kaksiosainen sukunimi vaiko miehen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuelva morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuelva morsian

Vieras
kumpaan te olette päätyneet ja miksi?
Itse en millään osaa päättää josko pitäisin omani ja siihen lisäksi miehen sukunimi vaiko sitten kokonaan miehen sukunimi.

Mä rakastin mun omaa, ihanaa sukunimeäni ja koin alkuun kovaa lupumisentuskaa siitä.

Pohdin pitkään että haluan 2-osaisen nimen, mutta toisaalta taas haluan olla samanniminen kuin muukin perheeni. Lopulta päädyin ottamaan mieheni sukunimen enkä ole katunut, eikä omasta nimestä luopuminen tehnyt lopulta lainkaan tiukkaa.

Kaksiosaiset ovat minusta ihan turhan hankalia. Tavaappas sellaista sitten puhelimessa englanniksi.Argh. Itse otin miehen nimen, koska on harvinaisempi kuin tusinasukunimeni. Mutta harvinaisen oman sukunimeni olisin varmaan pitänyt.

Minusta se on niin, että joko pitää oman nimensä tai sitten ottaa miehen nimen. Nuo kaksiosaiset on semmoisia, missä tulee ensimmäiseksi mieleen, että tuokin haluaa kaikkien tietävän, että on päässyt naimisiin.

Silloin kun vaihtoehdot olivat vain nuo kaksi, niin silloin vielä jotenkin ymmärsi, että halusi säilyttää omansa ottamalla tuon yhdysnimen, tosin jotkut vaihtoivat sen takaisin pelkäksi omaksi sukunimeksi, kun nimilakimuutos tuli.

Miehen sukunimi. Nykyinen sukunimi on exältä, ja tulevaisuudessa haluaisin kovasti tulla samannimiseksi perheeni kanssa.

Muok. otan siis naimisiin mennessä nykyisen mieheni ja lasteni isän nimen..

Alkuperäinen kirjoittaja c:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te jotka olette pitäneet oman sukunimen eikö teitä häiritse se että lasten sukunimi on sitten eri kun teillä?

Ei, koska meillä ois muutenkin 2 eri sukunimee ja nyt on 3eri. So what, ei häiritse.

Ja elämä ei kaadu eikä maailmaloppu ole tullut tähän pikkuseikaan vaikka näin on ollut jo kohta 7vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te jotka olette pitäneet oman sukunimen eikö teitä häiritse se että lasten sukunimi on sitten eri kun teillä?
Senhän voi valita, kumman sukunimen lapsille laittaa. Kaikille lapsille tulee sitten se valittu sukunimi.

Ei ole ajankohtainen kysymys, mutta mulla oma nimeni ja lapsilla isänsä sukunimi eikä mitenkään häiritse vaikka lapset eri nimellä ovatkin. Ollaan siis erottu ex:n kaa ja jo silloin kun asuttiin yhessä (avoliitossa) mulla oli oma nimeni. Kaksiosaisen voisin ottaa jos lyhyitä nimiä tyyliin Kivi-Koski mutta minusta on vähän kankeeta sellaset Tikkanen-Kärkkäinen yhdistelmät.

Yhteistyössä