Joutuuko joku muu tekemään lapsen omaisuudesta vuositilin maistraatille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja k
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä sen joutuu joka vuosi tekemään.

Onko sunkin vaikea aloittaa?
Mä taas kaks kuukautta mietin että "huomenna teen sen" mutten meinannut saada aikaiseksi.
Tänä vuonna ei edes ollut mitään monimutkaisia juttuja mutta jitenkin inhoon tollasia lippulappusia ja niiden täyttämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihemttelen:
eikait pikkulapsella oo omaisuutta, tai anteeks minkä ikäinen lapsi?

Lapsi voi saada perintöä esim toisen vanhemman kuoltua tai vahingonkorvausta jouduttuaan vaikka esim rikoksen uhriksi. Edunvalvoja valvoo ettei omaisuutta käytetä turhuuteen. Yleisen edunvalvojan toimistossa työskennellessäni tuollaiset tapaukset tuli tutuksi...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Miten sä voit olla oman lapsesi edunvalvoja? Mun pikkuveljellä on edunvalvojana perheen ulkopuolinen ihminen. Vaikka molemmat vanhemmat elää.

Jaa-a, jos sun vanhemmat ei sit syystä tai toisesta ole sopineet edunvalvojiksi?
Tai oisko sillä merkitystä mitä omaisuutta sun pikkuveljellä on, tai siis mistä on sitä saanut?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä taas kaks kuukautta mietin että "huomenna teen sen" mutten meinannut saada aikaiseksi.
Tänä vuonna ei edes ollut mitään monimutkaisia juttuja mutta jitenkin inhoon tollasia lippulappusia ja niiden täyttämistä.

Mun ei tartte täyttää.. :/ Mutta tiedän erään isän, joka on jäänyt leskeksi ja joutuu tuohon rumbaan joka vuosi, ei ole kauhean innoissaan kyllä. Aikamoinen hommahan siinä on. Hänellä ainakin sitten, kun lapsilla alkoi olemaan harrastuksia, joihin upposi rahaa, niin niistä aina selvitykset... :p Monimutkaista.

Miten sä voit olla oman lapsesi edunvalvoja? Mun pikkuveljellä on edunvalvojana perheen ulkopuolinen ihminen. Vaikka molemmat vanhemmat elää.

Kyllä mun käsittääkseni on ihan yleinen käytäntö, että lapsen eloon jäävä vanhempi toimii hänen edunvalvojanaan jos hän on siihen tehtävään sopiva.

Jaa-a, jos sun vanhemmat ei sit syystä tai toisesta ole sopineet edunvalvojiksi?
Tai oisko sillä merkitystä mitä omaisuutta sun pikkuveljellä on, tai siis mistä on sitä saanut?

Ei mitään esteitä ollut kuin lähisukulaisuus. Edunvalvoja on otettu, koska vanhempamme ovat iäkkäitä, ja on olemassa mahdollisuus että molemmat kuolevat ennen kuin pikkuveli o täysi-ikäinen. Omaisuus on rahaa ja osuus kiinteistöstä ja tietty se tuleva perintö.

Mun ei tartte täyttää.. :/ Mutta tiedän erään isän, joka on jäänyt leskeksi ja joutuu tuohon rumbaan joka vuosi, ei ole kauhean innoissaan kyllä. Aikamoinen hommahan siinä on. Hänellä ainakin sitten, kun lapsilla alkoi olemaan harrastuksia, joihin upposi rahaa, niin niistä aina selvitykset... :p Monimutkaista.

Meillä kanssa pojan harrastusmenot ovatkin ainoat mihin rahoja on käytetty, ostettu jos sitä ja tätä varustetta ja käyty muutamalla leirillä...
Voin kertoa että poika ei välttämättä harrastaisi jääkiekkoa (ainakaan noin paljoa) ellei olisi noita rahoja. Lähes 4000e oli mennyt viime vuonna harrastuksen, eikä edes riitä kun mitä olen pystynyt olen maksanut omasta pussista :/

Yhteistyössä