meillä on tilanne helpottunut hieman, kun vähän aikaa sitten itsestä tuntui, että kaikki päivät yhtä huutamista ja riitelyä, eikä vanhempia totella enää ollenkaan. Asioita, joihin aloimme kiinnittää rutkasti lisää huomiota (vaati kyllä paljon hermoja ja voiman ponnistuksia aluksi) :
Kun jotakin piti tehdä (joku pikku homma, syömään tulo, ulos lähtö, kotiin lähtö), sanomme lapsille, että kohta tehdään sitä ja tätä. ja tämä sanominen, kuten kaikki muutkin sanominen pitää meillä sanoa niin, että ensin pitää saada lapsi kuuntelemaan. Meillä toimii tässä ihan lapsellinen tyyli: "Otto, äitillä on nyt sulle asiaa, kuunteletko sää?" ja kun lapselta on saatu vastaus, että hän kuuntelee, sitten vasta voi sanoa asian. Olen huomannut, että tähän asti alkoi erään lapsen kohdalla mennä asiat niin, että hän ei kuunnellut enää yhtään mitään, mitä hänelle sanottiin, leikki ja teki vain omiaan.. Siis tärkeintä tässä oli se, että ihan selvästi saa lapselle ilmaistua, että nyt on sulle asiaa. Jos lapsi riehuu, juoksee, otan kädestä kiinni, pysäytän, katson silmiin ja sanon saman.
Toinen juttu, mitä piti huomioida lisää, oli se, et tosiaankin turhia uhkailuja on ihan turha käyttää, niillä mennään vain ojasta allikkoon. sellaisilla asioilla voi "uhkailla", jotka myös voi toteuttaa. Tyyliin: jos ei tule syömään, kun pyydetään ja käsketään, kauppareissu voi jäädä väliin. Ja jos tuo lapsi ei tottele sitä ruokapöytään tuloa, silloin hänen osalta jää kauppareissu tekemättä. Pettymysten kautta näyttää lopulta ainakin meidän lapsille tämäkin asia avautuvan.
Kolmeen laskeminen on ollut meilläkin käytössä aina, vaihtelevalla menestyksellä. Nyt olemme ottaneet siihenkin lisää konkretiaa. Esimerkiksi jos johonkin pitäisi lähteä, jotakin tehdä, mutta lapsi vain kiukuttelee tai tahalleen karkaa muualle, sanon: tule pukemaan itse. lasken kolmeen, jos et ole tullut, sitten minä puen sinut. ja kolmeen lasekemisen jälkeen, menen ja puen vastaantappelevan lapsen, koska olen niin aikonut tehdä. tässäkin asiassa on pikkuhiljaa meidän perheessä menty eteenpäin
olemme istuneet koko perhe rauhassa keskustelemassa tilanteesta, siitä, ettei äiti voi jaksaa kotona päiviä, jos kukaan lapsista ei äitiä tottele ja että ei isistä ole mukava tulla töistä kotiin, jos vastassa on taas vain tottelemattomia lapsia. pienet ymmärtää yllättävän paljon kun selittää asian heidän omalla tasollaan ja antaa aikaa ja mahdollisuuden heille itselleenkin kertoa, mikä nyt kiukuttaa. yleensä sieltä löytyy aina vähintään yksi syy, miksi nyt vastustaa lapsella niin kovasti. olemme myös sopineet pelisääntöjä kotiin, esimerkiksi ,että sisällä ei juosta. pieni juttu, mutta aika merkittävä siltikin. Nyt lapset huomauttelevat toisilleen, jos joku meinaa juosta ja me vanhemmat huomautamme aina, kun joku lapsista juoksee sisällä, pysäytetään, jos ei itse pysähdy.
tällaisia pieniä juttuja meillä on testattu ja hyvään suuntaan ollaan menossa!