Kaksplussan mammojen mielipiteet pähkinänkuoressa:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinki

Tunnettu jäsen
04.08.2004
25 067
28
48
Lahti
Hei te kaikki äiti-immeiset siellä! Onko joskus (aina) huono omatunto jostain tekemisestä/ tekemättä jättämisestä? Niin arvelinkin... Lukekaahan seuraava teksti! (Suora lainaus kaverin seinältä...) Kiitos Jyrki Kataisen sorruin naiseusmonologiin: Naisena oleminen on melkoinen missio. Etenkin jos on valinnut vielä Äitiyden. Naisen on oltava Kaikki. Lapset on kasvatettava terveellisesti ja turvallisesti ja oppikirjojen ohjeiden mukaan, virikkeitä ja luomuruokaa ja kestovaippoja ja vauvajoogaa on oltava. Olet suurennuslasin alla aina ja kaikkialla. Neuvolantädin ankarien silmien edessä tunnet suunnatonta pienuutta, kun lapsi on yli tai ali maagisten kasvukäyrien. Kun potalla käynti ei onnistu vielä yksivuotiaanakaan. Jos on tutti ja pullo. Jos on päiväkodissa tai ei ole. Kasvunkansioihin tallennetaan lapsen kasvu ja kyvykkyys ja meriitit. Isää harvoin nähdään tai kuullaan vasu-keskustelujen pyörteissä. Äidin on hankittava jälkikasvulleen kasa kehittäviä, virikkeellisiä harrasteita jotta lapsesta kasvaa kunnon ihminen. Vanhempainillat ja toimikunnat kuuluvat asiaan. Myyjäisiin on leivottava. Hampaat on muistettava pestä aamuin illoin, rakkaat lapset jumalauta, sillä äitiä vedetään hampilääkärissä turpaan jos mukulalla on muumikarkkireikiä jo ennen kouluikää. Äidin pitää valmistaa terveellistä, puhtoista, egologista luomulähiruokaa pilteilleen omin käsin ja rakkaudella, sillä Saarioisten ruokia eivät ole väsänneet äidit, vaan koneet. Äläkä KOSKAAN unohda, että jos laiminlöit rintaruokinnan ja sorruit Tutteli-syntiin, lapsestasi voi tulla sarjamurhaaja! Tai sosiopaatti ainakin. Muista luoda uraa, äläkä ole töistä pois jos lapsi sairastaa. Hoida kuitenkin mieluiten lapsesi kotona kouluikään saakka, mutta koita samalla käydä töissä että olisit kunnioitettu veronmaksaja. Tajuatko kuinka kallista päivähoito todellisuudessa onkaan yhteiskunnalle ja miten isot kustannukset on kotihoidontuella lorvivista nykyäideistä?! Lapsilisiin upoaa miljardeja vain siksi, että SINÄ itsekkäästi menit lisääntymään vaikka maailma on täynnä orpoja katulapsia. Oletko sortunut joskus abortin verisyntiin, nainen? Miksi teit sen? Murhaaja. Synnytitkö isättömän lapsen, kuinka kehtasit? Ja meillä kun on ollut e-pillerit jo ikuisuuden herranen aika! Muista huolehtia parisuhteestasi nainen. Älä mene aviovuoteeseen pyjamassa, sillä miehesi ei ansaitse sitä. Ole seireeni ja syöjätär ja pikkutyttö ja mikä-vaan. Älä unohda sheivata! Muista harrastaa, huolehdi kunnostasi, tutki rintasi, liiku, rasvaa ja kuori ja pese ja usein ja tarpeeksi. Lakkaa kynnet. Muista juurikasvu! Meikkaa äläkä ikinä unohda pestä meikkejä illalla. Käy värianalyysissa. Lue kehittävää kirjallisuutta ja tilaa Avotakka. Nainen, sinä voit olla mitä vaan!! Mieti, Angelina Joliella on lauma mukuloita, eikä hän ole läski ja kulahtanut. Miksi sinä olisit?! Tee joulukortit itse. Ja lahjat. Ja koristeet. Säilö marjat. Muista kaikkien synttärit ja nimpparit ja valmistujaiset ja rippijuhlat ja vuosipäivät. Nainen. Muista että markkina-arvosi romahtaa samaan tahtiin kun tissisi alkavat roikkua. Heitä on tuolla pilvin pimein, nuorempia ja kauniimpia ja lahjakkaampia. Jonain päivänä sinua ei muista tai tarvitse enää kukaan. Lepää silloin nainen :D ! Vanhainkodissa on sinua varten 0,5 hoitajaa odottamassa. Äitienpäivänä saat ruukkuruusun. Ehkä.

Mitä vittua tämä naiseuspropaganda tässä nyt on. Minä ymmärsin, että Katainen vain tahtoi tarjota paremmat mahdollisuudet osapäivätyöhön niille äideille, jotka eivät tahdo syrjäytyä työelämästä. Täytyy varmaan lukea noita juttuja vähän paremmin, olen ilmeisesti ymmärtänyt asian väärin. En siis todellakaan ole käsittänyt sitä niin, että Katainen syyttää naisia lusmuilusta. Ehkä minä sitten tajusin väärin.

Toisaalta, itse tunnen äitejä, jotka ovat olleet ensin ensimmäisen lapsen kanssa 3 vuotta kotona ja kun töihin meno väistämättä oli edessä, päättivät nopeasti (kaksi näistä äideistä sanoi tämän ääneen) hankkia toisen lapsen, ettei tarvitsisi vielä palata siihen "paska duuniin". Sanoin aika pahasti, kun tuosta puhuttiin, sen myönnän, mutta minusta siinä ei enää ollut kyse lapsen edusta vaan puhtaasti noiden mammojen haluttomuudesta tehdä palkkatyötä.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
muistakaa, että noi on teidän toisillenne asettamia vaatimuksia

miehillä ei ole niiden kanssa mitään tekemistä

Peesi tälle. Edes lapsilla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä.

Onneksi en kuuntele toisten äitien vaatimuksia ja voidaan elää rauhassa tuollaisilta typeriltä stressitekijöiltä koko perhe. Kun äiti voi hyvin eikä stressaa turhasta, koko perhe voi hyvin :)

Mitä vittua tämä naiseuspropaganda tässä nyt on. Minä ymmärsin, että Katainen vain tahtoi tarjota paremmat mahdollisuudet osapäivätyöhön niille äideille, jotka eivät tahdo syrjäytyä työelämästä. Täytyy varmaan lukea noita juttuja vähän paremmin, olen ilmeisesti ymmärtänyt asian väärin. En siis todellakaan ole käsittänyt sitä niin, että Katainen syyttää naisia lusmuilusta. Ehkä minä sitten tajusin väärin.

Toisaalta, itse tunnen äitejä, jotka ovat olleet ensin ensimmäisen lapsen kanssa 3 vuotta kotona ja kun töihin meno väistämättä oli edessä, päättivät nopeasti (kaksi näistä äideistä sanoi tämän ääneen) hankkia toisen lapsen, ettei tarvitsisi vielä palata siihen "paska duuniin". Sanoin aika pahasti, kun tuosta puhuttiin, sen myönnän, mutta minusta siinä ei enää ollut kyse lapsen edusta vaan puhtaasti noiden mammojen haluttomuudesta tehdä palkkatyötä.

Täyspeesi tähän! Kaikki tuntemani kotiäidit inhoaa työtänsä ja jankuttavat siitä, että lapset suorastaan traumatisoituvat jos he lähtisivät töihin ennen kuin viimeisinkin lapsi täyttää sen maagiset 3 vuotta. Hauskaa on se, että parilla noilla on osa lapsista päiväkodissa kun itse oleskelevat kotona (eli jotenkin heidän kersat kuitenkaan eivät traumatisoidu, kun äiti makaa kotona...).

Työssäkäyvillä äiti-ystävilläni taas on mielenkiintoiset, haastavat ja hyvät työpaikat jokaisella. Kaikki ovat lähteneet töihin lapsen ollessa alle 2-vuotias, tosin osa osa-aikaisena aloittanut (kuten myös minä).

Pitäis alkaa tehdä jo tutkimusta, tai oikeastaan teidän kotiäitien pitäis alkaa pikkuhiljaa vaan kertoa se totuus siitä, että miksi haluatte olla kotona. Älkää syytelkö hoitopaikkoja vaan myöntäkää suoraan että omaa mukavuudenhalua se on.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mistä hemmetistä tulee se käsitys, että äidit "vaan makaa kotona"? Joku voi niin tietysti tehdäkin, mutta veikkan että aika harvassa on. Ihmeellistä väheksyntää sekin.

Mua kiinnostaa, miksi ihmeessä ihmiset ottaa niin vakavasti toisten mielipiteet. Oli aihe mikä tahansa. Syyllistyminenhän lähtee yleensä omasta syyllisyydestä. Itsetunnossa se ongelma silloin pitkälti on. Aina löytyy joku, joka ajattelee eri tavalla. Ihmisillä kulkee niin eri kohdassa raja esim. siinä, mikä on riittävän hyvää äitiyttä.

[QUOTE="vieras";27535859]Mistä hemmetistä tulee se käsitys, että äidit "vaan makaa kotona"? Joku voi niin tietysti tehdäkin, mutta veikkan että aika harvassa on. Ihmeellistä väheksyntää sekin.[/QUOTE]

Jos verrataan sitä, että aamulla herätään herätyskelloon ja mennään päiväksi töihin siihen, että aamulla nukutaan kunnes herätään ja ollaan päivä kotona, niin onhan tuossa vissi ero. En keksi parempaakaan sanaa tuolle, kuin kotona makaaminen; siihen sisältyy sitten sitä, mitä kotona päivisin tehdään. Ollaan vapaalla.

[QUOTE="vieras";27540864]Jos verrataan sitä, että aamulla herätään herätyskelloon ja mennään päiväksi töihin siihen, että aamulla nukutaan kunnes herätään ja ollaan päivä kotona, niin onhan tuossa vissi ero. En keksi parempaakaan sanaa tuolle, kuin kotona makaaminen; siihen sisältyy sitten sitä, mitä kotona päivisin tehdään. Ollaan vapaalla.[/QUOTE]

Hah :D. Mä herään näin äitiyslomalla (ja jatkossa hoitovapaallakin) ollessa samaan aikaan kuin ennen äitiyslomaa! Klo kuuden paikkeille klo pärähtää, isot lähtevät aamuksi kouluun.

Vapaalla olokin on aika suhteellinen käsite, aika aikataulutettua tää arki on :).

Jos haluaa kärjistää ja etsiä eroja niin ihan miten vain. Puolensa kummassakin, erilaisia päiviä. Väitän vain, että työssäkäyvä ihminen ei ihan samoja juttuja kotona tee kuin kotona oleva. Ihan jo siitä syystä, että illassa oleva aika ei vain riitä.

[QUOTE="vieras";27540940]Hah :D. Mä herään näin äitiyslomalla (ja jatkossa hoitovapaallakin) ollessa samaan aikaan kuin ennen äitiyslomaa! Klo kuuden paikkeille klo pärähtää, isot lähtevät aamuksi kouluun.

Vapaalla olokin on aika suhteellinen käsite, aika aikataulutettua tää arki on :).

Jos haluaa kärjistää ja etsiä eroja niin ihan miten vain. Puolensa kummassakin, erilaisia päiviä. Väitän vain, että työssäkäyvä ihminen ei ihan samoja juttuja kotona tee kuin kotona oleva. Ihan jo siitä syystä, että illassa oleva aika ei vain riitä.[/QUOTE]

No kyllä minä vain teen ihan samat jutut, olin sitten kotona tai töissä, töissäkäyvänä vaan pitää tehdä ne tehokkaammin kun kotona voi ottaa iisisti. Vuoden olen ehtinyt olla töissä ja olen nyt jäämässä uudestaan kotiin kun toinen lapsi syntyy. Ihan LOMALLE koen kyllä olevani jäämässä, enkä töihin menossa :)

[QUOTE="vieras";27541003]No kyllä minä vain teen ihan samat jutut, olin sitten kotona tai töissä, töissäkäyvänä vaan pitää tehdä ne tehokkaammin kun kotona voi ottaa iisisti. Vuoden olen ehtinyt olla töissä ja olen nyt jäämässä uudestaan kotiin kun toinen lapsi syntyy. Ihan LOMALLE koen kyllä olevani jäämässä, enkä töihin menossa :)[/QUOTE]

En mä olekaan töissä mutta kyllä se vain on erilaista, jos lapset ovat alle kouluikäisiä ja olet kotona. Ei ole aikatauluja.

Ja toi 'ihan samat hommat mutta tehokkaamin' on ihan täyttä tuubaa, oikeasti :). Tiedät sen kyllä.

[QUOTE="vieras";27541028]En mä olekaan töissä mutta kyllä se vain on erilaista, jos lapset ovat alle kouluikäisiä ja olet kotona. Ei ole aikatauluja.

Ja toi 'ihan samat hommat mutta tehokkaamin' on ihan täyttä tuubaa, oikeasti :). Tiedät sen kyllä.[/QUOTE]

Ai miten niin? Ihan samat hommat pitää tehdä, kämppä puunata, tiskata, laittaa ruoka jne, kuin mitä kotona ollessa. Eli selitä ihmeessä, mitä minä "tiedän"? :) Mullahan siis mies kantoi kortensa kekoon kotitöissä myös silloin kun olin kotiäitinä, ihan sama homma nyt, että hommat jaetaan.

[QUOTE="vieras";27535859]Mistä hemmetistä tulee se käsitys, että äidit "vaan makaa kotona"? Joku voi niin tietysti tehdäkin, mutta veikkan että aika harvassa on. Ihmeellistä väheksyntää sekin.[/QUOTE]Minä saan jatkuvasti huomautuksia siitä että olen kotona ja muiden mukaan minulla on aikaa vaikka kuinka. Meillä on yksi lapsi, 11 vuotias keskosena syntynyt erityislapsi jolla on ollut kehitysviivästymiä. Vieläkään ei pärjää kotona yksin kovin kauaa ja koska asumme pienellä kylällä jossa ei ole kerhotoimintaa on jonkun otettava poika koulusta vastaan. Sukulaisia tai ystäviä ei sellaisia ole jotka voisivat pojan kanssa olla joten ainoa ratkaisu on että minä olen kotona ja mielellään olenkin. Lähimmälle isommalle paikkakunnalla on matkaa vajaa 20 km:ä. Mitään tukia en pojasta saa koska ei ole kuitenkaan millään lailla vammainen. Työkkäristä eväsivät päivärahan koska en ole täysipäiväinen työnhakija ja vedotaan siihen että koska ei ole ajokorttia jota en näköni takia saa ja linja-autoja ei kulje niin päivärahaa ei tipu koska en pääsisi töissä kulkemaan. Miehellä on onneksi hyvä työpaikka joten pärjäämme. Ja siihen päivään. Aamuisin laitan poja kouluun, huolehdin astmalääkkeet jne. Lenkitän koirat ja syötän kissat. Sitten talliin, hevoset pihalle, lammas ja kani ruokitaan ja karsinoiden siivous. Päivällä toiset koirat lenkille ja häkkien siivous. Sisällä, kämpän siivousta, pyykin pesua, ruoan laittoa jne. Ja sukulaisten mukaan mä vain makaan....ja on sitä surullisen kuuluista omaa aikaa vaikka kuinka....

Minulla on kylläkin "aikataulu" näin kotiäitinä. Herään samaan aikaan lasten kanssa kuin työisä.
Minulla on kellonaikoja jolloin pitää olla lasten kanssa paikassa x ja y.

Lisäksi väitän että työäiti ei työpäivän aikana hae lapsia hoidosta kotiin, jotta pääsee tekemään aamupalan/välipalan/lounaan/tms. ja syötä lapsia.
Pue lapsia ulosmenoa varten, siivoa kuraisista vaatteista tulleet sotkut.
Vaihda vaippaa, pese kesken päivää tulleita sotkuisia vaatteita.

Tiskiä kotona ollessa tulee enemmän, samoin sotkua. Nämä on siivottava.

Lasten kanssa pitää leikkiä päivän aikana ja setviä jatkuvasti riitoja (sillä välin kun työäiti on lounaalla tms.).
Monesti lähes kaikki kotihommat on kotiäidin harteilla, työäiti yleensä jakaa nämä miehensä kanssa jos on suhteessa.
Käydään lasten kanssa kaupassa...

Nukutetaan lapset päiväunille. Jne, jne, jne.

Yrität samalla kasvattaa lapsista kunnon kansalaisia, tietäen että tällä hetkellä melkein kaikki riippuu sinusta, sinä olet vastuussa.

Yleensä kotona ollessa myös tulee kriittisemmäksi kotinsa suhteen, tulee siivoiltua ja tehtyä enemmän kuin työssäollessa. Ainakin näin minulla ja muilla kotiäiti-tutuillani.

Varmasti ihmisiä on erilaisia, jotkut sanoo että kotiäitiys on "lomaa".
Minulle tämä on täyttä työtä. Käydessäni (vuoro)työssä, elämäni oli monella tapaa helpompaa. Mutta en vain kestänyt sitä että näin lapseni pahimmillaan tunnin ajan päivässä.

Pääsin Kataiseen asti ja sitten päätin jättää lukematta kun taas tietää mitä on edessä. Joku lukenut taas Kataisen kommentit pää sanonko missä. Minua suorastaan ärsyttää, että yhdestä ihmisestä tehdään koko kansan syntipukki, joka kuitenkin puhuu täysin asiaa!!!

• Tykkää
Reactions: Birgitte

Yhteistyössä