Laitan tämän saman nyt tännekin, jos saisin vertaistukea saman kokeneilta äideiltä/isiltä. Meillä on kaksi lasta, toinen muutaman kuukauden ja toinen 2-vuotias. Vanhempi on pienempänä ollut kova puremaan meitä vanhempia, joskus myös muita lapsia. Tilanne oli jo rauhoittunut, kunnes syntyi tämä toinen lapsemme. Hetken rauhaa en saa, koska lapsia pitää koko ajan vahtia. Siis ettei vanhempi olis vauvan naamassa kiinni käsillä, raapimassa ta vaikka puremassa kädestä. No, tämäkin tilanne on jo vähän rauhoittumaan päin, ainakin kotioloissa. Mutta! Kun kylään mennään, tai minne vain missä on muita lapsia, meidän esikoinen käyttäytyy välillä todella ronskisti toisia lapsia kohtaan. Tiedän miltä lapsen äitistä ja isästä tuntuu kun meidän lapsi käy raapimassa heidän kultamuruaan naamasta tai muuta. Olen se itsekin kokenut, kun kaverin lapsi oli siinä iässä, että oli meidän lapsen kimpussa. En kuitenkaan koskaan itse kehtaisi käyttäytyä siten, miten meidän lastamme kohtaan käyttäydytään. Me kyllä miehen kanssa aina torutaan lasta ja anteeksipyynnöt ja kaikki mahdolliset kasvatuskeinot huomioidaan ja tehdään, mutta koskaan me ei itse käytettäisi väkivaltaa lastamme kohtaan. Alkaa turhauttamaan vähitellen kun puhuminenkaan ei auta. Puhetta muuten kyllä lapsemme ymmärtää, mutta ei hetken päästä muista enää mitä hänelle on sanottu! Se mikä siis minua eniten harmittaa on että yksi vanhempi tukistaa lastamme takaisin(siis vanhempi! ei lapsi), toinen nipistää kädestä, toinen pitää väkisellä vieressään istumassa(joka nyt on ehkä jo vähän ymmärrettävää), kolmas huutaa raivona meidän lapselle, neljäs manaa, viides tajuaa olla itse koskematta lapseemme mutta käskee meidän nipata häntä, mutta onneksi on myös se kuudes jolla on ollut samanlainen lapsi kuin meillä ja ymmärtää tilanteen. Kodinhoitaja ei osanut sanoa muuta kuin että joillakin se tuo ikä ei mene sitte millään ohi. Siis apua! Mua alkaa todellakin ahdistaa tuommoinen käytös toisilta vanhemmilta! Ja kun olen itse niin hyväntahtoinen ihminen että en viitsi alkaa edes sanomaan mitään tilanteissa! Minä nyt vain olen kokenut järkevimmäksi sen että torun lasta, selitän ettei noin saa tehdä, se tekee kipeää jne. vaikka turhauttavaahan se siis on! Ollaan mieheni kanssa päätetty ettei mennä enää kylään semmoisii paikkoihin, joissa ei meitä ymmärretä. En tiedä onko se paras vaihtoehto.. Mulla on synnytyksen jälkeinen masennus, eikä tuommoiset kohtaukset helpota yhtään mun itsesyytöksiä ja ahdistusta omaa huonoutta kohtaan. Syytän paljon itseä muutenkin, ja kun tuommoisia kahakoita tulee, arvatkaa vain syytänkö näistä itseäni! Onko kellään muulla ollut lapsia näin lyhyellä ikäerolla, ja tullut sitten tuollaista mustasukkaisuutta tai mitä tuo nyt ikinä onkin?