Jumalaton pelko toisesta lapsesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja CotHai:
Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:
No en mä oikeen osaa sanoa muutakun että se pelko on ja se ei auta vaan itse täytyy ottaa se rohkeus. MIeti haluatko sä lisää lapsia ja kummalle annat periks pelolle vai sille halulle että haluat lisää lapsia? Ja jos pelolle ni mahtaisko se laittaa sit myöhemmin kadutuksen aikaiseksi. Sen sanon vielä että jokainen synnytys on yleensä erilainen!

Kyllä mä tiedän että haluan vähintäänkin sen toisen vielä, mutta mun täytyy alkaa jo nyt työstämään sitä ajatusta että joskus vielä uskallan siihen ryhtyä.

Mä voin tulla sun tueksi! Se syntyvä lapsi sen kivun kuitenkon korvaa. Mä ehkä oon huono sanomaan kun mun kipu kynnys on korkea mutta ei kannata kuunnella muitten synnytyksiä kun ne on aina erilaisia omalla kohdalla!!! Laita yytä!

Näin. Mä en kaipaa vauvamahaa, musta synnytys ei ton ekan perusteella ollut mitenkään ihmeellistä tahi sitten ihanaa, mulla ei oo ikävä raskausajan oksentelua ja kieltoja jotka sain istukan sijainnin/irtoamisvaaran takia.
Vauvakuumetta siis ei tulla tod.näk. mulla näkemään, mikä ei tarkoita etten puolen vuosisadan päästä haluaisi saada toista lasta. Mulla on kans korkea kipukynnys, mutta pakko myöntää et siellä salissa mä anelin kätilöltä jo aborttiakin, kunhan se laittais ne kivut loppuu. Ottais piuhat irti et saisin edes liikkua, mutta ei. Mua ärsyttää, et joku tollanen ihminen teki mun ekasta synnytyksestä pienen helvetin, ja nosti rimaa vähän turhankin korkealla sen toisen mahdollisen lapsen suhteen. Ehkä se oli sillä tarkotuksenakin, mistäpä sitä tietää kun kaikenmaailman hulluja löytyy :o

mulla vähän sama homma...tai siis kaksi lasta löytyy jo mutta miehellä ei ole vielä omia ja hän kovasti tahtoo.minäkin tahdon toisaalta vielä yhden mutta jäi niin kamala pelko sektiota kohtaan että en tiedä uskallanko enää...
Ja sektio varmasti edessä.

Mua ärsyttää, et joku tollanen ihminen teki mun ekasta synnytyksestä pienen helvetin, ja nosti rimaa vähän turhankin korkealla sen toisen mahdollisen lapsen suhteen. Ehkä se oli sillä tarkotuksenakin, mistäpä sitä tietää kun kaikenmaailman hulluja löytyy :o

Saako kysyä kuka sulla oli kätilönä? Olettaisin sun yhdestä aiemmasta viestistä, et oot synnyttänyt Vaasassa? Ajattelin vain, kun kuulostaa niin tutulta, mulla on vaasasta aikasta hirvee tpaus muistissa, kun kätilö väitti mulle, etten edes synnytä ja naljaili vaan, että odotas vaan, kun se synnytys oikeesti alkaa... Siinä vaiheessa oli jo 8cm auki, eli joo, en tosiaan muka synnyttänyt :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kumikameli:
Mua ärsyttää, et joku tollanen ihminen teki mun ekasta synnytyksestä pienen helvetin, ja nosti rimaa vähän turhankin korkealla sen toisen mahdollisen lapsen suhteen. Ehkä se oli sillä tarkotuksenakin, mistäpä sitä tietää kun kaikenmaailman hulluja löytyy :o

Saako kysyä kuka sulla oli kätilönä? Olettaisin sun yhdestä aiemmasta viestistä, et oot synnyttänyt Vaasassa? Ajattelin vain, kun kuulostaa niin tutulta, mulla on vaasasta aikasta hirvee tpaus muistissa, kun kätilö väitti mulle, etten edes synnytä ja naljaili vaan, että odotas vaan, kun se synnytys oikeesti alkaa... Siinä vaiheessa oli jo 8cm auki, eli joo, en tosiaan muka synnyttänyt :kieh:

Men oo synnyttäny Vaasassa, näitä näköjään löytyy näitä superkätilöitä :kieh: Mäkin oli 4cm auki mennessä ja 5cm auki tuntikaupalla, epiduraalin jälkeen se hokas et hei sähän oot jo täydet 10 auki. Mut ku kivulla ne lapset maailmaan tuodaan :headwall: Kun poika oli joutunut lastenosastolle niin mä vaadin sen kätilön puheilleni selvittämään sitä synnytystä ja nimenomaan sitä miksen saanut kipuun apua ja miksei se ilmoittanut vihreästä lapsivedestä niin hevon p*skat.. se luuli etten muista synnytyksestä mitään ja teki itsestään NIIIIIN sankarikätilöä että oksat pois :o Men ollu muka halunnu mitään kipuun ja hän oli koko ajan meidän tukena ku hänellä ei sinä yönä ollut muita synnyttämässä.. joopa joo, miksiköhän mä pyytelin toistuvasti äijää rinkuttaa sitä kelloo kivunlievitystä anoakseni. Ja tädin mielestä sitten pojan tulehdusarvojen nousu oli mun syytä, jota mun pitäis miettiä, kun ei se lapsivesi ollut vihreää.. joo-o, värisokeakin vielä :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kahden äiti:
Poika saatiin elvytysekn jälkeen kuntoon, minä menetin verta lähes viis litraa ja vietin kaksi vuorokautta teho-osastolla. jälkeen saat sen sektion. Jossa kivunlievitys on taattu, tavalla tai toisella.

Varmasti ollut kamala kokemus, mutta on pakko kysyä että kuinka paljon oikein painat, jos menetit viisi litraa verta? Se kun on aikuisen noin 70 kg painavan koko verimäärä. 55-60 kg painavalla koko määrä on noin 4,5 litraa...

Ihme että olet ylipäänsä vielä hengissä...

Poika saatiin elvytysekn jälkeen kuntoon, minä menetin verta lähes viis litraa ja vietin kaksi vuorokautta teho-osastolla. jälkeen saat sen sektion. Jossa kivunlievitys on taattu, tavalla tai toisella.

Varmasti ollut kamala kokemus, mutta on pakko kysyä että kuinka paljon oikein painat, jos menetit viisi litraa verta? Se kun on aikuisen noin 70 kg painavan koko verimäärä. 55-60 kg painavalla koko määrä on noin 4,5 litraa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:

Raskausaikana verimäärä lisääntyy.

Mua pelottaa onko lapsi terve, en kyllä täs raskaana ole, lapset 4,5 v ja 5kk, mut pieni ajatus kolmannesta on käynyt mielessä.. Nuorimmalla siis todettiin harvinainen sairaus melkein heti syntymän jälkeen ja pelottaa jos kolmannen aika joskus on niin.....

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Niin tekee, mutta siltikin vain noin 1,5 litraa. Jos ihmisessä on verta vain sen verran, hän tuskin on enää hengissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen edelleen:

Niin tekee, mutta siltikin vain noin 1,5 litraa. Jos ihmisessä on verta vain sen verran, hän tuskin on enää hengissä...

Kyllä sitä voi olla hengissä, oma äitini menetti 4 l verta ja tätini 5 l verta synnytyksessä!

Alkuperäinen kirjoittaja viiieras:

Kyllä sitä voi olla hengissä, oma äitini menetti 4 l verta ja tätini 5 l verta synnytyksessä!

Oletko nähnyt sairaskertomukset vai ovatko kenties vain hieman liioteltuja kertomuksia? Tai sitten ko. henkilöt painavat aika paljon, koska verimäärä on suhteessa painoon.

:/ :/ :/

Muistanet rakas mun kokemuksen viime heinäkuulta.... Ja ei se epiduraali toimi kuin joka 4.kerta.... :'( Kertoi anestesialääkäri sillon mulle, kun ei toiminut.

Mutta teidän (varsinkin sun) asia toi on miettiä ja käydä ajan (ja miehen) kanssa läpi.. Sun kokemus oli jotain hirvittävää, ymmärrän jos et enää lähde vapaaehtosesti samaan rääkkiin. Ja yks juttu vielä: Itseäsi et ala syyllistämään, mikäli et enää raskaaksi tule/hankkiudu, poikasi ainoaksi lapseksi jäämisestä tms. missään vaiheessa!!!! Mulla on täällä kaksi leikkikamua teiän pojulle, ei ne sisarukset oo kaikki kaikessa! Voimia kultaseni, koita jaksella :hug: :heart:

http://utain.uta.fi/2007k/1/35490.html
KYllä noita massiivisia verimäärän menetyksiäkin joskus sattuu. Harvinaista tosin.

Harvinaisia tosiaan, tuskin sattuu montaa samaan perheeseen. Siinä varmaan menee koko ajan uutta sisään kun vanhaa tulee ulos. Itselläni meni 1,5 litraa ja olen näköjään aika harvinainen itsekin ; )

Tuntuu vaan että näissä asioissa on tapana liiotella, ovat vähän niinkuin miesten metsästys- ja inttijutut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja taas ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja viiieras:

Oletko nähnyt sairaskertomukset vai ovatko kenties vain hieman liioteltuja kertomuksia? Tai sitten ko. henkilöt painavat aika paljon, koska verimäärä on suhteessa painoon.

oman äitini laput olen nähnyt! mut tätini en, hänen poika kun syntyi oli melkoinen jötkäle jotain 4,8kg ja ei menny ihan suunnitellusti kuulemma kaikki.. hänen mies oli synnytyksessä mukana ja hänet oli ohjattu lopuksi ulkopuolelle salia verenvuodon vuoksi! ja eipä tätini saakkaan enempää lapsia!

Mulla ei edes ole sen kummemin erityisen kamalaa kokemusta, ja silti tässä kun aika kuluu hiipii se kammo persiiseen.. (nyt rv12+) Kuopuksen synnytys meni niin nopsaan, etten ehtinyt saada kunnon kivunlievitystä -se mitä sain ei ehtinyt tehota- ja samasta syystä se teki niin perusteellisen kipeetäkin..
Sektiota en silti haluaisi, hätä-sellainen takana keskimmäiseltä ja toipuminen venyi ihan liiaksi. Mut uloshan tääkin on punnattava keinolla tai toisella, pelkopolikäynti varmaan edessä.. :/

mun ensimmäinen synnytys oli pitkä,kamala,tuskainen kätilö oli töykeä ja ilkeä, joku toinensiellä joka autto mua imetys jutuissa oli aivan kamala hyvä ettei riuhtonu mun tissejäni irti mun kehosta ku niitä käänteli ja väänteli mikä niis vikana kun vauva ei saanu hyvää imu otetta ja sitten vielä lastenlääkäri kotiinlähtö aamuna että osaatteko tehdä ite ruokaa ja jos ette osaa pyytäkää sukulaisiltä :o :o
mä itkin sairaalassa hirveesti ja anelin että pääsen kotiin.

kammo jäi mutta nyt sisaruksilla 3v ikäeroa pelkäsin raskausajan ja siitä puhuin terkkarin kanssa

toka raskaus meni aivan ihanasti samoin kolmas kolmannessa oli pelkona että synnytän jätti vauvan ja siitä keskusteltiin.

Jos on iso akuutti verenvuoto, sitä toki samalla korvataan. Ei kai kukaan luule, että synnyttäjän kaikki 4-5 litraa vuotaa kerralla pois, eikä sitä korvata mitenkään. Vuoto myös kirjataan papareihin. Minulla oli vuotoa 4 l, kun istukkaa irroteltiin salissa. Sain 6 pss verta ja muutaman pussin jääplasmaa. Kohdun poisto olis ollut edessä, jos ei vuoto olisi tyrehtynyt. Ne harvat synnytyskuolemat vuodessa johtuvat usein juuri hallitsemattomista verenvuodoista.

Alkuperäinen kirjoittaja XjenXmoX:
:/ :/ :/

Muistanet rakas mun kokemuksen viime heinäkuulta.... Ja ei se epiduraali toimi kuin joka 4.kerta.... :'( Kertoi anestesialääkäri sillon mulle, kun ei toiminut.

Mutta teidän (varsinkin sun) asia toi on miettiä ja käydä ajan (ja miehen) kanssa läpi.. Sun kokemus oli jotain hirvittävää, ymmärrän jos et enää lähde vapaaehtosesti samaan rääkkiin. Ja yks juttu vielä: Itseäsi et ala syyllistämään, mikäli et enää raskaaksi tule/hankkiudu, poikasi ainoaksi lapseksi jäämisestä tms. missään vaiheessa!!!! Mulla on täällä kaksi leikkikamua teiän pojulle, ei ne sisarukset oo kaikki kaikessa! Voimia kultaseni, koita jaksella :hug: :heart:

Muistan, ei menny ihan nappiin kummallakaan :o Mulle mies totesi kun tajusin ja sain sanottua tuossa että pelkään synnyttää toiste, niin sen ratkaisu asiaan oli toisen kaupungin sairaala :laugh: Ihan niinku se asian ratkasis, mutta anyway.. ei se nyt ollu ku puoliksi tosissaan.
Mutta kiitos, tuosta syyllistämis-jutusta.. taitaa olla sitäkin osaksi. Mutta eniten lienee sitä että joskus haluan toisen, haluan uskaltaa tietämättä uskallanko. Puolen vuosisadan päästä, rakkaani :hug: