Kannattaa rokottaa lapset, eikä olla itsekäs!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on täysin vastuutonta jättää lapsi rokottamatta. Mielestäni rokotusvastaisten vanhempien tulisi saada aitoa tietoa siitä, miksi näihin tauteihin alunperin on rokotetta suunniteltu. Mutta ei, kaivellaan esiin muutamia esimerkkejä siitä, mitä pahimmillaan voi tapahtua, jos rokottaa. Mutta ei välitetä siitä, mitä voi tapahtua, jos ei rokota. Ei, koska nehän ovat vain yksittäistapauksia eivätkä huolestuta. Ja nämä ihmiset oikeasti saavat tehdä lapsia...

[QUOTE="voi elämä";23465041]Ihmisillä olisi kyllä ollut lajina aikaa kehittää vastustuskyky näitä tauteja vastaan, mikäli vastustuskyky kehittyisi sillä tavalla kuin rokotuskammoiset uskovat. Tietyt taudit - jotka, kiitos rokotusten, ovat poistuneet aktiivisesta sairastelusta - ovat kuitenkin niittäneet satoaan eikä ihmisten vastustuskykyjärjestelmä ole kehittynyt niitä vastustamaan. Jos tätä ei voi uskoa, riittää, kun seuraa maailman asioita ja ihmisten kuolleisuutta ja vammautumista ihan niihin samoihin tauteihin, joita meillä täällä Suomessa ei sairasteta - kiitos rokotusten, ei vastustuskyvyn.[/QUOTE]

Moniko paljon matkustava jättää esim. malarialääkkeet ottamatta, koska vastustuskyky sitten kasvaa, kunhan altistuu ja sairastaa sen? Samalla tavalla ennaltaehkäisevä sekin on ja aika lailla hurjemmat haittavaikutukset kuin monilla nykyrokotteilla. :)

Moniko paljon matkustava jättää esim. malarialääkkeet ottamatta, koska vastustuskyky sitten kasvaa, kunhan altistuu ja sairastaa sen? Samalla tavalla ennaltaehkäisevä sekin on ja aika lailla hurjemmat haittavaikutukset kuin monilla nykyrokotteilla. :)

Näkeehän sen hysterian ja ennakkoluulojen ja tietämättömyyden tason kun jotkut ihan oikeasti kuvittelee että on pienempi paha tästä nyt täällä vetäistä joditabletit naamaan kuin odottaa tuleeko siihen oikeaa tarvetta. Kun eihän ne mitään pahaa tee, mutta se säteily!

[QUOTE="vieras";23465163]Aika moni täällä on sitä mieltä, että oikeesti imetys ei suojaa lasta miltään ja korvike on melkeinpä parempaa, koska tuttavapiirissä on korvikeruokitut terveitä. :D :D[/QUOTE]

Ja tupakointi sekä alko raskauden aikana eivät ole vaikuttaneet heidän lapsiinsa mitenkään ennenkään, joten tääkin raskaus voi mennä samalla tavalla.

Rokotteita ja niiden tehoa tutkineena voin sanoa,että joissakin tapuksissa juurikin rokote on haitallisempi kuin itse tauti. Rokote vaikuttaa lapsen puolustusjärjestelmään ja rokoteannos laskee hetkeksi puolustuksen alas. Rokotteen voi halutessaan antaa epidemian iskiessä. Lapsena minun sukupolveni on sairastanut tuhka-,vihuri-, ja vesirokon sekä sikotaudin ja edelleen porskutellaan terveinä koko ikäluokka.

Rokotteita ja niiden tehoa tutkineena voin sanoa,että joissakin tapuksissa juurikin rokote on haitallisempi kuin itse tauti. Rokote vaikuttaa lapsen puolustusjärjestelmään ja rokoteannos laskee hetkeksi puolustuksen alas. Rokotteen voi halutessaan antaa epidemian iskiessä. Lapsena minun sukupolveni on sairastanut tuhka-,vihuri-, ja vesirokon sekä sikotaudin ja edelleen porskutellaan terveinä koko ikäluokka.

Mitä rokotteita olet tutkinut ja omillasi vai jossain ryhmässä? Jos meinaan sh on sairaanhoitaja niin varsinaista uutta tieteellistä tutkimusta kuitenkaan ei ole sairaanhoitajan mahdollista omillaan tehdä?

Asiantuntijana voit siis luetella mitkä rokotteet (kun nyt rokoteohjelmasta puhutaan, ei ylimääräisistä) ovat hyväksi ja mitkä haitaksi, ja mitä konkreettista haittaa on siitä että elimistön puolustuskyky hetkellisesti (mikä on hetki?) laskee ja hyökkääkö silloin siis potentiaalisesti sen taudin aiheuttajat vai kaikki?

Miksi rokotekuolleisuus ja rokotteista rekisteröidyt haitat eivät kuitenkaan ole niin korkealla että rokotteista kannattaisi luopua? Onko tosiaan mitättömän pieni paha sairastaa kaikki mahdolliset rokot ja sikotaudit, jos asiaan olisit yhtään enempää perehtynyt, tietäisit ehkä että koko ikäluokka ei todellakaan porskuta noiden tautien sairastamisen jäljiltä terveenä. Vai eikö mukaan lasketa jälkitauteja, pelkästään se itse tauti? Ja siis mitä ikäluokkaa olet?

Eka ajatus oli itellä tästä tapauksesta et vastuutonta, no toivottavasti tästä oppii edes muutama äiti jotta rokottavat lapsensa.
Mut kieltämättä, kun itse matkustin alueelle jossa korkea riski saada A-hepatiitti niin se jäi rokottamatta korkean hinnan vuoksi...

Rokote vaikuttaa lapsen puolustusjärjestelmään ja rokoteannos laskee hetkeksi puolustuksen alas. Rokotteen voi halutessaan antaa epidemian iskiessä.

Rokotehan siis aiheuttaa elimistössä samanlaisen immuunipuolustusreaktion kuin tauti (mutta lievemmän), joten ihan puppua toi laskee puolustuksen alas. Ja sit jos oot sitä mieltä, niin miksi ihmeessä antaisit rokotteen epidemian ollessa valloillaan jos se sun mielestä laskee puolustuksen alas??? Luulisi että epidemian aikana just sitä puolustuskykyä tarvittaisiin.

Missä ryhmässä muuten oot ollut töissä ja tutkinut rokotteita? Ilmeisesti entisessä KTL:ssä (nyk. THL:ssä), ollaan ehkä ex-työkavereita (tosin yhtään sairaanhoitajaa en muista, lääkäreitä ja maistereita ja labraihmisiä kyl..).

[QUOTE="vieras";23465277]Eka ajatus oli itellä tästä tapauksesta et vastuutonta, no toivottavasti tästä oppii edes muutama äiti jotta rokottavat lapsensa.
Mut kieltämättä, kun itse matkustin alueelle jossa korkea riski saada A-hepatiitti niin se jäi rokottamatta korkean hinnan vuoksi...[/QUOTE]

n. 50 euroa? Eikö ne matkatkin maksa aika paljon?

Ikäluokka on -60,ja ne jälkitaudit eivät ole niin hankalia kuin saattaa huhupuheissa kuulla. Suomessa on kuitenkin niin korkea hygieniataso että sen turvin selviää pienistä taudeista. Ja rokotteiden haitoista ei julkisesti puhuta,koska lääketeollisuudessa pyörii isot rahat.

Ikäluokka on -60,ja ne jälkitaudit eivät ole niin hankalia kuin saattaa huhupuheissa kuulla. Suomessa on kuitenkin niin korkea hygieniataso että sen turvin selviää pienistä taudeista. Ja rokotteiden haitoista ei julkisesti puhuta,koska lääketeollisuudessa pyörii isot rahat.

Mä en tiedä kenellekään tulleen rokotteista sen kummempaa kuin paikallinen ihoärsytys, kuume ja kitinä, kun taas ajoittain saa lukea lehdistä täällä pk-seudulla paikallisista epidemioista rokottamattomien keskuudessa. Isäpuoleni meinasi kuolla aivokalvontulehdukseen rokon jälkitautina. Syntynyt 1950-luvun lopulla, eikä silloin lapset saaneet rokotetta ko. rokkoon. Polion rampauttamia ei taida juuri keskuudessamme olla, mutta siitä saanemme kiittää rokotetta, eikä hygieniaa.

Rokottamattomuuteenhan voi olla muitakin syitä kuin että ei halua. Esimerkiksi allergisuus. Heidän kannaltahan olisi parasta jos mahdollisimman moni muu sitten ottaisi sen rokotteen. Toisaalta jos on kipeänä tai vaikka kunnon korvakierteessä, kannattaa vähän lykätä sen ottamista. Tuota rokotetta välttelee moni siksi että se aiheuttaa usein ne kovimmat rokotereaktiot. Ei sen autismikohun takia. Tyypillistähän on että viikon-parin päästä nousee kova kuume.
Niiden joiden muksuilla se rokote on, on ihan turhaa paasata kenenkään muun rokotteista. Heillähän ei ole riskiä siihen sairastua. Ymmärrän kyllä jos jonkun rokoteallergisen vanhempi on sitä mieltä. Tuo kuuluu kuitenkin niihin vanhoihin perusrokotteisiin. Uusimpia ei meilläkään suosita.

Mä en kans voi käsittää vanhempia jotka itsekkäästi omia uskomuksiaan luotsaten jättävät lapsensa rokottamatta. Eikö voisi taistella muiden asioiden vuoksi. Nyt kun on omat lapset niin puhuin äitini kanssa (joka siis terveyden huollon ammattilainen) ja sanoi mulle ettei vähäisten ja harvinaisten haittojen vuoksi olisi jättänyt meitä rokottamatta koska jos joku sairaus tänne rantautuisi niin olisi turha jossitella jos jotain vakavaa sattuisi. Olen samaa mieltä. Luotan vanhempiini jotka sanovat ammattilaisina rokotteiden olevan hyvä asia ja tuntuu pahalta tuo rokotehysteria kun niitä kuitenkin annetaan lasten hyvin voinnin vuoksi.

Mä en tiedä kenellekään tulleen rokotteista sen kummempaa kuin paikallinen ihoärsytys, kuume ja kitinä, kun taas ajoittain saa lukea lehdistä täällä pk-seudulla paikallisista epidemioista rokottamattomien keskuudessa. Isäpuoleni meinasi kuolla aivokalvontulehdukseen rokon jälkitautina. Syntynyt 1950-luvun lopulla, eikä silloin lapset saaneet rokotetta ko. rokkoon. Polion rampauttamia ei taida juuri keskuudessamme olla, mutta siitä saanemme kiittää rokotetta, eikä hygieniaa.

Meille laukaisi lapselle diabeteksen ja tiedän muitakin diabeetikkoja, jotka on sairastuneet mpr:n jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23465442:
Rokottamattomuuteenhan voi olla muitakin syitä kuin että ei halua. Esimerkiksi allergisuus. Heidän kannaltahan olisi parasta jos mahdollisimman moni muu sitten ottaisi sen rokotteen. Toisaalta jos on kipeänä tai vaikka kunnon korvakierteessä, kannattaa vähän lykätä sen ottamista. Tuota rokotetta välttelee moni siksi että se aiheuttaa usein ne kovimmat rokotereaktiot. Ei sen autismikohun takia. Tyypillistähän on että viikon-parin päästä nousee kova kuume.
Niiden joiden muksuilla se rokote on, on ihan turhaa paasata kenenkään muun rokotteista. Heillähän ei ole riskiä siihen sairastua. Ymmärrän kyllä jos jonkun rokoteallergisen vanhempi on sitä mieltä. Tuo kuuluu kuitenkin niihin vanhoihin perusrokotteisiin. Uusimpia ei meilläkään suosita.

Jos verrataan rokotetta pyöräkypärään tai turvavyöhön, niin kyllä käyttäjillä on oikeus marmattaa käyttämättömille. Allergiat sitten erikseen, mutta aika harvalla on niin paha allergia kuitenkaan. Oma lapseni on allerginen kananmunalle, mutta on kestänyt rokotukset, eikä allergiapäiväkodissakaan ollut rokottamattomia lapsia. Yksi vaihtoehto on hakeutua rokotettavaksi maahan, josta saa toista versiota rokotteesta ilman itselle allergisoivia aineita. Kaikkien terveydentila ei tietenkään kestä matkustamista...

Mutta mitä harvempi on rokotettu, sitä vähemmän jää turvaa myöskin juuri näille, jotka eivät voi ottaa rokotetta, vaikka tahtoisivatkin.

[QUOTE="apsi";23465471]Mä en kans voi käsittää vanhempia jotka itsekkäästi omia uskomuksiaan luotsaten jättävät lapsensa rokottamatta. Eikö voisi taistella muiden asioiden vuoksi. Nyt kun on omat lapset niin puhuin äitini kanssa (joka siis terveyden huollon ammattilainen) ja sanoi mulle ettei vähäisten ja harvinaisten haittojen vuoksi olisi jättänyt meitä rokottamatta koska jos joku sairaus tänne rantautuisi niin olisi turha jossitella jos jotain vakavaa sattuisi. Olen samaa mieltä. Luotan vanhempiini jotka sanovat ammattilaisina rokotteiden olevan hyvä asia ja tuntuu pahalta tuo rokotehysteria kun niitä kuitenkin annetaan lasten hyvin voinnin vuoksi.[/QUOTE]

Rokotehysteria? Missä? Tässä ketjussa ehkä.

Kannattaa ottaa huomioon, että on lapsia joita ei voida rokottaa tai ainakaan heti. Esim. vakavasti allergisia ei välttämättä pystytä rokottamaan, sillä itse rokottaminen olisi liian vaarallista. Samoin kaverin lasta ei voitu rokottaa reuman vuoksi, myöhemmin kylläkin.

Ei siis kannata tuomita kaikkia rokottamattomien lasten vanhempia, eivät he välttämättä ole vastuuttomia, vaan haluavat vaan lapsensa pysyvän hengissä. Surullista on, että mitä enemmän on "muuten vaan" rokottamattomia, nämä lapset ovat suuremmassa vaarassa eivätkä edes voi tilanteelle mitään, kun eivät voi itse ottaa rokotetta.

Yhteistyössä