Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiramamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla, että teillä on ollut mukavia neuvolalääkärikäyntejä. Mullakin varmaan sit pitäis kohta olla, jos teidän viikkoja katsoo. Perjantaina mulla on ihan normi neuvolakäynti. Ei ainakaan ollut mitään puhetta lääkärille menosta.

Mandy ja nappula 27+2

Mandy81 Aika jännä kyllä, että ei oo sulle lääkäriaikaa vielä varattu. Kun käsittääkseni toinen lääkärikäynti pitäs olla noin viikoilla 28+ , mutta voihan tuokin käytäntö vaihdella sitten.

Täällä on melko moni jo sellaisilla viikoilla, että osaa varmasti vastata tähän ihan faktatietoa.. :)

Kyselisin teiltä, että missä olette käyneet rakenneultrassa, paljonko maksoi ja tutkittiinko rakenteet ihan perusteellisesti? Mites kelakorvaukset, sisältyikö jo hintaan?
Ja miten tämän 4D:n kanssa, rakenneultraa ja 4D:tä ei varmaan pysty tekemään samalla kertaa (olen lukenut että ne tehtäisi ihan eri viikoilla)?
Oletteko käyneet näissä molemmissa sitten? Tulisi varmaan melko kalliiksi jos erikseen kävisi.. :o

Itse pitäisi viimeistään ensi viikolla varailla aikaa, että saa sellaisen ajan myös mikä sopii kaikille osapuolille :D

Heippa!

Olen lueskellut juttujanne taustalla. Me asumme myös Jyväskylässä ja meidän perheeseemme odotellaan toista rakasta syntyväksi kesällä (laskettu aika 6.7. ) .

Hildelle ajattelin tulla vastailemaan tuosta rakenneultrasta. Me käytiin Terveystalolla rakenneultrassa raskausviikolla 20+. Se oli siis samalla 4D-ultra sekä rakenneultra. Lääkäri vaihteli kuvaa aina tavallisesta ultrakuvasta 4D-näkymään ja katsoi tarkasti vauvan rakenteita (ilmeisesti enemmän juuri tavallisella ultralla ) . Ultraus kesti kokonaisuudessaan n. 20-30 minuuttia ja saatiin monta kuvaa myös mukaamme (suurin osa 4D-kuvia ) sekä myös dvd (siinä näkyi ultraus kokonaisuudessaan ) . Sukupuolenkin lääkäri kertoi ja sanoi sen olevan 90 % varmuudella se, mitä veikkailee.

Maksoimme tuosta rakenneultrasta Kela-korvauksen jälkeen 195 euroa. Olin kyllä todella tyytyväinen ultraan ja oli tosi mukava katsella vauvelia tuolla 4D:llä! Hyvin näkyi vauvan kasvojen piirteet ja muutkin jutut! Lääkäri (Carl-Mikael Löfhjelm ) oli äärettömän ammattitaitoinen ja selitti hyvin koko ajan, mitä tutki...todella perusteellinen tutkimus!!!

Mea, rv 31+2 :heart:

Nyt on rakenneultra takana,ja ihan hyvin taitaa olla asiat?!? Jäi vähän ehkä kuitenkin "paha maku suuhun".... ultraamassa oli ilmeisesti harjoittelija,jonka kanssa ei oikein kemiat kohdanneet. Tai ainakin musta tuntu siltä, tai mä en kokenut oloani mukavaks sen seurassa. Äippäpolilla siis oltiin. Mutta siis kaikki näyttäis olevan ok, sukupuolta ei saatu selville. Sain uuden ajan parin viikon päähän, kun suvussa on mahdollisesti periytyvää sydänvikaa, niin haluavat tarkastella vielä tarkemmin 22viikolla. Lisäksi pientä huolta aiheutti ainakin minulle, kun ultraaja ihmetteli sitä, kun vauva on niin vähä liikkeinen. Kysyi tunnenko liikkeitä, niin sanoin että en ihan satavarma ole, oon kyllä ollut tuntevinani, mutta itsekin olen ihmetellyt kun ei tunnu voimakkaammin. Mutta siis tuo vähä liikkeisyys huolettaa! :( Samoin sanoi, siinä kun otti vauvasta mittaa karkeasti, että on vähän pienikokoinen viikkoihin nähden. En tiiä sit mitä se tarkoittaa. Voi kait se olla yksilöllistäkin? Mut tosiaan 22 päivä uusi aika, ja sillon ultraavatkin sitten 4d:llä, ja vissiin on ultraamassa tämä Mean mainitsema Carl-Mikael Löfhjelm. Kiva siis kuulla että on hyvä lääkäri, onko millanen muuten? Toivon että mukava!

Mutta tälläistä tällä kertaa, vähän sekavaa tekstiä varmaan, mutta kun mua kuitenkin huolettaa, vaikka ei kait ole mitään hätää...mut ehkä vähän apea mieli nyt :(

Tervetuloa vielä Mealle!

Hensku 20+1

outiko Kävin viimeks 7.4. neuvolassa ja silloin varattiin tämä uus aika eli 8.5. Ei tosiaan ollut puhetta, että käynkö lääkärillä samalla. Noh, mulla alkaa maanantaina 28+ viikko, joten jospa sieltä joku aika löytyis. Mun työkalenteri on kyllä ihan tukossa..että että..

Pitäisköhän meidän päivittää tätä listaa jossain vaiheessa..? Tai siis tehdä ihan uus Jyväskylän odottajat ja äidit vol 3. Oisko joku innokas ottamaan vetovastuun? Koiramamma ei taida vierailla täällä enää, joten nuo päivitykset jää vähän retuperälle.

Mandy ja nappula 27+2

Hensku00 Ikävää, että käytisi meni vähän tollain, mutta jos ultraamassa on ollut joku harjoittelija niin kuin epäilet, hän on voinut tehä virhearviointeja. Niitä nimittäin sattuu, mullakin viikot laahaa 4 pvää jälessä vaikka kaikki muut ultrat sanoo muuta mutta sijais-neukkutädin mielestä sitä ei oo syytä muuttaa. :kieh: Kun taas jos oma neukkutäti olis se olis LAn muuttanu.

Tuo Carl-Mikael Löfhjelm on ammattitaitoinen, joten hänen sanaansa voit luottaa ja hyvä jos hän ultraa seuraavalla kerralla. Kokemuksesta sanon, että jos siellä jotain hälyyttävää olis ollu sä oisit päässy saman tien tuon Löfhjelmin ultrattavaks. Eli en usko että mitään maata kaatavaa siellä olis.

Jaksuja nyt kovasti, mä tiedän että oot varmaan kovin huolissaan (pelolla ootan mäkin rakenne-uä:tä ) mutta toivottavasti 2 vkoa menis nopeeta ja sit olis jo hyviä uutisia. :)

Tuosta vauvan koosta vielä että mun tietääkseni sikiöt kasvaa vkoille 20 aikalailla samaan tahtiin ja sen jälkeen alkaa niitä yksilöllisiä eroja vasta tulemaan, mutta saattaahan se olla että joillain tulee niitä jo aikasemmin. =) Nyt vähän relaat ja odotat sitä uusinta ultraa ja sitä että ammattilainen kertoo missä mennään. Pidetään peukkuja että kaikki olisi hyvin. =) Tsemppiä!!!

nöttis & kirppu rv 18+4, toipumassa vatsataudista ja hoitamassa vatsataudissa olevaa esikkoa :heart:

Mandy81 Ok. Ilmeisesti sitten käytäntö vaihtelee Palokan-Keskustan neuvoloiden välillä.

Ja tosiaan, Jyväskylässä ei enää pääse tutustumaan synnytysosaston tiloihin, mikä on kyl aika harmi. Tänään sain neuvolassa sillekin varmuuden. Mutta hyvä, että on ees ne valmennukset =)

Outiko 28+0

Hensku: Harmi, että jäi huono fiilis :| Jos olis jotain akuuttia ihmetellyt niin olisi varmasti samantien jotakuta kokeneempaa konsultoinut. Inhottava tietty odotella kaks viikkoa epävarmana, mutta tosiaan tuo Löfhjelm on kyllä asiansa osaava mun mielestä tosi hienovarainen lääkäri. :hug:

Hilde: Mekin käytiin rakenneultrassa (nimenomaan 4D) 23+ viikoilla. Periaatteessa rakenneultran voi tehdä 19 viikon jälkeen, mutta aina selkeämpi jos on tosiaan yli 20 viikkoa. Käytiin siis myös terveystalolla juuri Löfhjelmillä ja tosiaan tarkkaan kyllä katsoi rakenteet sillä "tavis"ultralla ja naama näkyi hienosti 4D:llä. Ja tehdään tosiaan samaan aikaan, siksi mäkin vitkutin sitä aikaa tuonne 23 viikkoon, niin on vauvakin jo vähän edes isompi. Ja maksoi siis kelan korvausten jälkeen just jotain 195?. Ja saatiin kuvia DVD. Voin suositella.

Tervetuloa Mea!

kukkaiskeiju ja Pikkumies 30+2

Mulla on nyt joku herkkiskausi menossa ja tuntuu et kadehdin kaikkea, masentaa kun "muut saa ja minä en" jne...lista tuntuu loputtomalta! Toukka potkii jo kovaa niin että maha heiluu...se on selkee semmonen ilon aihe joka päivä! :) Katoin tossa yks päivä Sairaala ohjelmaa missä koitettiin imukupilla synnyttää mut ei onnistunu ja sit leikattiin. Henkeä pidätin jännityksestä ja totesin että hullu olen kun edes katson semmosia! Aikasemmin oon pystyny tavallaan jättämään nuo omaan arvoonsa, mutta nyt on tullu pieniä paniikkeja koskien synnytystä. Vajaata kolme kuukautta LA:aan...JAIKS!!!
Ens ke ois neuvolalääkäri, taas yksi virstanpylväs. :) Sekavin miettein jätän tämän jutun tähän...muuten iskee taas joku ihme panikeeroskohtaus! :D

Kukkaiskeiju ja nöttiäinen kiitos jaksuista! Eilinen oli kyllä kurja päivä, kaikenmaailman pelkoja tulvi vaan mieleen ihan kaikesta. Mutta kyllä minäkin olen sitä mieltä niin kuin sanoitte, että jos siellä olis ollut jotain hälyyttävää, niin oisivat varmaan lisää tutkineet. Eli uskon kyllä että kaikki on varmaankin ihan ok, mutta kun tämä mieli on tälläinen että sitä alkaa pelkäämään kaikenlaista. :/ Ehkä eniten pelkään sitä, kun ultraaja sanoi että sikiö liikkuu tosi vähän, mutta googletin asiaa, niin moni muukin puhuu siitä, että on ollut vähäliikkeinen sikiö. Ja että joillakin alkanut vasta joskus viikon 30 paikkeilla kunnolla mylläämään. Eilen illalla kun olin käymässä nukkumaan ja siinä selällään makoilin, niin mun mielestä tuli useampi potku, jotka oli ihan selkeitä, luulen vahvasti että oli vauva. Mutta silti herää epäilys että onko sittenkään. Mutta niin, ei tässä auta muuta kuin vaan koittaa relata, parin viikon päästä siis uusi ultra, toivottavasti sen jälkeen ollaa viisaampia,ja voi taas jatkaa ns. normaalia elämää!!

nöttiäinen, millon sulla olikaan se sun rakenne uä? Tiiätkö jo kuka sulla tulee ultraamaan? Tsemiä ootteluun! :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!! :wave:

Hensku 20+3

Alkuperäinen kirjoittaja Hensku00:
nöttiäinen, millon sulla olikaan se sun rakenne uä? Tiiätkö jo kuka sulla tulee ultraamaan? Tsemiä ootteluun! :)

18.5 on mulla ultra eli reilu vko pitäs vielä venata. =) En oo varma kuka ultraa, mutta luulen että taustojeni takia erikoislääkäri eli varmaankin juuri tuo Löfhjelm mutta sen näkee sitten kuka siellä vastassa tulee olemaan.

Noista liikkeistä vielä. Sinuna en olisi niistä vielä kovin huolissaan: olet ensiodottaja ja jotkut alkavat tuntea kunnolla sikiön liikkeet vasta esim. rv 22 tienoilla tai vähän sen jälkeen. Luulen, että sullakin potkujen voimakkuus alkaa pikku hiljaa koveta. =) Ja niin, tiedätkö missä istukka sijaitsee? Jos istukka on edessä, sekin vaimentaa potkuja aika tavalla. =)

nöttis & kirppu rv 18+6 :heart:

Hensku00 Mulla alkoi liikkeet tuntumaan vasta joskus viikoilla 20-21 vaikka istukka onkin takaseinässä. Joten ei syytä vielä huoleen, kyllä se pikkunen alkaa vielä liikkua oikeen kunnolla =)

Outiko 28+2

Piti tulla tännekin kertomaan, että meillä Palokassa ei ole ollenkaan näillä viikoilla neuvolalääkäriä. =( Resurssipula. Meillä on vain alkuraskaudessa lääkäriaika ja sitten joskus viikkojen +35 jälkeen se toinen ja samalla viimeinen.

Sain äitiyspakkauksenkin. Tuli uusi 2009 vuoden malli. =)

Mukavaa viikonloppua! Ja tsemppiä Henksulle! Eiköhän ne liikkeet sieltä ala tuntuman pikku hiljaa.

Mandy ja nappula 27+4

kiitos vielä outikolle ja Mandylle tsempeistä! Tuo liikkeiden vähyys ei ole vain pelkästään mun tuntemus, vaan ultraaja sanoi että sikiö liikkuu erittäin vähän, ja myös siksi tuo kontrolli ultra kahenviikon päähän.Mutta kuhan vaan nyt kaikki ois kunnossa, pelottaa kyllä tosi paljon. Jospa vaan meillä sattuis olemaan erityisen rauhallinen vauva, ja mitään hätää ei ois vähäliikkeisyydestä huolimatta! Niin ja istukka on mulla takaseinässä, että ei sen pitäs olla vaimentamassa liikkeitä.

nöttiäinen voi miten ikävää lukea huonoja kuulumisia!! Voimia paljon! :hug: Mutta jos vaan pystyt, koita rauhottaa ittees sillä jos lääkäri kerta sanoi että ennuste on hyvä! Jos vauva liikkuu vilkaasti ja sydän lyö niin sehän on tosi hyvä! Mä en oikeestaan ees tiiä mikä tuo hematooma on?Mutta uskon kyllä että sua pelottaa varmasti aivan kamalasti!!! Kun itelläkin tämä tilanne nyt niin epävarma, niin ymmärrän kyllä mitä tunnet ja se menettämisen pelkon on aivan kamala. Ja vielä kun sulla on takana aiempi menetys. Koita jaksella, täällä ollaan hengessä mukana!! :hug:

hensku 20+4

nöttiäinen Voi kurjaa, että tuommonen hematooma tulee säikäyttelemään ihmisen arkea. Yritä vaan uskoa sitä lääkäriä kuitenkin. Vauvalla on kaikki hyvin, kun potkuja satelee ja sydän lyö. Vaikka voin vaan kuvitella, että tuollainen runsas verenvuoto saa sydämen hyppäämään kurkkuun. Tsemppiä kovasti! :hug:

Täällä on jo pitkään ollut näkyviä ja tuntuvia liikkeitä vauvalla. Välillä tuntuu, että kossi menaa tulla läpi tuosta masusta. Eilen illalla nukkumaan mennessä sain eka kertaa semmosen monotuksen kylkeen, että piti oikein sanoa ai. =)

Mandy ja nappula 27+5

Nöttiäinen: Iso voimahali :hug: Varmasti säikäyttää ja jättää sen pelon siihen odotukseen. En voi kuvitellakaan. Ihanaa, että vauva kuitenkin ultrassa näky voivan hyvin ja varmastihan sitä nyt sitten seuraillaan tarkemmin? Ja ihana, että ne liikkeet tunnet hyvin niin tosiaan rauhoittaa mieltä. Tuommoisen keskustelun löysin netistä, taisi olla yks huono kokemus ja kaikilla muilla hyvät.Vaikka voi olla että jo itsekin tuon keskustelun löysit: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000197&posting=22000000027338163&view_mode=flat
Muuten mitä ihan googlettamalla tietoa löytyi niin lääkärit olivat vastailleet kysyjille, ettei hematooma itsessään välttämättä lisää keskenmenoriskiä. Jaksuja!

Hensku: Hali sullekin, tuo epävarmuus on kyllä raastavaa. Kuitenkin voin sen verran lohduttaa, että oikeasti ensimmäistä odottavilla ne liikkeet voi alkaa tuntua vaikka 20-24 viikoilla, eikä ne ala niilläkään viikoilla kerralla, van pikkuhiljaa ja toisena päivänä tuntuu paremmin kuin toisena ihan vauvan asennostakin riippuen. Ja senkin voin vielä lohduttaa, että ultraus ei yleensä ainakaan kestä yli 45 minuuttia ja sikiölläkin on omat jumppa / lepohetkensä. Tuossa vaiheessa sikiö yleensä ei jaksakaan myllätä kerralla kovin kauaa ja nukkuu suurimman osan ajasta, joten voihan olla, että olette sattunut olemaan siellä ultrassa juuri vaavin nukkuma-aikaan. Mutta hyvä, että pianhan sullakin jo sitten on se kontrolliaika, vaikka nyt tuntuu pitkältä odottaa sinne. Nautit niistä liikkeistä mitä jo tunnet ja yrität keskittyä rentoutumaan niin vauvakin voi paremmin :heart:

).( Itselläni on menossa kai joku ylionnellinen huippuhetki, kun tuntuu niin epätodelliselta että meille tulee vauva. Oon siitä niin onnellinen! Tää ehkä laittaa vähän pelkäämään myös, että jotain sattuu, että eihän mulle voi tällasta onnea tulla kohdalle! Ja sitten tulee huono omatunto, että jos jotain sattuukin juuri siks että mietin että jotain varmaan sattuu. Olipas selitys. No mäkin yritän nyt kuitenkin keskittyä näihin hyviin juttuihin kun ei mulla ole mitään erikoista tässä edes todettu...mutku tietää että kaikkea voi käydä. Äh! No huomenna on äitienpäivä...Toivotankin jo valmiiksi meille kaikille hyvää äitienpäivää!!! Eikös me oo se jo ansaittu ;)

Kukkaiskeiju ja pikkumies 30+5

nöttiäinen Voi miten ikävää :( Paljon jaksuja ja toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin ihan kunnossa. Ja niinkun muutkin sanoivat, niin onneksi pikkusen liikkeet tuntuu jne.

Nyt vähän avautumista.. :D Eilen, kun lähdettiin illalla miehen kanssa keskustaan niin piti soittaa poliisit, kun rupes ärsyttää yhdet teinit.
Meidän naapurissa on päiväkoti ja siinä oli joku n. 6 teinin ( arviolta 15-18v.) seurue vetämässä kaljaa päiväkodin pihassa jne. Hirveetä meteliä pitivät, kun käveltiin ohitse.
Mun mielestä päiväkodin piha ei todellakaan ole mikään teinien kaljottelupaikka. Itsekin oon ollut päiväkodissa töissä ja tiiän miten ärsyttävää se on tulla maanantaina töihin, kun löytyy rikkinäisiä kaljapulloja pihasta. Ja muutenkin, kun kyseessä alaikäiset selvästikin.
Noh, onneksi poliisit lupas mennä paikalle jututtamaan niitä, heh :D Toivottavasti oppivat jotain.

Mulla alkoi eilen se kauan odotettu närästys. Mua ei ole koskaan ennen närästänyt ja olin ensin ihan ihmeissäni, että mitähän tää nyt oikeen on. No mut sitten vaan Renniet kehiin niin helpotti :)

Harmi, kun ulkona on noin sateista :(

outiko 28+3

Kiitos kaikille tsempityksistä.

Ja kyllä se lääkäri jotain puhu että seurataan tarkemmin. Vkon päästä se rakenne-uä ni sit taas viisaampi kaiken suhteen. Ja mitä oon netistä lukenu ni muita seurattu vkon välein et saa nähä miten mulla sit. :(

Kirjoittelin jo tuossa aiemmin viikolla näin: Pitäisköhän meidän päivittää tätä listaa jossain vaiheessa..? Tai siis tehdä ihan uus Jyväskylän odottajat ja äidit vol 3. Oisko joku innokas ottamaan vetovastuun? Koiramamma ei taida vierailla täällä enää, joten nuo päivitykset jää vähän retuperälle.

Tsemppiä nöttiäinen, toivon todella että kaikki kääntyy parhain päin!!! Teillä muutenkin kaikenlaista huolta tuon raskauden kanssa ja nyt sitten vielä tuommoinen lisä siihen.

Omaa napaa: Kaikenlaisia vaivoja on alkanut ilmestyä. Iskias vaivaa (vai mikä se on kun meinaa jalka mennä alta), häntäluu kipeytyy istuessa ja öisin särkee lonkkiin ja sängyssä kääntyminen tuskallista kun häpyliitokseen sattuu (on ilmeisesti niin kovin löysä ). Kovasti supistelee ja on alkanut muuttua epämiellyttävimmiksi/hiukan kivuliaksi, ihme kyllä jos menee yliaikaiseksi, tässä nytkin vielä LA:han melkein 2kk vielä. Vielä olis remontti kesken ja toivon todella et saataisiin toi kodinhoitohuone käyttöön enennenkuin vauveli syntyy.

Tytön kanssa on ollut rankempaa kun tutista luovuttiin ja nyt ei ole viikkoon nukkunut päiväunia. On ihan väsynyt mutta ei vaan suostu nukkumaan, yhtenä päivänä sitten nukahti syöttötuoliin kesken syömisen... Yölläkin on taas herälty ja raivottu kun ei ole sitä tuttia, mennyt jo kohta 2 viikkoa ja vielä sitä kaipaa... Pakko oli luopua ennenkuin vauveli syntyy, sitten se olis varmaan tosi vaikeeta kun vauva sais tutin mutta tyttö ei.

Hyvää äitienpäivää kaikille!!!

Lara RV31+6 ja tyttö 1v7kk

Nöttiäinen: Täältä suunnalta iso :hug: !!! Tiedän miten verenvuoto säikäyttää! Meillä kun oli sillon vko:lla 17 se sairaalareissu ni kyllä se pelästytti vaikkei sitten kyse ollut mistään vakavasta! Jos mulla ois jatkunut se vuoto ni olisin ollut erittäin huolissani ja varmasti menettänyt yöuneni! Varmasti kaikki kuitenkin menee hyvin...kaikki täällä tsempitetään!

Ajattelin tulla vain kertomaan, että pienestä Kirpustamme tuli eilen taivaan kaunein enkeli sisaruksensa rinnalle. Nyt he leikkivät tuolla yhdessä, onneksi heillä on toisensa. :heart:

Surun ja tuskan määrä on sanoinkuvaamattoman suuri, en tiedä kuinka kykenen käsittelemään jo toisen lapsen menetyksen puolen vuoden sisään. :'(
Keskenmeno tuli sit eilen rv 19+0.

Tällä hetkellä tuntuu etten jaksa enää jatkaa elämää...

Yhteistyössä