kannattaako erota, eroaisitteko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dodi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
=D

Se naurais mut pihalle. Eihän sitä masenna! Munkin masennusta välillä riidoissa käyttää haukkuma aseena. Oon hullu ym. kivaa. Mun päässä on vikaa jne.
On tainnut mies saada kotona sellaisen kuvan, että murehtiminen ja masentuminen on heikoille ja huonoille ihmisille, ja nyt sitten pidetään kulissia yllä. Ja samalla vähätellään toisen masennusta. Ikävä tilanne kyllä, mutta todellisuudessa taitaa tuo mieskin tarvita sitä apua.

Mutta loppujen lopuksi itse tuo erokysymys on ihan yksinkertainen. Sinä teet niin kuin sinusta parhaalta tuntuu. Ei muut voi sanoa onko joku syy tarpeeksi hyvä eroon, jos sinusta suhteessa ei ole toivoa parempaan ja roikut vaan kun "ei kehtaa erota" tai "en halua antaa periksi" niin taitaa se aika mennyttä olla jo.

Kävitkö itse terapiassa? Ruoditaanko siellä teidän parisuhdetta?

En ole terapiassa käynyt...ei rahaa ja kunnalliseen en pääse. Joten käyn vain juttelemassa mielenterveystoimistossa. Joo kyllä miehen äiti aika ¨hunosti visiin lääkäreihin,sairauksiin ja masentuneisiin suhtautuu vaikka itse sairaanhoitaja. Lääkäriin ei saa mennä kuin pakosta. =(
Tartuttanut lapsiinsakin sitten sen. Joo, aika huonolta näyttää tilanne. Mies ei halua kompromissejä tehdä vuokseni. Vähän huono olo. Ja tuleeko tästä miun elämästä enään mitään. =(

Kuulostaa kyllä siltä, että miehesi on myös masentunut. Mutta eipä ne teidän masennukset siitä eroamisesta parannu. Hankkikaa molemmat itsellenne joku uusi harrastus, jossa tapatte uusia ihmisiä ja saatte toteuttaa itseänne.

[QUOTE="ella";24784655]Kuulostaa kyllä siltä, että miehesi on myös masentunut. Mutta eipä ne teidän masennukset siitä eroamisesta parannu. Hankkikaa molemmat itsellenne joku uusi harrastus, jossa tapatte uusia ihmisiä ja saatte toteuttaa itseänne.[/QUOTE]

Niin, miestä ei voi saada mihinkään harrastukseen missä tarvii olla sosiaalinen. Ja jos haluaa harrastaa niin haluaa tehdä kotona. Golfit ym taas liian kalliita tähän ikävaiheeseen kun muitakin menoja. Miten voin toista auttaa kun ei halua apua? Itse teen harrasteryhmässä käsitöitä jo. En voi joka päiväksi ottaa harrastusta kun ei lapsille hoitajaa. Ja milloin mies harrastaisi? Tulee töistä kotiin 8 aikaan illalla ja vk-loput nukkuu. Niin helppoa ei erokaan ole.

Mitä jos mies sanoisi sulle että ottaa eron kun olet lihonutkin etkä pidä huolta itsestäsi?

Oletko muuten sanonut suoraan miehellesi että tämä ei voi jatkua näin? Että ero tulee ellei mikään muutu. Anna miehelle edes mahdollisuus korjata asiat, muista että tässä on kyse muistakin kuin vain sinusta.

Jok päivä ajattelen muitakin. Eikä toisen loukkaaminen kivaa ole jos olen tyytymäön mieheeni. Ei ole kiva huomautella asioista hänelle. Kysyin haluaako olla kanssani niin sanoi että haluaa. Kysyin haluaako minun vuokseni tehdä muutoksia ja käydä parturissa niin sanoi ettei halua. Niin. Siinä vastaus. Ehkä joku toinen tekisi hänet onnellisemmaksi ja hän haluaisi sitten tehdäkin muutoksia.

Sä keksit nyt vaan tekosyitä. Oikeasti jos eroa miettii vain siksi ettei toinen käy parturissa niin sulla on paljon pahempiakin ongelmia kuin miehesi.

Menetkö sä parturiin kun miehesi niin sanoo? Laihdutatko jos miehesi niin haluaa? Ja tosissaan, luuletko ettei se loukkaa miestä ellet rehellisesti kerro missä mennään teidän parisuhteessa? Opettele sanomaan asiat kauniisti, sillä pääsee jo pitkälle.

Mutta jos tilanne on tosiaan se että olet jo päätöksesi tehnyt (kuten kuulostaa) eikä sulla ole mitään mielenkiintoa jatkaa suhdetta, niin ota ero. Tosiaan, ehkä miehesikin olisi onnellisempi jos hän löytäisi naisen, joka rakastaa häntä omana itsenään.

[QUOTE="mä vaan";24777159]Minä näen tuon teidän tilanteen vähän toisella tavalla. Minusta tuntuu, että myös miehesi on masentunut.
Sanoit, että valitat miehelle ja se varmasti syö myös miehen itsetuntoa ja kovasti, varsinkin ulkonäön arvostelu tuntuu kenestä tahansa todella pahalta. Saati sitten oma rakas arvostelee, kerroit myös sanoneesi miehelle, ettet rakasta enää. Voin vaan kuvitella, kuinka ahdistavaa miehestäsi sellaisen sanominen on, joten ymmärrän kyllä reaktion. Mitä jos keskittyisit hetkeksi mieheesi, etkä vain itseesi. Se voisi avata silmät :) Ja ehdottomasti oman terapian lisäksi parisuhdeterapiaa.

Minulla itellä on masentunut puoliso ja ollaan kahlattu yhdellä melkoinen suo, joten tiedän mistä puhun.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa järkevältä. Jos mies jättää itsensä hoitamatta, hän ei rakasta itseäänkään ja on vaikea rakastaa muitakaan. Miehelläkin voi olla masennuksen tapaisia ongelmia, mutta ei vain osaa puhua niistä. Ehkä mieluummin sinun kannattaisi kiinnittää huomiota siihen miksi hän toimii niin kuin toimii, eikä ainakaan nalkuttaa.

Myös sinun sukusi haukkuminen voi olla osa jonkinlaista huonoa itsetuntoa ja omanarvontunnon puutetta. Jotenkin ajattelen, että teillä on molemmilla joku lukko päällä, ettekä pääse pureutumaan niihin syvällä oleviin asioihin, vaan puhutte toisarvoisista asioista.

Kannattaa suhtautua mieheen arvostavasti kaikesta huolimatta, hyvä kun aiheuttaa hyvää. Ja kannattaa muistaa sekin, että vain itseään voi muuttaa, mutta ei toista.

Sä keksit nyt vaan tekosyitä. Oikeasti jos eroa miettii vain siksi ettei toinen käy parturissa niin sulla on paljon pahempiakin ongelmia kuin miehesi.

Menetkö sä parturiin kun miehesi niin sanoo? Laihdutatko jos miehesi niin haluaa? Ja tosissaan, luuletko ettei se loukkaa miestä ellet rehellisesti kerro missä mennään teidän parisuhteessa? Opettele sanomaan asiat kauniisti, sillä pääsee jo pitkälle.

Mutta jos tilanne on tosiaan se että olet jo päätöksesi tehnyt (kuten kuulostaa) eikä sulla ole mitään mielenkiintoa jatkaa suhdetta, niin ota ero. Tosiaan, ehkä miehesikin olisi onnellisempi jos hän löytäisi naisen, joka rakastaa häntä omana itsenään.

Ei vaan teen sen itseni tähden.Pitää rakastaa itseään ennen kuin voi rakastaa muita. Joo ei toi nyt ainut ongelma ole meillä. Mutta kärjistetysti näin. Ja jos mies sanoisi että laihduta niin en varmasti laihduttaisi hänen takiaan vaan sen takia että itse voisin kunnioittaa itseäni. Tai että haluan näyttää esimerkkiä lapsille. Meillä on vain tämä elämä tietääkseni. En voi elää toisten kautta elämääni. Enkä oleta eronkaan olevan helppo. Kaikkea muuta. Mutta en voi olla ainut joka yrittää edes parantaa suhdetta. Sillä että mies hyvä isä tai siivoaa ei pitkälle suhteessa pötkitä. Vaan rakkaudella ja kunnioituksella.

Yhteistyössä