Kahden lapsen kanssa pienessä kaksiossa, miten tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joooooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joooooo

Vieras
Muutan kahden lapsen kanssa kaksioon, jossa 42 neliötä, eli tilaa ei ole hirveästi.. Isompi lapsi on 3 -vuotias, ja tarvitsisi jo oman huoneen. Pienempi on 4 kk, ja heräilee vielä öisin, joka herättää isomman lapsen jos nukumme kaikki samassa huoneessa! Vauva myös nukkuu loppuyön aina vieressä, joten täytyisi olla parisänky minulle. Laittaisinko siis isommalle oman huoneen, olohuoneeseen parisängyn ja pinnasängyn? Ja päiväunien ajaksi pinnis taas pitäisi siirtää makuuhuoneeseen, eikä isompi lapsi voisi leikkiä huoneessa, on kyllä hankalaa !!

Itse asun tällä hetkellä kaksiossa, erosta jonkin aikaa ja toiveissa on, että voisi muuttaa joskus sitten kolmioon.

Lapsella makuuhuone omana huoneenaan.
itsellä sohvasänky, ei kannata ottaa halpista, siinä kamala nukkua. Etsin jonkin aikaa, niin löysin tukevan sohvan, josta saa näppärästi sängyn.
Näin olohuone on päivisin olohuoneena ja öisin on mukava nukkua.

Jos sinulla pinnasänky, niin sen sijoittaisin pysyvästi olohuoneeseen, mahtuu sohvan kanssa.
Kun vauva kasvaa, saa muuttaa isomman kanssa makuuhuoneeseen

Eihän se vauva nyt niin paljon tilaa vie, että täysimittaisen parisängyn tarvitsisit. 120 cm nyt ainakin riittää. Sinuna myöskin jättäisin koko pinnasängyn ahtamatta mihinkään, vauva varmasti mieluusti nukkuu koko yönkin vieressäsi. Tai no meillä ainakin jäi käytännössä käyttämättä koko kapine. Toisaalta jos jostain syystä haluat sinne pinnasänkyyn nukuttaa, niin nukuta vauva sinne myös aamuyöksi, niin et tarvitse leveämpää sänkyä itsellesi tilaa viemään. Minä olen kyllä joskus nukkunut vauvan kanssa 80 cm sängyssäkin.

Mielestäni 3-vuotias ei tarvitse omaa huonetta mihinkään. Pieniin häiriöihin todennäköisesti kyllä tottuisi nopeasti ja jos vauva nukkuisi vieressäsi, tuskin ehtisi kovasti huutaakaan. Eli minä tekisin makuuhuoneesta makuuhuoneen kaikille, olohuone olisi oleskelu- ja leikkitilaa.

Meillä oli erittäin herkkä uninen kaksi vuotias kun muutin lasten kanssa keskenään. Nukuimme kaikki kolme samassa huoneessa, ja äkkiä isompi tottui vauvan heräilyihin, eikä isomman unet kärsineet. Vauva nukkui minun vieressäni, vaikka makkarissa oli myös pinnasänky. Olohuone oli oleskeluun ja leikkeihin. :) ja oli 52m2 kaksio.

Miksi muuttaa noin helevetin pieneen koppiin kahden penskan kanssa?

Ehkäpä sitten itselle ja vauvalle olkkariin paikka. Jos isomman laittais olkkariin, niin jäis kotityöt yms. Myöhempään valvominen(oma aika) vähiin, kun lapsi häiriintyis sitten niistä. Voihan sitä kuitenkin jonkun sängynaluslotskin laittaa vauvalle sinne isomman huoneeseen. Niitä päiväunia varten.

Kolmevuotias ei tee omalla huoneella yhtään mitään.Sängyt makkariin ja kun vauva nukkuu päiväunia isompi voi leikkiä olohuoneessa.Opeta se vauva nukkumaan siihen pinnasänkyyn niin nukutte kaikki paremmin yöt.Sä tarvit itsellesi tilan missä voit olla kun muksut nukkuu eli olohuone siihen tarkotukseen.

Samaa mieltä kuin edellä että 3 v ei tarvitse omaa huonetta eli kaikkien sägyt vaan makkariin. Tuskin teidän on tarkoitus noin pienessä asunnossa montaa vuotta asua niin lapsi ehtii kyllä saamaan oman huoneen myöhemminkin. Voisiko pienemmän nukuttaa vaunuihin päiväunille? Ja jos ei voi niin kyllä 3 vuotiaan on opittava että pienemmän päiväuniaikaan ei meluta vaan leikitään rauhallisia leikkejä olohuoneessa.

Koittaisin aluksi niin että kaikki on siellä makkarissa yöt. Jollei
Millään se 3v totu vauvan heräilyihin niin siirrä se sitten olkkariin nukkumaan.
Varmaan 3v jokatapauksessa reagoi muuttoin yms ja haluaa olla lähelläsi niin oma sänky sinun sänkysi vieressä on hälle turvallisempi paikka nukkua.

miksi muutatte noin pieneen asuntoon? kahdelle hengelle mitoitus olisi 50 neliötä johon saa asumistukea ja kolmelle 60 neliötä, mutta sun 3v voi nukkua samassa huoneessa tai olkkarissa ovi auki tai kii ja pääsee tarvittaessa yöllä sun lähelle, viereen. mit' jos laitat sinne makkariin kolme paksua patjaa ja vauva nukkuu seinän vieressä, sinä keskellä ja 3 v toisella puolella., pinnasänky on ihan turha, hankala nostaa ja laskea vauvaa ees taas, yöllä voit laittaa vaan tissin suuhun tai maitopullon, jos pelkäät kieriväsi päälle, laita isoja napakoita tyynyjä väliin. sängyt voi ostaa myöhemmin.

Alkuperäinen tässä, kiitos kaikille mielipiteistä. Varmaan nyt nukutaan kaikki samassa huoneessa. Ei minustakaan 3 v tarvitse omaa huonetta, se olisi ollut hyvä sen takia koska on niin herkköuninen, mutta eiköhän totu. Asunnossa on sauna, keksiikö joku pystyisiköhän sitä käyttämään miten hyväksi? Voikohan lauteet nostaa pois ja käyttää säilytystilana, vai tuleekohan kylpyhuoneesta liikaa kosteutta?

Me juuri asuttiin kaksiossa siihen saakka kunnes nuorempi täytti 2 ja meitä oli siis kaksi aikuista ja lapset 1,5v ikäerolla. Nukkukaa vain kaikki samassa makkarissa, ja älä luovuta vaikka esikoinen aluksi heräilisikin vauvan ääniin!! Tsemppiä!

Asennoidu jo valmiiksi siihen, että hyviin yöunien menee ainakin kaksi viikkoa tottua, joten tärkeintä on nyt oma asenne jolla voi paljon helpottaa tai vaikeuttaa asioita, kuinka vaan :) Ihan varmasti esikoinen oppii aikaa myöten pois herkkäunisuudesta, meilläkin näin kävi.

Saunakotikin meillä on ollut ja emme saunoneet juurikaan, sen sijaan käytimme sitä säilytyspaikkana eikä kosteusongelmia ollut. Lauteille emme tosin tehneet mitään. Kannattaa ottaa sulake pois taulusta ettei lapset vahingossa väännä kiuasta päälle :)

Jokaiselle sopii oma tapa, joko yhdessä lasten kanssa tai olohuoneessa nukkuminen.

Itse valitsin olohuoneen itselleni yhdistetyksi makuu ja olohuoneeksi ja pikkuinen sai makuuhuoneen itselleen.
Ei sen takia, että pieni tarvitsisi oman huoneen vaan siksi, että aikuinen tarvitsee oman huoneen.

Itse olen tottunut valvomaan kauemmin kuin lapsi. Sitten ennen nukkumaanmenoa luen kirjaa tai kännykällä katon viime hetken postit ja omassa rauhassa olen tottunut nukkumaan.
Ennen eroa nukuin mieheni kanssa ja lapsi omassaan, joten eron jälkeen halusin oman nukkumasopen.

Minusta aikuinen tarvitsee oman makuuhuoneen.
Mutta kaikilla on omat tavat ja toivottavasti ap löydät sellaisen joka sopii teille

Samaan makuuhuoneesen vaan. Se on paras ratkaisu. Meillä oli neljä makuuhuonetta, mutta silti nukuttiin alkuun koko 5-henkinen perhe samassa makuuhuoneessa. Esimoinen oli silloin kolmevuotias.

Yhteistyössä