Kaikki vinkit kehiin, miten opettaa 6kk nukahtamaan omaan sänkyyn?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammas"

Vieras
...tähän asti siis nukahtanut aina syliin ja siitä kannettu pinnasänkyyn kun on sikeässä unessa. Heräilee yöllä myös 2-3h välein, välillä nukahtaa tuttiin, mutta yleensä vaatii tissiä suuhun nukahtaakseen uudelleen. Yösyöttöihin ei kuitenkaan mene kuin 5-10min. Joten en koe tätä nykyistä systeemiä kovinkaan rankkana, saan nukuttua ihan hyvin. Mutta en kuitenkaan usko että vauvalla on öisin 2h välein nälkä, on luultavasti vain tullut "paha tapa" tuosta heräilystä. Nukuttamiseenkaan ei mene kovin kauaa, mutta ongelma onkin se että vauva nukahtaa vain ja ainoastaan minun syliin! Joten siksi olisi hyvä että vauva osais nukahtaa itse omaan sänkyyn, niin voisi tää mammakin joskus lähteä jossain käymään ;)

Me pidettiin unikoulu kun vauva oli 7kk, söi jo täydet ateriat kiinteitä niin uskallettiin tuo toteuttaa. Jos sun 6kk syö jo päivisin hyvin, niin voit unikoulun pitää jo nyt. Tassuttelu-unikoulu, mies piti, ohjeet MLL:n sivuilta.

Me pidettiin unikoulu kun vauva oli 7kk, söi jo täydet ateriat kiinteitä niin uskallettiin tuo toteuttaa. Jos sun 6kk syö jo päivisin hyvin, niin voit unikoulun pitää jo nyt. Tassuttelu-unikoulu, mies piti, ohjeet MLL:n sivuilta.

Lisään vielä, että toinen lapsi söi tuttia sinne 2-vuotiaaksi asti, piti siihen asti joka yö vähintään kerran työntää se prkleen tutti suuhun. Eli siitäkin neuvoisin pääsemään eroon. Tämä toinen, jolle pidettiin unikoulu 7kk iässä, oppi yhdessä yössä mistä on kyse ja on nukkunut sen jälkeen heräämättä aamuun (ei tosin syönyt kuin kerran yössä, hyvin harvoin kaksi). Tuttia ei ole koskaan huolinut, onneksi.

No, meillä mentiin pitkäään tissille nukuttumisella. Tuossa 6 kk vaiheessa vahvasti näin ja olin hieman epätoivoinen jo. Aika kului ja tyttö kasvoi, vieroitti itsensä tissistä ja sitten piti mun alkaa miettiä jotain toista tapaa. Eihän siinä muuta kun sänkyyn lapsi ja laulelemaan yms. tarinoimaan. Ei ollut mitää hajua, mikä muu rauhoittaisi kun tissi. Siitä se sitten lähti. Nykyään on rutiini, että laulan ja silittelen. Meillä auttoi ajan kuluminen siis eniten :). Tytöllä kasvoi kärsivällisyys ja maltti. Edelleen n. 10 kk ei oikein nukahtaisi, mutta siihen vaikuttaa sitten taas hampaat, seisominen ja ja ja ja :D.

Mekin pidimme tassuttelun, MLL:n ohjeiden mukaan kuuden kuukauden ikäiselle. Siihen asti nukahtanut vain tissille. Täydet ateriat meni siinä vaiheessa jo. Samalla lopetettiin yösyötöt ja siirrettiin vauva nukkumaan pois vanhempien huoneesta. Tuttia ei ole ollut käytössä. Pari yötä oli raskaita, nyt on mennyt jo monta kuukautta tosi hyvin. Suosittelen! Meillä nukkuu hyvin nyt koko perhe.

[QUOTE="vieras.";29351398]miksi ihmeessä noin pienen vauvan pitä'ä nukkua yksin??[/QUOTE]

Miten niin yksin? Ei ole yksin kun äiti nukkuu metrin päässä. Molemmat vain omissa sängyissään.

[QUOTE="vieras.";29351398]miksi ihmeessä noin pienen vauvan pitä'ä nukkua yksin??[/QUOTE]

Meillä opetettiin nukkumaan pinnasängyssä, joka meidän sängyn vieressä. Ja tosiaan nukahtamaan itsekseen, kun oli sitä ennen nukahtanut vain mun syliin tissi suussa. Edelleenkin saa tulla viereen jos yöllä alkaa änisemään, mutta nyt nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn ja useimpina öinä nukkuu siinä aamuun asti.

Sekä lapselle, että itselle ja varsinkin meidän tapauksessa mun miehelle eli lapsen isälle paljon helpompaa kun lapsi oppii nukkumaan ilman äidin läsnäoloa nukahtamishetkellä.

Yhteistyössä