Jutellaanko RAHASTA, mitä se sulle merkitsee, onko siitä puutetta jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei raha onnellisex tee, mutta kyllä se helpottaa elämää huomattavasti! =)
Nyt onneksi sillä mallilla että rahaa jää myös säästöön... ellei mammalla ole kunnon shoppailuvimmaa ;)

Saisi sitä olla enemmänkin, jotta saisi opintolainat maksettua. Se on tosiaankin pakollinen paha, jota ilman on vaikea elää.
Rahalla saisi kaikkia elämää helpottavia ja mukavammaksi tekeviä asioita, mutta ei sillä välttämättä onnea saa.

Pärjätään nyt, saa nähdä miten käy kun aion jäädä kotihoidontuelle. Koko ajan haaveilen kyllä siitä, että olisi vähän enemmän pelivaraa, joku pieni voitto tms. olis ihan kiva (kelpaa suurempikin summa). Mutta ihan kohtuullisesti nyt menee. Ainahan sitä enemmän sais olla...!

Meidän perheen tulot kattavat hyvin menomme. Emme pihistele, jos jotain tarvitsee ostaa, se ostetaan. Monen sadan euron tai kalliimman ostamisesta jutellaan ja neuvotellaan. Mutta jos pitää ostaa raivaussaha, se ostetaan, mies osti viime kesänä myös prätkän extempore, se oli ok.
Raha ei kuitenkaan ole elämän tärkein asia, mutta on helpottavaa että sitä on. Emme ole kertaakaan riidelleet rahasta.
Tiedämme myös mitä tiukka rahatilanne on, olemme joskus olleet totaalisen perseaukisia, mutta siitä on vuosia. Nyt tili ei koskaan mene muutamaa satasta pienemmälle luvulle ennen kuin seuraava tili tulee. Säästötilillä on entisen asuntomme myyntirahat, mutta ne menevät talon rakennukseen, niitä ei muuhun käytetä.

Käteistä rahaa ei näin kotiäidillä hirveästi ole, mutta tästä kohtuullisen kokoisesta maatilastamme en luopuisi koskaan. Jotain todella järisyttävää pitäisi tapahtua että tämän myisin pois.

Eihän sitä liikoja ole, mutta ruoka ja vaatteet ollaan pystytty aina ostamaan, joten se riittää. Emme riitele rahasta, se on turhaa. Mä olen siis kotona lasten kanssa, joten muutosta tähän on luvassa sitten kun työelämään lähden. Nyt mennään kädestä suuhun, mutta en valita.

Alkuperäinen kirjoittaja vai hienoo:
Alkuperäinen kirjoittaja NKA:
haaveita ei voi toteuttaa ellei ole rahaa. omakotitaloa yms muuta hienoo. raha ratkaisee!

Kaikkien haaveet eivät ole materiasta kiinni.

Sano ne haaveet, joiden toteuttaminen ei ole lainkaan rahasta kiinni....?

Toimiva rakkaussuhde, siis rakkautta ei saa rahalla. Mutta se toimivuus voi tökkiä jatkuvassa rahapulassa, tai niistä riidellessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
haaveita ei voi toteuttaa ellei ole rahaa. omakotitaloa yms muuta hienoo. raha ratkaisee!

Toimiva rakkaussuhde, siis rakkautta ei saa rahalla. Mutta se toimivuus voi tökkiä jatkuvassa rahapulassa, tai niistä riidellessä.

Onni on mielentila, eikä ole rahasta kiinni. Samoin mielenrauha. Tai henkinen pääoma.

Kiva kun rahaa on sen verran ettei tarvi ruoasta kitkastella, on katto pään päällä, säästössäkin vähän. Meille onni tulee yhdessä olosta kumminkin, elämme aika vaatimattomasti mutta sen ansiosta pääsemme esim. matkoille jos haluamme ja meidän budjettia ei kaada vaikka kaikki kodinkoneet menis kerralla rikki,,kai se tuo turvallisuuden tunnetta kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Onni on mielentila, eikä ole rahasta kiinni. Samoin mielenrauha. Tai henkinen pääoma.

No, mä en henkilökohtaisesti pystyis pitämään mielenrauhaa yllä jos mulla olis läjä laskuja rästissä, koskaan ei olisi varaa tehdä mitään tai mennä minnekään mikä maksaisi vähän jne.
Taivaanrannan maalarit on sitten asi erikseen, joille ei ole tärkeää tehdä töitä, maksaa laskuja/veroja tai ottaa vastuuta mistään.
Mä olen onnellinen ja mielenrauhaa ei järkytä tällä hetkellä mikään. Mutta stressi se ois jos rahatta joutuis olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No, mä en henkilökohtaisesti pystyis pitämään mielenrauhaa yllä jos mulla olis läjä laskuja rästissä, koskaan ei olisi varaa tehdä mitään tai mennä minnekään mikä maksaisi vähän jne.
Taivaanrannan maalarit on sitten asi erikseen, joille ei ole tärkeää tehdä töitä, maksaa laskuja/veroja tai ottaa vastuuta mistään.
Mä olen onnellinen ja mielenrauhaa ei järkytä tällä hetkellä mikään. Mutta stressi se ois jos rahatta joutuis olemaan.

Ei ole taivaanrannan maalareista kyse, vaan ihan sisäisestä olosta. Laskut on pientä sen rinnalla, että joku kidnappaa lapsesi saadaksesi osuuden sun rahoista.

MIE
Ööh... joo, no taitaa olla Suomessa hieman epätodennäköistä..... Ja tietenkin laskujen maksamattomuus on pienempi paha kuin vaikka kuolema, sairaus tms, mutta...... Kuitenkin minä en löytäisi sisäistä rauhaa jos perintätoimistot lähestyisivät kirjeineen tai pitäisi syöttää lapsille pelkkää makaroonia ja puuroa.

Ei mulla ole haaveita mistään materiasta, mun haaveeni on saada loppuelämäni elää tässä rakastavassa perheessä, elämän pienistä asioista nauttien :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vv:

Ei mulla ole haaveita mistään materiasta, mun haaveeni on saada loppuelämäni elää tässä rakastavassa perheessä, elämän pienistä asioista nauttien :heart:

Sama haavehan se täälläkin on, mutta toiveissa on silti saada joskus ostaa oma hevonen tai kaksi. Ja päästä perheen kesken Lappiin joka kesä, kiva on saada ostaa kalastusluvat mökkeillessä, kiva on pystyä kustantamaan lasten harrastukset, omat harrastukset, saada maksettua talolaina jne. Minun kaikki haaveeni liittyy perheeseeni. Meillä on onnellinen perhe, joka nauttii pienistä asioista. Se vain on niin että mitään ei meinaa ilmaiseksi saada, edes sitä pientä.

Olen aika realisti rahan suhteen. Tulen toimeen hyvin vähällä (nyt kotihoidontuki + lapsilisä) mutta en pelkää suurempia rahamääriä. En vihaa enkä rakasta :) Liian usein suomalaiset on niin jumissa omissa luokissaan päänsä sisällä. Rahasta ei voi puhua ääneen alemman keskiluokan tai pienituloisten kanssa koska se käsitetään heti leveilyksi tai brassailuksi. Rahaa vähätellään. Silti kaikki haluaa lisää.

Itse olen ollu lapsuudenperheessäni osa niin köyhää opiskelijaperhettä ku usa:n vuosina kahden suurituloisen vanhemman perheessä. Nyt elän itse erittäin pienituloisena yksinhuoltajan elämää, mutta jossain vaiheessa saatan taas tienata reippaasti enemmän ja olla osa kahden vanhemman perhettä. Osaan sopeutua eri tilanteisiin rahan nähden ja elää niukasti tarpeen vaatiessa, sokeutumatta rahasta ku sitä on.

Yhteistyössä