Kamala anoppi tarina.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kinsella harmaana.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kinsella harmaana.

Vieras
Tuossa oli keskustelua appivanhemmista. Haluan kertoa nyt oman tarinani ja tiedätte kuinka kamalia ne voivat olla..

Rakastuin mieheeni kun olimme samassa koulussa Kajaanissa opiskelemassa. Kun kävin mieheni luona ekaa kertaa niin anoppi ja appi oli ihan tavallisia.

Sitten kun ajateltiin muuttaa yhteen niin kaikki se kamaluus paljastui. Anoppi ja appi ovat kaikenlisäksi vanhoillislestadiolaisia ja heidän mielestään emme voineet muuttaa yhteen kun emme olleet naimisissa! Siis haloo! Meidän olisi pitänyt mennä naimisiin eikä oltu seurusteltu kuin vuosi. Kuitenkin koitimme järjestellä muuttoa ja anoppi soitti äidilleni ja koitti saada hänet mukaan. Äitini sanoi että emme voi aikuisia ihmisiä estää. Sitten anoppini suuttui ja haukkui minut vaikka miksi ja sanoi etten osaa kuitenkaan kotia hoitaa tai ruokaa laittaa!

No, kun muutimme sitten kaikkien vaiheiden jälkeen 20 km päähän anoppilasta niin he eivät auttaneet koko muutossa. Eivät tulleet katsomaan uutta kotia.

Mieheni on maatalouslomittaja ja kotonansa on iso maatila. Silti piti miehen käydä omien töittensä ohella kotona töissä, ilmaiseksi! Joka päivä soiitivat että tule tule auttamaan kun ei se isä jaksa. No mieheni meni kunnes käskin hänen sanoa että ei voi tulla enää kun meinaa aina nukahtaa rattiin. Sitten anoppi suuttui kun tiesi että minä olin käskenyt sanoa! Sanoi että eikö sen tyttöystäväsikin pitäisi hankkia töitä eikä sinun rahoillasi elää. Joo, me asuttiin 3000 asukkaan kylässä ja lähimpään kaupunkiin oli 70 km matkaa. Töitä ei saanut vaikka kuinka haki.

Kaikenlaista naljailua sai kuulla aina. Kun käytiin niillä, olin kuin aave: he eivät reagoineet muhun mitenkään, puhuivat keskenään. Ruokapöytään ei kutsuttu, mieheni kyllä. Ahdisti niin lapsellinen käytös!

Kaikki kai oli lähtöisin siitä kun olin heillä seurusteluaikoina yötä. Nukuimme aitassa ja aamulla sitten mieheni sisko soittaa että ala tulla pellolle kiviä keräämään, et usko kuinka isä suuttuu! Mieheni sanoi että nukuin vahingossa liikaa. Sitten sisko sanoi että voisi se tyttöystäväsikin pellolle tulla eikä aina meillä toimettomana olla! Mieheni sanoi että ei se ole uskaltanut tulla kun aina kaikki niin tylyjä hänelle ettei tiedä saako sitä auttaa vai ei.

Eli anoppi ja appi piti minua laiskana kun en älynnyt heti mennä sinne pellolla kiviä keräämään. Heillä kun pyydetään vieraatkin tilan töihin avuksi! Anoppi oli kaikille sukulaisille lallattanut miten laiska ja omahyväinen olen. Aivopesen vain hänen poikaansa..

Kaikista pahin tapaus oli se kun olin Oulussa ja myöhästyin viimeisestä junasta. Mieheni piti hakea mut ja nukahtikin rattiin ja ajoi toiseen autoon 80 vauhdissa. Onneksi toinen kerkesi väistää sen verran ettei tullut nokkakolari.

Olin todella sekaisin kolarista ja äitinsä soittaa mulle ja alkaa syyttää että sun vika koko kolari! Aina sua pitää jostain hakea! Ja nekin renkaat mitkä isä osti hänelle autoon meni rikki! No ei kai ne renkaat nyt niin tärkeät ole kuin oma poika. Ihan kamalaa syyttelyä. Sain seuraavana päivänä kamalan rytmihäiriökohtauksen. Sitten niitä rytmihäiriöitä tuli joka päivä, paniikkikohtauksia ja heräsin yöllä siihen että tukehdun. Anoppi ei uskonut oireitani vaan sanoi että keksin ne. Kesti pitkään saada oma mielenterveys kuntoon!

Kaikenlisäksi heidän koira puri mua kädestä eivätkä lopettaneet sitä, syyttivät kun menin liian lähelle! Sain kuukauden sairaslomaa ja käsi oli kamalan kipeä.

Miehelläni on kolme siskoa ja yksi veli. Kaikki lapset ovat täysin vanhempiensa vallassa. Kieltäytyä ei saa ja jos kiukuttelee niin saa selkäsaunan. Ihmettelen kun heillä ei koskaan tapella mistään ja anoppi myötäilee aina kaikkea mitä miehensä käskee tekemään. Koskaan ei miehensä ole tarvinnut siivota tai tehdä mitään kotona. Mieheni sanoi että koskaan he eivät ole tapelleet! Hänen isänsä on todella uskovainen ja hiljainen, lukee vain jotain siionien kirjaa.

Heillä on paljon rahaa ja lapset saa kaiken mitä haluavat ja siksi ovatkin tosi omahyväisiä ja hemmoteltuja. Mieheni sen sijaan on aina joutunut itse säästämään, tekemään rankat työt ja häntä on hakattu useasti. Jos on lapsena kieltäytynyt jostain niin vihta on heilunut. Hänen välinsä isäänsä ovat huonot.

Mieheni on monesti itkenyt että lopettaisi minun kiusaamisen, mutta aina se anoppi jaksaa vittuilla jostain. Kun kuuli että olin raskaana (avoliitossa) pistivät hetkeksi välit poikki. Pakko oli muuttaa tänne omaan kotipitäjääni. Nyt kun vauva on syntynyt niin yrittävät jotenkin olla.

Menimme syksyllä naimisiin ja he olivat loukkaantuneita kun eivät saaneet järjestää mitään. He eivät edes tarjonneet apuaan ja aika vaikeaa niin pitkän välimatkan takia.

Heille on tanssiminen syntiä ja juominen. (Joo heidän oma tyttönsä vaan juopottelee opiskelija-asunnossaan niin ompa syntiä) He eivä tulleet tanssimaan häävalssin jälkeen siinä kohdassa missä vanhemmat tanssivat ja lähtivät aikaseen pois.

Kerrottavaa olisi vaikka mitä mutta tuossa pahimmat. Ei ihme että olen ollut masentunut aikanaan. Ja tuntenut olevani kamala ihminen. Nyt mieheni kiittää minua kun pelastin hänet. Hän oli niin sokea omista vanhemmistaan että tarvitsi ulkopuolisen avaamaan silmät.

Onko kellään ollut tälläistä???

On tuollaista. Tiedän ihan just prikulleen nuo syntihommelitkin... Minin ja mieheni lapsuudenkoti on ollut vanhoillislestadiolainen. Kumpikaanperhe ei oikein sulata meitä. Saarnaamista, syyllistämistä, haukkumista, huomiottajättämistä, aliarvioimista, eriarvoisuutta, päin naamaa kaiken paskan huutamista.... Ihan mieletöntä.

Olen kuulemma täysin väärä puoliso miehelleni. Meillä on kuitenkin kaikki hyvin ja elämä menee mukavasti. Ahdistaa ihan kauheasti tuo, että mua ei ole hyväksytty ikinä miehen perheessä. Kun mua ei omat vanhemmatkaan hyväksy. Syynä just tuo uskonpuute vai mikä lie. Niin sairasta, niin väärin.

Mun miehelle sanoo vanhempansa vieläkin, että tule takaisin kotiin. Ja me ollaan oltu kuitenkin jo 15 vuotta yhdessä ja meillä on neljä lastakin... Itkeä, vaiko nauraa. Joskus teen molempia yhtä aikaa.

:hug:

Tunnen vanhoillislestadiolaisia perheitä ja heidän lapsiaan. Olet onnellisessa asemassa että seurustelunne eteni ihan avioliittoon asti. Harvemmin niin käy, jos puoliso ei ole uskossa. Itse en ole, mutta tällä alueella, jossa asun on tämän uskonnon edustajia runsaasti.
Ymmärrän että tilanne on vaikea, ei ole mukava olla tuollaisen ajojahdin kohteena. Nyt vain joudutte miettimään, että haluatteko olla tekemisissä heidän kanssaan. Jos haluatte, niin kehotan että yrität ottaa selvää heidän uskostaan mahdollisimman paljon ja yrittää ymmärtää miksi he käyttäytyvät niinkuin tekevät. Mitkä asiat johtuvat uskonnon asioista ja mitkä muusta.
Tuo tanssimattomuus esim kuuluu ihan siihen uskontoon ja toisaalta vaikka siihen kuuluvat tavat olisivat sinusta outoja tai jopa typeriä, on sinun ainakin jossain määrin kunnioitettava myös heidän valintojaan, sen sijaan että kokisit nekin henk koht loukkauksina.

Toivottavasti ymmärsit tarkoitukseni, mikä ei ole väheksyä sinun kokemaasi kohtelua tai heidän aiheuttamaansa pahaa oloa. Mielestäni osa tilanteista saattaa johtua ajatusmaailmojen erilaisuudesta ja jos haluat yrittää jonkinlaista suhdetta heihin, niin ymmärtää toisen ajatusmaailmaa (hyväksyi sitä tai ei) voi se helpottaa tilannetta.

En myöskään pidä kaikkia vanhoillislestadiolaisia hankalina, heissäkin on ihmisiä moneen lähtöön, ihan kuin kaikissa muissakin, eikä pidä yleistää liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tuollaista. Tiedän ihan just prikulleen nuo syntihommelitkin... Minin ja mieheni lapsuudenkoti on ollut vanhoillislestadiolainen. Kumpikaanperhe ei oikein sulata meitä. Saarnaamista, syyllistämistä, haukkumista, huomiottajättämistä, aliarvioimista, eriarvoisuutta, päin naamaa kaiken paskan huutamista.... Ihan mieletöntä.

Olen kuulemma täysin väärä puoliso miehelleni. Meillä on kuitenkin kaikki hyvin ja elämä menee mukavasti. Ahdistaa ihan kauheasti tuo, että mua ei ole hyväksytty ikinä miehen perheessä. Kun mua ei omat vanhemmatkaan hyväksy. Syynä just tuo uskonpuute vai mikä lie. Niin sairasta, niin väärin.

Mun miehelle sanoo vanhempansa vieläkin, että tule takaisin kotiin. Ja me ollaan oltu kuitenkin jo 15 vuotta yhdessä ja meillä on neljä lastakin... Itkeä, vaiko nauraa. Joskus teen molempia yhtä aikaa.

:hug:

Joo, niin samaa. Vaikka uskovaiset puhuu rakkaudesta, toisten hyväksymisestä niin eivät varmana hyväksy sellaisia jotka eivät ole samanlaisia kuin he itse! Mieheni ei ole uskovainen ja oli kaikenlisäksi koko lapsuuden ajan kiusattu vanhempiensa uskovaisuuden takia kun isänsä on niin julki uskovainen. Saarnailee ties missä ja kantaa ristiä kirkossa. Ei hyväksy naispappeja. Kesti tovi ennen kuin sain hänet kuorestaan ja hän oli todella ahdistunut.

Hitto kun en jaksanut ihan loppuun asti lukea. Saat olla tyytyväinen että sait edes mennä yhteen vanh. lestadiolaisen kanssa, jos et itse piiriin kuulu. Toivottavasti teillä ei ole viehättävää naapuria, lestadiolainen ei voi vastustaa sellaista voimakkaan sukupuoliviettinsä takia.

onhan ne ja omatkin tai siis sijais vanh oli ja on heilläkin on joskus suvaitsemattomuutta ym. mutta toki kaikki on uskonollisesta vakaumuksestaan huolimatta edelleen erehtyväisiä ihmisiä mutta se riippunee kai siitä miten asiat ymmärtää, kuika uskovaisuus vaikuttaa elämäntapaan ja toisiin suhtautumiseen.Ihmisellä on kumma taipumus asettaa itsensä Jumalan paikalle ja ottaa oikeudekseen tuomita muut jos he eivät elä ja ajattele kuten itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Muutanut:
Tunnen vanhoillislestadiolaisia perheitä ja heidän lapsiaan. Olet onnellisessa asemassa että seurustelunne eteni ihan avioliittoon asti. Harvemmin niin käy, jos puoliso ei ole uskossa. Itse en ole, mutta tällä alueella, jossa asun on tämän uskonnon edustajia runsaasti.
Ymmärrän että tilanne on vaikea, ei ole mukava olla tuollaisen ajojahdin kohteena. Nyt vain joudutte miettimään, että haluatteko olla tekemisissä heidän kanssaan. Jos haluatte, niin kehotan että yrität ottaa selvää heidän uskostaan mahdollisimman paljon ja yrittää ymmärtää miksi he käyttäytyvät niinkuin tekevät. Mitkä asiat johtuvat uskonnon asioista ja mitkä muusta.
Tuo tanssimattomuus esim kuuluu ihan siihen uskontoon ja toisaalta vaikka siihen kuuluvat tavat olisivat sinusta outoja tai jopa typeriä, on sinun ainakin jossain määrin kunnioitettava myös heidän valintojaan, sen sijaan että kokisit nekin henk koht loukkauksina.

Toivottavasti ymmärsit tarkoitukseni, mikä ei ole väheksyä sinun kokemaasi kohtelua tai heidän aiheuttamaansa pahaa oloa. Mielestäni osa tilanteista saattaa johtua ajatusmaailmojen erilaisuudesta ja jos haluat yrittää jonkinlaista suhdetta heihin, niin ymmärtää toisen ajatusmaailmaa (hyväksyi sitä tai ei) voi se helpottaa tilannetta.

En myöskään pidä kaikkia vanhoillislestadiolaisia hankalina, heissäkin on ihmisiä moneen lähtöön, ihan kuin kaikissa muissakin, eikä pidä yleistää liikaa.

No, nämä on aitoja kokemuksia. Ei mitään mustamaalaamista, vaan ihan vaan elämää. Ajatusmaailmat voi olla erilaiset ja hyvä niin, mutta toisen ihmisen kunnioitus on semmonen perusjuttu. Se pitäis hallita. Jokaisen.

Olen ottanut selvää heidän uskostaan. Kaikki asiat eivät heidän kohdallaan pidä paikkaansa kuten jossakin luki että meikit ja telkkari ei ole sallittuja. Mutta mieheni siskot meikkaa kuin viimeistä päivää ja on telkkari.

Ei se nyt niin kamalalta tuntunut että eivät tanssineet, mutta heistä tuntui pahalta kun me tanssiittiin. Mieheni sisko suuttui joskus isälleen kun isä ei millään meinannut antaa tytön tanssia vanhojen tansseissa, mutta tanssi kuitenkin.

Lestadiolaiset ovat erittäin ahdasmielisiä.. Eivät kaikki, mutta suurin osa :( Olen nuoruudessani seurustellut kahden pojan kanssa, joilla oli lestadiolaiset vanhemmat. Kumpikaan ei uskaltanut viedä minua näytille, pelkäsivät varmasti vanhempiensa sanomisia. Enkä kyllä halunnut tutustuakkaan näihin vanhempiin. Tunnen kyllä moniakin lestadiolaisia, joilla on aika vapaa kasvatus jne. eivät ole mitään kiihkouskovaisia, kunhan uskovat jumalaan.. :)

Mieheni ei tosiaankaan ole samassa uskossa kuin vanhempansa. Heidän tyttönsä ovat. Mieheni sai kärsiä niin paljon sen uskon takia ettei koskaan ole osallistunut esim. seuroihin joita heillä järjestettiin.

En ole koskaan sanonut pahaa sanaa heille. Enkä tule sanomaankaan.

Voisin kirjoittaa romaanin ystäväni kärsimistä törkeyksistä miehensä vanhoillislestadiolaisilta venhemmilta ja sisaruksilta. Kaikki nuo mitä aloittaja kirjoitti kuulostaa erittäin tutulta. Mielestäni sellaiset ihmiset, jotka saarnaavat hyväksynnästä ja kaikkien Jumalan luotujen rakastamisesta, ja kuitenkin itse ovat niitä pahimpia sadisteja ei-uskovaisille, palavat itse siellä helvetissään.

Alkuperäinen kirjoittaja Alfa-naaras:
Hitto kun en jaksanut ihan loppuun asti lukea. Saat olla tyytyväinen että sait edes mennä yhteen vanh. lestadiolaisen kanssa, jos et itse piiriin kuulu. Toivottavasti teillä ei ole viehättävää naapuria, lestadiolainen ei voi vastustaa sellaista voimakkaan sukupuoliviettinsä takia.
ha? ihanko tämän kommentin takia piti kirjautua? :D

Niin se näytille vieminen. Ei uskaltanut minuakaan viedä aluksi. Samoiten mieheni sisko kun seurusteli jonkun pojan kanssa joka joi, poltti, oli lopettanut koulun kesken (eli oli kaikkea mitä heidän vanhempansa päivittelivät) niin ei uskaltanut viedä. Vanhempansa ei sanoneet pojasta mitään koskaan vaikka tiesivät hänestä. Suhde loppui siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Alfa-naaras:

Mitenkä niin ei voi vastustaa?? :whistle: :headwall: Samanlaiset sukupuolivietit niillä on kuin muillakin ihmisillä, ei se uskonto niihin haluihin vaikuta..

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-uskova:
Voisin kirjoittaa romaanin ystäväni kärsimistä törkeyksistä miehensä vanhoillislestadiolaisilta venhemmilta ja sisaruksilta. Kaikki nuo mitä aloittaja kirjoitti kuulostaa erittäin tutulta. Mielestäni sellaiset ihmiset, jotka saarnaavat hyväksynnästä ja kaikkien Jumalan luotujen rakastamisesta, ja kuitenkin itse ovat niitä pahimpia sadisteja ei-uskovaisille, palavat itse siellä helvetissään.

Sama täällä! Voisin kirjoittaa romaanin ja varmasti tulisi myyntimenestys!

Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Mieheni ei tosiaankaan ole samassa uskossa kuin vanhempansa. Heidän tyttönsä ovat. Mieheni sai kärsiä niin paljon sen uskon takia ettei koskaan ole osallistunut esim. seuroihin joita heillä järjestettiin.

En ole koskaan sanonut pahaa sanaa heille. Enkä tule sanomaankaan.

No voit olla ainakin hyvällä omalla tunnolla, kun et ole mennyt mukaan huonoon käytökseen, etkä lähtenyt heidän tasolleen asiassa. Toivottavasti jaksatten edelleen, noista negatiivisista ihmisistä huolimatta elää rauhassa omaa elämäänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kinsella:
Niin se näytille vieminen. Ei uskaltanut minuakaan viedä aluksi. Samoiten mieheni sisko kun seurusteli jonkun pojan kanssa joka joi, poltti, oli lopettanut koulun kesken (eli oli kaikkea mitä heidän vanhempansa päivittelivät) niin ei uskaltanut viedä. Vanhempansa ei sanoneet pojasta mitään koskaan vaikka tiesivät hänestä. Suhde loppui siihen.

heh, en mäkään tulis hyväksymään tyttärelleni kyseisen kuvauksenlaista poikaystävää!
Mutta siis sun kokemukset ovat kyllä olleet raskaita, miehen mukana tule kyllä koko suku ja sit jos ei tuu hyväksytyksi niiden puolelta niin on se hankalaa. Sun pitäis perustaa joku "Anoppien uhrit"... ;)

Joo, ei kai se muu auta kuin yrittää unohtaa. Onneksi on sitä välimatkaa että eivät ole jatkuvaan mielessä eivätkä puuttumassa.

Mieheni ei koskaan soita kotiinsa, äitinsä saattaa joskus soittaa. Ja aina kysyy: milloin tulet käymään? |O

quote]

heh, en mäkään tulis hyväksymään tyttärelleni kyseisen kuvauksenlaista poikaystävää!
Mutta siis sun kokemukset ovat kyllä olleet raskaita, miehen mukana tule kyllä koko suku ja sit jos ei tuu hyväksytyksi niiden puolelta niin on se hankalaa. Sun pitäis perustaa joku "Anoppien uhrit"... ;) [/quote]

Joo niin voisin perustaa! Kuka littyy mukaan? :)

Yhteistyössä