Kaksisuuntainen mielialahäiriö vai luulotautia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuori aikuinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuori aikuinen"

Vieras
Olen siis 20v nuori aikuinen mies ja olen muutamia viikkoja kärsinyt lievästä masennuksesta(koen lievänä) mutta olen nyt jonkin aikaa käyttänyt mäkikuisma uutetta ja tunnen sen hieman helpottaneeni oloani joten hyvä niin. Ongelmani on vain nyt se että nämä masennuskohtaukset ovat vain hetkellisiä korkeintaan tunnin kestoisia jos sitäkään ja sitten yhtäkkiä jokin piristävä asia tulee mieleen ja tunnen oloni taas hyväksi ja mikä tässä pelottaa on että voisiko minulla olla kaksisuuntainen mielialahäiriö? En tunne ylivilkkautta mutta olen netistä etsinyt tietoa masennuksesta ja en löydä mistään että "välillä saattaa tuntua normaalilta" vaan ainoastaan saan sen kuvan että jos masentaa niin silloin vain masentaa kokoajan eikä ole näitä hyviä tuntemuksia. Pliis auttakaa olen ihan paniikissa :(

ei kuulosta kaksisuuntaiselta mielialahäiriöltä, siihen liittyy pitkät mielialajaksot (esim.kaksi viikkoa masennusta ja sitten kaksi viikkoa maniaa). enemmän tuo kuulostaa alakuloisuudelta, jossa on tavallista että välillä on myös ihan normaali olo, eli kyseessä ei ole varsinainen psyykkinen sairaus. toisaalta voi olla lievä masennuskin, sitä varten voit käydä psykiatrilla joka arvioi onko sinulla masennus.

Masennuksen lajeista tyypillisin on nimestään huolimatta "epätyypillinen masennus". Googletapa.

Mieheni on ollut nuoruudestaan saakka enemmän tai vähemmän masentunut. Silti hänelle tulee viikottain päiviä ja hetkiä, jolloin olo on hyvä. Yhtenä hetkenä saattaa masentaa ja väsyttää kamalasti ja hetken päästä naurattaa makeasti tai olo on positiivinen; hyvän olon tekee vaikkapa joku hauska uusi keskustelunaihe, oman lapsen hellyttävät jutut tai innostuminen jostain uudesta harrastuksesta.

Muistelen itse kärsineeni nuoruusvuosina hetkellisistä apeuskohtauksista. Yhtäkkiä tuli alakuloinen olo ja kohta outo olotila katosi. Joskus kesti useamman päivän, joskus pienen hetken.

Uusimmat

Yhteistyössä