Joulumieli kateissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Mistä löydän joulumielen. Noi pojat 5v ja 2 1/2v vaan tappeöee ja on toistensa kimpussa koko ajan. Vauva 7kk on jo kolmatta viikkoa nuhassa, eilen kiukutteli koko päivän eikä syönyt, tänään vähän paremmalla päällä. Ja kaiken kukkuraksi toi keskimmäinen piirsi tänään mustalla tussilla seiniin, lattiaan, tuoleihin, pariin kirjaan, pariin oveen, sohvaan... Siinä vaiheessa repesin, ihan oikeesti mun teki mieli antaa selkäsauna tuolla kakaralle! Soitin isännälle että tuo töistä tullessansa maalia, täytyy vissiin alkaa vähän maalailemaan ovia ja seiniä... Ihan oikeesti mua vi...taa. Eikä ole eka kerta kun piirtelee pitkin seiniä, eikä se oikeesti tajua että se on kiellettyä, niin monta kertaa siitä on sille huudettu ja kielletty, mut ei.

Joulumieli kokonaan kateissa. Onneksi siivot on suurinpiirtein tehty, kuusi on sisällä ja jotain koristeita. Piparkakkutalo pitäis lasten kans koota ja kauppaan ostamaan jouluruokia ja vielä viime hetken lahjat kun keksis mitä ostaa (anopille ja kälylle). Mutta mieli tekis ottaa pukin pussista tuon keskimmäisen lahjat pois kun kerran sanoin että joulupukki ei tuo lahjoja kun olit niin tuhma kun piirsi joka paikan.

Vitsi, tää ei tosiaankaan ole provo, tuu vaikka meille katsomaan, mustaa tussia on joka puolella. Ja toiselle onko teillä kaikki kynät niin piilossa ettei lapset tosiaankaan löydä niitä? Aina on kuule joku kynä jäänyt johonkin pöydän kulmalle tai pudonnut sohvan taakse mistä lapsi sen sitten löytää vaikka kuinka yritetään pistää ne korkealle. Ja kas kummaa tuo meidän 2 1/2v osaa kiivetäkin... Eikä mulla ole silmiä selässä enkä tosiaankaan pysty joka sekunti sitä vahtimaan. Kiitos vaan syyllistämisestä.

no jopas taas vastauksia! :o :o

ensin rauhotut ja pistät vaikka isommille lastenohjelmaa pyörimään. unohdat nyt hetkeksi sen kauppareissun, ja rentoudut vauvan kanssa.

ja mitään lahjoja pois ota joulusäkistä, pahan mielenkö haluat aiheuttaa lapselle jouluna? en usko =)

meilläkin tuo 2½v kova piirtelemään pitkin seiniä, mutta älä huoli, kyllä ne saa maalattua (tai muuten saa pois)

pistä joululauluja soimaan itsellesi ja relaa hetki, kyllä se siitä :hug:

*nimim. kokemuksen syvällä rintaäänellä*

Oletan ja toivon,et tää on ihan tosi juttu..ja uskon et voi ollakkin..
Voimia sinne..tää joulu on äideille raskasta aikaa kun pitäs revetä joka suuntaan ja sit siivoilut yms vie paljon aikaa ja lapset hakee omaa huomiotaan jos ei muuten ni pahaa tekemällä..

Ps:meilläkin on makkarin seinissä mustat tinnerillä piirretyt tikku ukot :D

:hug:

Kertokaa mulle missä te pidätte kynät kotona ettei lapset saa niitä? Ja ihan oikeesti kaikki kynät niin ettei lapset saa niitä. Meillä kun ei ole mikään toimistöjärjestys ja lukollisia kaappeja. Vaan mun mielestä ihan normaali koti. Jossa pitää kynä olla saatavilla myös aikuisen käteen helposti. Ja lapsetkin haluaa joskus piirtää, ihan oikeestiko teillä lapset laittaa kynät aina takaisin sinne minne ne kuuluu, eikä yksikään koskaan unohdu mihinkään.

Meillä on kynille ja askartelutarvikkeille ihan oma laatikko..
Sen otan esiin kun likka haluu piirrellä jne..
Mulla on keittiössä pari mustekynää ja lyijäri yleensä kauppalappujen yms kirjoittelua varten jossakin saatavilla...Nyt liesituulettimen päällä

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vitsi, tää ei tosiaankaan ole provo, tuu vaikka meille katsomaan, mustaa tussia on joka puolella. Ja toiselle onko teillä kaikki kynät niin piilossa ettei lapset tosiaankaan löydä niitä? Aina on kuule joku kynä jäänyt johonkin pöydän kulmalle tai pudonnut sohvan taakse mistä lapsi sen sitten löytää vaikka kuinka yritetään pistää ne korkealle. Ja kas kummaa tuo meidän 2 1/2v osaa kiivetäkin... Eikä mulla ole silmiä selässä enkä tosiaankaan pysty joka sekunti sitä vahtimaan. Kiitos vaan syyllistämisestä.

Todellakin. Meillä on kaikki tussit joko korkealla kaapissa tai muissa sellaisissa paikoissa mihin lapset ei pääse. Ja ei, niitä ei unohdella pöydän kulmalle eikä varsinkaan sohvan taakse. Itseasiassa me aikuiset harvemmin edes käytämme tusseja ja kuulakärkikynätkin on tässä muutamassa vuodessa hyvin oppinut nostamaan pois lasten ulottuvilta.

Meillä on lapset 4v, 2v ja 1v enkä ole koskaan käsittänyt sitä, että miten joiden lapset vain kiipeilee paikkoihin. Eikä mullakaan ole silmiä selässä. Vaikka nytkin olen olohuoneessa, niin kuulen kyllä jos joku lapsista siirtää esim. tuolin keittiössä ja siinä vaiheessa tiedän mennä puuttumaan asiaan. Ja vaikka lapsi saisi tussin käteensä, niin sen verran tarkkailen koko ajan heidän touhujaan, että tuskin kerkeäisi piirtämään moneen paikkaan...

Ihan turha sun on loukkaantua, fakta on se että kyllä sun toiminnassa on jotain vikaa jos lapsi toistuvasti pääsee piirtelemään seiniin. Anteeksi nyt vaan.

Kertokaa mulle missä te pidätte kynät kotona ettei lapset saa niitä? Ja ihan oikeesti kaikki kynät niin ettei lapset saa niitä. Meillä kun ei ole mikään toimistöjärjestys ja lukollisia kaappeja. Vaan mun mielestä ihan normaali koti. Jossa pitää kynä olla saatavilla myös aikuisen käteen helposti. Ja lapsetkin haluaa joskus piirtää, ihan oikeestiko teillä lapset laittaa kynät aina takaisin sinne minne ne kuuluu, eikä yksikään koskaan unohdu mihinkään.

kyllähän noita kyniä YRITÄN pitää keittiön kaapeissa ja oma kynä liesituulettiman päällä ja likalle (kohta 7v) tolkuttaa että laittaa omat kynänsä askartelulaatikkoon..mutta mutta aina niitä vaan löytyy jostain.

tosiaan 2½v kanssa saa olla silmät selässäkin, ei kaikkeen pysty! äitikään. ;)

anna noiden syyllistävien vastauksien mennä ihan ohitte, joillakin vaan tulee kiksejä siitä, että saa vastata ilkeästi.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Ihan turha sun on loukkaantua, fakta on se että kyllä sun toiminnassa on jotain vikaa jos lapsi toistuvasti pääsee piirtelemään seiniin. Anteeksi nyt vaan.

älä viitsi jauhaa sontaa. lapset ovat erilaisia... toiset rauhallisempi, toiset vilkkaampia.

Ap:lle, yritä rauhoittua ja ottaa rennosti.

Vaikka niitä kyniä kuinka varjelis, niin joskus voi kumminkin joku unohtua jonnekkin, mut ei se maailmaa kaada.
Vaikka nyt harmittaa, niin myöhemmin muistelette varmasti koko juttua huumorilla.

Meillä kans kynät, etenkin tussit on ylähyllyillä tai laatikoissa jemmassa. Mut tulipa se kerta ku yksi musta permanent-tussi unohtui kiireessä pöydälle. Poika harjoitteli sit kirjoittamista jääkaapin oveen. Siinä lukee edelleen osuvasti pienillä hataroilla kirjaimilla V-I-T-U :laugh:
Ainakin toistaiseksi koko juttu naurattaa, mutta sitten kun tästä asunnosta muutetaan pois (vuokrakämppä ) niin siinä vaiheessa ei varmaan naurata, mut ehkä taas myöhemmin...

Yritä rentoutua, maalaa joulun jälkeen sitten.
Laske sataan ja koristelkaa piparkakkutalo, yritä pitää hauskaa :hug:

Meillä on kyniä keittiössä laatikossa, jonne lapset eivät saa mennä (ja ehkä meillä on kummalliset lapset, kun ne tottelevat kun niille on tuhat ja yksi kertaa sanonut että sinne laatikolle ei saa mennä). Sitten on kyniä liesituulettimen reunalla ja yksi kynä on aina eteisen ovenkarmin päällä... Lapsilla on omat kynänsä ja tusseja heillä ei edes ole juuri sen sotkemisen takia. Hyvin piirtelevät puukynillä ja vahakynillä. Ja jokaisen piirustuskerran jälkeen kynät kerätään pois omaan penaaliinsa ja mä nostan sen penaalin kaappiin, samaan paikkaan missä on paperit ja askartelutarvikkeet. Ja ne hukkuneet kynät löytyy hyvin nopeasti, viimeistään kun imuroin. Miten tää voi olla joillekin näin hankalaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

älä viitsi jauhaa sontaa. lapset ovat erilaisia... toiset rauhallisempi, toiset vilkkaampia.

Lapsen temperamentilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jättääkö äiti tusseja lapsen ulottuville vai ei.

Meillä taitaa sitten olla harvinaisen vilkas 2 1/2v. Mä en tosiaankan pysty sitä koko ajan vahtimaan, välillä mun on tehtävä jotain alakerrassa kun lapset ylhäällä tai päinvastoin. Äidissähän se vika aina on kun lapsi tekee pahaa. Ja noi piirtämiset tapahtui sillä välin kun oli pesemässä vauvan pyllyä ja vaihtamassa vaippaa.

Kiitos Pinki, hyvää joulua sinulle.

Käsittäkseni äiti on nyt vähän väsynyt kun nuorimmainen on kipeä ja tintta-tuulella, joten on ihan mahdollista, että silloin on kiukkuinen ja hajamielinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Lapsen temperamentilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jättääkö äiti tusseja lapsen ulottuville vai ei.

kyllä kolmen lapsen kanssa saattaa joskus unohtua, tuo syyllistäminen ei auta lainkaan toisen pahaan mieleen. jos sinä olet niin täydellinen meihin muihin verrattuna, voisit antaa positiivista vinkkiä, sen sijaan että latistat.

ja en puhunut tempperamentista mitään.

Alkuperäiselle, Tuo kaikki on vaan sitä elämää, sitä oikeaa elämää eikä "pintakiilto"-elämää.
Lasten ollessa pieniä tuollaista sattuu kaiken aikaa jokaiselle ja mitä sitten? Ei kukaan opi kuin erehdyksen ja kokemusten kautta. Jouluinen mieli tulee kun annat sen tulla. Istu ja rauhoitu ja mieti hetki mikä on sinulle tärkeää ja mitä haluat lapsillesi antaa. Mitä muistoja haluat lapsesi muistavan? Millaisena muistat oman lapsuutesi joulun mielen? Anna hyvien muistojesi kautta omille lapsille samanlaisia hyviä asioita ja muistoja. Äläkä aseta itsellesi "pakkoja tehdä" jokin asia.

Ei kukaan oikeasti kerkiä olla useamman lapsen kanssa vahtimassa silmät selässä,että mitä isommat tekee kun vauvan pyllyä pesee..
Ei hyvää päivää..jollakin pakollinen tarve taas pönkittää ilmeisesti itsetuntoaan..

ap:lle hyvää joulua ja voimia :hug:

Meillä taitaa sitten olla harvinaisen vilkas 2 1/2v. Mä en tosiaankan pysty sitä koko ajan vahtimaan, välillä mun on tehtävä jotain alakerrassa kun lapset ylhäällä tai päinvastoin. Äidissähän se vika aina on kun lapsi tekee pahaa. Ja noi piirtämiset tapahtui sillä välin kun oli pesemässä vauvan pyllyä ja vaihtamassa vaippaa.

Kiitos Pinki, hyvää joulua sinulle.

oikein hyvää joulua sinullekkin :hug:

älä anna näiden ivaajien latistaa mieltä enempää.

Yhteistyössä