Joutuuko työttömät tekemään työtä ilman palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Nimenomaan, törkeesti hyväksi. Sitten näitä tukityöllistettyjä. Kuka työnantaja palkkaa kun saa ilmaiseksikin teetettyä. Uusi vaan tilalle kun entiseltä loppuu tuki.

Niinpä. Tämä järjestelmä nimenomaan ylläpitää työttömyyttä ja ihmisten köyhyyttä.

Näin just,miullekkii työkkärissä tuputti palkkatukea kuhan peruspväraha loppuu...
Saattaapi olla jotta tää mamma mieluummin kouluttaa ihteesä ku lähtöö palkkatuella töihin :saint: ,keksis vaan mitä opiskelis...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sulla on aika yksioikoinen aivojenkäyttötapa. Olihan Neuvostoliitto ja kommunismikin olemassa, vaikka jokainen aivot omistava oli samaa mieltä, ettei niissä ole mitään järkeä.

Miten neuvostoliitto aina vedetään jossain vaiheessa mukaan. Paskempaa maata kuin neuvostoliitto ei olekaan, tai venäjä.

Mutta nyt olis kirveellä töitä täällä SUOMESSA.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Nimenomaan, törkeesti hyväksi. Sitten näitä tukityöllistettyjä. Kuka työnantaja palkkaa kun saa ilmaiseksikin teetettyä. Uusi vaan tilalle kun entiseltä loppuu tuki.

Niinpä. Tämä järjestelmä nimenomaan ylläpitää työttömyyttä ja ihmisten köyhyyttä.

Näin just,miullekkii työkkärissä tuputti palkkatukea kuhan peruspväraha loppuu...
Saattaapi olla jotta tää mamma mieluummin kouluttaa ihteesä ku lähtöö palkkatuella töihin :saint: ,keksis vaan mitä opiskelis...

No jos ei sen 500:n työttömyyspäivän aikana kykene saamaan uutta työtä on ihan oikein, että laitetaan johonkin hommiin.

=) Ilmanmuuta mieluummin koulunpenkille.

Alkuperäinen kirjoittaja viuras:
Luulisin, että orjuus on kuitenkin kielletty kansainvälisissä sopimuksissa. Valitusta vaan Euroopan ihmisoikeuskomissioon tai tutkintapyyntö poliisille jos joku pakotetetaan ilmaiseksi töihin. Jos orjuutta nimitetään silmänlumeeksi joksikin muuksi, kuten työharjoitteluksi, ei se poista sitä tosiseikkaa, että kyseessä on orjuus.

Tähän kun sais osallistumaan kaikki työttömät kusetetut, niin muutosta VOISI syntyäkin. Jospa vaan kukaan ei suostuis enään ilmasiin töihin ja menisivät kaikki karenssiin, siinä paukkuis ja rytisis kuntien säästöpossut. Valtion olis pakko tehdä jottai muutoksia.

Karenssin saaneista ei kuntien tarvitse maksaa näitä sakkoja. Johan sen järkikin sanoo. Hehän ovat itse vapaaehtoisesti jättäytyneet järjestelmän ulkopuolelle. Alkaa nousemaan pintaan ja kohta vastauksiin näkemys, että koko työttömyyskorvausjärjestelmä olisi syytä lopettaa ja laittaa ihmiset oikeasti töihin. Sillä palkalla, jota on varaa maksaa ilman veronmaksajien syytämää tukea.

Eli säkin olet sen pari vuotta lusmuillut ja koutuskin tulee mielen vasta kun on pakko ryhtyä toimenpiteisiin?

Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:

Eli säkin olet sen pari vuotta lusmuillut ja koutuskin tulee mielen vasta kun on pakko ryhtyä toimenpiteisiin?

koutuskin=koulutuskin

Alkuperäinen kirjoittaja ev:

No jos ei sen 500:n työttömyyspäivän aikana kykene saamaan uutta työtä on ihan oikein, että laitetaan johonkin hommiin.

todellisuudessa laitetaan jo aiemmin. ja minäkin olen tehnyt sijaisuuksia oikeissa työpaikoissa, mutta silti van piti mennä KEITTIÖLLE HARJOITTELMAAN. Ei harjoittelussa sinäsnsä mitään , mutta kun olen ikäni keittiöhommia tehnyt joten olis edes niihin lähihoitajan hommiin päässyt,, jonne olin toivonut ( koulutukseen en päässyt kun ei ollut työkokemusta, mutta taas OIKEAAN työhän ei pääse ilman koulutsta) j
näissä ilamistöissä on huonot työehdot.

Voi olla ihan järkevääkin tehdä vaikka ilmaista työtä hetken kuin olla tekemättä mitään. Paremmin työllistyy ihan oikeisiin palkkatihin kun on näyttää että on ahkera ja oma-aloitteinen. Näyttää aina työnantajan silmissä paremmalta. Sen palkattomantyönhän voi lopettaa hti kun saa oikeita töitä.

muoks. anteeksi kaikki kirjoitusvirheet. Näppis vetelee viimeisiään....

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Voi olla ihan järkevääkin tehdä vaikka ilmaista työtä hetken kuin olla tekemättä mitään. Paremmin työllistyy ihan oikeisiin palkkatihin kun on näyttää että on ahkera ja oma-Näyttää aina työnantajan silmissä paremmalta. Sen palkattomantyönhän voi lopettaa hti kun saa oikeita töitä.

Juuri näin!

Karenssin saaneista ei kuntien tarvitse maksaa näitä sakkoja. Johan sen järkikin sanoo. Hehän ovat itse vapaaehtoisesti jättäytyneet järjestelmän ulkopuolelle. Alkaa nousemaan pintaan ja kohta vastauksiin näkemys, että koko työttömyyskorvausjärjestelmä olisi syytä lopettaa ja laittaa ihmiset oikeasti töihin. Sillä palkalla, jota on varaa maksaa ilman veronmaksajien syytämää tukea.

Kyllä ihminen saa toimeentulotukea jos muualta ei rahaa tule, sori nyt. Vai eikö kunta ylläpidä sossua? Olen käsittäny että toimeentulotuki maksetaan kunnan rahoista, mutta onko ne valtion rahoja ?

Voi olla ihan järkevääkin tehdä vaikka ilmaista työtä hetken kuin olla tekemättä mitään. Paremmin työllistyy ihan oikeisiin palkkatihin kun on näyttää että on ahkera ja oma-aloitteinen. Näyttää aina työnantajan silmissä paremmalta. Sen palkattomantyönhän voi lopettaa hti kun saa oikeita töitä.

Ei ole järkevää.
Miksi palkata kun saa ilmaseksi?

On kuitenkin hyvä muistaa, että työ- ja elinkeinotoimistolla on suhteellisen kireät kriteerit tukipaikoille ja tukipaikkoja (työharjoittelu-, työelämävalmennus-, palkkatukipaikat) tarjoaville työnantajille. Sellainen tilanne ei ole mahdollinen, että työnantaja pystyisi käyttämään nk. 'orjatyövoimaa' hyväkseen täysin liiketaloudellisessa mielessä, vaan jos työnantaja tahtoo olla tukityöllistäjä, sillä täytyy olla hyväksyttävät tavoitteet, eikä esim. harjoittelijaa voi käyttää vain kesälomasijaisena, vaan harjoittelijalle (kuten työelämävalmennettavallekin) tulee tarjota riittävä perehdytys tehtävään ja työtehtävien tarkoituksena tulee nimenomaan olla harjoittelijan/työelämävalmennettavan valmiuksen parantaminen työmarkkinoilla.

Näin kyse ei ole vaan mistään 'työkkärin' ja työnantajien salaliitosta, vaan tukityöllistämisellä on ihan hyväksyttävät tavoitteet.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Ainakin sairaanhoitajan koulutuksen omaavat ihmiset, jotka eivät ole pitkään aikaan oman alansa töitä tehneet tulevat sairaalaan tällaisiin työkkärin järjestämiin työharjotteluihin tekemään oikein ILMAISEKSI töitä. Kyllä joka ryhmästä ainakin jokunen työllistyy.

Sairaanhoitajille on kuitenkin paljon töitä tarjolla, silloin voi olla ihan perusteltua tehdä ensin työharjoittelua jos on ollut pitkään pois alalta. Tosin ilmaiseksi tekeminen on vähän kyseenalaista. Kuitenkin jos mahdollista työllistyä, niin se sentään vähän kompensoi.

Mutta tietyissä tehtävissä, esim joissain henkilökohtaisina avustajina tai avustajina vanhainkodeissa ja palvelukodeissa, käytetään paljon sitä että palkataan työllistämistuella pitkäaikaistyötön, eikä tarkoituksena ole välttämättä edes työllistää vaan saada tehtyä jonkin pykälän määräämä harjoittelujakso, joka ei valmenna edes työelämään.

Tietenkään kaikki työttömät eivät passivoidu, eivätkä kaikki ole pitkäaikaistyöttömiä. Mutta kyllä järjestelmä on hyvin passivoiva, jopa sellaiselle joka haluaa töitä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
todellisuudessa laitetaan jo aiemmin. ja minäkin olen tehnyt sijaisuuksia oikeissa työpaikoissa, mutta silti van piti mennä KEITTIÖLLE HARJOITTELMAAN. Ei harjoittelussa sinäsnsä mitään , mutta kun olen ikäni keittiöhommia tehnyt joten olis edes niihin lähihoitajan hommiin päässyt,, jonne olin toivonut ( koulutukseen en päässyt kun ei ollut työkokemusta, mutta taas OIKEAAN työhän ei pääse ilman koulutsta) j

Juu, hienoja termejä kehitellään kyllä, vaikka kyse on siis ihan ilmaistyövoimasta eikä mistään harjottelusta tai kuntouttavasta työtoiminnasta vai mitä nimityksiä niille onkin keksitty.
Suomeksi sanottuna laitetaan ihminen töihin, ilman palkkaa.

Ei ole järkevää.

Kun itse olen ollut tekemässä työhaastatteluja tai päättämässä kenet otetaan töihin niin mun äänen on saanut se joka on vähemmän kotona istuskellut.. ikävä kyllä näin. Eli kaikki käy, palkatontyö, työharjoittelu, hyväntekeväisyystyö.....

Jos olet itse hakeutunut omasta tahdostasi työharjoitteluun tai työelämävalmennukseen pidemmäksikin aikaa ja vaikka pari kk:ta aiemmin ennen kuin 500pv tulee täyteen; jäät pois ja olet taas työtön, niin 500pv kun tulee täyteen, niin sun on pakko osallistua kuntouttavaan joko itse hakemalla tai sitten työkkäristä käsin määrätään paikka.Eli sitä ei huomioida vaikka olisit oma-aloitteisesti ollut aiemmin jossain.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

Juu, hienoja termejä kehitellään kyllä, vaikka kyse on siis ihan ilmaistyövoimasta eikä mistään harjottelusta tai kuntouttavasta työtoiminnasta vai mitä nimityksiä niille onkin keksitty.
Suomeksi sanottuna laitetaan ihminen töihin, ilman palkkaa.

Ja se on ihan oikein. Jos ei itse onnistu työtä löytämään on turha tukea "kotna makaamista".

Oon tullut jo siihen käsitykseen, että koko työvoimatoimisto (vai mikä nykyään onkin) onkin kehitetty nykyään vain sitä tarkotusta varten, että sieltä työnantaja saa poimia itselleen ilmasen työntekijän jos sattuu tarttemaan.
Kuka nyt palkkaa maksaa, ei tuu yritykselle voittoa.

Ehkä alunalkaen työvoimatoimisto on kehitetty työttömien kanavaksi saada töitä, mutta nyt se on kyllä vääntynyt ilmaisen työvoiman noutopisteeksi.

USAssa käytetään hyväksi laittomia maahanmuuttajia, täällä työttömiä, laittomia maahanmuuttajia ja maahanmuuttajia.

Perkele.

Kyllä ihminen saa toimeentulotukea jos muualta ei rahaa tule, sori nyt. Vai eikö kunta ylläpidä sossua? Olen käsittäny että toimeentulotuki maksetaan kunnan rahoista, mutta onko ne valtion rahoja ?

Kunta ylläpitää sossua ja maksaa toimeentulotuen. Kyllä olet oikeassa, mutta yrität nyt kai mielessasi tarkoituksella sotkea kaksi eri asiaa. Toimmentulotukea voit saada sen "ilmaisen työnkin" ohessa, jos se harjoittelukorvaus ei riitä sinulle pykälien mukaan. Tosiasia vain on, että työharjoittelussa olevat ihmiset eivät juurikaan ole päteviä ja ammattitaitoisia työnantajan kannalta, eivätkä usein edes tarpeellisia yritykselle. Kuitenkin työnantajat tarjoavat näitä työharjoittelupaikkoja, joissa paljolti työhrjoittelijat ovat vain jaloissa, heitä saa koko ajan neuvoa ja tärkeää tuottavaa työaikaa menee näiden suojtyöpaikkalaisten kanssa sählätessä. Parhaat työharjoittelijat palkataan yllä oikeisiin töihin, jos tarvetta on ja harjoittelijasta työn tekemiseen. Eläkkeellä olleet nuorehkot ihmiset eivät ole varmaan niitä eniten työnantajia kiinnostavia tyyppejä.

=) Ilmanmuuta mieluummin koulunpenkille.

Juu,suunnitelmissa on lisäkoulutusta saada ja sitä kautta aikanaan parempaa palkkaa :saint:

Ei ole järkevää.

Kun itse olen ollut tekemässä työhaastatteluja tai päättämässä kenet otetaan töihin niin mun äänen on saanut se joka on vähemmän kotona istuskellut.. ikävä kyllä näin. Eli kaikki käy, palkatontyö, työharjoittelu, hyväntekeväisyystyö.....

Tämä on erittäin hyvä käytäntö, kertoohan se paljon ihmisestä, jos ei halua tehdä yhtään enempää kuin on pakko ja siitäkin vaatii kovan palkan ja hyvät luontaisedut.

Yhteistyössä