kaksiosainen sukunimi vaiko miehen sukunimi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuelva morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh, olen aika vähemmistöä täällä. Siis minulla on kaksoisnimi. Oma nimeni on todella harvinainen ja halusin sen pitää, mutta halusin myös saman sukunimen kuin lapsilla. Joten ainoa vaihtoehto oli kaksoisnimi. Miehen sukunimi on aivan yhtä harvinainen (molempia alle 10), joten mieskään ei ymmärrettävästi halunnut omastaan luopua. Esikoisen syntymän aikaan emme olleet vielä naimisissa ja molemmat halusivat lapselle oman sukunimen. Arpa ratkaisi, koska emme halunneet asiasta tapella.

Mutta ihan perinteiset Mäkinen-Virtanen kaksoisnimet ovat minustakin vähän hassuja. Yleensä esitellessä käytän vain toista nimeä ellei kyseessä ole jokin virallinen tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te jotka olette pitäneet oman sukunimen eikö teitä häiritse se että lasten sukunimi on sitten eri kun teillä?

Ei mua häiritse koska lapset on mun nimelllä,kaikilla ei automaattisesti lapsilla ole isän sukunimi:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te jotka olette pitäneet oman sukunimen eikö teitä häiritse se että lasten sukunimi on sitten eri kun teillä?

ei, koska heillä on isän sukunimi ja mehän ollaan naimisissa, joten ei minua häiritse, että lasteni sukunimi on eri.

Mulla on miehen sukunimi. Jos omani olisi ollut jotenkin erityisen kaunis, niin olisin sen pitänyt, mutta koska omasin varsin tavallisen kuuloisen (joskin harvinaisen) nen-loppuisen sukunimen, vaihdoin sen ihan mielelläni toiseen. Kaksiosoiseen olisin voinut päätyä jos molemmat nimet olisivat lyhyitä ja yhteensopivia, tyyliin Meri-Salo tms.

Mun mielestä ihmisissä, jotka ottaa tuplanimen, on jotain epäilyttävää. Ihan kuin ei osaisi päättää mistään muustakaan asiasta, aina pitää olla sekä-että, kaikki mulle heti nyt.

Jos on nätit erikoiset tai harvinaiset nimet, niin sitten vielä jotenkin ymmärtää, mutta joku tavallinen Lahtela-Virtanen, voi elämä! Tai sitten oma hieno von jotain aatelinen ja siihen sitten se miehen Virtanen perään, vielä pahempi.

Yhteistyössä