Kannattaa rokottaa lapset, eikä olla itsekäs!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos verrataan rokotetta pyöräkypärään tai turvavyöhön, niin kyllä käyttäjillä on oikeus marmattaa käyttämättömille. Allergiat sitten erikseen, mutta aika harvalla on niin paha allergia kuitenkaan. Oma lapseni on allerginen kananmunalle, mutta on kestänyt rokotukset, eikä allergiapäiväkodissakaan ollut rokottamattomia lapsia. Yksi vaihtoehto on hakeutua rokotettavaksi maahan, josta saa toista versiota rokotteesta ilman itselle allergisoivia aineita. Kaikkien terveydentila ei tietenkään kestä matkustamista...

Mutta mitä harvempi on rokotettu, sitä vähemmän jää turvaa myöskin juuri näille, jotka eivät voi ottaa rokotetta, vaikka tahtoisivatkin.

Niin no lähinnä tarkoitan näitä joilla vaikka esikoinen on saanut anafylaktisen reaktion niin hyvin ymmärrän että kuopukselle ei sitä uskalla oikein tökätä. Tai jos on muista rokotteista saanut vakavampia oireita.
Marmatus on toki oikeutettua jos ei lapselle voida sitä piikkiä antaa, mutta mun mielestä ihan hyödytöntä esim. sikaflunssarokotteiden kaltaisissa tapauksissa joissa ei voi edes tietää oikein mistä valitsee. Samankaltaisia on myös calmette, rota ja pneumo, mitkä ei mun listalla lukeudu kovin selkeisiin ja luotettaviin tapauksiin. Niiden hyvyys ja funktio on hieman kyseenalaisia, toisin kuin noilla perinteisillä rokotteilla jotka on pitkään olleet käytössä. Esim. jäykkäkouristuksen jättäminen pois on silkkaa idiotismia, mutta tuon mpr:n hienoisen lykkäämisen ymmärrän ihan hyvin.

Toisaalta pyöräilykypärävertauskin ontuu vähän. Turha se on muiden valinnoista marmattaa liikaa kun se ei mitään hyödytä vaan usein aiheuttaa päinvastaisen reaktion. En mä montaa tiedä jotka moottoripyöräilee leikki-ikäisen kanssa mutta aina niitäkin löytyy. Oon mä ittekin istunut kakarana semmoisen kyydissä tuhansia kilometrejä ilman mitään kypärää tai sitten vaan joku fillarointipotta päässä.

[QUOTE="vieras";23465277]Eka ajatus oli itellä tästä tapauksesta et vastuutonta, no toivottavasti tästä oppii edes muutama äiti jotta rokottavat lapsensa.
Mut kieltämättä, kun itse matkustin alueelle jossa korkea riski saada A-hepatiitti niin se jäi rokottamatta korkean hinnan vuoksi...[/QUOTE]

Mulla edelleen eka ajatus on, että minkähän ikäinen on "pikkulapsi", eikö ketään muuta kiinnosta?
IP-lehdet repii riemua mistä tahansa, vaikka vähän vääristellenkin. Jos se pikkulapsi on esim. sen 1v2kk, niin se voi oikeasti olla rokottamaton siksi, että MPR on rokotusohjelmassa vasta 1,5v. tienoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23465677:
Marmatus on toki oikeutettua jos ei lapselle voida sitä piikkiä antaa, mutta mun mielestä ihan hyödytöntä esim. sikaflunssarokotteiden kaltaisissa tapauksissa joissa ei voi edes tietää oikein mistä valitsee. Samankaltaisia on myös calmette, rota ja pneumo, mitkä ei mun listalla lukeudu kovin selkeisiin ja luotettaviin tapauksiin. Niiden hyvyys ja funktio on hieman kyseenalaisia, toisin kuin noilla perinteisillä rokotteilla jotka on pitkään olleet käytössä.

Eihän Calmette uusi rokote ole? Itse ainakin sen sain jo synnärillä tietääkseni. Omatkin lapseni ehtivät sen saada, ONNEKSI. Kuopus oli myös siinä rota-rokotekokeessa vastasyntyneenä.

Joo, mutta eikö se ole sama kuin tämän narkolepsian kanssa? Että se on ihmisellä aina ollutkin, piilevänä ja oireettomana, sitten rokotteen takia puhkeaa?

Se sairastuneiden määrä oli niin huikea että pitäis nyt olla ne piilevätkin, jotka olis puhjenneet lähivuosina, jo moneks vuodeks hoidettu alta pois.

Eihän Calmette uusi rokote ole? Itse ainakin sen sain jo synnärillä tietääkseni. Omatkin lapseni ehtivät sen saada, ONNEKSI. Kuopus oli myös siinä rota-rokotekokeessa vastasyntyneenä.

Ei calmette uusi ole mutta sen teho alkaa olla huono kun pöpö on muuntunut aika tavalla ja siihen labraversioon (rokotteeseen) on kuollut suomessakin lapsia jonka takia se annetaan ainoastaan tiukasti rajatuille riskiryhmille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23465722:
Se sairastuneiden määrä oli niin huikea että pitäis nyt olla ne piilevätkin, jotka olis puhjenneet lähivuosina, jo moneks vuodeks hoidettu alta pois.

Osa niistä piilevistä tuskin olisi kehittynyt puhjenneiksi ilman rokotetta. Se ei kuitenkaan poista sitä, että heillä kyseinen tila oli pinnan alla kytemässä.

Ikäluokka on -60,ja ne jälkitaudit eivät ole niin hankalia kuin saattaa huhupuheissa kuulla. Suomessa on kuitenkin niin korkea hygieniataso että sen turvin selviää pienistä taudeista. Ja rokotteiden haitoista ei julkisesti puhuta,koska lääketeollisuudessa pyörii isot rahat.

No jaa, tampereella on useampana vuotena löydetty jätevedestä poliota, eli täällä on joku joka on potenttiaalinen tartuttaja...
Eipä ole mun silmääni sattunut uutista missä kerrottaisi viruksen levittäjän löytyneen tai että jätevesi näytteet olisi olleet toistuvasti puhtaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23465762:
Ei calmette uusi ole mutta sen teho alkaa olla huono kun pöpö on muuntunut aika tavalla ja siihen labraversioon (rokotteeseen) on kuollut suomessakin lapsia jonka takia se annetaan ainoastaan tiukasti rajatuille riskiryhmille.

Joo, se rokote muuttui kehnoksi, kun valmistus siirtyi toisaalle.

Meille laukaisi lapselle diabeteksen ja tiedän muitakin diabeetikkoja, jotka on sairastuneet mpr:n jälkeen.

Mä tiedän ja tunnen monta joille ei oo tullu, eli yhtä luotettava tutkimus.
Meillä ainakin otetaan synnytyksen yhteydessä näyte jossa käy ilmi onko riskiryhmässä, jos olis niin sitten voisi miettiä asiaa.

Niin mulla puhkesi diabetes 22 vuotiaana, eli aika monta vuotta rokotuksen jälkeen.

Ikäluokka on -60,ja ne jälkitaudit eivät ole niin hankalia kuin saattaa huhupuheissa kuulla. Suomessa on kuitenkin niin korkea hygieniataso että sen turvin selviää pienistä taudeista. Ja rokotteiden haitoista ei julkisesti puhuta,koska lääketeollisuudessa pyörii isot rahat.

Vaan kun rokotteiden haitoista nimenomaan puhutaan, ihan ihmisten kesken, ei ylimpiä tahoja kuunnellen. Miten voi olla että jos tuhannen ihmisen piirissä joka koostuu ystävistä ja kavereista joilla on ystäviä ja kavereita joilla on ystäviä ja kavereita, ei ole yhtäkään vakavaa tapausta rokotteen seurauksena, mutta silti ne ovat tosi vaarallisia ja haittavaikutuksista ei vain kerrota? Onko lääkeyhtiöt siis ostaneet nämä vanhemmat hiljaisiksi? Kyllä ainakin meidän "mammapiireissä" näistäkin puhutaan ja niin puhuu monet muutkin.

Mä lasken pieniksi taudeiksi infektiot jotka hoituvat kotihoidolla. En todellakaan pidä pienenä tautina sairaalahoitoa vaativaa virusta johon ei ole lääkkeitä tai rampauttavia tai pahimmassa tapauksessa yleiskunnosta riippumatta tappavia tauteja. Onko huhupuhetta nähdä ihminen joka ei polion seurauksena kävele? Ei ole myöskään kovin mieltäylentävää katsoa vierestä vanhempien tuskaa kun lapsi taistelee sairaalassa aivokalvontulehduksen kanssa, en soisi omille lapsille esim. jonkun "pikkurokon" jälkitautina..

Mulla edelleen eka ajatus on, että minkähän ikäinen on "pikkulapsi", eikö ketään muuta kiinnosta?
IP-lehdet repii riemua mistä tahansa, vaikka vähän vääristellenkin. Jos se pikkulapsi on esim. sen 1v2kk, niin se voi oikeasti olla rokottamaton siksi, että MPR on rokotusohjelmassa vasta 1,5v. tienoilla.

Mietin ihan samaa kanssa aiemmin. Jäin myös miettimään sitä että jos on vain hieman vaille tuon 1,5v ja matkustaa johonkin jossa epidemiat jyllää, onko järkevää ottaa rokote aiemmin jos kuitenkin jostain syystä on pakko reissata. Sitten voidaan tietty lähteä pohtimaan miten vastuullista yleensäkään on roudata pientä lasta alueelle jossa on ties ja mitä tautia eikä lapsella ole juurikaan vastustuskykyä eikä edes voimassaolevia rokotteita.. Pakkotilanteet on eri, mutta lomamatkoja mietin.

[QUOTE="vieras";23465817]Mä tiedän ja tunnen monta joille ei oo tullu, eli yhtä luotettava tutkimus.
Meillä ainakin otetaan synnytyksen yhteydessä näyte jossa käy ilmi onko riskiryhmässä, jos olis niin sitten voisi miettiä asiaa.

Niin mulla puhkesi diabetes 22 vuotiaana, eli aika monta vuotta rokotuksen jälkeen.[/QUOTE]

Mikä ihmeen tutkimus? Valmistajan leafletissa lukee yhtenä haittavaikutuksena diabetes mellitus.

Jaa nyt se kääntyi näinpäin. ;)

Meillä ei ole suvussa diabetesta ollenkaan, ei kenelläkään.

Miten päin kääntyi? Enivei, eikö ykköstyyppi ole kuitenkin perinnöllinen? Huolimatta siitä, että toki sairauksia voi suvussa ihmiset kantaa itse niiden oireita näyttämättä tai että sairaus heillä puhkeaisi. Itselläni ei ole kovin paljoa kokemusta diabeteksesta, ihan vaan kirjatietoon perustuen tässä keskustelussa olen mukana.

Meidän suvussa on hemofiliaa, mutta koska olen naispuolinen ja lapseni ovat tyttäriä, on se ihan piilossa, mikäli meillä se sattuu "pinnan alla" olemaan. Myöskin tyttäreni eräs geenitestillä todettu terveyteen vaikuttava tila on ollut hänellä koko elämänsä, mutta oireet alkoivat vasta kouluiän kynnyksellä.

Vaan kun rokotteiden haitoista nimenomaan puhutaan, ihan ihmisten kesken, ei ylimpiä tahoja kuunnellen. Miten voi olla että jos tuhannen ihmisen piirissä joka koostuu ystävistä ja kavereista joilla on ystäviä ja kavereita joilla on ystäviä ja kavereita, ei ole yhtäkään vakavaa tapausta rokotteen seurauksena, mutta silti ne ovat tosi vaarallisia ja haittavaikutuksista ei vain kerrota? Onko lääkeyhtiöt siis ostaneet nämä vanhemmat hiljaisiksi? Kyllä ainakin meidän "mammapiireissä" näistäkin puhutaan ja niin puhuu monet muutkin.

Ehkä tuota uskottavuutta syö se että sitten kun niistä oikeasti tulee niitä reaktioita niin ne sivuutetaan jollakin sivulauseella ja jätetään tutkimatta tarkemmin. Ihmisillä menee luottamus muihinkin rokotteisiin kun lääkärit toimivat niin ja mammapiireissä puhutaan ilmenneistä ongelmista eikä huhuilta katkota siipiä kun lääkefirma ei esitä testidataa edes niistä ilmoitetuista sairauksista. Ikävää niiden toimivien rokotteiden kannalta.

Miten päin kääntyi? Enivei, eikö ykköstyyppi ole kuitenkin perinnöllinen? Huolimatta siitä, että toki sairauksia voi suvussa ihmiset kantaa itse niiden oireita näyttämättä tai että sairaus heillä puhkeaisi. Itselläni ei ole kovin paljoa kokemusta diabeteksesta, ihan vaan kirjatietoon perustuen tässä keskustelussa olen mukana.

Meidän suvussa on hemofiliaa, mutta koska olen naispuolinen ja lapseni ovat tyttäriä, on se ihan piilossa, mikäli meillä se sattuu "pinnan alla" olemaan. Myöskin tyttäreni eräs geenitestillä todettu terveyteen vaikuttava tila on ollut hänellä koko elämänsä, mutta oireet alkoivat vasta kouluiän kynnyksellä.

Keneltä se sitten periytyi?

Jos kerran itse Merck sen jo tunnustaa, että diabetestakin rokote aiheuttaa, niin on se jännä että ihmiset ei tunnu uskovan. Hehe vaan.

Mietin ihan samaa kanssa aiemmin. Jäin myös miettimään sitä että jos on vain hieman vaille tuon 1,5v ja matkustaa johonkin jossa epidemiat jyllää, onko järkevää ottaa rokote aiemmin jos kuitenkin jostain syystä on pakko reissata. Sitten voidaan tietty lähteä pohtimaan miten vastuullista yleensäkään on roudata pientä lasta alueelle jossa on ties ja mitä tautia eikä lapsella ole juurikaan vastustuskykyä eikä edes voimassaolevia rokotteita.. Pakkotilanteet on eri, mutta lomamatkoja mietin.

Täällä se annetaan 1v 3kk neuvolassa jota mä tosin lykkäsin vähän yli 1,5-v iän kun oli niin kipeänä syystalvella. Jos lähtee johonkin riskialueelle niin voidaan antaa aiemminkin mutta sitten tarvii ylimääräisen tehosteen.

Mutta se on niin suhteellista. Paljon matkustava ja kaukomatkaileva usein on hyvinkin perillä asioista.
Jos taas harvoin matkaileva perhe päättää lähteä esim. harvinaisena herkkuna johonkin perusturistille tyypilliseen Etelä-Euroopan lomakohteeseen, josta ei ole räävitty sairastumisepidemoita pitkin keltaista lehdistöä, niin ei välttämättä tule edes mieleen tarkistaa, että pitäisikö joku rokotus erikseen ottaa. Ja jos ottaakin selvää asiasta, niin löytyykö helposti tietoa, että joku normaaliin rokoteohjelmaan kuuluva piikki olisi syytä ja mahdollista ottaa lapselle vaikka se pari kk etukäteen jos niikseen tulee?
Ihan rehellisesti nimittäin, mulla ei välttämättä tulisi mieleen. :ashamed:

Enkä siis toki väitä, etteikö kyse voisi olla myös vanhempien päätöksestä olla ottamatta rokotuksia, mutta en ihan herkästi lähtisi hirveän kovin sanoin tuomitsemaan, kun ei taustoista ole kaikkea kerrottu.

Keneltä se sitten periytyi?

Jos kerran itse Merck sen jo tunnustaa, että diabetestakin rokote aiheuttaa, niin on se jännä että ihmiset ei tunnu uskovan. Hehe vaan.

En edelleenkään usko, että rokote geenejä muuntelee. Aiheuttaa, kyllä varmaan näin, mutta ei ilman sitä, että ihminen on valmiiksi sille altis. Eli jos sinun ja miehesi geenit tsekattaisiin, olisi siellä luultavasti diabetes-perintötekijöitä nukkumassa. Suomessahan ykköstyypin diabetes on todella yleinen, ettei mitenkään harvinaista todellakaan tässä maassa. Plus, että ilmeisesti diabetesta (juveniili) aiheuttavia geenejä on useampia, joten miksipäs ei olisi "lottovoitto" sattunut sitten kohdalle, joka aiheuttaa sen nuorella iällä?

En edelleenkään usko, että rokote geenejä muuntelee. Aiheuttaa, kyllä varmaan näin, mutta ei ilman sitä, että ihminen on valmiiksi sille altis. Eli jos sinun ja miehesi geenit tsekattaisiin, olisi siellä luultavasti diabetes-perintötekijöitä nukkumassa. Suomessahan ykköstyypin diabetes on todella yleinen, ettei mitenkään harvinaista todellakaan tässä maassa. Plus, että ilmeisesti diabetesta (juveniili) aiheuttavia geenejä on useampia, joten miksipäs ei olisi "lottovoitto" sattunut sitten kohdalle, joka aiheuttaa sen nuorella iällä?

Kyllä mä tiedän että se on monen tekijän summa, mutta usko(taa)n myös että ilman rokotetta diabetes ei olisi puhjennut, ainakaan 1,5-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23465922:
Ehkä tuota uskottavuutta syö se että sitten kun niistä oikeasti tulee niitä reaktioita niin ne sivuutetaan jollakin sivulauseella ja jätetään tutkimatta tarkemmin. Ihmisillä menee luottamus muihinkin rokotteisiin kun lääkärit toimivat niin ja mammapiireissä puhutaan ilmenneistä ongelmista eikä huhuilta katkota siipiä kun lääkefirma ei esitä testidataa edes niistä ilmoitetuista sairauksista. Ikävää niiden toimivien rokotteiden kannalta.

Paljon mahdollista. Toisaalta kun hysteerikot kokoontuu yhteen niin tuloksenahan ei ole muuta kuin joditabletit naamaan ja lapset kokonaan neuvolasta pois ettei painosteta piikkeihin.. Avoimuus kunniaan, pitäisi rehellisesti kertoa sekä hyödyt että haitat, näissä vanhemmissa perusrokotteissa kun ne hyödyt kuitenkin on selkeästi isommat. Myös sivuvaikutukset ja reaktiot pitäisi todella tutkia ja ottaa tosissaan, tehdä tarvittaessa muutoksia ja valtiotasolla sitten ostaa rokotteet muualta jos yksi firma ei toimi eettisesti. Vaan kun raha ratkaisee ja mistä osakkeenomistajat hyötyy.. Eipä sekään silti tarkoita että rokotteet olisi vain haitaksi olleet.

Mutta se on niin suhteellista. Paljon matkustava ja kaukomatkaileva usein on hyvinkin perillä asioista.
Jos taas harvoin matkaileva perhe päättää lähteä esim. harvinaisena herkkuna johonkin perusturistille tyypilliseen Etelä-Euroopan lomakohteeseen, josta ei ole räävitty sairastumisepidemoita pitkin keltaista lehdistöä, niin ei välttämättä tule edes mieleen tarkistaa, että pitäisikö joku rokotus erikseen ottaa. Ja jos ottaakin selvää asiasta, niin löytyykö helposti tietoa, että joku normaaliin rokoteohjelmaan kuuluva piikki olisi syytä ja mahdollista ottaa lapselle vaikka se pari kk etukäteen jos niikseen tulee?
Ihan rehellisesti nimittäin, mulla ei välttämättä tulisi mieleen. :ashamed:

Enkä siis toki väitä, etteikö kyse voisi olla myös vanhempien päätöksestä olla ottamatta rokotuksia, mutta en ihan herkästi lähtisi hirveän kovin sanoin tuomitsemaan, kun ei taustoista ole kaikkea kerrottu.

Haluan tarkentaa että en tarkoittanut tätä uutisoitua tapausta, vaan yleisesti pohdin koska tämä tapaus laittoi miettimään. Taustoja en tiedä enkä tosiaankaan tarkoita että he olisivat tarkoituksella edes jättäneet rokottamatta jos on sen ikäisestä lapsesta kyse että piikin olisi muuten saanut. Niitä jotka pitävät rokotteita kaiken pahan alkuna ja juurena kuitenkin löytyy, jotka ovat valmiita tietoisesti riskeeraamaan lapsen matkustamalla alueille jossa epidemiat jyllää mutta uskotaan että tauti on ihan pikkujuttu sairastaa rokotteen riskeihin verrattuna : /

Yhteistyössä