Joutuuko työttömät tekemään työtä ilman palkkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Lollo:
Mä olen itse nyt kesän työharjoittelussa työmarkkinatuella, ja oikein tyytyväinen. Kesätöitä ei löytynyt, ja työmarkkinatuki on mulle paljon enemmän kuin sossunrahat. Muuten en ole oikeutettu tm-tukeen.
teen 4-6tuntista päivää vanhainkodissa, pidän työstäni, en koe, että työskentelisin ilmaiseksi!

Ja tämä on kaikkein säälittävintä, ilmaisen työn tekijä, joka ei edes ymmärrä että häntä käytetään hyväksi.

Lehdessä oli kanssa yksi tämmönen, siitä tämä alotuskin sai siivet. Voi perkele.

Hah, mä en koe että neljän tunnin työpäivä työmarkkinatuella olisi hyväksikäyttöä. Ihan itse mä tuota paikkaa hain.
Toinen vaihtoehto olisi ollut ilman kesätöitä toimeentulotuella koko kesä.
Tm-tuki on mulle paljon isompi raha:)

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirpukka:
Alkuperäinen kirjoittaja riepu:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Nimenomaan, törkeesti hyväksi. Sitten näitä tukityöllistettyjä. Kuka työnantaja palkkaa kun saa ilmaiseksikin teetettyä. Uusi vaan tilalle kun entiseltä loppuu tuki.

Niinpä. Tämä järjestelmä nimenomaan ylläpitää työttömyyttä ja ihmisten köyhyyttä.

Näin just,miullekkii työkkärissä tuputti palkkatukea kuhan peruspväraha loppuu...
Saattaapi olla jotta tää mamma mieluummin kouluttaa ihteesä ku lähtöö palkkatuella töihin :saint: ,keksis vaan mitä opiskelis...

Eli säkin olet sen pari vuotta lusmuillut ja koutuskin tulee mielen vasta kun on pakko ryhtyä toimenpiteisiin?

Ai lusmuillut?
2v.oon kotona ollu hoitamassa pienintä lasta ja just viime viikolla kävin työttömäks ilmottautuu.
Jos siun mielestä kotiäitinä olo on lusmuilua niin otappas suora kyyti kuuhun eläkä palaa takasin!!!!

Miksi ihmeessä ne sitten jo sulle työkkäristä puhuu siitä kun peruspäiväraha loppuu. Sitähän saa 500 päivää.

Sain sitä peruspvärahaa ennenku menin töihin,ennenkuin jäin äitiyslomalle ja sitä jäi vielä reilu 50pvää maksamatta,elä nyt ihan tyhmäks heittäydy :headwall:

No jossain vaiheessahan sä oot sen 450 päivää lusmuillut...

Siinä luokka-avustajan ja iltapäiväkerhon ohjaajan välissä :whistle:

450 päivää on aika pitkä aika olla työttömänä. Hyvä, että ryhtyvät toimenpiteisiin.

No eihän ne mtn toimenpiteisiin oo ryhtyny,luitko ees mitä kirjoitin?
Tarjos vaan palkkatukea lokakuusta alkaen vaihtoehdoksi jollen pääse opiskelemaan...Kunnalla ois kuulema töitä ja paljon syksyllä tarjolla :)
Missäs ite oot töissä,onko vakipaikka?

Niin eli toimenpiteet on valmiina jos et opiskeleen pääse.

Kyllä, on vakipaikka.

Mä olen itse nyt kesän työharjoittelussa työmarkkinatuella, ja oikein tyytyväinen. Kesätöitä ei löytynyt, ja työmarkkinatuki on mulle paljon enemmän kuin sossunrahat. Muuten en ole oikeutettu tm-tukeen.
teen 4-6tuntista päivää vanhainkodissa, pidän työstäni, en koe, että työskentelisin ilmaiseksi!

Ja tämä on kaikkein säälittävintä, ilmaisen työn tekijä, joka ei edes ymmärrä että häntä käytetään hyväksi.

Lehdessä oli kanssa yksi tämmönen, siitä tämä alotuskin sai siivet. Voi perkele.

Hah, mä en koe että neljän tunnin työpäivä työmarkkinatuella olisi hyväksikäyttöä. Ihan itse mä tuota paikkaa hain.

Jos tykkää tekemästään niin hieno juttu!
Mie olin aikuisia kehitysvammasia avustamassa aikanaan 5h päivässä työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella ja tykkäsin kovasti!

Mie olin aikuisia kehitysvammasia avustamassa aikanaan 5h päivässä työmarkkinatuella ja ylläpitokorvauksella ja tykkäsin kovasti!

Niinpä.
Enkä mä muuten työmarkkinatukea edes saisi. Ei mua haittaa tehdä vähän töitä sen eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja riepu:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Nimenomaan, törkeesti hyväksi. Sitten näitä tukityöllistettyjä. Kuka työnantaja palkkaa kun saa ilmaiseksikin teetettyä. Uusi vaan tilalle kun entiseltä loppuu tuki.

Niinpä. Tämä järjestelmä nimenomaan ylläpitää työttömyyttä ja ihmisten köyhyyttä.

Näin just,miullekkii työkkärissä tuputti palkkatukea kuhan peruspväraha loppuu...
Saattaapi olla jotta tää mamma mieluummin kouluttaa ihteesä ku lähtöö palkkatuella töihin :saint: ,keksis vaan mitä opiskelis...

Eli säkin olet sen pari vuotta lusmuillut ja koutuskin tulee mielen vasta kun on pakko ryhtyä toimenpiteisiin?

Ai lusmuillut?
2v.oon kotona ollu hoitamassa pienintä lasta ja just viime viikolla kävin työttömäks ilmottautuu.
Jos siun mielestä kotiäitinä olo on lusmuilua niin otappas suora kyyti kuuhun eläkä palaa takasin!!!!

Miksi ihmeessä ne sitten jo sulle työkkäristä puhuu siitä kun peruspäiväraha loppuu. Sitähän saa 500 päivää.

Sain sitä peruspvärahaa ennenku menin töihin,ennenkuin jäin äitiyslomalle ja sitä jäi vielä reilu 50pvää maksamatta,elä nyt ihan tyhmäks heittäydy :headwall:

No jossain vaiheessahan sä oot sen 450 päivää lusmuillut...

Siinä luokka-avustajan ja iltapäiväkerhon ohjaajan välissä :whistle:

450 päivää on aika pitkä aika olla työttömänä. Hyvä, että ryhtyvät toimenpiteisiin.

No eihän ne mtn toimenpiteisiin oo ryhtyny,luitko ees mitä kirjoitin?
Tarjos vaan palkkatukea lokakuusta alkaen vaihtoehdoksi jollen pääse opiskelemaan...Kunnalla ois kuulema töitä ja paljon syksyllä tarjolla :)
Missäs ite oot töissä,onko vakipaikka?

Niin eli toimenpiteet on valmiina jos et opiskeleen pääse.

Kyllä, on vakipaikka.

Hyvä juttu siulle!
Elämä on yhtä oppimista niin miks haaskata aikaa?
Tarkoitushan on kouluttaa itseään enemmän ja sitten aikanaan saada hyvä työpaikka ja hyvä palkka :saint: .En mie lusmu oo,miusta saa sellasta tekemälläkään.Nyt vaan äitikin saatettiin jussina hautaan niin ei tarvitse häntäkään enää olla auttamassa oman perheen hoidon lisäksi(10v.avustin päivittäin äitiäni...).
Alkaa olla aika ottaa oma elämä käsiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
No jos ei sen 500:n työttömyyspäivän aikana kykene saamaan uutta työtä on ihan oikein, että laitetaan johonkin hommiin.

Ilman palkkaa? Ei ole oikein.

No minusta on. Saa siinä ainakin kokemusta. Ei kaikkea voi mitata rahassa.

mutta mun tuntemat työnantaja tkyllä katsovat karsasti jos on tehnyt vain näitä kuukauden kahden harjoitteluja, useammassa yrityksessä vielä

Tottakai saa palkkaa jos itse hommaa työpaikan. Jos siihen tarvitsee työkkärin toimenpiteitä on se toinen juttu.
Tästäkö se siis johtuukin. Eräs tuttuni on valmistumisensa jälkeen ollut kolmessa eri firmassa koulutustaan vastaavassa työssä. Ensimmäisessä 5 vuotta, toisessa 7 vuotta ja kolmannessa 3 vuotta. Tästä vikasta työpaikasta hänet usean muun kanssa irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä ja - tadaa - nyt hän on harjoittelijana firmassa, jossa oli töissä 7 vuotta. Täsmälleen saman työpöydän ääressä ja täsmälleen samoissa tehtävissä. Ainoana erona, että nyt hänelle ei makseta työstään palkkaa.

Niinpä.
Enkä mä muuten työmarkkinatukea edes saisi. Ei mua haittaa tehdä vähän töitä sen eteen.

teet samat hommat kuin toiset palkallisena ja sulle kuuluu vian 10 minuutin ruoaktauko koko päivään. Ei naurata

suurin osa joutuu tekemään 6-8 tunnin työpäiväiä, ilman kahvitaukoja, vain se 10 minuutin ruokkis

Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Jos olet itse hakeutunut omasta tahdostasi työharjoitteluun tai työelämävalmennukseen pidemmäksikin aikaa ja vaikka pari kk:ta aiemmin ennen kuin 500pv tulee täyteen; jäät pois ja olet taas työtön, niin 500pv kun tulee täyteen, niin sun on pakko osallistua kuntouttavaan joko itse hakemalla tai sitten työkkäristä käsin määrätään paikka.Eli sitä ei huomioida vaikka olisit oma-aloitteisesti ollut aiemmin jossain.

Minusta tuo pakko termi kuullostaa hiukan ontuvalta, koska minulle ei vastaavaa tilannetta ole tullut vastaan, että olisi mihinkään pakotettu. Itse olen omatoimisesti hakenut koulutuksiin, ei siis työkkäri ole pakottanut ja menin itse vapaaehtoisesti palkkatyöhön, koska työ oli mielenkiintoinen. Mutta asia on silti näin että ei TE-keskus enää ole sellainen että sieltä ns. kunnon palkkatöitä saa helpolla. Siellä hoidetaan byrokratiaa ja säilötään ihmisiä jos jonkinlaisiin lokeroihin.

Mä olen itse tämän esimerkin kokenut ja olin yllättynyt.Olin siis omatoimisesti pidemmän aikaa jo ollut työelämävalmennuksessa ja sitä aiemmin olin ollut koulutuksessa.Näillä ei ollut mitään merkitystä osallistumispakkoon!Eli kun en ollut kuitenkaan töissä ja edellisestä työsuhteesta oli tullut kuluneeksi 500pv ( mikä ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että olisin ollut koko ajan kotona työttömänä ) niin mun olisi todellakin ollut pakko osallistua joko itse hakien tai työkkärin määräämään kuntouttavan työtoimintaan.Onneksi sain tuolloin lyhyen määräaikaisen työsuhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

suurin osa joutuu tekemään 6-8 tunnin työpäiväiä, ilman kahvitaukoja, vain se 10 minuutin ruokkis

Höpönlöpön. Ihan samalla tavalla hjeille kuuluu tauto kuin vakihenkilökunnalle samoilla työtunneilla.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:

Höpönlöpön. Ihan samalla tavalla hjeille kuuluu tauto kuin vakihenkilökunnalle samoilla työtunneilla.

no ei ainakaan tuolla missä viimeksi olin. Työaika oli 6 tuntia, 10 minuuti ruokatauko. jos pidin kahvitauon se pidensi työaikaani 10 minuuttia joten join aina kahvin ennen työaikaani ja toisen päiväkahvin sitten ruoka-aikana

Miksei tommoselle orjuudelle ole vielä pantu pistettä. Saatanan suomalaiset, kaikkeen alistutaan kiltisti.. paskaa niellään jos vaan joku sattuu käskemään.

Tästä muuten oli juttua jossain ajankohtaisohjelmassakin taannoin. Ihmeteltiin että miten on mahdollista.. käytetään ihmisiä törkeesti hyväksi.

Mä taisin katsoa saman ohjelman - niin törkeää. Tukityöllistettyjä, työharjoittelijoita, kuntoutujia käytetään törkeästi hyväksi! Tältä osin Suomessa on todella paska järjestelmä. Ja juuri yrittäjät ovat pahimpia hyväksikäyttäjiä tässä asiassa!

Mä olen ollut PITKÄÄN työttömänä, eri aikoina vain.
(90-laman nuori) Mutta ihan OK oli se, että PÄÄSI jonnekin harjoittelemaan sitä työntekoa!
Vaikkei mitään supertäyttävakipaikka-palkkaa saanutkaan.

Tein aina töitä kun niitä oli, palkalla tai ilman.
Tein töitä kotihoidontukiaikana ja samalla kävin koulutuksenkin, Kelan armollisella suostumuksella...
Kaiken huippu, kun jäin kuopuksen täytettyä 3 työttömäksi, oli työkkärillä NIIN KIIRE laittaa mut johonkin työnhakukuolutukseen, että mun täytyi LINTSATA sieltä, että pääsin töihin!!!
(Siis osa-aika duuni jatkui yhä, kotihoidontuoen päättymisen jälkeenkin...)

Huvittavaa...

Mutta ei mulla ole mitään sitä vastaan, että ihmiset, jotka syystä tai toisesta ovat työttömiä HARJOITTELEVAT sitä työtä pientä korvausta vastaan ja PYSYVÄT jonkinlaisen työläisen mielentilassa kiinni ;)

Yhteistyössä