Kannattaako ostaa tuplat, kun ikäeroa 2,5 vuotta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuplat vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuplat vai ei

Vieras
Ongelma siis tämä: vauvan syntyessä lasten ikäero on 2,5 vuotta. Aluksi ajattelin, että esikoisen vaunut + sisaruslauta saa riittää. Nyt kun oon ajan kanssa miettinyt, niin tuleekohan siitä mitään, kun esikoinen on oikea viikari ja todella vilkas tapaus. Olisko vaan helpompi köyttää rattaisiin kiinni vauvan viereen, jotta voin lähteä yksinkin lasten kanssa ulos/kauppaan/kaupungille.

Kaipaisin siis kokemuksia miten vilkkaat n. 2,5-vuotiaat ovat pysyneet sisaruslaudalla. Ja onko mitään järkeä ostaa tuplia, vaikka ostaisin ne todennäköisesti käytettynä, kun käyttöikä kuitenkin olis aika lyhyt.

Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 6 kk, enkä silti ostanut tuplia. Kuopus syntyi loppuvuodesta. Aluksi meillä oli käytössä kantoliina ja rattaat, välillä pulkka ja rattaat. Seuraavana keväänä esikoinen täytti 2 ja ostimme seisomalaudan. Sitä käytettiin ahkerasti. Esikoinen ei ole juurikaan rattaissa vapaaehtoisesti istunut sen jälkeen kun oli 2,5-v, joten tuplia en ostaisi enää siinä vaiheessa, kun me selvittiin ilman paljon pienemmällä ikäerolla. Autolla käytiin asioilla, kun täällä ei ole kauppoja lähellä. Opeta se vilkas lapsi pitämään rattaista kiinni tai seisomaan laudalla. Kyllä noin iso jo tajuaa kun selitetään miksi niin toimitaan.

tuplien käyttöikähän tulisi lyhyeksi vaikka olisivat vilkkaan lapsen kanssa avuksi.
oletko miettinyt vauvalle esim.kantopussia, jolloin saat esikoisen rattaisiin?

sen verran voin neuvoa kun omat lapseni tällä hetkellä 2.2v ja 1.1v niin vanhempi kävelee sujuvasti jo 4km matkoja eikä halua tulla vaunujen (sisarusvaunut)kyytiin. eli enemmän suosittelen sinulle tota lauta systeemiä.

itselläni on tosin pitkillä (yli 2km matkoilla) naru tuplavaunuissa kiinni josta vanhempi pitää kiinni aina tietä ylittäessä/autotiellä.. mut eiköhän se ole ihan lapsista kiinni et millaisia matkoja jaksavat/haluavat kävellä

itse sinun tilanteessa en ostaisi kuin mahollisesti todella halvat tuplarattaat tai sisarus laudan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuplien käyttöikähän tulisi lyhyeksi vaikka olisivat vilkkaan lapsen kanssa avuksi.
oletko miettinyt vauvalle esim.kantopussia, jolloin saat esikoisen rattaisiin?

Kantoliinaa mä olen kyllä harkinnut mutta ei se oikein tunnu kovin ergonomiselta, jos lenkillekin aikoo lähteä. Onneksi tässä on vielä pari kuukautta aikaa miettiä ratkaisua.

En voisi kuvitellakaan ettei olis tuplia tolla ikäerolla,mutta varmaan paljon kiinni

ostaisin ehdottomasti tuplat tolla ikäerolla,riippuu paljon kuinka paljon liikutte.Itse ulkoilen päivittäin yli 10km lenkkejä eikä 4vuotiaskaan jaksa vielä,eli meillä työnnetään yli 4vuotiasta rattaissa.

<

Ei sitten mitään järkeä (paitsi jos on paljon ylimäärästä rahaa). Meillä lapsien ikäero 1v4kk ja ostettiin tuplat, joita käytettiin puoli vuotta!!! Eli esikoinen oli alle 2-vuotias kun hankittiin seisomalauta, jossa vilkas ja energinen esikoisemme seistä tallitti hienosti ja ylpeänä!

Sit kysynkin asiaan liittyen, että miten ne laudat toimii hiekkatiellä? Meidän kun tarvii taapertaa 1,5 km soratietä ennen kun päästään isolle tielle. Eikös niissä ole aika pienet renkaat? Minkä merkkinen lauta kannattaa ostaa? Nykyiset vaunut ovat Emmaljungat.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En voisi kuvitellakaan ettei olis tuplia tolla ikäerolla,mutta varmaan paljon kiinni
ostaisin ehdottomasti tuplat tolla ikäerolla,riippuu paljon kuinka paljon liikutte.Itse ulkoilen päivittäin yli 10km lenkkejä eikä 4vuotiaskaan jaksa vielä,eli meillä työnnetään yli 4vuotiasta rattaissa.

<

Meillä kahden ekan ikäero on 15 kkja heillä oli tuplat käytössä tuonne 4-5 vuoden ikään matkoilla ja tosiaan lenkkeilinkin silloin. Mutta toi nykyinen 2,5 v pysyy rattaissa hyvin satunaisesti. No hikisesti ½-tunnin lenkin, mutta kotitiehaarasta juoksee sitten jo itse pihalle.

Ite en oo tykänny käyttää seisomalautaa, koska kärryjä on hankala työntää sen kanssa. Siksi meillä onkin sisaristuin emmaljungissa ja olen ottanut siitä sen turvakaaren pois ja isokin lapsi mahtuu istumaan kun väsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sit kysynkin asiaan liittyen, että miten ne laudat toimii hiekkatiellä? Meidän kun tarvii taapertaa 1,5 km soratietä ennen kun päästään isolle tielle. Eikös niissä ole aika pienet renkaat? Minkä merkkinen lauta kannattaa ostaa? Nykyiset vaunut ovat Emmaljungat.
No sit mä ostaisin tuplat. Peräkkäin istuttavat matkamallit. Sinne takse mahtuu kantokoppa vauvalle kuitenkin eikä ne vie tilaa enempää kun yhdistelmät.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Meillä nuorin on nyt vilkas 2,5 vuotias ja rattaat on ihan turhat; se ei pysy niissä.

Meillä nyt reilun 2-vuotias kyllä tykkää istua rattaissa, kun näkee hyvin ympärilleen. Se on jännä juttu miten rattaissa pysyy hyvin paikoillaan mutta kävellessä repii kätensä irti ja juoksentelee miten sattuu :/ .

tota ihan mielenkiinnosta vaan kertoisin että meillä (jos ykkös vaunuilla liikenteessä) vanhempi istuu ns jalka telineen päällä (ja emmaljungat kyseessä) jos sattuu olemaan sellanen kohta jossa ei kävele... tai sitten menee vaunujen alle ns kori osastoon....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Meillä nuorin on nyt vilkas 2,5 vuotias ja rattaat on ihan turhat; se ei pysy niissä.

Meillä nyt reilun 2-vuotias kyllä tykkää istua rattaissa, kun näkee hyvin ympärilleen. Se on jännä juttu miten rattaissa pysyy hyvin paikoillaan mutta kävellessä repii kätensä irti ja juoksentelee miten sattuu :/ .

No ei tuo kyllä pidä kädestäkään kiinni. Mutta pysyy kutakuinkin vieressä, kun kokoajan selittää, että miksi pitää pysyä ja missä saa kulkea |O
Noi vanhemmat istu viellä ainakin 3-4 vuotiaana peräkkäin rattaissaan ja jos ne käveli, ei tavinnu vahtia, aivan varmasti ne pysyi näköetäisyydellä.

Meillä lapsilla ikäeroa 2,5 vuotta ja kyllä tuplat oli ehdottomat!Meillä oli koira jota piti lenkittää,ja muutenkin ajokortittomana kävelen paljon.Meillä taas oli niin että vanhempi pysyi tuplissa kiltisti mutta seisomalaudalla ei oo koskaan koko matkaa ollu temppuilematta.Nyt ollaankin sitten siirrytty jo pyörän peräkärryyn :)

Lähes sama ikäero tulossa ja koirakin lenkitettävänä. En ainakaan nyt tässä vaiheessa ole ostamassa tuplia. Seisomalauta on. Katsotaan sitten vauvan synnyttyä ehtiihän ne hankkia sittenkin jos näyttää siltä että esikoinen tarvitsee istumapaikkaa lenkeillä/lähikaupassa käydessä.

Riippuu siitä, missä menee. Ostin itse sellaiset peräkkäinistuttavat tuplat, ikäeroa vekaroilla 1v 10kk. Asuimme ihan Itiksen kupeessa hyvien kulkuyhteyksien äärellä ja myin ne rattaat tosi pian.

Yhteistyössä