Kalvojen puhkaisusta ja lapsiveden menosta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla kolmannessa synnytyksessä puhkaistiin kalvot ja kätilö odotti sen jälkeen käsi sisälläni niin kauan, että vauvan pää peitti koko kohdunsuun ettei napanuora luiskahda sieltä välistä. Sitten olisi pitänyt kiireellisesti kuulemma leikata, jos näin olisi käynyt.

Mutta mutta.... mitenkäs tuo juttu siis menee, kun monilla ne lapsivedet kuitenkin menee ensin ja synnytys käynnistyy sitten. Mitenkäs se vauvan pää sitten on ettei tarvi pelätä sitä napanuoraa?

Mun käsittääkseni, jos vauvan pää on jo kiinnittynyt, niin luiskahdusvaaraa ei olisi, ja sitten jos ei ole kiinnittynyt, niin vaarana on tosiaan tuo napanuoran ulos luiskahtaminen. Mulle sanottiin kahdessa viime raskaudessa, että jos vedet menee, ja vauva ei ole kiinnittynyt, niin pitäisi tilata ambulanssi ja sillä sairaalaan.

Mulla myös puhkaistiin kalvot kolmannessa synnytyksessä mutta ei kätilö tai lääkäri puhunu mitään napanuoran luiskahtamisesta.Jonkin ajan päästä nousin kiikkustuoliin ja käppäilemään.Vauva ei siis ollut vielä kunnolla laskeutunu vaikka viikkoja 41+5.

Multa puhkastiin kalvot, kun olin täysin auki. Ei pitänyt kättä sisällä kätilö ja mulla oli vielä vauva ylhäällä. Jouduin sitä lähemmäs puoltoistatuntia ponnistelemaan laskeutumaan.

Toki mahdollisesti se pää peitti sitten niin jo sitä, ettei sitä luiskahdusta tarvinnut pelätä.

Luulen, että th neuvolassa pystyy sanomaan, että milloinka vauva on vielä niin ylhäällä, että sen napanuoran esiinluiskahdusta tarvii pelätä, jos vedet menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Mun käsittääkseni, jos vauvan pää on jo kiinnittynyt, niin luiskahdusvaaraa ei olisi, ja sitten jos ei ole kiinnittynyt, niin vaarana on tosiaan tuo napanuoran ulos luiskahtaminen. Mulle sanottiin kahdessa viime raskaudessa, että jos vedet menee, ja vauva ei ole kiinnittynyt, niin pitäisi tilata ambulanssi ja sillä sairaalaan.

Mulla oli samana päivänä kuin kolmas lapsemme syntyi viimeinen neuvola käynit. Vauva ei ollut silloin vielä kiinnittynyt, joten terkka sanoi, että jos lapsivedet menee nyt, niin makuulla täytyisi pysyä ja kättärille mennessä olisisin autossa (omassa tai taksissa) makuuasennossa. Mutta onneksi vedet menivät vasta ponnistusvaiheessa ja silloin pikkuinen oli ilmeisesti jo kiinnittynyt.

Mä menin sairaalaan lapsivedenmenon epäilynä.. kalvoa tuntui vielä eli lapsivesi tihkutteli jostain ylempää, oli siis ratkennut jostakin muualta.. lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi että kohdunsuu on aivan kypsä synnyttämiselle, pään laskeutumisesta ei olleet ihan varmoja, mutta vauhdittamiseksi päätettiin laittaa tippaa ja puhkaista kalvoja lisää kun säännölliset supistuksetkin oli jo käynnissä. Kukaan ei puhunut mistään luiskahtamisista mitään.

aina kun lapsivedet menee muualla kuin sairaalassa, on mentävä makuuasennossa sairaalaan,paineen muutoksen vuoksi napanuora voi joutua puristuksiin!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti*3:
aina kun lapsivedet menee muualla kuin sairaalassa, on mentävä makuuasennossa sairaalaan,paineen muutoksen vuoksi napanuora voi joutua puristuksiin!!!!!!!!!!!!!!!

Mun mielestä on jännä, että eri terveydenhoitajilla ja kätilöillä on eri käsityksiä tästä asiasta. Tästäkin asiasta voisi olla joku yhtenäinen mielipide, jotta me äidit emmeolisi hädissämme synnytyksen ollessa ajankohtainen
:/

Alkuperäinen kirjoittaja äiti*3:

mä en saanu tollast ohjet sairaalasta, vaikka kuullu olenkin.

Keskimmäisestä meni vedet kotona, ja kehoittivat vain tulemaan normaalisti sairaalaan synnyttämään. Kahdesta muusta puhkaistiin sairaalassa eikä siinä mitään ihmeellistä varomista pidetty. Tosin vauvat minulla olivat laskeutuneet jo kaksi kuukautta ennen synnytystä ;)

Yhteistyössä