Kahvi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vii

Vieras
Onko siittä kahvin juomisesta raskausaikana oikeesti jotain haittaa...? Jos siis juo sen 3 kuppia, mikä on "sallittu" tai siis suositus rajoittaa siihen määrään.. Se on ainut pahe mitä harrastan raskaana ollessa.

Itse en nyt raskausaikana uskalla juoda paljoakaan tavallista kahvia, vaan olen alkanut juoda kofeiinitonta kahvia. Olen nimittäin kuullut, että kofeiini haittaisi istukan toimintaa.

Mulla kuluu "normaali oloissa" kahvia pari kolme pannua päivässä. Raskauden aikana rajotin niin paljon kun pystyin ja silti närästi! Siis närästi niin et itkua väänsin ja öitä valvoin, kun ei samariinit ja rennietkään auttanu.

Enpä ainakaan minä ole huomannut sen aiheuttaneen mitään... join kyllä kaikkia kolmea odotellessani, eikä mieleeni tullut sitä vältellä, paitsi ihan alussa kun koko kahvin tuoksu etoi simona...

mä join kuusi kuppia päivässä ja energiajuomia :D

ei ihme että meidän muksusta tuli ylivilkas ja huono nukkuja verrattuna toiseen muksuumme,silloin join vaan harvakseltaan kahvia.ehkä kerran viikossa kupposen.

Eipä kai tai sitten joo.

Ite lopetin kahvin närärstyksen takia. Yhden kupin join koko aikana ja vauva alkoi poukkoili sen jälkeen kolmisen tuntia. En ehkä seuraavissa raskauksissakaan enää joisi...

Juuri uutisoitiin miten kofeiinia ei pitäsi alle 15v. nauttia ollenkaan, onhan se sama vaikutus tällöin myös sikiöön, ellei suurempanakin. Mutta ei näiden kanssa niin hysteerinen tarvitse olla.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Itse en nyt raskausaikana uskalla juoda paljoakaan tavallista kahvia, vaan olen alkanut juoda kofeiinitonta kahvia. Olen nimittäin kuullut, että kofeiini haittaisi istukan toimintaa.

Kofeiiniton kahvi on kyllä myös haitallista. Kofeiinin poisto jättää kahviin myrkkyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä join kuusi kuppia päivässä ja energiajuomia :D

ei ihme että meidän muksusta tuli ylivilkas ja huono nukkuja verrattuna toiseen muksuumme,silloin join vaan harvakseltaan kahvia.ehkä kerran viikossa kupposen.

Onko olemassa energiajuomia, jotka sopivat raskaana oleville? En tiennytkään.

onhan tuosta tosiaan tehty tutkimusta, että haittaisi istukan toimintaa, mutta siinäkin oli joku mutta...

Neuvolassa eivät ainakaan meillä ole vaihtaneet kantaansa, suositus on edelleen 3xn.2dl mustaa kahvia päivässä, mutta painottavat että tämäkin suositus on vain närästyksen takia..näin meillä ja minulla menee maitokahvia n. 4-5kuppia, eli mustan kahvin määrä pysyy suosituksessa.

Se on musta aika mielenkiintoista miten eri maissa annetaan niin erilaisia suosituksia. Italialaiset ystäväni eivät ymmärrä kahvinjuontia raskaana (korkeintaan ehkä kuppi päivässä), mutta sitten taas heille annettujen suositusten mukaan pieni määrä punaviiniä ruoan kanssa silloin tällöin on vaan hyväksi... Mistä taas Suomessa hysterisoidaan.

kyllä mä oon koko raskaus ajan juonut kahvia ihan normaalisti eli 2-4 kuppia päivässä. alkuun oli pieni breikki kun oli pahoinvointia muutenkin. ei mulle ees neuvolassa sanottu että haittais mitenkään, jos oma vointi sallii( eli jos ei närästä). hirveä määrähän sitä on kaikkia sääntöjö ja kieltoja, en mä ainakaan ole niitä niin vakavasti ottanut. ehkä olenkin huono äiti;)

Eviran sivuilta löytyy EU-pohjainen suositus, että 300mg/vrk kofeiinia on turvallinen raja, mutta rajaa ollaan mietitty laskettavaksi 200mg/vrk. Noin pari kuppia päivässä on siis ok.

Yhteistyössä