Me puhuttiin lapsille (11, 7, 2x6 vuotiaat) vain että äidin masussa oli vauvanalku, joka ei jaksanutkaan elää eikä kasvaa. Sydän ei enää lyönyt ja vauvanalku oli kuollut. Jotenkin näin mies sen heille kertoi kun minä olin sairaalassa.
Puhuttiin vauvanalusta (vaikka viikkoja oli 17+4), koska lapset eivät esikoista lukuun ottamatta edes tienneet minun odottavan vauvaa. Ajateltiin että jos puhumme vauvasta heidän mielikuvansa on siitä hyvin konkreettinen. Ja kun ei sille pienelle pidetty hautajaisia eikä mitään sellaista niin eivät sitten ihmettele että mihin se vauva katosi...
Lapset ottivat tiedon hyvin vastaan. 7-vuotias itkikin, 11-v ei kovinkaan ole näyttänyt tunteitaan. Hän kyllä tiesi että odotuksessa oli ongelmaa alusta asti ja hänelle olin jo monesti sanonut ettei tiedä miten tässä odotuksessa käy. Hänelle se ei ehkä ollut sitten niin suuri yllätys. Muut kun eivät tienneet tosiaan vauvan odotuksestakaan niin eivät sitten sitä menetystä niin hirveästi surreetkaan. Enemmän kiinnosti se että kuinka pieni se oli ja ovatko hekin olleet joskus niin pieniä. Toinen pienimmistä mietti myös että jos hän olisi syntynyt ja kuollut ihan ihan pienenä niin hän olisi voinut olla hyvä pelinappula afrikan tähteen

(Todellakin konkreettisia nuo lasten mielikuvat...)
Ehkä vanhemmat luulevat lasten järkyttyvän ja surevan enemmänkin. Minusta meillä ainakin näyttää siltä ettei se juurikaan lasten elämän vaikuttanut. Johtuu varmasti siitäkin että vauvaa ei vielä odotettu kunnolla koko perheellä. Se oli vielä salaisuus, mutta kerrottiin sitten lapsille etteivät ihmettele äidin ja isin itkua ja surullista ilmapiiriä kodissa ensi päivinä menetyksen jälkeen. Ja yritin itsekin kyllä jatkaa lasten kanssa normaalielämää mahdollisimman pian (harrastukset ja muut) jotta heidän elämänsä ei siitä enää enempää järkkyisi.
Vauvan muistolle ollaan poltettu kynttilää joka päivä ja viikko sitten käytiin yhdessä etsimässä muistolehtoa (se on eri paikkakunnalla kuin missä asutaan, mutta oltiin siellä käymässä muutenkin). Olisi viety pienelle kynttilä mutta ei nyt todellakaan löydetty sitä paikkaa. Hirveästi en ole lapsille pienestä puhunut koska näyttää ettei asia ole onneksi heitä juurikaan järkyttänyt.
Mutta puhukaa kuolemasta ihan suoraan. Toki meilläkin ollaan sanottu että se pieni on nyt taivaassa, enkeliveljestä ollaan myös puhuttu. Mutta koskaan älkää puhuko lapselle "ikiuneen nukkumisesta" tms. Lapsi voi alkaa pelätä ihan nukkumista tai sitä että äiti tai isä voi vain yhtäkkiä "nukkua pois" yön aikana. Lapsi ajattelee sen verran konkreettisesti.
Kuten
nns:kin sanoi tuossa yläpuolella että lasten kanssa kannatta puhua suoraan. Meille aikuisillehan ne asiat on usein tabuja ja niistä on vaikea puhua. Lapsi ei osaa vielä ajatella niin ja hänelle ne asiat ovat vain normaaleja elämään kuuluvia asioita. Koettakaamme antaa heidän pitää tämä ajatus eikä jatketa näitä vanhoja perinteitä joissa asioita hyssytellään eikä niistä puhuta suoraan. Sitten niistä jää helposti hämäriä mielikuvia ja ajatuksia että esim. kuolemasta puhuminen on kiellettyä.