Kainuulaiset on mukavampia kuin savolaiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muutin savosta kainuuseen ja minusta ainakin tuntuu siltä. Ja sanon näin, vaikka itse olen syntyperäinen savolainen monen sukupolven taakse.

Ihmiset vain tuntuu täällä avoimemmilta. Jo siinäkin on ero, kuinka täällä kainuussa ihmiset katsovat kadulla vastaan tullessa silmiin! Savossa ollaan selvästi vähän jurottavampia ja väistellään katsetta tai katsotaan mieluiten kenkiä. Myös kaupoissa myyjät tuntuvat olevan lupsakampia kuin savossa ja juttelevat asiakkaalle muutakin kuin ne pakolliset kiitos ja näkemiin. Itsekin olen paljon mukavampi kainuussa, juttelen myyjille ja muillekin tuntemattomille ihmisille, mitä ei esim. Iisalmessa tulisi mieleenikään tehdä. Ilmapiiri on vain jotenkin avoimemman ja rennomman tuntuinen täällä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Muistakin paikka- tai maakuntakohtaisista eroista voi kertoa. :)

Täysin PÄINVASTOIN!!! Paitsi Iisalmi onkin Savon persereikä! Siellä jotenkin ON ihmeellistä porukkaa!
Mutta itte savolaisena Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla asuneena huomannut miten täällä ihmset eivät olekkaan avoimia (kuten luulin), sisäsiittoista porukkaa Kainuussa ja sen huomaa, yhdellä sanalla puhuvia jurrikoita.
Oulun seudulla taas tylyjä ja itsekeskeisiä urpoja. Monesti kaivannut Kuopijjjjjjooooonnnn. Ja miten voit väittää ettei Savossa katsota silmiin, ne ei oo sitten aitoja savolaisia - muualta tulleita.

Alkuperäinen kirjoittaja savolainen:
Savolaisten ns. kieroudesta... Savolainenhan ei sano koskaan suoraan vaan kiertelee ja kaartelee ( suattaahan se olla noinniin, vuan... ts. En ole samaa mieltä kanssasi) Tämä sitten tuntuu kuuntelijasta kieroilulta. Pitää muistaa, että kun savolainen avaa suunsa, vastuu siirtyy kuulijalle!

Johtuu siitä että savolainen puhuu pitkästi ja paljon ja vastapuoli tippuu kärryiltä ja luulee kieroksi. Aito savolainen on oikeesti umpirehellinen.

Yhteistyössä