***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** marraskuussa

Moikka!

Tulin toivottelemaan onnea teille kaikille!
Viime vuonna olin ite joulukuisissa ja tyttö syntyi 23.11.2008! Ei teilläkään enää kauaa! Tsemppiä ja vauvaunia! :heart:

Aino & Lumi 11kk & "Pyry" rv 9+3

Nonni, nyt on neuvolassa käyty. Tosin terkka sanoi, ettei mun olisi tarvinnut tulla, kun olin eilen synnytystapaultrassa. Noh, onpahan tällä viikolla sitten ainakin tutkittu.

Kuulumisia:
rv 36+5
paino + 600g/vko
turvotus +
pissa puhdas
sf-mitta 34 (ei ole kasvanut, ja ollaan siis käyrillä)
RT
syke + (vaihteli 130-160 välillä, ei pikkuinen tykännyt yhtään, kun sykettä alkoi terkka etsiä
liikkeet ++

Pää on kuulemma aika alhaalla. ensi viikon torstaina uusi aika ja sitä seuraavalla viikolla on ä-polille meno uuteen painoarvioon.

Nyt leipomaan lisää pakkaseen!

Sonja, ihan ensin hanki kuivaliinaa. tähän käy vaikka fleecesuikaleet, ei tarvi edes huolitella millään reunoja kun ei purkaannu. lisäimuna voi käyttää vaikka froteeta, laittaa sen vaikka sen vaipan läpän alle niin pysyy paremmin paikallaan, tai sit harsoa..

Harsoista tuli mieleen, meillä on PUKLURÄTTEJÄ 35kpl :o ja vaippakäyttöön reilu 20 harsoa, eipähän kesken lopu.. plus erilaisia sisävaippoja varmaan parikymmentä koossa s-m, tuli tilattua noita hamppuvaippoja ku amautissa on 10? kpl moiset, päätin että ne on oikein hyviä vaikka niissä SAATTAA avautua tarrat helpommin, mut hitonkos väliä tuomosella on ku ei tuonikäset viel ite niitä auo.. toisin ku tuomonen pari vuoteinen mille sen vaipan saa laittaa ilmastointiteipillä kiinni..

Nonniin, puolukkamurupiirakka on jäähtymässä ja piimäkakku uunissa. en kyllä tykkää noista foliovuoista, tuntuu, ettei paistu keskeltä millään pohja. Yhden piirakan meinasin vielä pakkaseen tehdä, niin pitää pohjaa käyttää ensin uunissa ja vasta sitten pistää marjat päälle ja mitä sitten siihen laitankaan. Jos tekisi kermaviilistä vaikka, niin olisi vähän vaihtelua, ei ole kaikki piirakat samanlaisia. Yhden kakkupohjan meinasin kanssa pakkaseen tehdä, kunhan tässä ehdin ja jaksan.

Ihmettelen, etti terkka puuttunut verenpaineeseen tällä kertaa. Yleensä aina mittaa uudestaan, jos alapaine on yli 80, mutta nyt oli paineet 133/87, eikä puhettakaan, että olisi uudestaan mitannut. Itsestä tuntuu korkealle nuo paineet, kun aina on ollut alle 120 yläpaine ja alle 75 alapaine. Mutta tuskinpa minun tarvitsee huolestua, kun ei tuollakaan olla huolissaan.

Possurokote on nyt pitkän jahkailun jälkeen otettu. Toivottavasti ei tulisi hirveesti mitään oireita.

Torstaina joudun menemään sokerirasitustestiin, koska perjantai-illan päivystyskäynnillä ne sokerit oli kolmella plussalla. ikinä ennen ei ole ollut mitään ja noikin plussat johtu siitä että olin syönyt makeeta paljon saadakseni vauvaan liikkettä, mutta mennään nyt sitten...

Perätilassa täällä ollaan edelleen ja olo on sellanen että synnytys voisi olla lähellä. Ruoka ei oikein enää maistu ja olo on tosi tukala. viime yönä kärsittiin myös kipeistä supistuksista. Toivon, että pysyis nyt sen 14päivää vielä että tulis täysiaikaisuus täyteen. Kaverin perätilavauva syntyi 37+1 ja pohdittiin vaan että onkohan luonnonkeino käynnistää nuo perätilavauvat ajoissa että eivät pääse kasvamaan liian isoiksi ja synnytys onnistuu?!

Leppis ja tonttutyttö rv34+6

Heippa kaikille pitkästä aikaa =)

Ei ole pahemmin tullut kirjoiteltua kun jotenkin on niin väsy olo koko ajan. Ihmettelen suuresti kuinka te jaksatte joilla lapsia jo ennestää...hatun nosto teille =)

Huomenna joudutaan sitten lapsivesi punktioon...kattelevat ilmeisesti vauvan keuhkojen kypsyyttä jos oikein ymmärsin, kenelläkään kokemusta tuosta? Tässä on viimeisen viikon aikana tapahtunut niin paljon että ei meinaa enään perässä pysyä. Vauva on kasvanut kovin isoksi (mukava kätilöopiston lääkäri siinä sivussa hakkui minut kuinka olen tehnyt kaiken väärin ja päästänyt vauvan niin isoksi kasvamaan)
Ja noista sokereistahan se taitaa suurimmalta osin johtua, niitä olen mittaillut ja sitä mukaa aina mennyt lähetteiden kanssa eteenpäin kun neuvolasta käskevät yms, ja nyt kuitenkin mun olisi pitänyt olla ite vielä aktiivisempi. Harmittaa todella paljon kun en tietenkään halua vauvalle mitään...mutta katotaan nyt sitten mitä huomenna tulee. Se nyt ilmeisesti ainakin on selvää että laskettuun aikaan asti ei anneta kasvaa vaan aikasemmin käynnistetään...
Niin ja omalta äidiltä sitten kuulin että meidän suvussa ei ole yhtään alle nelikiloista lasta syntynyt..vaikuttaakohan tuokin vai...no enpä tiedä sitten.

Haltialle onnittelut vielä naimisiinmenosta (toivottavasti se nyt oli Haltia...) ja muille kovasti jaksuja :hug:

Firesun ja pallero 34+ 3

Darelbeida :wave: , moneltako siulla oli tänään tuo äippäpolin aika? Aattelin vaan, mie käväisin siellä kanssa tänään, aika oli 9.30, mutta aikas kivasti oli taas ajat myöhässä, melkeinpä sen kaksi tuntia. Puoli kahdentoista aikaan siis suunnilleen pääsin sieltä ite pois!

Kaikki oli siis hyvin. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutoksia, vaikka tuo paineen tunne onkin ihan kamala. Painoarvio 1kg600g ja viikkoja siis tasan 32. Ja kyllä se nyt aikas varmaa on, että poika meille tulee :heart: . Ihanaa saada myös se poika kahden tytön jälkeen.

Nyt pitää kiitää, kirjoittelen kuulumisisa paremmin myöhemmin.

Jessie + pikkupoju tasan 32 viikkoa

Firesun, jos sulla nyt ei ihan älyttömiä oo sokerit ollu kokoajan koholla niin en usko että se vaikuttaisi, mitä oon kaveripiirissä huomannu että joissakin suvuissa ne vauvat nyt vaan on järkiään yli 4kg, kaverin kaikki neljä on ollu yli 4kilosia ja äiti ite on pieni eikä sokereissa oo ollu mitään.
Ja se että äiti on ollu pieni ei mun mielestä kerro mitään, mä oon ite ollu 2290g syntyissäni, ukko vähä yli 3kg, appiukko alle 2kg ja niin on vaan noi meidän kakarat ollu ihan hyvän kokosia syntyissään.
Toivotaan että teillä pieni sais vielä tovin olla mahassa kasvamassa ja kypsymässä. saako kysyä paljon oli vauvan painoarvio?

Täällä käyty neuvolassa. Tässä tiedot

rv 34+5
paino +800g (13 kiloa lähtöpainoon)
turvotus -
RR 112/67
pissa puhdas
Hb 119
sf 26cm
rt
syke 142
liikkeet ++

Kaikki siis hyvin, paitsi tuo sf. Kovin on pieni. Terkka oli onnellinen että mulla ens viikolla synnytystapa-arvio lekurikäynti, että lääkäri saa tarvittaessa ottaa tuohon sf-mittaan jotain kantaa.
Onhan tuo kyllä pieni, alakäyrän alapuolella mennään huomattavasti. Ja olen kaikille sanonu et paljon on masu pienenpi ku esikon aikaan.. Et poika oli tuossa ihan tissien alla, nyt on maha paljon matalammalla. Eikä tuo mikään ihme oo kun sf jääny noin pieneksi.

Pojalle koitti vielä rokotetta "myydä". On se hankala päättää, mut ei me varmaan kuitenkaan oteta. Meni syteen tai saveen. Eniten neukka oli huolissan mun jaksamisesta, et entä sit kun mulla pieni vauva ja isompi sairastaa kovaa kuumetta.

Keittelin marjakiisselin iltapalaksi ja appiukko lähti kaupasta hakemaan kermavaahtoa kyytipojaksi. Saamme herkutella :) Saas nähdä maistuuko pojalle kun tuputin sille sämpylän ku tulin neuvolasta/kaupasta.

Olo on oikeastaan ihan hyvä. Siis vaikka verrattuna viime viikkoiseen. Lepo tehnyt hyvää :) Sanoinkin neukalle että sittenhän sen näkee miten tilanne muuttuu kun palataan kotiin. En kuitenkaan ehkä halua poikaa päiväkotiin laittaa, kun ei oo pakko. Mutta jos tuntuu etten millään jaksa ja olo lähtee vetään takapakkia ja supistuksia alkaa tuleen säännöllisesti niin pakkohan se melkein on hoitoon viedä..

Ens viikolla olis tosiaan se lääkäri. Mutta kun en muistanu neukalta kysyä saanko taksilla tulla käynnille. Kun matkaa kuitenkiin 100km suuntaansa meiltä kotoa, eikä tuo autossa matkustaminen oo mitään mukavaa ku heti alkaa supisteleen, et miten mä muka ite ajan tuon matkan..?

myräkkä: kyl sä olet oikeutettu taksikyytiin.. voi tosin olla et kela laittaa sut maksamaan kyytin yleisen kulkuneuvon mukaan, mut onhan sekin parempi, mitä et ite joutus maksaan! Mut soita th:lle et kirjottelee taksilapun (ja laittaa siihen selitykseksi, et terveydellinen syy), kyl sun pitäs saaha se lappu sieltä poliltakin.
Firesun ei sillä sokereiden korkeudella ole välttämättä mitään merkitystä lapsen koon kannalta.. esim. mun siskolla lasten syntymä painot on ollu reilusti yli 4kg (viimesin liki5kg) ja sil ei ole ollu sokerirasituksessa eikä vauvaoillakaan ole ollu sokerirasituksessa yli menneitä arvoja. Ja toisaalta, ei sitä vauvan syntymäpainoa voi enempäänsäkkään ruokavaliolla hillitä (varsinkin kun sul on sokerit ollu kohtuullisia). Ja höpön löpön, ei äiti voi olla joka asiassa itse aktiivinen.. jossain on pystyttävä luottamaan th:nkin

Koivukäpy - vauvan painoarvio oli viikolla 33 n. 2,9 eli likemmäs kolme kiloa jo. Ja lääkäri sanoi että mikäli laskettuun aikaan mennään niin arvio olisi likemmäs viittä kiloa tai hieman alle ja hänen mielestään kaikki yli 4,2kg on järkyttävän suuri.

Firesun

Firesun, ei toi 4,2kg viel oo kovin jätti mun mielestä, meillähän on kanssa uhkailtu 5kilosella mukelolla.

Synttärivieraista ekat kävi ja meni pois.
Täällä koskee ihan törkeesti nivusiin, ihan ku ois venähtäny :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
isänpäivä..sitä vietetään niinku ennenki ..kortteja ja koulussa tehtyjä pikkulahjoja..
JA KAKKU :p

Mutta missä vaiheessa te muut sen kakun tarjoatte?

meillä kakkua saa iltapäivällä kunnon ruuan jälkeen..

aamiaisella on tarjolla vaaleasta leivästä tehtyjä *köyhiä ritareita* ja hilloa..päivä pruuaks on kuulema lohilaatikkoa hollandise kastikkeella.. jälkkäriks appelsiini kiisseliä..

ja iltapäivällä siis kakku kahvit..

kauheeta kun kuola valuu...

NIIN JA ÄPOLI KUULUMISIA muuten kaikki on ok.. sokeritkin tavallaan ei hälyyttäviä..paineet alhaalla ja sydän äänet oli käyräll tasasen kauniit..

kohdunkaulan ja muiden systeemien tilanne kiinni jne..ja sitten heran maradonana painarvio tasan 3kg!!! :headwall: :o |O ..kahden viikon päästä uudelleen..ei kuulema anneta mennä neljään kiloon..(paitsi jos ei tempase sitä kiloa tässä parissa viikossa :whistle: )

ihan meinas itkua pukata isillä ja miulla painoarvion kuultua.. sitten käytiin suffella kanttiinissa ja napsittiin fazerin sinstä kyytipojaksi :p ..siinä sitten päärtin että oli mikä oli niin alakautta syntyy.. paitsi tietysti jos tulee joku hätätapaus..

eli tämmösiä..sunnuntain kakku kahvia odotellen.. :D

Dare ja maradona :xmas: 34+1

Käytiin miehen kanssa äsken kävelyllä ja samalla Lidlissä, niin olipahan pettymys muuten se vauvojen talvihaalari joka on nyt siellä myynnissä. Kuvittelin että se ois semmonen paksuhko ja lämmin, siis ihan toppapuku, mutta kaippa sit suunniteltu Saksan talveen tjms, kun oli vain semmoinen ohut vanupuku. Harmi juttu, olis ollu edullinen ja ihan nättikin muuten :(

Iltaa! :wave:

Mua ei kahden aikasemman lapsen raskausaikana supistanut kertaakaan ennen h-hetkeä. En tiennyt mitään mistää "harjoitussupistuksista". Ikäeroakin meidän tytöillä on 6,5 vuotta, en enää edes muistanut miltä supitukset tuntuu.. :xmas:
MUTTA tässä kolmannessa on kyllä supistellut.
Eilen hinkkasin kylppärin tiskiharjalla ja leivoin porkkanasämpylöitä + gluteenitonta leipää. Tunnin supisteli niin kipeesti, että piti kumaraan käydä joka supistuksella. Isukki oli jo hätää kärsimässä :heart: Mutta rauhottu heti, kun maltoin olla vaan.

Jättivauvoista puheenollen.. Olin tukihenkilönä ystävälleni 5 vuotta sitten, kun kummipoikani syntyi. Ystäväni ei ehtinyt saamaan mitään puudutuksia ja synnytti luomuna nippanappa vajaa 5kg pojan. :D Kyllä siinä koiteltiin tukihenkilönkin voimia.. kun pää rues syntymään, ajattelin ettei OIKEESTI tuon kokonen pää voi tulla ulos tuolta. Mutta tulihan se, ilman nirhauman nirhaumaa.

Huomenna neuvola ja lähtö tulee ä-polille jos vauva vielä nurinpäin siellä köllöttelee. :/ Musta kyllä tuntuu, että leidi vetää tuolla vielä ihan kuperkeikkaa kun liikkeet tuntuu ihan missä vaan. :o

Miracles 36+2

Iltaa itse kullekin! :wave:

Tuubi ja Tetasha: Mulla kanssa kävi käry sokerirasituksessa, yks arvo oli ylärajalla ja yks himpun verran yli ylärajan, joten raskausdiabetesdiagnoosi pamahti. Kotimittauksessa kaikki arvot on ollu kunnossa vaikka oon lähestulkoon jatkanu entisellä syömislinjalla, mitä nyt karkinsyöntiä ja napostelua oon jättäny vähemmälle. Minä oon kanssa ehottomasti sitä mieltä, että ihan liian helpolla lyödään otsaan tuo diabetesleima. Ja kuulemma vasta niitä arvoja on tiukennettu, niin paljon jää nuoria, terveitä ihmisiä siitä nyt kiinni.

Oliko teillä muilla löydetty streptokokkia? Mitä teille on lääkärit siitä kertoneet? Ja jos olette aikaisemmissa raskauksissa streptokokista kärsineet, niin onko synnytys mennyt ok ja vauva syntynyt terveenä?

Voimia kaikille!

Jouluäippä ja pieni rv 32+5

Kattiina ei ne raput auta, mulla ainakaan :D Kiipeän päivittäin suomalaisittain 5kerrosta useampaan kertaan ylös alas ja yleensä kannan vähintään ton 12kg esikoisen sylissä, kun kiukuttelee eikä suostu kiipeään itse ylös eikä alas. Paikat saa kipeiksi, mutta mitään muuta ei tietääkseni vielä ole tapahtunut.

Koivunkäpy täällä kanssa nivuskipuilua etenkin öisin ja nyt on ruvennut tuntumaan niitä vihlaisuja ja tuntuu että menee jalka alta.

Täällä kuulemma possurokote kutsu tulee kirjeitse niille joille se katsotaan tarpeelliseksi ja 12.11. alkaa rokotukset.

Jos vaikka siirtyisi välillä lepäilemään, kun koko päivän juossut edes takaisin sateessa.

Saini ja Tintti 35+1

Taas tää hävitti miun pitkät kirjoitukset ties minne :headwall: ...

Mutta nyt sitten lyhyesti, eli eilen siis äippäpolilla varmistui se, että vauva on nyt raivotarjonnassa, on tuolla aikamoinen mylläys käynytkin. Ja toivottavasti myös nyt pysyy kanssa, ei olis kiva, jos synnytys käynnistyisi yhtä vauhdikkaasti kuin aikaisempi ja poju olisi perätilassa. Siinä ei paljon leikkaukseenkaan kerkeisi.

Dare, myö käydään samalla äippäpolilla ja taidetaan asua ihan naapurikaupungeissakin, siksi kyselin, olitko siellä mihin aikaan, jos oltais vaikka törmätty =) .

Jessie + :xmas: poju 32+1

Täällä käsi kippeenä, yön sain nukuttuu kuitenki hyvin. :) vasemmalla kyljellä maatessani mulla on toi käsi vähiten kipeä toisin kuin monella muulla :D ?!

Streptokokkinäyte multa on otettu, mutta negatiivista näytti... epäiltiin sitä rv 16 alkaneiden supistelujen takia mutta ei ollut kuitenkaan bakteerista johtuvaa..

Upp3 ja masukki 33+1

multa on useemmanki kerran katottu streptokokki, joka kerta ollu negaa. kuulemma jos streptokokki löydetään niin synnytyksen aikaan annetaan antibiootti tippa.

Jessus mikä yö, tuntuu että pää halkee jne.. väsyttää ihan h*lvetisti. |O poika taas valvo yöllä liki 2h, ite valvoin sit muuten vaan. joku ihmeen kipu kohtaus iski yöllä, yhtä aikaa veti selkään niin että tuntu jotta varpaat räjähtää, maailman suurin supistus ja sit viel nivusiin veti.. oikeesti teki mieli jodlata.
Jaha isompi läks kouluun ja oli sitten myyny aamuuskille joulukalenterin :D hiukka ihmettelin ku setä seiso ovella jotta huomenta..no ei tarviis ku kaks kalenteria enää myydä, tyttö alotti siis partion..

huomenta kaikille! esikoisella nous sitten illalla 39 asteen kuume. sunnuntaina oli 38astetta illal, maanantaina oli ihan terve, hyppi, loikki ja pomppi ja eilen illal joskus 21 mais täräytti ton kuumeen... no, jos se tauti tuli sil vast nyt päälle... nyt en halua missään nimes synnyttämään, kun toinen on kipiä. illal suppaili taas kipeästi ja meinasin et nytkö se lähtö tulee (näil näkymin meinaan varmaan usein....). onneks nukahdin sit loppujen lopuks sohvalle. toivottavast nyt toi poika paranee nopsaan.. en kyl laita enää täl viikol sitä hoitoon, jotta saa kunnol levätä poika. onneks miehen isä lupas huomen tulla hoitamaa poikaa kun mennää äippäpolille (toivottavast ite on terve, ku tuskin ottaa vastaan jos on kuumeessa...).

äippäliini ja rv 36+1

Täälläkin melko levoton yö takana :/ Ajattelin illalla että menen esikon kanssa nukkumaan, että silloin yleensä helpommin nukahdan. Mutta mitä vielä, pyörin 3 tuntia eli puolenyön maissa vasta nukahdin. Aika monesti heräsin yöllä, milloin mikäki paikka oli niin puuduksissa et tunto hävinny kokonaan. Neljältä poika rupes huutamaan peittoa, eli silloin sen peittelin ja viideltä kun itse kävin vessassa niin unet loppu siihen :/ Poika varmaan lähtee pian vaarin kans ulos, mulla olis sillon mahikset nukkua, mut hyövääkö sekään.. Kai se olis ihan hyvä. Kotona ei sit enää nukuta, ja jos ei yöllä saa nukuttua niin pakkohan se joskus on nukkua. Jos vain pystyn makuullani olemaan, sehän tuntuu nyt kaikkein tuskaisinta olevan.
Laitoinki illalla viestin ystävälleni että nämä vaivat ja tuskan haluan muistaa kun seuraavan kerran iskee vauvakuume.

Eilen menin jo neuvolassa kehumaan kuinka supistukset aloittuneet ja olo on ihan hyvä. Ajelin sit neuvolan jälkeen vielä mutkan kaupassa ja keitin meille marjakiisseliä, kyytipojaksi kermavaahtoa. Niin johan se rupes suppaileen kipeästi |O Ei siis kestä kehuja tää masunen..

Mies varmaan huomenna pääsee töistä. AIVAN HUIPPUA!!! Rupeaa oleen mitta melko täys, sekä meillä pojan kans että appiporukoilla. Alkanu vaariki vaan kieltään ja oleen vihainen pojalle. Ymmärtäähän sen kun ei hää itekkään terve oo, että väsyyhän siihen. Ja kun 3 viikkoa jo täällä oltu. Hypin kyllä onnesta kun pääsen kotiin :heart:

Multakin tuo streptokokkinäyte viimeks sairaalassa otettiin, mut negaa näytti. Nehän otti sillon jos minkäkilaista testiä, vain hiivaa löyty. Seki oireeton..

Mulla on ruvennu tosissaan pelottaan et joudun synnyttään yksin :( Tai siis saatan ehkä saada erään tukihenkilöksi tarvittaessa, mutta siis pelkään että joudun synnyttämään ilman miestä. Monet toki synnyttävät yksin, minä en vain haluaisi. Esikon aikana kun ei tavallaan oltu yhdessä kun synnytys käynnistyi, niin haluaisin kokea sen että mun oma mies on siinä rinnalla kun lapsi syntyy. Etenkin jos ei lisää enää lapsia meille..

Taidan alkaa pian pukemaan poikaa ulos. Yritän sitten saada levättyä..

Myräkkä ja keiju 34+6 huomenna poksutaan :)

Saini Harmillista. Mutta jos se mulla auttaisi, kun se ei ole normaalia minulle, kun hissillä kuljen tuon matkat muuten? *toiveikas* :whistle: Ei vaan, eiköhän masukki ulos pyri sitten kun on sen aika.

Tulipas nukuttua hyvät ja pitkät unet. Jos menisi ottamaan aamupalaa ja sitten pääsisi silittämään verhoja, niin voi miehen panna ne ripustamaan, kun minä en tuolilla saa kuulemma keikkua. Ehkä ihan hyvä niin. Makkari sai kerralla uutta ilmettä, kun tilasin sinne uuden päiväpeiton, koristetyynyt ja verhot.

Nyt aamupalaa nassuun!

Kattiina ja Möykky 36+6 huomenna poksumista tiedossa :)

Huomenta!

Ihanaa rv 33!!!!POKS POKS..

Tänään neuvolaan iltapäivällä,illalla valmennukseen ja huomenna äippäpolille sokeripäiville :(

Kaikki ihan hyvin ku ei mitään tee ja makoilee vaan :)

Jaksamisia kaikille särkyjen ja vaivojen kanssa oleville.Kyllä me jaksetaan :) :flower: :hug:

Yhteistyössä