Junasta ostettava lippu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
En ole ikinä ennen ostanut lippua junasta, enkä kovin ahkerasti ole muutenkaan junia käyttänyt, koska asuinkaupungissani ei ole toimivaa juna-asemaa.

Nyt kuitenkin minut kyytsätään naapurikaupunkiin, missä on juna-asema, ja lähden sillä matkaan huomenna. Kyseessä on taajamajuna, joten miten minun tulisi toimia?

Kyseisessä kaupungissa ei ole kassavirkailijoita, ja kun automaatitkaan ei toimi, mun on pakko ostaa lippu junasta, joka "pelottaa". Eli mitä käytännössä nyt teen? Menenkö vain istumaan junaan johonkin, ja odotan, että konduktööri tulee? Vai pitääkö minun junaan astuessani mennä heti tiettyyn vaunuun, missä lippuja myytäisiin kenties?

Olen pahoillani tyhmyydestäni, mutta mua pelottaa/jännittää aina tälläset turhat asiat. :D

Junan ovella ja sisälläkin on merkitty selkeästi lipunmyyntivaunu. Mutta esim Tampereen ja Helsingin välillä kulkeva R-juna on sellainen, jossa konnari kiertää koko junan. Kun konnari tulee vaunuun ja sun kohdalle, sanot vaan millaisen lipun (jos olet opiskelija, siitä pitää mainita) haluat ja mistä mihin matkustat. Käteisellä saa maksettua, mutta korttikin kelpaa, tosin en tiedä käykö visa elektron. Lipun hinnan voit tarkistaa etukäteen VR:n sivuilta.

Menet junaan istumaan ihan minne haluat, ja jos tulee tarvetta vessaan/ ravintolavaunuun/ tupakalle, niin ihan vapaasti meet! Kyllä se konnari sut jostain "nappaa". :) Sitten vaan sanot mistä tulit junaan, minne oot menossa, ja onko mitään alennuksia. Maksat käteisellä rahalla, ja konnari tulostaa sulle lipun. Voila!

No ainakin täällä päin taajajunassa konduktööri kiertää vaunut tai siis kiertää jos kiertää.
aika yleistä on ollut täällä,että koko konduktööri ei kierrä ollenkaan!
Nähtävästi minun ja monen muun matkustajan eurot ei kelpaa :D

Ainakin niissä taajamajunissa missä itse oon matkannut ei oo ollut erikseen mitään lipunmyyntivaunua. Vain pk-seudulla taitaa noissa lähijunissa olla tuollaiset lipunmyyntivaunut erikseen.

Käteistä mukaan jos ei oo muuta korttia kuin visa electron. Se ei junassa kelpaa.

Yhteistyössä