Kannattaako maksaa opintolaina pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sitä on muistaakseni joku 5000-6000e jäljellä. Olen maksanut sitä kotihoidontuella ihan naurettavaa summa... Korkoineen joku nafti 50e kuussa.

Nyt olemme eroamassa ja saan mieheltä 20 000e tästä talosta, kun maksaa minut pois tästä. Kannattaisiko tuosta summasta hoitaa tuo opintolaina pois kulkemasta? Muuten maksan sitä oikeasti varmaan vielä eläkkeelläkin.

Juu näin taidan tehdä. Vituttaa sekin, kun joka kuukausi menee tuohon rahaa ja sitä summaakin pitäis jossain vaiheessa tietysti nostaakin. Nyt menty tällä jo pian 7 vuotta. :/

Mä miettisin vielä toisenkin kerran. Opintolainassa on korko hyvin maltillinen, yleensä paljon pienempi kuin missä tahansa muussa lainassa. Mä käyttäisin tuon 20 000 mieluummin käsirahana asuntolainaan ja makselisin edelleen sitä opintolainaa pois pieninä erinä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu näin taidan tehdä. Vituttaa sekin, kun joka kuukausi menee tuohon rahaa ja sitä summaakin pitäis jossain vaiheessa tietysti nostaakin. Nyt menty tällä jo pian 7 vuotta. :/

Sepä se, että se ei häviä kun maksamalla. Ja maksamalla pientä summaa, maksat järjettömän summan pelkkiä korkoja. Vaikka korot ovatkin nyt tosi matalalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Mä miettisin vielä toisenkin kerran. Opintolainassa on korko hyvin maltillinen, yleensä paljon pienempi kuin missä tahansa muussa lainassa. Mä käyttäisin tuon 20 000 mieluummin käsirahana asuntolainaan ja makselisin edelleen sitä opintolainaa pois pieninä erinä.

Mutta opintolainasta voi tulla jossain vaiheessa ilmoitus, että ois syytä maksaa se veke.

Mulla on opintolainassa melkein sama korko kun asuntolainassa. Ei se iso ole, mutta jos on mahdollisuus maksaa kerralla pois, niin säästää tulevien vuosienkin korot.

Mutta opintolainasta voi tulla jossain vaiheessa ilmoitus, että ois syytä maksaa se veke.

Opintolainassa on valitettavasti korkea korko :(. Mun mielestä se kannattaa maksaa pois, jos on kerran mahdollisuus.

Minä maksoin sen kertaheitolla pois, kun olin ensin muutaman vuoden kitutuloilla maksanut sitä juurikin n. 50 euroa kuussa. Eipähän ole ollut sitä murhetta enää. Ja tuosta alkaa olla aikaa jo miltei 10 vuotta, silloin korot eivät olleet kovin matalat..

Missä asut tästä eteenpäin? Opintolaina ja asuntolaina on ainoat mistä saa verotuksessa hyötyä. Jos mä olisin sinä, niin miettisin että hommaanko sillä itselle asunnon (joko maksaisin käsirahan tai ostaisin aso-asunnon). Asoon saa asumistukea kuten vuokraan, jos olet välillä työttömänä.

Riippuu toki siitä, missä asut (äärilaidat halvalla maaseutupaikkakunnalla vai pk-seudulla), mitkä on sun muut tulot, oletko töissä jne. Jos olet töissä, laske pidemmällä tähtäimellä vuokra/tuon ason tai oman kustannukset.

Miksi et oo nyt 7 vuoteen maksanut enemmän? Etkö ole ollut ollenkaan töissä?

Toki sen voi maksaa poiskin, koska tolleen olet maksanut tosi paljon korkoja. Mutta sitten mieti mihin ne loput rahat laitat (eli musta asumiseen).

Mä tekisin myös näin! Kun kuitenkin jo lyhennät sitä opintolainaa jatkuvasti.

Alkuperäinen kirjoittaja sussu:
Hei, tuskin tää ap on muutenkaan mitään asuntoa ostelemassa, ei taida pelkällä kotihoidontuella paljoo pankkilainaa irrota, heh mikä idea.

Asoasunnon saa tuollakin + sen jälkeen maksaa vähemmän vastiketta kuin vuokraa ja säästää joka kk rahaa. Ja rahat on tallessa jos joskus ostaa asunnon.

Tässä ei nyt näy että onko lapsia, mutta jos oletetaan että on, niin kolmio saattaa tuolla irrota tai ainakin kaksio. Kolmio saattaa olla noin 25 000.

Tämän kannattavuus riippuu täysin onko hän isossa kaupungissa.

Mistä luit että elää kotihoidontuella?

Muoks. lukihan se siellä. Mutta ei hän 7 v oo kht:lla voinut olla? Eikä voi olla ikuisesti hamaan tulevaisuuteen.

Joten edelleen suosittelen, jos asuu isossa kaupungissa/pk-seudulla: aso alle, siihen saa asumistukea, ja säästyneellä rahalla maksaa sitä opintolainaa.

Uudella miehellä myös pesämunaa asuntolaina avarten, joka on aikeissa ottaa jossain vaiheessa, mutta ei ihan heti. Ei asuta pääkaupunkiseudulla vaan pikkupaikkakunnalla.

Uudella miehellä myös pesämunaa asuntolaina avarten, joka on aikeissa ottaa jossain vaiheessa, mutta ei ihan heti. Ei asuta pääkaupunkiseudulla vaan pikkupaikkakunnalla.

Ok, on siis uusi mieskin.

Sitten maksa pois vaan ja loput säästöön pesämunaksi. Mihin, riippuu millä aikataululla mennään. Rahastoon, jos aikataulu on kumminkin useampi vuosi. Tavallisella tilillä et saa mitään tuottoa niille.

Sitten vuokralle jos kumminkin meet sen uuden kanssa yhteen jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
PAljo teillä on sitte korko opintolainas?? MUlla on päälle 3e korkoo nordeas lyhennän 50e +korko ja se on päälle 3. opintolaina on noin 1600e jäljellä

En enää muista, kun olen jo maksanut pois, viimeisen erän noin 4-5 v sitten. Mutta muistan että halvempi se oli kuin silloinen asuntolaina.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
PAljo teillä on sitte korko opintolainas?? MUlla on päälle 3e korkoo nordeas lyhennän 50e +korko ja se on päälle 3. opintolaina on noin 1600e jäljellä

Mulla on korko Op-prime (mitä se nyt on: ) 1.55 ja siihen pankin marginaali 0.5. Eli yht. 2.05%. Aika edullista tällä hetkellä.

Itse olen ottanut opintolainan nyt työssäkäyvänä ja vielä koulun kirjoilla olevana. Sijoitin sen rahastoihin. Parasta rahaa ikinä, 14000 e ja korot on vuodessa ehkä 20 euroa.

Yhteistyössä