilö kysyi lääkäriltä niin lekuri oli sitä mieltä että huomenna päivystykseen pissatestiin yms. Ei se muuten mut täältä on lähimpään vknloppupäivystykseen 140km suuntaansa.. Jos Ivalosta katsotaan aiheelliseksi niin lähettävät siitä äitipolille; sinne Ivalosta matkaa vielä 290 km.. Voi kunpa olis lähempänä, olisin päässy äitipolille heti tänään tarkastukseen..
Niin ja sanohan se että jos alkaa päätä särkemään tai tulee näkökenttään häiriöitä niin sit ottaa uudestaan yhteyttä äitipolille heti.
On tämä kanssa. Huomenna menee sit koko päivä ku lähtee käväseen näytillä :headwall:

Voi kurja, Myräkkä :| . Tsemppiä huomiselle!

Koivunkäpy... On sullakin aikamoinen historia ja silti vauva pysynyt kyydissä noin pitkään, joten toivottavasti nyt sitten tämäkin vaan härnää :) .

Kamalasti tekisi mieli suklaata, mutta maanantaina on sokerirasitus niin yritän nyt olla ilman...

Sonja ja vaavi 27 + 2

Myräkkä, jos nyt on pissa puhdas niin maanantaina soitat neuvolaan ja yydät niitä pissatikkuja kotiin. niitä saa ainakin täällä helposti kun vaan pyytää.
Kylmä kylpy jaloille ja ukko hieromaan jalkoja ja jalat koholle.

Sonja, juu jostain syystä en oo vieläKÄÄN hyvin hermostunu tilanteesta kun muistaa mitä viimeiks oli homma..

Lääkärissä käyty. Raskausmyrkytyksen oireet, tilaa seurattava nyt parin päivän välein.. Yritän kirjoitella käynnistä lisää jahka jaksan.. Nyt turvottaa sormia niin paljon ja käsiä särkee..

Myräkkä ja keiju 30+3

Myräkälle voimia :hug:
Lueskelin aiemmin noita sun oireita, ja kuulosti kyllä raskausmyrkytykseltä. Itselläni oli esikoista odottaessa nimittäin raskausmyrkytys. Mulla ei muita oireita kerennyt tulla kuin proteiinit nousi yhdelle plussalle ja heti jouduin osastolle. Jännä kun sulla ollut jo useampi käynti terv.hoitajalla/lääkärillä eikä tuon "vakavammin" ole suhtauduttu :/

Täällä mahavaivoja, ei oikein ota selvää et johtuuko supistuksista kun tuntuu et mahaa vääntää et saa vessassa juosta jatkuvaan vai oisko joku vatsatauti tulossa :ashamed:

Tytöllä silmätulehdus ja flunssa, nyt mennyt jo monta yötä tosi huonoilla unilla kun se yskii niin kamalasti! Kun ei vaan taas tulisi keuhkoputkentulehdus..

takhisis ja masukas 31+2

No jospa mä nyt jakaisin käynnin teidän kans, ku poika haluaa kattoa palomies samia..
Eka otettiin pissanäyte ja proteiinit oli selvästi plussalla. Ei mitään enää yhdellä plussalla niinku aikasemmin, vaan ihan selvästi plussalla.. Sit menin makaamaan sänkyyn niin RR oli 119/68. Sit etittiin vauvan sydämensyke ja laitettiin käyrään.. Ehdin siinä varmaan n. 10 min makoilla niin mitattiin RR uudestaan. Oli silloin 95/56. Et heti laski ku vähän makasin.. Lääkäri käski lepoa lepoa, ja pitää helposti ottaa yhteyttä jos enemmän oireita ilmenee.. Päätä särkee nyt koko ajan enemmän ja enemmän, äsken vilisi tähtiä silmissä hetken (vaikka istuin). En kuitenkaan jaksa nyt soittaa.. Kuitenki 140km matkaa lääkäriin..
Lääkäri ei viitsiny mua ottaa vuodeosastolle lepäämään, koska siellä oli vatsatautiepidemia. Minun oli hänen mielestään parempi kotona.
Vähän kyllä hirvittää mihin tämä tästä kehittyy.. Yöllä heräsin pari tuntia nukuttuani, niin jalat tuntu todella turvonneilta.. En oikein osaa edes kuvailla sitä tunnetta..

Myräkkä, oisko teilä ketään serkunkumminkaimantyttärenystävää joka vois tulla kuskaa poikaa hoitoon ja kotiin ja illat hoitas häntä? koska sun on nyt aivan ehdottomasti levättävä että paineet pysyt alempana eikä tarviis viel synnyttää. Eräällä perhetutulla on ollut erittäin paharaskausmyrkytys ja se on ihan oikeesti vakavatila.

meil kävi vieraita ja huomaa taas olosta että on ollu pystymmässä vaikka sohvalla makoilinkin. lapsenpiikakin tuli, jei, enää 4vk maattavana, tai kattoo jos jo vk32 sais luvan hiukan liikkua. viikonkin kun makaa niin huomaa het että kunto rapisee..

Myräkkä Siis ihan käsittämätöntä että passittivat sinut kotiin vaikka tietävät mikä matka sulla on lääkäriin jos hätä tulee. Ton raskausmyrkytyksen kans ei todellakaan ole leikkimistä. Yhdellä tutulla alkoi yllättäen tosi kova päänsärky ja sairaanhoitajana älysi onneks mennä heti päivystykseen. Hän oli sillon jotain rv30 raskaana. Kiireellisenä siirsivät Ouluun ja äitin tilanne huononi nopeesti niin että joutuivat hätäsektiolla leikkaamaan vauvan alle 10min ulos siitä kun äitin tila romahti ja äiti teholle. Hällä alko verta vuotamaan ihan yhtäkkiä isän sanojen mukaan "joka reiästä" Ei oo tarkotus pelotella tai hysteriaa herättää, mut nyt lähet kyllä oikeesti tosi herkästi sinne lääkäriin jos oireet yhtään pahenee tai oot suoraan yhteydessä Rovaniemen synnärille. Noilla välimatkoilla varsinkin kerkee sattua jo vaikka mitä, eikä auta aikailla yhtään!

Myräkälle voimia :hug: kannattaa herkästi soittaa lääkäriin ja lähteä sairaalaan,vaikka matkaa onkin kuljettavana noin paljon! :hug:

Täällä on siivottu kaappeja..tuntuu selässä ja masussa |O

Onko muilla masussa sellasta tunnetta, kuin että ottais mahan pohjasta? :D mulla on alkanu nyt lähipäivien aikana ottaa mahan pohjasta ihan tosi herkästi, ei tartte esim kuin nousta ylös tai istua alas. :o eilen oli kamalaa kun ajettiin autolla mäen nyppylän päältä nii alko ihan sikana vihlomaan sen jälkeen.. mitähän lie tämäkin, ei kyl ennen oo tämmöstä ollu.

jotai rytmihäiriöiden tapaisia myös tuntuu olevan :ashamed: sydän hakkaa välillä aivan miten sattuu ja alkaa ahdistaa henkeä...... tämä tosin ei oo mitään uutta, ollu varmaan jo 5vuotta tälleen toisinaan ilmenevänä. en oo kyl koskaan kellekään tästä sanonu.. mut aattelin seuraavalla neukkukäynnillä kysäistä asiasta että mitäköhän on..

Upp3 ja masukki 28+5

Oi kauhea, mutta eikös se oo et monille tauti saattaa iskeä tosi äkkiä.. Ei se näemmä oo leikin asia, miks täällä jumalan selän takana ollaan niin lepsuja asiasta? :|
Pitää illalla miettiä miten tilannetta lähtis ratkomaan.. Siis kun en tänäänkään oo levänny enää hetkeäkään ku kotiin pääsin.. Miehen oli mentävä suoraan raksalle.. Et jos hommais sille jokusen viikon saikkua et sais pojan ollessa päiväkodissa tehdä tallin loppuun.. Sit saisin rauhassa levätä vknloput. Viikolla mun äiti on yleensä tässä, tosin hänestä ei kauheesti oo apua ollu.. Jospa se nyt ryhdistäytyis ku mun tilanne on mikä on. Vknloppusin se ei haluu tässä olla mein "riesana" ku isäntäki kotona.. Mut jos nyt sais tuon tallin pois alta niin helpottais paljon. Pitää kysellä mieheltä.
Saunan pistin lämpeneen, et ainaki mies ja poika pääsis saunaan. Mitenhän, uskallanko mä enää ees saunoakaan?

Myräkkä :hug: Nyt ehdottomasti lepiä ja otat tilanteen vakavasti. Juuri tuttavalla käynnistivät synnytyksen, kun oli raskausmyrkytys, eikä minun mielestä oireet olleet edes noin pahat.

Täällä on kaveri vilkastunut selvästi. Potkut tuntuvat ylhäällä, että niinköhän sitä alettas olla pikkuhiljaa kokeilemassa, miltä se lähtökuopissa olo tuntuu. Viikonloppu oli raskas reissun vuoksi, mutta jaksoin ristiäisissä hyvin, sai kummityttö oikein kauniin nimen. Siellä onneksi pääsin ihan huoletta pötköttelemään, kun siltä tuntui. Miehen siskon poikaakin käytiin ihailemassa, oli hurjan pieni vielä.

Kattiina ja Möykky 32+3

Tuo kyllä myräkkä kuulostaa aika vakavalta! Miten ne ei käske sua jo sairaalaan?!

takhisis ja muutama muukin puhui liikeiden vähyydestä. Täälläkin kovasti on välillä huolettanut kun potkuja ei juuri enää tule, ei ainakaan kuten ennen. Ja täällä myös outoja vatsakipuja. Ei kai voi olla supistuksia kun saattaa kestää vaikka tunnin ja sitten menee ohi ja muutaman tunnin päästä taas. Oliskohan jotain ongelmia suolessa. Mutta kun ummetuskaan ei vaivaa. Turvotustakin on alkanut tulla ja tukisukat on otettu nyt käyttöön. Myös närästää kovasti ja kävelen kyllä kun ankka. Johtuu varmaan siitä kun vauva on jo alkanut laskeutumaan. Hormoonit on alkanut myös vaikuttaa siten että herkillä ollaan. En voi lukea mitään kamalia juttuja lehdestä tai tv:stä. Unikin jo melko katkonaista...

Leppis ja tonttutyttö rv30+4

Myräkkä, väännä sille ukolles ja äiteelles nyt rautatiekiskosta että sun on LEVÄTTÄVÄ jos meinaavat ettei tarvi synnyttää nyt ja saatas viikkoja lisää turvallisesti, vaikka hyvillä viikoilla jo ollaankin.
Mutta tuo raskausmyrkytys ei oikeesti ole leikinasia, tila voi kehittyä nopeasti siihen että sä lähdet kotoo helikopterilla.
Toivottavasti sä nyt et oo hyvin hermoheikko, mutta jos kunnon myrkytyksen heittää päälle niin silloin on ihan aikuistenoikeesti kiire.
Joten palstalääkärit käskee levätä niin nyt lepäät ja aamulla soitat neuvolaan että saat kotiin verenpainemittarin ja niitä halvatun tikkuja.
Mä meinasin joutuu edellisestä sairaalaan paineilla 74/128 proteiinit +, siis VAIN 1+, lähtöpaineet oli 52/10?. mutta kun vuorokausivirtsassa ei ollu protskuja niin sain olla viel kotona ja samalla viikolla poika sit syntyki.

Kävin saunassa ja nyt on jokapaikka turvoksissa, huoh. :kieh:

Huomenta. Pientä päänsärkyä heti aamusta, saas nähdä mihin se kehittyy.. Huomenna olis neuvola, jos sinne asti mielenterveys kestää odotella. Ja terveys muutenki. Koko ajan pelottaa et lähtö tulee.. Niin, kun käsketään tarkkailla jos ilmenee päänsärkyä tai ylävatsakipuja; kuinka voimakkaita niiden kipujen pitää olla? Siis kyllä mulla pientä kipuilua sekä päässä että mahassa on aika ajoin, mutta se loppuu aina. Tulee tosin takaisinkin.. Huoh.. :|

Mies jäi sitten kotiin.. Heräsin 7ltä ihmettelemään että koska lähtee töihin.. Vastasi että keväämmällä.. Pojalle sitten lupas että käy sekä viemässä että hakemassa sen hoidosta. Ihmettelin että hakemassakinko? Oli päättäny yksin omassa päässään jäädä kotiin omalle lomalle. Onhan sekin raukka huolissaan :| Olin kyllä yllättynyt, niin miehen mielestä se oli huono merkki ja sanoi että voi hän lähteä töihinkin kun näytti huono idea olevan. Sanoin että sehän tulee kalliiksi kun ei saa rahaa.. Niin mies vain katsoi ja huokaisi että "rahaa!?". Niin, asiat tietty laitettava tärkeysjärjestykseen nyt..

Mies lähtiki viemään poikaa hoitoon. Minun kai pitäis mennä sänkyyn lepäileen, ei vaan yhtään tunnu siltä. Tosin ei varmaan kannata odottaa et alkaa tuntumaan siltä..

Verenpainemittari mulla onki jo kotona. Ostin sen itelle ku paineet oli alkuraskaudessa niin matalalla et tähtiä vilisi silmissä.. Eilen sit mittasinki ennen nukkumaanmenoa niin paineet oli 108/? alapainetta en muista :ashamed: Aika matalalla.. Niitä tikkuja pyydän huomenna neuvolasta..

Myräkkä ja keiju 30+4

Myräkkä Mahtavaa että miehes jäi kotiin, nyt voit ihan täysillä keskittyä omaan vointiin etkä ressaa nyt mistään rahasta tai muusta. Oma ja vauvan terveys on nyt tärkeintä. Aika jännä sinänsä että sulla ei noi verenpaineet oo ton korkeammalla kun yleensähän ne raskausmyrkytyksessä hyppää taivaisiin ja siitä tuo pääkipukin ja tähtien näkeminen johtuu. Mut sulla taisi muutenkin olla matalat paineet joten varmaan riittää että ovat ihan normi lukemissa kun alkaa jo tuntua. Tuo ylävatsakipuhan kertoo maksa-arvojen kohoamisesta joka liittyy myrkytykseen. Mun serkun vaimolla noita ylävatsakipuja oli aika paljonkin öisin ja sanoi että sektion jälkeinen haavakipu oli pientä sen ylävatsakivun rinnalla. Mut hälläkin tosiaan sitä kipua oli vain iltaisin ja öisin. Jospa ne neuvolasta osaisivat sanoa jotain järkevämpää ja puuttua asiaan. Täällä ei serkun vaimoa meinattu päästää kotiin edes tuon 45km välimatkan takia ja hällä oli "vaan" korkea verenpaine ens alkuun ja sitten tuo vatsakipu vaikka pissatesti ei näyttänytkään että raskausmyrkytystä olisi ja hällä nuo paineet normaalistikin korkealla ja lääkitys niihin ilman raskauttakin.

Huomenet kaikille!

Voi että kun harmittaa Myräkän ja Koivunkävyn ja uppiksen ja ketä muita tässä nyt onkaan vaivojaan ja olojaan valitellut... Hävettää edes saapua paikalle kun olo on VAIN tukala ilman mitään varsinaisia oireita mistään. Jotenkin olen ihan satavarma että tämäkin kaveri on nurinpäin masussa ja hipellys tuntuu tuolla alhaalla ja esikoiselta tuttu pyöreä pallukka puskee ulos tuosta oikealta puoleta kylkikaaren alta... eli luulisin sen olevan pää tälläkin kertaa.

Joku jutteli vauvanvaatteiden pesusta jo. Joo kyllä se syyhyttäis minuakin mutta kun mutta kun... Meillä on vessaremontti kesken ja se vessa mitä remontoidaan on tuolla meidän makuuhuoneessa ja vauvanvaatteet tulis lipastoon siihen heti vessanoven viereen. Ettäpä olen ajatellut että josko odottaisin pölyisimmän osion ohitse ennenkuin alan vaatteita pestä ja laitella laatikoihin, muuten voi odottaa yllätys myöhemmin kun vaatteet on täynnä pölyä. Ajattelin kyllä että jos äp:n makuupussista ja kaukalopussista ja semmosista alottais. Tai sit jos tyrkkäis noi äp:n vaattet pesuun ja pakkais ne sit takaisin tohon laatikkoon. Niinkin vois tehdä. No katsotaan.

Mun pitäis tänään pojan kerhon aikaan käydä ainakin kirkkoherranvirastossa virkatodistusta pyytämässä että voisin anoa sit VR:n alennuskorttia. Kun nyt kerran menin veeärräläisen kanssa naimisiin niin hyödynnetään alekin :D Ja pitäis käydä passikuvassa että vois tilaukseen laittaa uuden ajokortinkin uudella nimellä. Ja mitähän muuta vielä. Olishan noita asioita hoidettavana. Onneks on tässä nyt kolme päivääkin aikaa kun poika lähtee huomenna aamusella isällleen. Ei ole ihan pakko just tänään hoitaa kaikkia asioita kun ei yksinkertaisesti tahdo jaksaa kovin paljon kerralla.

Eteisessä odottais puolukanvarvut valmiina että joku tekis oveen pikkuisen syyskranssin. Jospa se tänään tulis tehtyä.

Hauskaa päivää kaikille kivuista sun muista huolimatta :xmas:

Raparperi ja Mötkis rv 29+5

No jostaki mä luin et yksinomaan verenpainetta ei pidä tuijottaa.. Kun ei se kaikilla nouse.. Ja onhan se mulla noussu, heti jos vähänkään touhuan niin on n. 120/80 ku normisti ne aina olleet 90/50 et onhan ne huomattavasti koholla.. Juu pitää neuvolasta kysellä ja muutenki jutella et kuinka huolissaan saa olla, ja miten on mahdollista et mua vielä kotona pidetään/ei tarkkailla sen paremmin.. Ei sillä et sairaalaan haluaisin, mutta..

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä