Joululahja opettajalle voi tuoda mielipahan oppilaalle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Maakunta
Joululahja opelle voi olla mielipaha oppilaalle

Julkaistu: 20.12.2009 06:01

Monella oppilaalla ja vanhemmalla on halu muistaa opettajia jouluna. Ilkka kysyi kymmeneltä levikkialueen opettajalta, mitä mieltä he asiasta he ovat. Muutamat opettajat olivat huolissaan siitä, että lahjojen jako voi tuoda mielipahaa niille oppilaille, joilla ei ole lahjaa antaa.

Opettajat halusivat antaa kommenttinsa enimmäkseen nimettöminä. Perusteeksi annettiin muun muassa se, että he eivät halua loukata niitä joilta lahjoja on aiemmin tullut.

Kahdeksan kymmenestä oli sitä mieltä, että joululahjan antaminen on enemmän tai vähemmän tarpeetonta. Kannatusta sai enemmän kevätjuhlien lahjat.

-Joululahjat opettajille ovat mielestäni turhia. Kortti, mielellään itse tehty, on aivan riittävä. Kouluvuoden päättyessä keväällä, muistaminen tuntuu mukavalta, etenkin, jos tiet eroavat. Onhan se jonkinmoinen osoitus siitä, että oppilas-opettaja-suhde on toiminut, perustelee peruskoulun rehtori.

Alakoulujen tapa

Lukio rehtori Tarja Puro taas muistuttaa, että lahjojen antaminen on useimmiten alakoululaisten tapa.

-Alakouluissa lapset antavat lahjan täysin viattomasti haluten vain muistaa kivaa opettajaa. Se on vielä sitä aikaa, että jokaisen oma opettaja on se maailman paras.

Opettajat korostavat, että he toivovat joka tapauksessa, että lahja annettaisiin omasta halusta eikä velvollisuudentunteesta.

-Mielestäni muistamisesta ei pidä ottaa paineita, kukin muistakoon niin kuin parhaaksi näkee tai sitten on muistamatta, yläkoulun rehtori sanoo.

Joskus paha mieli

Joillain opettajilla on melko jyrkkäkin kanta.

Alakoulun rehtori esimerkiksi pelkää opettajille annettavien lahjojen eriarvoistavan lapsia heidän omassa mielessään.

-Lapset saattavat joutua ikävään asemaan, kun toinen antaa lahjan ja toinen ei. Opettajana ei koskaan sitä tilannetta toivoisi, että lapset tuntisivat olevansa eriarvoisia. Lahjan antamisen taustallahan on hyvin usein lapsen vanhempien aktiivisuus.

Esiopettaja on samaa mieltä.

-Selvästi huomaa, että toinen ajattelee, olisiko hänenkin pitänyt jotakin tuoda.

Yläkoulun ja lukion rehtori on taas sitä mieltä, että tästäkin asiasta saa ongelman jos niin haluaa.

-Kuten yleensäkin toiset haluavat muistaa toisia enemmän toiset vähemmän. Varsinkin alakoulussa lapsi voi saada tästä mielipahaa.

Yhdessä hankittua

Vaikka opettajilta ei sitä erikseen kysytty, moni kertoi, että ottaisi mieluummin vastaan oppilaiden yhdessä keräämän lahjan.

Alakoulun rehtori huomauttaa harmikseen, että tämä tapa on ollut hiipumaan päin.

-Kuvastaako tämä yhteishengen puutetta, itsekkyyttä, ajattelemattomuutta tai kiireistä elämän rytmiä?

Luokan yhteistä lahjaa pidetään parempana, koska silloin yksittäisen oppilaan antama summa jäisi pienemmäksi.

Yhteislahja edellyttää kuitenkin aina jonkin innokkuutta organisointiin.

Ongelmatonta ei kaikista ole tämäkään.

-Kerättävä summa per nenä voi olla ensinnäkin liian suuri ja toiseksi joku unohtaa aina. Ja kuinkas suu sitten pannaan, kun nimi puuttuu open lahjakortista eli lapset saattavat joutua eriarvoiseen asemaan, pohtii toinen alakoulun rehtori.

Samat numerot

Muutamat opettajat huomauttavat, etteivät lahjat arvosteluun vaikuta.

-Opettajan asema, jossa hän voi vaikuttaa oppilaan elämään on ongelmallinen. Sana lahja on aika lähellä sanaa lahjus, yläkoulun rehtori arvelee.

-Joskus on vähän kiusallista, kun lahjoja on tullut oikein paljon. Se ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta esimerkiksi oppilaiden arviointiin tai mihinkään muuhunkaan, tämä nyt on vain tällainen yleistynyt tapa.

Ajatusta mukana

Entäs ne mieluisimmat lahjat sitten?

Suosikeiksi nousevat käytännölliset lahjat, joissa on oppilaiden yhteistä oivallusta. Mieluisia ovat olleet myös kortit.

Lahjaksi on tullut esimerkiksi omena- ja luumupuita, pyöräilykypärä, puukko kaiverruksin ja laulukirjasarjaa.

-Paras muistaminen on vuonna 1998 saatu kortti, jossa on kaikkien oppilaiden kiitos ja onnentoivotukset. Se on minulla seinällä edelleen kehystettynä. Se antaa voimia, yläkoulun rehtori kertoo.

-Sain vanhemmalta ruutupaperille käsin kirjoitetun kirjeen, jossa hän kertoi, miten hän on minut lapsensa opettajana kokenut. Se oli henkilökohtainen kiitos ja tallessa yhä. Lahjan voi antaa, jos haluaa kiitoksensa siten ilmaista, mutta sen voi tehdä muutenkin, esikoulun opettaja kertoo.
 
"Kahdeksan kymmenestä oli sitä mieltä, että joululahjan antaminen on enemmän tai vähemmän tarpeetonta."

Materiaa, turhaa krääsää, konvehteja joita kukaan ei halua. Eikö joulua voi toivottaa muutenkin kuin lahjalla.
 
Meillä ei ollut lapsuudessa tapana antaa opettajille joululahjoja mutta kevätlukukauden päätyttyä jokainen (melkein) toi opettajalle aina ruusun. Näin siis ala-asteella, yläasteella tällaista tapaa ei enää ollut.
 
Voi herranjestas. Pumpulissako niitä lapsia pitääkin kasvatta? Mistään ei saa tulla kilpailua eikä eroa kavereiden välille. Koulupuvut kouluihin, niin ei eroa kukaan sitten vaatetuksessakaan ja samanlaiset hiukset kaikille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ollut lapsuudessa tapana antaa opettajille joululahjoja mutta kevätlukukauden päätyttyä jokainen (melkein) toi opettajalle aina ruusun. Näin siis ala-asteella, yläasteella tällaista tapaa ei enää ollut.

Mietin juuri tätä samaa. Itse kävin ala/yläasteen 70-luvulla ja lukion 80-luvulla.
 
No onhan niitä lahjoja ihan kiva saada, mutta jos sulla alkaa hyllyt notkua kymmeniä erilaisia tuikkukuppeja ym, niin alkaa se olla jo aika rasittavaa. Fiksuin vanhempi joka on urallani eteeni tullut kyseli kohteliaasti keräänko jotain astiastoa tms. Se on kiva ele. Mieluummin vaikka suklaata/kynttilöitä/kortti kuin jotain koriste-käyttöesineitä, mitkä ei yhtään matsaa entisten kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ollut lapsuudessa tapana antaa opettajille joululahjoja mutta kevätlukukauden päätyttyä jokainen (melkein) toi opettajalle aina ruusun. Näin siis ala-asteella, yläasteella tällaista tapaa ei enää ollut.

Me ei tuotu edes keväistä ruusua. En kyllä olisikaan halunnut antaa alakoulun kotkalle mitään!

 
Tarvitseeko aina verrata toiseen? Ja sanoisin kyllä, että kellä tahansa on rahaa tuoda jotain. Ajatushan se on se tärkein: on se sitten suklaarasia tai kortti.
 
Minusta on lahjat ovat hyvä tapa osoittaa opettajalle, että hänen työtään arvostetaan. Varsinkin yläasteella ei ajatella kuinka rankkaa opettajalla on pitää riehuva luokka aisoissa. On vain hyvä, että edes joku muistaa opettajaa.
 

Yhteistyössä