Kaikki kestovaippailijat tänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Mä pidän ylihuomenna avoimen päiväkodin mammakahvilassa kestovaippaesittelyä. Vähän olen saanut paperille luonnosteltua jotain mutta lisäapuja kaipaisin. Listatkaas mulle hyviä ja huonoja puolia eri vaippatyypeistä (harso, sisävaippa, taskuvaippa, aio).

Iso kiitos avusta. :wave:

laita kerhon puolelle linkkiä tähän ;)

mutta siis, MITÄ huonoja puolia?
taskuvaippa on nopea kuivumaan ja saa täytettyä niin paljon kuin tarttee imua.
harsot kuivuu nopsaan mutta niitä saa ainakin alkuun taitella kieli keskellä suuta. kannattaa taitella etukäteen aina muutamat harsot ettei tartte vaipanvaihdon aikana alkaa taiteilla.
sisävaipat on yleensä ihanan ohuita, mutta imukyky ei piisaa kovinkaan pitkälle jolleivät ole a) paksuja b) tosi imevästä kankaasta kuten bambusta.

pst, hulinat ois sitten 26.4. ja mä kun haaveilin pääseväni sinne ilman vauvaa :laugh:

Aio:t kuivuu hitaasti. Muuten helppoja. Taskut on käteviä, koska imujen määrää voi säädellä itse. Kuivuvat nopeasti, kun imut pestään irrallisina. Mutta niiden täyttäminen pesun jälkeen vaatii oman aikansa. Harso ei toimi mielestäni kuin pienellä vauvalla. Minä en ainakaan enää saisi sellaista asennettua yli vuoden ikäiselle. Hyvä kun saa taskuvaipan tarrat tai nepit kiinni, kun lapsi pistää hanttiin. Harsot on edullisia ja sopii myös rummuttomaan kotiin, koska kuivuvat nopeasti. Sisävaippa voi olla luotettavampi kuin tasku tai aio, mutta vaatii erilliset kuoret.

Nää mulla tuli mieleen. Toivottavasti auttoi.

Sisätaskuvaippa, imuna esim. harso ym. kuivuu helposti, kun ei ole paksu tönkkö koko vaippa sellasenaan, vaan siellä on useampi kerros. Siis, että kuivumaan laittaessa sitten kuivuu nopeemmin. (no menipä hankalaksi).

Taskuvaipat käteviä, kuoret ja kuivaliina samassa ja imuja laitetaan sen mukaan mitä tarvii. Toisilla toimii loistavasti, toisilla ei tunnu toimivan. (meillä on niin hoikkajalkaset lapset, että liekö ei siksi enimmäkseen toimi). Huono puoli, että "kuoret" on jatkuvasti pesussa joka käytön jälkeen. Kuluttaa niitä enemmän, mitä esim. sisätaskuvaipan/sisävaipan kanssa käytettävät erilliset kuoret, jotka laitetaan pesuun vain haistessa tai ollessaan kakassa.

AIO kuivuu hitaasti, eikä yleensä (kai) riitä ihan sellasenaan se vaippa kuitenkaan vaan tarvii jotain muuta kaveriksi.

Hmm... noi tuli äkkiseltään mieleen. Nyt pakko lähtee kuoriin perunat nakkikeittoon :wave:

Tässä näin sivuheittona, että jos sulla suinkin on kokemusta kuivaksiharjotteluhousuista, esittele nekin :wave:

Voinen tässä käyttää Tumpulan avausta hyväkseni ja kysyäkkin linjoilla olevilta, että suositelkaa parasta harkkahousua 2.5vuotiaalle tytölle, 15kg painaa, joka tietyissä kyläpaikoissa unohtaa käydä vessassa tai ei ehdi ajoissa että lirahtaa potan vieressä lattialle. Rasittaa aina kuskata miljoonia vaihtovaatteita mukana, 4 lapsen vaihtovaatteissa on ihan riittävästi muutenkin :whistle: ja vaippaa ei itsessään voi pitää koska jostain syystä pissaa aina sinne jos se on vaikka muuten on kuiva :o

Jaahas, että hulinat tulossa. Ja sulla ihan erityisen hulinaiset. :D Toisaalta, sellanen pikkunen nukkuu aika paljon. Heität sen liinaan niin sehän kulkee ihan näppärästi mukana. :whistle:
Ehkä sitä voisi itsensäkin raahata paikalle. :)

Aio: +helppo ja yksinkertainen käyttää, -kuivuu aika hitaasti ja on melko hintava
harso:+kuivuu todella nopeesti, -taittelu vaatii vähän reeniä
taskuvaippa: +lähes yhtä helppokäyttönen kun aio kun voi "paketin tehdä valmiiksi". kuivuu myös aio:ta nopeemmin, -jos ei oo kosteussulkua, niin vaatii päällensä kuoren

tossa nyt ainakin vähän (toiv.jeesas) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Jaahas, että hulinat tulossa. Ja sulla ihan erityisen hulinaiset. :D Toisaalta, sellanen pikkunen nukkuu aika paljon. Heität sen liinaan niin sehän kulkee ihan näppärästi mukana. :whistle:
Ehkä sitä voisi itsensäkin raahata paikalle. :)

ei siellä ainakaan vaunuilla mihinkään pääse, MUTTA se hyvä siinä on että vauva on vielä sen ikäinen että nukkuu missä vaan ja syö missä vaan eikä kuikuile muiden menoa. kai sinne on pakko päästä :saint:

Tässä mun mielipiteitä:

Mä tykkään itse PUL-taskuista ja harsoista, kun ne kuivuu niin nopeesti ja tulee "ohut" paketti pojan päälle. Myös helppo taitella se harso sen mukaan että onko poika vai tyttö, että mihin tarttee eniten imua :) Villahousut on ehdottoman loistava keksintö ja me pidetään niitä nyt talvella ainakin joka tapauksessa taskuvaipan päälläkin sivuvuotojen varalta.

Kuorivaipoissa on musta tärkeetä olla ne "vuotosuojat" kun muuten ei tahdo tulla tarpeeksi tiiviiksi jalansuista.

Fleece-kuivaliinojen kanssa ei voi käyttää pesupähkinöitä, kun tukkii sen imukyvyn.

AIO-vaipat on tosi näppäriä, mutta ne kuivuu niin kauan, että on pakko olla kuivausrumpu tai paljon enemmän vaippoja. PUL-taskut ajaa saman asian kun ne voi kuivuttuaan "ladata" valmiiksi ja sit vaan ottaa mukaan valmiiksi laitettuna kaapista.

Sisävaipat on meillä käytössä enimmäkseen yöllä, kun ne on usein vähän paksuja päiväkäyttöön, riippuu varmaan kyl vaipasta.

Bambu on tosi hyvää imuna. Mulla on pieniä bambupyyhkeitä taiteltaviksi imuiksi taskuihin.

En nyt keksi muuta nopsaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Huonoja puolia:

harso - työläs
AIO - kuivuu sikahitaasti.

Muita huonoja puolia ei tule mieleen. B)

Ei mullekaan tullut. :D
Paitsi se että taskuvaippojen imuja on ärsyttävä laittaa kuivumaan. Sisävaippa on helppo kun se on yhtenä kappaleena. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Huonoja puolia:

harso - työläs
AIO - kuivuu sikahitaasti.

Muita huonoja puolia ei tule mieleen. B)

Ei mullekaan tullut. :D
Paitsi se että taskuvaippojen imuja on ärsyttävä laittaa kuivumaan. Sisävaippa on helppo kun se on yhtenä kappaleena. :whistle:

Mä taas tykkään pelata niiden imujen kanssa ja niiden taittelu on puoli huvia. Plus että puhdistuu 100-varmasti kun ei ole paksuja kohtia ja imua saa just sen mitä tarvii. Ja kuivuu nopeemmin. Meillä on pääasiassa sisätaskuja joissa on vähän kiinteetä imua ja sitten täyttöaukkoon lisää ja villahousut päälle.

Olen henkisesti kestovaippailija, eli käytännössä kuitenkin käytetään muutamasta ponnekkaasta yrityksestä huolimatta kertiksiä.

Suurin syy mihin yritykset kaatuivat oli se että ne falskasivat, eli pyykkiä tuli liikaa kun piti aina vaihtaa kaikki vaatteetkin.
Toinen syy oli se niiden likaisten säilyttäminen ennen pesua. Ei toiminut meillä, tai en saanut sitä toimimaan.
Kolmas syy oli niiden kuivattaminen kun tässä huushollissa tuota pyykkiä on välillä vähän liikaakin... :headwall:

Auttoiko yhtään? Tälläisen henkisesti kestoilijan aatokset. Olen tosin pettynyt itseeni kun en yrityksistä huolimatta onnistunut kestoilemaan :| mutta onneksi tähän ikään mennessä on oppinut itselleen armolliseksi :saint:

Enköhän mä saa näistä hyvin apua, kiitos. :flower:
Piti vaan kysäistä vähän muiltakin ettei tule vain yhden ihmisen näkökulmasta esiteltyä noita. :whistle: Voisi omat mieltymykset näkyä vähän liikaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
ja otat sitten kaikkein ihanimpia kuoseja mukaan että varmasti mammat innostuu :D

Tottakai. Raidallinen ja vaaleanpunainen Eemukan fleecetasku, Eemukan sisävaippa, Babyidean villikset, sateenkaariraidallinen sisätasku, pari kivan väristä pul-taskua... B)

ja otat sitten kaikkein ihanimpia kuoseja mukaan että varmasti mammat innostuu :D

Tottakai. Raidallinen ja vaaleanpunainen Eemukan fleecetasku, Eemukan sisävaippa, Babyidean villikset, sateenkaariraidallinen sisätasku, pari kivan väristä pul-taskua... B)

ja ihan ehdottomasti käyt multa kurvaisee noi just valmistuneet liekki-villikset, peikkovillikset ja pääkallotaskut B)

Siitä kannattaa mainita, että jos ostaa imuja tai sisävaippoja uutena, niin voi varautua siihen että alussa falskaa, siitä ei kannata masentua. Mä ainakin meinasin lopettaa koko kestoilun kun aina oli vaatteet märkänä. Kunnes sitten kamat sai tarpeeksi pesuja alleen, niin johan toimii. Mikroimut on huippuja, ne ei tarvi tuota pesurumbaa toimiakseen. Ja sitten vielä se valitettava tosiasia, että vaikak olis niin ihanan edullista ja ekologista tehdä imuja vanhoista pyyhkeistä, niin ne ei vaan kerta kaikkiaan toimi yhtä hyvin kuin esim. hamppu ja bambu. (ainakaan meillä.) Elämä on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Siitä kannattaa mainita, että jos ostaa imuja tai sisävaippoja uutena, niin voi varautua siihen että alussa falskaa, siitä ei kannata masentua. Mä ainakin meinasin lopettaa koko kestoilun kun aina oli vaatteet märkänä. Kunnes sitten kamat sai tarpeeksi pesuja alleen, niin johan toimii. Mikroimut on huippuja, ne ei tarvi tuota pesurumbaa toimiakseen. Ja sitten vielä se valitettava tosiasia, että vaikak olis niin ihanan edullista ja ekologista tehdä imuja vanhoista pyyhkeistä, niin ne ei vaan kerta kaikkiaan toimi yhtä hyvin kuin esim. hamppu ja bambu. (ainakaan meillä.) Elämä on. :)

Ahaa, olinkin vissiin liian lyhyt pinnainen
:D ei uutta, täytyykin kokeilla uudelleen.

meillä toimii ihan hyvin vanhoista pyyhkeistä ommellut imut, mutta aina bambu ne voittaa. hamppu on imuna hyvä, vaippana en tykkää koska se menee koppuraksi pesussa.

Eemukan sisävaipassa on jotain hamppufroteeta. Se ei mene koppuraksi, ihana materiaali. =) Hamppuimut mitä mulla on menee kyllä, ne olisi pesun jälkeen hyviä vaikka pesäpallomailana. :whistle:

Yhteistyössä