Mitä mieltä olette esikoisteokseni romaanikatkelmasta? (lyhyt)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Afrika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poikkeuksellisesti harmaana:
Romaanin päähenkilö on muuten mies, kuten minäkin. Se ei vaan tule tuosta vielä ilmi.

Olisin luullut molempia naisiksi. Mua häiritsi teinien ''käytöshäiriöt'', musta tohon sopisi paremmin häiriökäytös.

Ihan luettavaa tekstiä, ei vaikuttanut tappotylsältä.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja poikkeuksellisesti harmaana:
Romaanin päähenkilö on muuten mies, kuten minäkin. Se ei vaan tule tuosta vielä ilmi.

Olisin luullut molempia naisiksi. Mua häiritsi teinien ''käytöshäiriöt'', musta tohon sopisi paremmin häiriökäytös.

Ihan luettavaa tekstiä, ei vaikuttanut tappotylsältä.

Siis -käyttäytyminen...

Rehellisesti: en itse hirveästi dikkaile actiontyyppisistä romaaneista, joten olen jäävi sanomaan mitään. Mutta noin tyylilajin ulkopuolella teksti vaikutti hiukan kliseiseltä, jotenkin ulkokohtaiselta. Kuin et itse samastuisi siihen, mitä kirjoitat. Vasta kun päästään IG:n innostut itse, ja se kuuluu tekstissä hyvällä tavalla. Toisin sanoen potentiaalia on, mutta kirjoittajan omaa ääntä kaipasin tuossa alussa ja persoonallisempaa otetta. Alku oli jotenkin väkinäinen. Mutta jatka ihmeessä - sinulla taisi olla vain kiire päästä itse asiaan :)

Ja kustannustoimittajat hoitavat nuo kieliseikat, niistä ei kannata ahdistua. Tietysti on aina parempi, mitä valmiimpi kässäri on. Mutta tarina kannattaa ensin "löytää" itsestä ja päästä sissän sen maailmaan, sitten lopuksi viilailla niitä pilkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja 1:
mitä työläisiä siellä asemalla oli kahvimukeineen? vr:nkö vai tapahtuuko tämä neuvosto-suomessa?

Joo, tää työläiskohta tuntui minustakin omituiselta, jotenkin epäsuomalaiselta tai kun elettäisiin väärässä ajassa.

Alkuosa tekstistä on aika huonoa, jaarittelevaa. Voisit yrittää kirjoittaa omaperäisemmin. Esim. allaoleva lause on hyvin tylsä:

...tiedusteli eräs mies ystävällisesti vanhemmalta, siististi pukeutuneelta naiselta, joka jakoi oppilaille lippuja aakkosjärjestyksessä....

"Eräs mies" - epämääräinen, vältä tällaista ilmaisua
"ystävällisesti" - pikkuvanhasti sanottu
"siististi pukeutunut" - siis miten? Ei tämä lause kerro oikein mitään

Mutta ihan viimeinen kappale on mukavaa tykitystä. Koeta vetää tekstiä siihen suuntaan, niin ihan hyvä tulee.

Käyttämäsi kieli on jokseenkin ilmaisuvoimatonta ja tylsää, hiukan lapsellisen kuuloistakin paikoittain. Samanlaista kielenkäyttöä vertauksia näkee usein naistenlehtien novelleissa. Suosittelen lukemaan paljon ja opiskelemaan hieman kirjoittamisen perusasioita. Suosittelen ainakin seuraavia kirjailijoita: Samuel Beckett, Andrew Miller, Veikko Huovinen ja Pentti Saarikoski.

Diskurssianalyysi saattaisi auttaa ymmärtämään tekstin ulottuvuuksia ja sanojen merkitystä. Suosittelen myös tekemään muiden teoksista kirjallisuusanalyysejä, auttaa ymmärtämään hyvän kerronnan rakennetta ja ideaa.

Mua ei kyllä tuo pätkä ihan vakuuttanut, täytyy sanoa. Vaikutti kovin yksiulotteiselta ja kypsymättömältä. Treeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Ihan ok. Tosin toi alku tosiaan oli niin kuin jostakin Reginan novellista :D

hehe :D mäkin koko ajan kauhulla odotin, koska alkaa palstapervon tykistys jostain perverssistä seksifantasiasta juna-asemalla opettajan kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Juon Kahvini Miten Sattuu:
Ihan ok. Tosin toi alku tosiaan oli niin kuin jostakin Reginan novellista :D Ja se luokka saa aika yksityiskohtaisen kuvauksen jollei se muuten ole millään tavalla merkittävä juonen kannalta. Tsemppiä! :) Samanlainen projekti itselläkin meneillään...

tiiäkkö mietin ihan samaa!! nimenomaan Reginan novelli :D muutenkin vaikutti enempi novellilta että mitenköhän paksu kirja on tulossa.

Mulla tuli sama Reginan novelli -ajatus. Tai sitten koululaisen fiktiivinen ainekirjoitus tuli mieleen myös. Jotenkin selittelevää, odotettavissa olevilla sananvalinnoilla kirjoitettua tekstiä. Kuvaus on tylsää juuri näin. Keksi muita ilmauksia kuin ne samat, joita kaikki muutkin ovat joskus käyttäneet. Kuvausta siis pitää olla, mutta ei kuvausta, joka ei kerro _mitään_.

Juoni vaikuttaa mielenkiintoiselta. Voisin kiinnostua..

Alkuperäinen kirjoittaja aliendf:
jaa-a. mistä tiesit et ne muutkin oli myöhästyny junasta? alkoi kuin joku kesäromanssi lapualla mutta lopussa alkoi löytyä äksöniä..

...kesäromanssa lapualla... :laugh:

Ja ihan mielenkiintoiselta vaikutti. Onnea ja tsemitykset kirjoitus urakkaan! Oletko jo pitkälle kirjoittanut vai vasta aloittanut?

Yhteistyössä