Kakkonen surkea nukkumaan öisin, esikoinen oli unelma...

22.07.2006
979
0
16
Esikoinen nukkui ihan 2kk asti yöt TODELLA hyvin yhdellä aamuyön syötöllä (imetys) ja sen imetyksen jäädessä pois n. 8kk iässä, alkoi nukkumaan n. 20-07 pitkiä yöunia, + aina ja edelleen pitkiä ja hyviä päikkäreitä.

Kakkonen oli syntymästään asti eri maata. Ei mm. ole kertaakaan, EI KERTAAKAAN nukahtanut rinnalle, ei edes yöllä. Esikoinen oli helppo nukuttaa päikkäreille ja öisin nukahti tissille ja sai nostetuksi sänkyynsä unia jatkamaan. Kakkonen nukahtaa iltaisin ja päiväunille nätisti tutin kanssa masu täynnä, mutta siis menee aina hereillä nukkumapaikkaansa. Hyvä näin. Mutta öisin...

Öisin tuppaa jäädä aina ähisemään ja kitisemään syötön jälkeen jopa tunniksi, tuttia saa antaa monta kertaa ja tassuttaa ja hysyttää ja usein, hyvin usein nykyään nukahtaa meidän väliin jatkamaan yöunta. Usein myös alkaa ähinä siinä vaiheessa kun me menemme nukkumaan n. 23 joten kai on herkkäuninen? Joskus joudun imettämään jo tuolloin, vaikke käytännössä edes nälkä ole, koska parhaimpina öinä nukkuu 4 asti ilman syöttöä. Yöunille menee n. 19.30-20. Ikää siis 5kk ja päivisin nukkuu aamupäivällä 1,5h-2h, iltapäivällä 1,5-2h sekä viiden maissa vielä puolen tunnin tirsat. Rytmi siis hyvä.

Jos tää olisi ollut meidän eka lapsi niin olisin saattanut jopa harkita pidempää ikäeroa...Oon niin poikki kun saa öisin ravata pinniksen luona parin tunnin välein ja usein keskellä yötä valvoman sen tunnin, pari. Ja herätys aamuisin 7 maissa.

Muita joilla toka (tai muu kuin esikoinen) ollut huono nukkumaan? Oon miettinyt, että onko vauvan päivät liian sähäkkää kun 2v hyppii ja pomppii koko ajan vauvan vieressä ja kiljahtelee ja hihkuu ja käyttäytyy suoraansanottuna ääliömäisesti... :ashamed:

Mulla on se toinen vasta tulossa. Pelottaa jo valmiiksi, että jos TÄMÄKÄÄN ei nuku. Esikoinen heräili puolen tunnin välein öisin. 2 vuotta meni valvoessa.. huoh. Se on järkkyä. Siksi meillä varmaan kasvoikin tuo tuleva ikäero niin isoksi, poika jo reilut 5.

Vähän aiheen vierestä, mutta lähinnä vertaistueksi, että on meitä muitakin valvoneita. :) Syitähän ei koskaan voi kuin arvailla, mutta omallani oli vatsan kanssa ongelmia, maito ei sopinut. Tämänkin asian tajusin lopulta (onneksi!) itse, kenellekään neuvolassa ei tullut asia mieleekään kahden vuoden aikana, vaikka valitin joka kerta uupumusta ja ihmettelin missä vika.. Poikariepu vaan kärsi pari vuotta ihan syyttä, ja samoin minä.

Kiitos vertaistuesta B) Esikoisella atooppinen iho, ei allergioita. Itselläni ja sisaruksillani kuitenkin on kaikenlaisia allergioita eli ei se olisi ihme jos omakin lapsi saisi allergioita. Ainakin maissivellistä meni maha sekaisin kun sitä kokeilin auttamaan öitä reilu 3kk ikäisenä...Omaa ruokavaliota en ole karsinut ollenkaan imetysaikana. Poika on kyllä todella tyytyväinen ja hyväntuulinen vauva, nuo yöt vain rasittaa! Ikikrapula päällä...

Meidän esikoinen oli kans unelmanukkuja, kakkonen oikea yökukkuja ja muutenkin vaikea nukutettava. Ja on sitä edelleen, ikää kohta 3v ja uus vauva tulossa. Välillä oikeen hirvittää, että jos tulee samanlainen huono nukkuja, että miten sitä taas jaksaa ja parisuhde menee varmaan taas päin helvettiä, kun olen kuin takapuoleen ammuttu karhu... hoh, hoijaa!

Annatko lapselle Rela-tippoja? Mää oon syöny koko raskausajan tän jäkimmäisen kanssa Relaa, kun siitä on puhuttu niin paljon hyvää. Miten se auttaa just allergia-asioissa.

Muistan ihan liian hyvin tuon ikikrapulan.. mutta valokynä onki ollu mun parhaita kavereita siitä asti. Jäi mukavaksi muistoksi mustat silmänaluset :laugh:

Ei usko että päivien hulina vaikuttaa kakkosen nukkumiseen. Onhan tuo kuullu samaa menoa jo raskausaikana. Toiset vaan on huonompia nukkumaan kuin toisen.
Meillä esikko on nukkunu aika hyvin, toka samanlailla, kolmas oli tosi levoton ja neljäs ihan mahdoton. Tosin kolmannella ja neljännellä oli kaikenlaisia allergioita jotka varmaan vaikuttivat. Nelonen alkoi meillä nukkua yönä vasta 2 vuotiaana vaikka ruokavalio oli kunnossa jo vuosikkaasta.
Yritä saada nukuttua päivällä jos vaan on mitenkään mahdollista

Meidän kakkosen kans on kokeiltu omaa sänkyä, äidin ja isin välissä, oma sänky meidän sängyn vieressä... ja vasta nyt alkaa nukkumaan kokonaisia öitä omassa "isojen poikien" sängyssä, mutta myllää kyllä välillä meidän ja oman sängyn väliä. Mä nukun parhaiten ite nykyään sohvalla!

Meillä ei mahdu pinnasänky sängyn viereen kun sellaiset puiset reunukset sängyssä ja jää vain just käveltävä tila sängyn molemmille puolille. Sänky on jalkopäädystä 30cm seinän vieressä.

Noita relatippoja pitääkin ostaa, esikoinen niitä aikoinaan saikin, mutta kakkoselle en oo muistanut tässä kestokrapulassani niitäkään...Raskausaikana söin maitohappobakteereita. Oon kyllä varautunut siihen (vai olenko?) että tää yökukku jatkuu koko varhaislapsuuden... :'(

Yhteistyössä