Kaksoset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Periytyykö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Periytyykö?

Vieras
Mieheni isä on kaksonen. Miehelläni on sisar, jolla on kaksoset. Pelkään nyt, että omista mahdollisista tulevista lapsistani tulee kaksosia... En millään tahtoisi sellaisia. Kuinka suuri on todennäköisyys saada yksi vauva/kaksoset tämän tiedon perusteella? Olen kuullut, että monesti kaksosperiytyvyys hyppää yleensä yhden sukupolven yli, kuten tässä tapauksessa on jo käynyt. Auttakaa.. :)

niin on, että mahdollinen kaksoisraskaus periytyy naisen puolelta. Että sen puolesta voit lakata panikoimasta, tosin en minäkään oikein ymmärrä tuota asennetta...

minun isä on kaksonen ja nyt minulla kaksoset ja ovat maailman ihanimmat, jos tuolla asenteella lähdet raskautta tavoittelemaan niin unohda koko juttu niin ei sitten tarvi pettyä jos kaksoset sattuisit saamaan. Mielestäni aika itsekkään naisen ajatus tuo et en haula kaksosia ja toivonkin eettä et niitä saisi eihän ole lapsen hyvä syntyä ei toivottuna.

Kyllähän se kaksosuus periytyy vain äidin puolelta, muut kaksosuudet suvussa ovat onnellista sattumaa. Ja johan sen järkikin sanoo, että kuinka nyt vaikkapa kaksosena syntyneen mieheni siittiöt voisivat vaikuttaa siihen montako munasolua minulta irtoaa ;). Minusta kaksosten saaminen on onnellinen asia, eikä noin kauheasti etukäteen pelättävä!!

Alttius kaksosuuteen voi periytyä, siis alttius siihen, että kaksi munasolua irtoaa yhtäaikaa. Kaksosiahan sitten voi tulla sitenkin, että hedelmöittynyt, kaksisoluiseksi jakautunut alkio kuroutuu erilleen ja jatkaa kehitystä kahtena alkiona (identtiset kaksoset). Tämä on aina sattumaa.

Minä kai haluaisinkin, että tulis kaks nappulaa ""yhellä iskulla""! Kaksoset on suvussa sekä isän että äidin puolella, että saa nähä miten käy.. SITTEN kun tärppää.

Ymmärrän hyvin, että yhdenkin hoitamisessa kerralla on aivan riittävästi työtä. Eikä kaikilla ole ne tukiverkot ja mies, kuin toisia äitejä, vaan itse sitä joutuu jaksamaan, tai olemaan jaksamatta.

Onnea sulle, Toivottavasti et saa niitä kaksosia koskaan!

Kyllä se kai äidin kautta perityy.Isälläni on kaksoisveli ja isosisko.Kuulemma jos tämä sisko olisi saanut tytön niin tämä tyttö olisi aika varmasti saanut kaksoset.Ja tuleehan niitä muutenkin,toivottavasti ei kyllä itselle.

Kylläpäs ihmiset ovat täällä ärhäköinä. Pelkoja voi olla hullumpiakin. Ehkä ap on nähnyt kuinka raskasta on hoitaa kaksosia. Ylipäätään sellaisilla, joilla ei ole vielä lapsia, hoitovastuuseen liittyy usein pelkoja. Moni ajattelee vielä synnytyksen kynnykselläkin, että osaako hoitaa lasta ja kestävätkö hermot. Se on niin, etteivät kaikki tunne itseään kaikkivoipaisiksi. Kannustetaan mieluummin!

Olen itse kaksonen ja äitini isällä on sisaruksissa kaksoset ja kolmoset. Itselläni oli raskauden aikana kaksosepäily, mutta osoittautui vääräksi.
Kauheaa lukea, ettei halua kaksosia. Olisi hirveää, jos äitini olisi noin ajatellut. Tuntuu kuin olisit rasisti ja osoittanut sen minuun, koska olen kaksonen.
Onneksi en tunne sinua henkilökohtaisesti!

olet jostain syystä saanut kumman negatiivisia vastauksia. se,ettet haluaisi kaksosia ei tarkoita sitä,että olisit rasisti, epäkypsä tai jotain muuta. Meidän suvussa on paljon kaksosia, useasti ultrassa nähty minullakin 2 follikkelia kypsymässä ja voin rehellisesti sanoa, että kaksosraskauden mahdollisuus pelottaa huonohkon selkäni takia.

käyttäkää ehkäisyä jos ette ole valmiita siihen että voi tulla kaksi. mä ottaisin vaikka kolme, mutta kun ei saa edes yhtä.
Hyi olkoon mikä tyyppi ole ap. Mene kasvamaan aikuiseksi. YÖK

Veljeni vaimon alkaessa odottaa kaksosia hän oli asiasta ensi säikähdyksen jälkeen innoissaan :). Sitten alkoi kuulua tylyjä pelottelu kommentteja sivullisilta, niin että tuleva äiti poloinen jo melkein itkua väänsi. Tylyimmästä päästä oli sellaisen henkilön komentti, jonka suvussa on useita kaksosia. Hän sanoi, ettei toivoisi kaksosia pahimmalle vihamiehellekään. Huh huh. Kaikesta pelottelusta huolimatta kaksoset tietenkin syntyivät, ovat jo puoli vuotta ja kaikki on sujunut TOSI HYVIN :). Miksi siis pitää pelätä/pelotella etukäteen, en ymmärrä!?

Vielä yksi kommentti: minäkään en ymmärrä näitä negatiivisia viestejä. Eihän se, ettei halua kaksosia, tarkoita ettei halua ollenkaan lapsia. Eikä ole yhtään itsekkäämpää olla haluamatta kaksosia, kuin haluta yksi lapsi kerrallaan tai olla haluamatta ollenkaan lapsia...

En ihmettele jos kahden lapsen samaan aikaan hoitaminen hirvittää. Vaikka lapsia rakastaisi ja toivoisi, on mielestäni ihan ok olla haluamatta kaksosia. Suvaitsevaisuutta tällekin palstalle, please!

Mielestäni sinulla on ap terve ja kypsä asenne - olet arvioinut tilannetta realistisesti, ottaen huomioon omat voimavarasi jne.

Ap, pahoittelut, että olet saanut noinkin kusipäisiä vastauksia.

Voi kuinka lapsellisia ja itsekeskeisiä ihmiset ovat. Joku kaksonen keuhkoaa, että hän on loukkaantunut. Minä ainakin käsitin niin, ettei sinulla ole mitään kaksosia vastaan sinällään, vaan kyse omasta raskaudestasi.

Sitten joku sanoo, että kasvaap aikuiseksi. Aikuiseksi on jäänyt kasvamatta siltä, joka ei kykene arvostamaan toisen asiallista
mielipidettä.

Ettekö te ""aikuiset"" tiedä, että kaksosraskaus on aina riski äidille? Ettekö te tiedä, että usein kaksoset syntyvät ennen aikojaan - ongelmat keskosten ongelmia ja mahdollisesti elin-ikäisiä?

Eikö silloin terve rakastava ihminen TOIVO, että raskaus olisi riskittömämpi? Lapsen terveyden ja omansa kannalta? Huom, sanon riskittömämpi, koska ainahan raskaudessa on riskinsä.

Itse pienikokoisena henkilönä toivoisin, ettei tule kaksos- tai kolmosraskautta. Samaa toivoo hoitava lääkärini.

Ja minulla tai lääkärillä ei ole mitään kaksosia vastaan.

Ja kuinka paljon onkaan äitejä, jotka suoltavat lapsia, kerralla 2 tai yksi tai 3, eivätkä jaksakaan hoitaa kunnolla? Mutta suuret luulot olleet ennen syntymää omista kyvyistä. Niinhän kaikki uskoo omiin kykyihinsä, aikuisuutta on suhtautua vastuullisesti asiaan ja arvioida omat kykynsä oikein.

me oltiin yksityisellä gynellä lapsettomusshoidoissa ja keskusteltiin mm alkionsiirrosta. gyne sanoi etteivät he mielellään siirrä yhtä alkiota enempää kerrallaan, kaksoisraskauden pelossa. mieheni kommentoi siihen, että eikö se nyt ole vähän sellanen ""luksus-ongelma"", verrattuna pitkään lapsettomuusaikaan ja hoitoihin. gyne totesi että kaksoisraskaus on aina iso riski, sekä äidille että lapsille, eikä ole kiva saada keskenmenoa, pelkästään sen takia että niitä on 2 sikiötä!

Anteeksi nyt vaan; Pata kattilaa soimaan musta kylki kummallakin!

Minulla kasoset luomut. Rakkaita kuin mitkä, kumpaakaan en antaisi pois=)
Kaksoisraskauksista; Äidin puolelta periytyvät eri munaiset kaksoset ja isän puolelta samasta munasta lähteneet. Eli identtisyys.

Meillä miehen puolella kasosia omasta suvusta en tiedä.. Paitsi muutamalla tädillä ollut lapsettomuutta. Itse olen kai tälläinen että hormoonit eivät toimi kuin kello.. Joskus irtoaa useampi munasolu ja joskus kierolla ei yhtään.

Täällä puhutaan kuin lapsia tehtäisiin, haluan muistuttaa niitä SAADAAN!

Sekään ei pidä paikkaansa, että siinä se kaksi menee missä yksikin.. Syliä tarvitsee jokainen lapsi, kaksonen joutuu jakamaan jo heti sen ainutkertaisuuden mitä yksinvaltias saa=)

No huhhuh mitä viestejä!
Useiden ilkeiden kommenttien seassa joku tosiaan näyttikin ymmärtävän minua. Olen tosiaan kuullut tarinoita kaksosten raskausajasta, synnytyksestä puhumattakaan!!!!!!! Ja hoitaminen on todella vaikeaa, varsinkin jos kyseessä esikoiset.¨Yhdessäkin on tarpeeksi hoidettavaa. Jos sattuisin kaksoset saamaan, sille ei voisi mitään. Sattumaahan se vaan olisi.
Minulla ei ole mitään kaksosia vastaan, puhuinkin omasta mahdollisesta tulevasta raskaudestani. Mutta kertokaa vielä kokemuksianne? :)

Siis mä olen ihan puulla päähän lyöty, että ihan järkevästä kysymyksestä herää tällainen negatiivisten vastausten sarja, aivan kuin kysyjä olisi joku lasten vihaaja. Itse voin sanoa, etten minäkään toivo kaksosia, vaikka lasta toivonkin, eikä TODELLAKAAN ole syynä se ettei meille olisi kaksi lasta kerralla tervetulleita, mutta odotin kaksosia (ONNENI HUIPULLA) pari vuotta sitten ja menetin pojat raskausviikolla 20. Synnyttäessäni näitä kauan kaipaamiani vielä elossa olevia ja siihen viereeni kuolevia lapsia, toivoin etten koskaan joudu sitä enää läpikäymään ja ikävä tosiasia on, että kaksosraskaus ON riski sekä äidille ja lapsille. Olkaa siis onnellisia, jotka olette lapsenne saaneet, mutta turha hyökätä kenenkään kimppuun jos aiheesta on huolissaan.

Kyllä useimmat kaksosraskaudet saavat onnellisen lopun, eli jos nyt sattuu kaksosia odottamaan niin ei se tarkoita sitä että kaikki menee varmasri pieleen raskauden aikana. Joillekkin sattuu ikäviä juttuja, mutta niin sattuu 'yksöisraskauksissakin'. Totta on että kaksosraskaudessa riski on suurempi, ja useinhan kaksoset syntyvät ennen laskettua aikaa.

Sitäpaitsi eivät kaksoset mitenkään takuuvarmasti periydy. Naispuolinen serkkuni on kaksonen, mutta sai kyllä ihan yhden lapsen vaan esikoisenaan, eikä kaksosia. Niillä naisilla jotka ovat kaksosia, on vaan suurempi todennäköisyys saada kaksoset kun muilla, mutta on tämä kaksosten mahdollisuus muillakin!

Ei vaan molempien puolelta ja identtiset tulevat isän puolelta!
Itse en ole kaksonen ja silti saimme kaksi poikaa eilaman istutuksia=) Elämä on asia jota ei onneksi pysty ihamiset määräämään!!!

Yhteistyössä