k*päinen mies?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja univelat ulosotossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

univelat ulosotossa

Vieras
Meillä on 3 lasta,kakki alle eskari-ikäisiä,nuorin 1kk vauva.Meillä minä hoidan vauvan iltapäivästä aamuun saakka,ja nukun kapeassa sängyssä vauva vierelläni koiranunta,koska mies haluaa nukkua häiriöittä leveässä sängyssämme kokonaisen yön jotta jaksaa aamulla nousta kaikkien lasten kanssa ylös-hoitaa vauvaakin n.klo 7.00-12 saakka jolloin herättää minut.
Ongelma on se,että kun minä rikkonaisen yön jälkeen pääsen vihdoin nukkumaan ilman vastuuta*eli en ole vastuussa yhdestäkään lapsesta ja saan nukkua kunnolla,niin kotonamme on hirveä häly kokoajan,lapset tappelee välistä ja huutaa,vauva itkee vatsavaivojaan ja mies huutaa ja komentelee leikki-ikäisiä ja skitsoaakin.

Yritä tässä sitten nukkua:(Heräilen tietenkin vähän väliä.Mies ei suostu hoitamaan noita öitä,koska hän ei kykene nukkumaan samasta syystä aamuisin,eli metelin takia.Mulla ei ole vaihtoehtoja:(Vauva syö useammin yöllä ja n.klo 04.jälkeen kärsii yleensä vatsavaivoista ja nukkuminen on pätkittäistä aamuun asti.
En tästäkään vielä valita,mutta mies on ihan kamala: luulee että on ainoa joka uhrautuu,ainakin puheidensa perusteella.Mulle on hyvin tärkeää että lapset menevät nukkumaan klo 20 illalla ja heräävät aina klo 7 aamulla.Meillä oli pitkään rytmit hukassa ja lspet valvoivat klo23->nukkuivat aamulla pidemmälle,mikä oli huono homma.Mulle toi rytmitys on tärkeä,että saa omaakin aikaa!

No,nyt mies on alkanut lipsua,ja lasten iltatoimia ei aloiteta ja päivärytmiä pidetä yllä niinkuin toivoisin,Itselläni on päävastuu vauvasta ja odotan että mies hoitaa kahden isomman mm.iltatoimia.Lasten nukkumaanmeno on jo lipsunut ja kun sanoin siitä että lapset riekkuvat vielä klo 21 riehumassa,niin mies suuttui kovasti.En halua palata siihen yölliseen riekkumiseen!
Eli suuttui ja haukkui mua taas kaikintavoin ja mun asiani menee kuuroille korville:(
Ja aamulla nukkuvat klo 9 saakka niin mun nukkuminen siinä lyhenee entisestään!Sain nukkua vain reilut 3h,kun taas ennen olen saanut nukkua siitä klo7-12,kyllä vituttaa ja huolestuttaa mun jaksaminen.
Siitä kun valitin asiallisesti,niin olen vain valittava ämmä enkä arvosta/ymmärrä miten paljon hän tekee,niinhän minäkin teen!!!
Mitenkään ei ymmärrä miten tärkeänä asian koen!Sanoi ettei kiinnosta mun jaksaminen.Haluaisin olla yksin,mutta koska vauva ei nuku en pärjää.Univelat kun kasvavat en jaksa yh:na,muuten kyllä.Olen siis riippuvainen paskamaisesta ja kylmästä äijästä:(

No ei toi sun miehes nyt niin paskamainen ole kuin sä sanot. Siis mun mielestä...

Ja neuvoja en osaa antaa koska en oo koskaan tajunnut tätä "kuka hoitaa ja ketä ja mä hoidin enemmän ku sä ja nyt mä haluun omaa aikaa ja sä haluut ja mä haluun ja mä haluun ja mä haluun.."

Minun on vaikea auttaa, kun sinun tilanteesi kuulostaa hyvälle. Se on toki ärsyttävää, että mies ei hoida sovittuja hommiaan. Sano, että ajoista ei lipsuta ja piste. Osta sängynviereen toinen sänky, jossa vauva nukkuu. On lähellä, mutta saat sinäkin tilaa. Mies neuvolaan mukaan ja keskustelette siellä tai parisuhdeterapiassa.

Nyt voi taas jälkiviisaana sanoa että kannattaako tuollaiselle ukolle niitä lapsia tehdä yleensäkään? Ap:n tilanteessa koittaisin kyllä sen miehen saada tajuamaan sun tilanteen eli kylmästi vaadit vaihtamaan uni vuoroa niin että saa itse kokea kuinka kivaa se on aamulla nukkua metelissä. Jos mies ei ole yhtään empatiakykyinen eikä oma kokemus auttais ymmärtään sun tilannetta niin sinnittelisin niin kauan että pärjään lasten kanssa lähtisin.

Hei!

Meillä aika sama tilanne, lapsia kuitenkin vaan kaksi. Vauva valvottaa, esikoinenkin heräilee pari kertaa yössä. Minä nukun kahden lapsen kans makkarissa, mies omassa huoneessaan tulpat korvissa, että saa täydet yöunet. Mies herää arkiaamuisin lasten kans (07-08) ja saan nukkua itse n. kymmeneen. Useinkin tuo pari tuntia on se ainoa yhtenäinen unipätkäni :( Ja mies omasta mielestään ansaitsee jatkuvaa kiitosta ja on vaan vihainen, kun en ymmärrä, kuinka hän tekee muka paljon enemmän kuin moni muu mies :o Ongelma on juurikin se, että hän ei YMMÄRRÄ, miten paljon tuollainen yöhärdelli verottaa jaksamista. Ja juu, ei myöskään ymmärrä säännöllisen päivärytmin perään. Meilläkin käy niin, että esikoinen saa riekkua vaikka kymmeneen ja nukkuu sitten yhdeksään ja siinä se oma uniaikani meneekin :(

Nojoo, kokeilkaa vaihtoa, mutta eihän se ikinä saa mennä silleen että toisen pitää AINA nukkua metelissä eikä silleenkään että aina sen miehen TAI naisen tarvii joustaa vaan molempien! vaihdelkaa, vuorotelkaa, sama homma iltahommien kanssa.

Ja siis mies nykyisellään hoitaa aamut 7.00-12.00 ja sitten illat? Sehän on jo tosi hyvä tilanne sitten! Ostakaan korvatulpat kummallekin, niin saa sitten kumpikin vuorollaan nukuttua. Monilla se menee niin että mies lähtee töihin 7-17 väliseksi ajaksi ja siinähän jää paljon vähemmän aikaa hoitaa ja olla lasten kanssa kuin teillä.

jäkä jäkä jäkä...toi sun miehes tekee mun mielestä enemmän kuin normi työssä käyvä isä yleensä ja varsinkin jos sä kerran olet ite kotona!!!!! Meillä mies on reissuhommis ja mä olen täällä viiden alle eskarilaisen kanssa kotona yksin... Ei paljoa parane valitella univelkaa ym. Se on kuule asenteesta kiinni miten pärjää!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja neppis:
jäkä jäkä jäkä...toi sun miehes tekee mun mielestä enemmän kuin normi työssä käyvä isä yleensä ja varsinkin jos sä kerran olet ite kotona!!!!! Meillä mies on reissuhommis ja mä olen täällä viiden alle eskarilaisen kanssa kotona yksin... Ei paljoa parane valitella univelkaa ym. Se on kuule asenteesta kiinni miten pärjää!!!!!

Aivan asiatonta.
Jos sulla on asiat päin v*ttua, niin muiden pitäisi olla kiitollisia kaikesta?
Asenne ei näytä olevan sullakaan meinaan kohdillaan, jos täällä täytyy vakuutella (huutamalla) omaa jaksamistaan viiden lapsen reissu-yyhoona.

Ap: jaksamisia! ymmärrän tilanteesi ja kaippa mullakin on sitten asiat liian hyvin, kun sanon, että miehesi saisi kyllä petrata.
Jos miehesi ei käy töissä, niin suosittelen, että vaihdatte osia pariksi viikoksi. Ehkäpä miehesi silloin ymmärtää, mitä ajat takaa?
Ja pidät yhtälaista mekkalaa silloin, kun on miehesi nukkumavuoro.
Yleensä miehet eivät näe metsää puilta vaan kuvittelevat kaiken olevan ok, kunnes joutuvat siihen naisen osaan hetkeksi.
Tsemppiä!

Ap nukkuu siis puolille päivin ja on tyytymätön. Miksihän niitä lapsia on sitten kolme kun kerran on niin rankkaa. Jos kerran haluat pitää tietyn rytmin niin sinun velvollisuus on homma hoitaa. Kyllä miehellä on oikeus hoitaa lapsenhoito omalla tavallaan.

siis voi vittu kun esim.ed ei ymmärtänyt mitä meinaan!Siis en saa nukkua enää "puolille päivin" vaikka ennen sain!Nyt hädintuskin 3h ja kamalassa metelissä,kuin sotatantereella!
Eikö sais valittaa?Ei.mies ei ole töissä koska tarvitsemme kaksi aikuista tänne kotiin,kun muuten homma hajoaa käsiin.Noi lapset heräilee myös usein yöllä ja näkee esim.painajaisia.Mielelläni hoitaisin kaikki yksin,ei ole asenteesta kiinni olen ollutkin 2-3 vrk yksin lasten kanssa ja oli helvetin rankkaa.En mielestäni ole kohtuuton jos olen tyytymätön.
Mies ei suostu kirveelläkään tekemään yöhommia vauvan kanssa eikä suostu käyttämään korvatulppia,koska ne ei kuulemma auta:(Vitutta vaan kunnolla ...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis voi vittu kun esim.ed ei ymmärtänyt mitä meinaan!Siis en saa nukkua enää "puolille päivin" vaikka ennen sain!Nyt hädintuskin 3h ja kamalassa metelissä,kuin sotatantereella!
Eikö sais valittaa?Ei.mies ei ole töissä koska tarvitsemme kaksi aikuista tänne kotiin,kun muuten homma hajoaa käsiin.Noi lapset heräilee myös usein yöllä ja näkee esim.painajaisia.Mielelläni hoitaisin kaikki yksin,ei ole asenteesta kiinni olen ollutkin 2-3 vrk yksin lasten kanssa ja oli helvetin rankkaa.En mielestäni ole kohtuuton jos olen tyytymätön.
Mies ei suostu kirveelläkään tekemään yöhommia vauvan kanssa eikä suostu käyttämään korvatulppia,koska ne ei kuulemma auta:(Vitutta vaan kunnolla ...

Kai teet vielä lisää lapsia saman miehen kanssa?

onko mielestänne tasavertaista tää meidän työnjako?itsellä vähenee kokajan nukkumisaika ja miestä pitäisi vaan kiltisti kehua,eikä saa sanoa mitään tyytymättömyydestä.

ei toikaan nyt normaalia ole että äijä ei käy töissä koska tarvii olla 2 aikuista talossa hoitamassa lapsia? :o voi elämä, en oo ennen tällasta kyl kuullut, mitä jos miehes hankkis töitä ja isommat lapset menis hoitoon? tossa teidän elämässä ei tunnut olevan nyt mitään kontrollia? ja miten niin nukut vaan 3 tuntia? Siis mene hyvä ihminen viimestään 23.00 sänkyyn,ei se vauva nyt kuitenkaan huuda koko yötä,eihän?

Jo on taas ymmärtäviä naisia pinossa!
Jos ap kokee tilanteen ylipääsemättömän rasittavaksi, ei sitä kukaan viiden tai kahdeksan lapsen äiti voi kumota. Ihmiset tarvii eri määrän unta. Ilmeisesti ap on hoitanut myös nuo kaksi aiempaa vauvana ja jo monta vuotta nukkunut painajaisia näkevien lasten kanssa huonosti. Kyllä siitä voi väsyä. Ja nyt kk-ikäinen vauva - minulle riittäisi yksin se, että olisin aivan naatti - perussairauteni takia tarvitsen 8-9 tuntia unta ilman vauvaakin (lapsemme jo iso). Kaikki äidit tietää, miten väsyttävää on katkonainen uni ja jos ainoan pätkän joutuu kluuntelemaan tappelua, ei silloinkaan voi rentoutua.

Jos teille mahtuu, voisiko nukkumahuoneen jotenkin eristää niin, että sinne ei kaikki metelit kuuluisi? Yläkertaan, lämpimään varastoon tms. Tai tehkää oveen eristys vaikka styroksista.

Mies ei voi imettää vauvaa, mutta eräs mies hoiti poikansa imetyksen vuoroöinä niin, että kun heräsi lapsen itkuun, vei vauvan tissille, valvoi vieressä ja röyhtäytti, vaipatti ja laittoi uudelleen nukkumaan. Äiti ei edes herännyt. Sitten vuorollaan äiti hoiti koko rumban ja isä sai nukkua.

Kannattaa myös kertoa uupumuksesta neuvolassa ja VAATIA apua.
Tsemppiä!

siis hä... meillä kans kolme alle eskari-ikäistä ja nuorin levoton nukkuja ja toisina öinä myös isommat. Mun mies on töissä 12tuntia ja mun on hoidettava kyllä aivan kaikki, ei asu edes sukulaisia lähellä. Joten, en oikein ymmärrä... jokainen pikkulapsen äiti on väsynyt, toiset enemmän toiset vähemmän, mut sen varmaan oot jo tiennyt kun olet kolme kersaa hommannut. Pyydä vaikka joku ulkoiluttamaan isompia tai kysy paikkaa seurakunnan päiväkerhosta heille ja kömmi itse hetkeksi vauvan kanssa nukkumaan, tai mies hoitaa sillä aikaa vauvaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko mielestänne tasavertaista tää meidän työnjako?itsellä vähenee kokajan nukkumisaika ja miestä pitäisi vaan kiltisti kehua,eikä saa sanoa mitään tyytymättömyydestä.

Mun mielestä tossa mättää miehes asenne, muuten kuulostaa tasavertaselta.
Ja anteeksi, mut mä en millään ymmärrä, miten sun uniaikas vähenee, jos lapset nukkuu myöhempään? Eikö sillon juuri ole rauhallisempaa? Ehkä vauva hereillä, mut sehän on silti vaan yksi lapsi.
Ja anteeksi, mutta kuulostaa käsittämättömältä, ettei mies voi olla töissä, tai muuten kotiasiat ei rullaa?!

mies ei ole siksi töissä koska sitä on kokeiltu ja on siinä jamassa ettei auta oikein kotona:(
Eli silloin en saa mitään konkreettista apua,mutta jaksaa kyllä juosta omilla rienoillaan vaikka olisi poikki.Mä en kyllä ymmärrä miten joku jaksaa HYVIN hoitaa useamman lapsensa,jos pidemmällä ajalla on univelkaa?Eiköhän jokaiselle tule stoppi jossain vaiheessa,ei kukaan jaksa kauaa touhuta ja päivälläkin jos vauva nukkuu,niin ei voi isompien lasten vuoksi mennä nukkumaan.

Tämähän on provo?!

Enpä tiedä yhtään ainoaa äitiä, jolla olisi puolet vuorokaudesta nukkumisaikaa?! Siis sinähän menet juuri niin varhain nukkumaan kun tahdot. Isommat ovat kahdeksalta sängyssä. Sulla on kuukauden ikäinen. Laitat vauvan sänkyyn ja isket unta palloon itsellesi kahdeksasta eteenpäin. Ei haittaa yöheräämiset, jos saat nukkua kahdeksasta KAHTEENTOISTA. Ei haittaa edes aamuhäiriköinnit. Prkle jos itse saisin nukkua edes kuusi tuntia. Ei hyvänen aika.

Mä ymmärrän sua tosi hyvin vaikka olenkin aivan eri tilanteessa. Jotenkin tuntuu, että asenne on täällä sellainen, että pitäisi tyytyväinen jos mies vie roskapussin. Aikuiselta ihmiseltä sopii odottaa samanlaista vastuunottoa ja asennetta kuin toiseltakin.

Se on kyllä tosi hienoa, että miehesi on voinut jäädä kotiin. Ja on epäreilua teidän työnjako. Varmaan kiristää hermoa aamulla, kun kuuntelee sitä huutoa, tarkoitan siis miehen huutoa lapsille. Ihan kuin ne olisivat syyllisiä. Mene nyt ainakin ens alkuun teidän sänkyyn nukkumaan vauvan kanssa, mies on siellä tai menee muualle.

Itse tarvitsen todella paljon unta ja mies onneksi ymmärsi sen vauva-aikana. En osaa neuvoa miten saisit miehen hoitamaan joitain öitä. Jos yrittäisit sopia, että jos saat nukkua koko yön niin mies voi lepäillä vaikka iltapäivään asti. Käykö teillä mies vanhempien lasten kanssa ulkoilemassa tai jotain, että saisit rauhoitettua härdelliä ja ehkä saisit päikyt otettua kun vauva nukkuu?

Kannattais myös miettiä vanhempien lasten laittamista osa-aikaisesti hoitoon ennen kuin ihan kuitiksi vedätte itsenne. Ehkä oikeasti olis paras jos mies olisi töissä ja lapset päiväkodissa?

hanki leveämpi sänky. nuku aina kun vaiva nukkuu, siis kun isommat lapset ei ole hereillä. Käytä aamuisin korvatulppia.
tiedän kyllä, en ole pian kuuteen vuoteen nukkunu tkunnollisia yöunia, mutta siihenkin tottuu. ja se vauva alkaa varmasti pian nukkua enemmän.

Ei tämmöstä voi olla kun tällä palstalla..
mies ei voi mennä töihin kun arki ei pelaa, äiti ei jaksa jos ei saa nukkua puolta vuorokautta..
no kummasti on jaksettu niitä lapsia pukata..

Yhteistyössä