joulumeny...unohdanko jotain?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiki

Vieras
ekaa kertaa perhetulossa joulunviettoon meidän luo, ja ruoka siis vastuullani. unohtuuko jotain oleellista?? ja mielipiteitä muutenkin:

alkupalat:
puikulaperuna
marnoidut jättikatkaravut
jonkinlainen kala terriini
kraavi siika
kraavi lohi
kylmäsavu joku kala
lämminsavu joku kala
keitettyjä kananmunia
siian mäti
smetana
punasipulisilppu
valkoista paahtoleipää
remuladekastike

Ruoka:
porkkanalaatikko
punajuurilaatikko
hirvilihapullat
jotain hyvää laadukasta nakkia/makkaraa
peuranpaisti
viherpippurikermakastike

lisäksi
sienisalaatti
salaatti(vihreitä rypäleitä, mozzarellaa, saksanpöhkinöitä ja jenkkisalaatti)
kirsikkatomaatteja
hillosipuleita
kurpitsapikkelsiä
suolakurkkua
punajuuria
yrttiporkkanoita
herneet

jälkiruoka
joulutorttuja (itsetehty taikina)
pipareita
konvehteja
Jonkinlainen puolukka tai karpalo jäädyke ja kinuskikastike
leipäjuustoa ja lakkoja

juomina
puna ja valkoviinit
viccyä
vettä
maitoa
colaa

nuo savukalat on mulle aika vieraita juttuja, siksi viel auki, saatte te tai sitten kauppias suositella.
lanttu ja perunalaatikko tarkoituksella pois.
Kinkkua mietin, pitäskö olla? tai voiskoolla vaikka possun uunifile?

Bataatti/peruna/lanttulaatikko kuuluu meillä ehdottomasti joulupöytään. Samoin kinkku sinapilla ja rosolli. Lakoista vielä sinappi- ja valkosipulisilli sekä lasimestarinsilli.

[QUOTE="öhöm";25220913]Ruisleipää ja joulimppua.. ja liikaa on kalaa mun makuuni . eikä mitään rullakinkkua, se on ihan jätelihaa[/QUOTE]

hmm... kun mä pidä koko kinkkua ällönä,tehotuotettua, siksi peura kunkkuna. mutta pistetään harkintaan, jos jostain saisi vielä luonnollisesti tuotetun kinkun :)

ja tuota leipääkin mietin, minkä kanssa sitä syödään?
ehkä jotkut ruisnapit vois kyllä toimia...

[QUOTE="www";25220917]Bataatti/peruna/lanttulaatikko kuuluu meillä ehdottomasti joulupöytään. Samoin kinkku sinapilla ja rosolli. Lakoista vielä sinappi- ja valkosipulisilli sekä lasimestarinsilli.[/QUOTE]

sinäpä sen sanoit, sillit unohtunut kokonaan..!

[QUOTE="Noo";25220927]Tulisin täyteen jo alkupaloista.[/QUOTE]

meillä alkupalat syödään varmaankin noin 14.00 alkaen, sitten on vuorossa lahjat, ja ruoka sitten noin kello 18 alkaen, jälkiruuat vasta illalla myöhään lautapelejä pelatessa. mutta eiköhänähky ole silti aika taattu.

[QUOTE="Vieras";25220996]Huh mikä lista! Miksi ne yksin sun vastuulla on, oletko yh? Mutta herkulliselta kuulostaa.[/QUOTE]

en ole yh..... toivottavasti mies koristelee kuusen lastemme kanssa ja saan häärätä rauhassa keittiössä, nauttien ruuanlaitosta.

Kuulostaa todella hyvältä! Ei kinkkua tarvitse ellei siitä välitetä, tuo peuranpaisti kuulostaa herkulliselta. Omaan listaani laittaisin kyllä ehdottomasti lanttu- sekä perunalaatikot. Meillä on aina loppuillalle juustotarjotin ja erilaisia hedelmiä, niitä suosittelen kyllä. Makeat jää kuitenkin helpommin syömättä kun on kauheasti mässäillyt, juustot katoaa aina parempiin suihin :) Meidän joulupöydässä on myös ihan kauheasti kaikkea aina :D

Jälkiruuista puuttuvat ainakin kaneliässät, herrasväenpikkuleivät ja vaniljavannikkeet.
Ruuista puuttuvat lanttu- peruna- ja maksalaatikko sekä karjalanpaisti ja keitetyt perunat.
Niin ja sitten vielä oikea ruisleipä ja kotikalja!

Minä myös ällistelin leipänä paahtoleipää! Meille jouluun kuuluu joululimppu, mutta ellei sitä ole, ei leipä ole ainakaan joululimppua.

Itse kaipaisin tuosta listasta myös imellettyä perunalaatikkoa ja kinkkua.

Ja jälkkäreissä erilaisia juustoja ja hedelmiä - meillä usein jälkkärinä hedelmäsalaatti.

Erilaisia kaloja tuossa on mielestäni ihan liikaa.

Yhteistyössä